Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Folk som inte kan något om konst brukar gilla landskap för att det ser fint ut.
2) Folk som är ITK uppskattar porträtt, historicals, genre. Då ser man ner på landskap.
3) Genre (vardags-situationer) är väldigt uppskattat bland överklassen. Det är nog från den här kategorin som överklass människor skulle köpa. Om någon köper landskap så är de garanterat underklass.
Du är så snett ute så jag vet inte ens var jag ska börja. Bra konst är bra konst oavsett genre och landskapsmåleri är en genre bland många andra. Det handlar inte bara om att titta på ett landskap som "ser fint ut". Landskapen vi ser i tavlor är ett abstrakt fenomen där vi väljer att uppfatta relationen mellan olika element på duken vilka i symbios skapar ett konstruerat landskap.
Det finns ju inte heller några självklara gränsdragningar när det kommer till konst. Som exempel kan vi börja med att titta på Albrecht Dürers två målningar "Little Pond House" och "Virgin and Child with a Monkey". Är det första landskapsmåleri? Naturligtvis (även om det väl kanske egentligen är en förstudie). Är det andra landskapsmåleri? Ja, det skulle jag vilja påstå även om tematiken knyter an till äldre traditioner.
Därefter följer en hel drös intressanta landskapsmålare som Giovanni Bellini, Lorenzo Lotto, Albrecht Altdorfer, Joachim Patinir, Jacob och van der Croos, Nicolas Poussins, Claude Lorrains, Peter Paul Rubens, Salvator Rosas, Heinrich Füssli samt min personliga favorit Caspar David Friedrich.
Om du tar Friedrichs verk "Wanderer above the Sea of Mist" bör man betrakta den utifrån tanken kring det sublima landskapet, i målningen upplever vi dels människans relation till naturen men fylls samtidigt av en känsla där människan har lyckats "lägga världen för sina fötter". Jämför med exempelvis "The Monk by the Sea" av samma konstnär och känn efter vilka tankar den målningen väcker. Landskapsmåleri är inte bara "fina landskap" utan fyllda av tematik, symbolism och en betydligt djupare mening.
Folk med god smak gillar bra konst oavsett om det handlar om porträtt eller landskap. Låt inte din okunnighet kring landskapsmåleri utgöra referensramarna för vad som är bra eller dåligt måleri.