2015-11-13, 22:55
Medlem
Djokovic vinner åtminstone mot Berdych och Nishikori, förmodligen mot Federer också. Federer-Berdych avgör vem som följer med honom från den gruppen. Nishikori känns ihoptejpad och ur form.

Murray har fått det trevligt, tycker jag. Passar honom bra att möta "grusspelare" på hardcourt. Tror han slår allihop. Ger Nadal ett litet favoritskap att ta andra platsen trots att han förlorade mot Stan senast. Blir revansch här. Ferrer kan norpa en match men knappast två, så hans lilla chans är att gå vidare på set/gem-statistik.

Semifinaler:
Djokovic-Nadal
Murray-Federer

Final:
Djokovic-Murray eller Djokovic-Federer.

Blir trevligt.
Citera
2015-11-14, 03:57
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Ja, det tycker säkert hans lilla mamma men det ska komma ut på banan i GS-vinster också för att någon annan ska hålla med om det. Han har haft 10.000-3 i matcher flera säsonger nu men det enda som kommer att synas i historieböckerna är att de 3 förlusterna var i GS. Han är 28 år nu och realistiskt har han 1-2 säsonger kvar att upprepa årets 3 GS, 30+ har inte vunnit många GS i historien, tex Fedex har bara 2 av sina 17 efter 28 år fyllda.
Nåja, även om han stannar på 10 GS visar det ju på en unik talang. Har funderat på vad som är viktigast när man ska avgöra tidernas bästa spelare, är antal GS den i princip avgörande faktorn? Om ni kollar på historien, vilka andra faktorer är viktiga i bedömningen? Jag frågar för att Djokovic snart är top 5 eller högre på i princip varje lista över karriärrekord som finns.. skulle han upprepa 2015 års framgångar nästa år är han förbi nadal på i princip alla fronter utom GS-titlarna och grusstatistisken.. Hur många spelare i historien finns då kvar att ta sig förbi, står Fed överst där?
Citera
2015-11-14, 12:05
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Jag tillhör dem som tror att Djokovic har god chans att bli bäst i världen genom tiderna. Det som gör honom unik är att han är så allround. Det finns ett antal spelare som kan matcha Djokovic högstanivå. Men nästan ingen av dem kan matcha hans bredd. Till skillnad från t ex Nadal och Federer har inte Djokovic några direkta svagheter.

Djokovic behöver dominera (på en nivå nära 2015 och 2011) under ungefär ett år till för att vara den näst bästa spelaren genom tiderna och två år till för att bli den bästa. Antalet Grand Slam segrar är en viktig parameter, men det är absolut inte den enda faktorn man ska titta på. Bland turneringar ger även Masters och ATP-slutspel en ganska bra hint. Djokovic är nu en turnering ifrån att gå ikapp Nadal som etta genom alla tider i Masters1000 turneringar, och han är ungefär ett normalt arbetsår ifrån att gå ikapp Federer i alla stora turneringar ihopslagna. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_men's_Grand_Slam,_Olympic_and_ATP_Tour_Fin als_and_Masters_Series_singles_champions

Övriga faktorer som jag tittar på när det gäller bäst genom alla tider (förutom skickligheten ute på planen och turneringsvinster) är antalet veckor i världstoppen, där Djokovic kommer bli etta om han fortsätter dominera på samma sätt fram till slutet av 2017 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ATP_number_1_ranked_singles_players och Head-to-Head statistiken mot övriga toppspelare, där Djokovic just nu nästan är helt jämn med Federer och Nadal.

Att Federer fick ihop så många Grand Slam titlar som han fick, berodde förmodligen till viss del på att han fick ett antal år i början av sin karriär när han kunde totaldominera på grund av att konkurrensen var lite sämre. Det verkar som att även Djokovic kommer få ett par sådana år, med den skillnaden att Djokovic i så fall får dem under andra halvan av sin karriär medan Federer fick dem under första halvan. Därför är det knepigt att jämföra med hur Federer började tappa segrar efter 30 (det beror ju till stor del just på att Djokovic och Nadal kom fram och började slå honom).

Sedan stämmer det att det skulle vara ovanligt att lyckas hålla nivån uppe så länge, men att bli bäst i världen genom tiderna är ju en ganska ovanlig grej att lyckas med. Djokovic är inte där än, men han har absolut förutsättningarna.
Citera
2015-11-14, 17:46
Medlem
Det blir Elias mot Mikael i morgondagens kval i Brescia.

Elias säger också tydligen upp samarbetet med Galo Blanco till nästa säsong: http://www.ubitennis.com/blog/2015/11/14/gia-al-capolinea-la-collaborazione-tra-elias-ymer-e-il-suo-coach-galo-blanco/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Borde vara dags att en svensk topptränare tar sig an en svensk lovande spelare nu.
Senast redigerad av frankkk 2015-11-14 kl. 17:48.
Citera
2015-11-14, 18:05
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Murray, Wawrinka, Nadal och Ferrer i samma grupp i London.

Djokovic, Federer, Berdych och Nishikori i den andra då.

Nadal har inget bra facit i denna tunering men jag har en känsla av att han lyckas ta sig vidare tillsammans med Murray.

I den andra gruppen blir det Federer och Djokovic. Ska dock bli mycket till att någon ska lyckas spöa Djokovic. Tror på en final mellan Djokovic och Federer nästa söndag där Djokovic vinner.
Citera
2015-11-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det blir Elias mot Mikael i morgondagens kval i Brescia.

Elias säger också tydligen upp samarbetet med Galo Blanco till nästa säsong: http://www.ubitennis.com/blog/2015/11/14/gia-al-capolinea-la-collaborazione-tra-elias-ymer-e-il-suo-coach-galo-blanco/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Borde vara dags att en svensk topptränare tar sig an en svensk lovande spelare nu.

Han har ju inte spelat bra under tiden med Blanco precis..... Känns som Mikael vinner, kanke inget bra tecken om han gör det ha ha

edit: enligt tennis.se verkar det klart med ny tränare, men har inte offentliggjorts än
Senast redigerad av pederN 2015-11-14 kl. 20:22.
Citera
2015-11-14, 20:44
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Han har ju inte spelat bra under tiden med Blanco precis..... Känns som Mikael vinner, kanke inget bra tecken om han gör det ha ha

edit: enligt tennis.se verkar det klart med ny tränare, men har inte offentliggjorts än

Svårt att säga om han lärde sig mycket hos Blanco. Han gjorde fina resultat i början och tog sin första challenger under Blanco men bortset från US Open kvalet så har det gått rätt tungt för Elias den senaste tiden.

Föresten....Varför behöver Elias kvala till en Challenger?? Elias är bättre rankad än de flesta spelare som går direkt in i huvudtävlingen.

Elias är fortfarande den bättre spelaren men det måste vara tufft att möta sin egen brorsa som känner en bättre än någon annan, då kan spelet verkligen låsa sig för båda två. Helt klart en sevärd match men kvalmatcher tror jag inte streamas.
Citera
2015-11-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Svårt att säga om han lärde sig mycket hos Blanco. Han gjorde fina resultat i början och tog sin första challenger under Blanco men bortset från US Open kvalet så har det gått rätt tungt för Elias den senaste tiden.

Föresten....Varför behöver Elias kvala till en Challenger?? Elias är bättre rankad än de flesta spelare som går direkt in i huvudtävlingen.

Elias är fortfarande den bättre spelaren men det måste vara tufft att möta sin egen brorsa som känner en bättre än någon annan, då kan spelet verkligen låsa sig för båda två. Helt klart en sevärd match men kvalmatcher tror jag inte streamas.

Ja det måste va riktigt bra startfält i den där challenger:n , klart slutet av säsongen och det är ju inga ATP:s kvar.
Citera
2015-11-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ja det måste va riktigt bra startfält i den där challenger:n , klart slutet av säsongen och det är ju inga ATP:s kvar.

Tror inte att han anmälde sig i tid(såg honom inte i anmälningslistorna för nån vecka sen), så då fick han sajna upp i kvalet. Kan väl vara bra att få lite fler matcher också, så inte bara negativt i dagsläget.
Citera
2015-11-14, 22:40
Medlem
Citat:

Som spelare är de relativt jämna nu, skulle jag säga, håller dock ändå Elias som favorit, främst för att Mikael har större respekt för storebror än vice versa. När systrarna Williams var unga dominerade ju storasyster Venus de inbördes mötena trots att Serena redan då var minst lika bra.
Citera
2015-11-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror inte att han anmälde sig i tid(såg honom inte i anmälningslistorna för nån vecka sen), så då fick han sajna upp i kvalet. Kan väl vara bra att få lite fler matcher också, så inte bara negativt i dagsläget.

Tror faktiskt inte det blir så lätt för Elias, dom möttes förra året , Elias vann 6-4 7-5 ,men Mikael har blivit bra mycket bättre sen dess, och Elias självförtroende kan inte va på topp,så ja ,vi får se :P

edit: hade det varit början av året hade jag sagt Elias, och när han vann i Italien tänkte jag att detta var nästa kliv i karriären, tänkte nu är han topp 100 snart, men sen har det inte blivit mycket segrar.
Riktig dipp på slutet tycker jag som sett han en del.
Senast redigerad av pederN 2015-11-14 kl. 22:53.
Citera
2015-11-14, 23:08
Medlem
Citat:
Tror faktiskt inte det blir så lätt för Elias, dom möttes förra året , Elias vann 6-4 7-5 ,men Mikael har blivit bra mycket bättre sen dess, och Elias självförtroende kan inte va på topp,så ja ,vi får se :P

edit: hade det varit början av året hade jag sagt Elias, och när han vann i Italien tänkte jag att detta var nästa kliv i karriären, tänkte nu är han topp 100 snart, men sen har det inte blivit mycket segrar.
Riktig dipp på slutet tycker jag som sett han en del.

Jo, det blir intressant att se hur det går, mitt tips står fast, även om Elias höst inte varit den bästa. Vinner Mikael är det en stor indikation på vem av bröderna som har de största framtidsutsikterna, vinner Elias så säger det i stort sett ingenting om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in