2018-08-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jo du skrev det och sedan skrev du att de inte höll på med handdukar, så det blev lite förvirrande där. De höll självklart på med handdukar även förr i tiden så det är inget nytt. Det som är "nytt" är att man får hjälp med det bara.

För mig kvittar det hur man går tillväga bara man följer tiden mellan bollarna så är jag nöjd.
Ja, hitta ett klipp från en match 70-80 talet på youtube där en spelare går och torkar av racket mitt i ett game, jag kan inte det iallafall. Du är nog såpass ung att du inte antagligen tycker förr i tiden är så långt bak i tiden som 1999.

Nej, dom höll inte på med att springa och torka sig och racket mitt i gamen FÖRR i tiden!!!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-08-17 kl. 16:41.
Citera
2018-08-17, 17:18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är det regn idag igen eller? På viasat visar dem replays av tidigare rundan. Den livebilden jag såg så var det ganska blött på marken, men dem som gick hade inga paraplyer iallafall. Kanske att det nyss sluta? Hoppas så, vill inte se en till tennisdag rinna iväg.
Citera
2018-08-17, 17:19
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är det regn idag igen eller? På viasat visar dem replays av tidigare rundan. Den livebilden jag såg så var det ganska blött på marken, men dem som gick hade inga paraplyer iallafall. Kanske att det nyss sluta? Hoppas så, vill inte se en till tennisdag rinna iväg.
Regnavbrott just nu.
Citera
2018-08-17, 17:23
Medlem
Men vaf.. regn idag också. Har vi tur kanske det kan genomföras åtminstone en åttondelsfinal imorgon lördag. Jävla monsunregnhåla de håller till i.
Citera
2018-08-17, 17:26
Medlem
Ser vått ut fortfarande på denna webcam vid universitetet i staden
https://www.lookr.com/lookout/1503094273#action-play-day

Ser ut som att det ska regna, med korta uppehåll, ända till söndag morgon.
https://www.windy.com/39.358/-84.269?38.389,-84.265,7,m:eKKadOI

De kanske får köra en massa super-tiebreaks istället för hela matcher på söndag morgon för att avgöra finalisterna, och sedan en final i tre set =)
Citera
2018-08-17, 17:38
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Nu verkar det vara ok att köra iallafall. Kyrgios mot del potro på viasat just nu.
Citera
2018-08-17, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ni som följt turneringarna i Amerika de senaste veckorna. Kör man med Shot Clock där nu? I så fall, hur tycker ni att det har fungerat?

Funkar väl ok. Att, som frankkk påpekar, vissa menar att en del kommit undan med att påbörja serven först efter tiden gått ut tycker jag är helt ok. Bättre än att varna för att nån kanske låg en eller ett par sekunder för sent, för det är alltid det det har handlat om. Nadal sket i att torka sig med handduken, så han var helt klart tvungen att anpassa sig. Så även Djokovic, som sa nyligen i en intervju i Cincinnati att han inte gillar shot clock.

Sen som sagt ser man den rätt sällan i bild, så ofta kan man inte som tittare avgöra. Tror dock inte nödvändigtvis man vill se den i bild hela tiden heller. Men de har brukat visa den när den håller på att ticka mot slutet, åtminstone ibland.

Jag är fortsatt rätt skeptisk. Klockade ett par tider på några matchbollar i GS-finaler (alltså innan matchbollen):
Wilander - Lendl, USO 1988: 50 sekunder
Borg - McEnroe, WI, 1980: 40 sekunder
Edberg - Becker, WI, 1988: 40 sek
Nadal - Federer, WI, 2008: 32 sek
Djokovic - Federer, USO, 2007: 25 sek
Agassi - Ivanisevic, WI 1992: 34 sek

Nu är det här förvisso direkt från att föregående poäng avslutats, och inte från att domaren har annonserat resultatet. Men det lär helt klart vara så att efter långa, hårda poäng, och inför set- och matchbollar har nästan alla dragit över 25 sekunder, utan att någon egentligen stört sig på det. Visst, Nadal och Djokovic har blivit ett problem, liksom Delpo och många andra (Delpo ska ha tagit längre på sig i QF i WI mot Nadal än Nadal, tex). Men shot klockan tror jag kan bli alltför stel. Ger inget utrymme för flexibilitet, annat då än om domaren efter en lång poäng väntar typ 15 sekunder med att säga scoren. Tycker det potentiellt förstör rytmen. Men vi får väl se hur det ser ut i USO.

McEnroe, tex, innan matchbollen i Wimbledon 1980: han missar vid nät: där går säkert fem sekunder för att kolla ner i marken och skaka på huvudet. Fem sekunder till för att gå tillbaka till baslinjen. Sen få lite bollar och förbereda sig och sen serva, allt på typ 15 sekunder, allt medan publiken går bananas. Blir för lite. Trots att han i genomsnitt säkert tog kortare än 20 sek mellan poängen (Borg med).
Citera
2018-08-17, 18:02
Avslutad
Sen håller jag med Terribilis angående handdukarna. Fan vad folk stör sig på småsaker plötsligt. Med shot clocken har man ju sett till att tiden är begränsad: vad är det då för fel om spelarna får hjälp så att de kan utföra sina rutiner så fort som möjligt? Det enda negativa jag ser är hygienen, men det är fan inte så farligt. Luftfuktigheten i Ohio och NYC är ofta brutal, så det är inte bara Nadal som svettas som fan.

Sen är center courten på de flesta turneringar bra mycket djupare än på klubbar i Sverige, så man får nog gå rejält om man ska hämta handduken själv hela tiden.

Småhanddukar i byxlinningen lär dels bli blöta alltför snabbt, dels se för jävligt ut. Tror knappast Nike skulle vara ok med det.

Vem bryr sig om inte Borg och co torkade av sig hela tiden?

Fattar inte varför folk vill ändra så jävla mycket. Ok med shot clocken, även om vi får se hur väl det funkar. Sen behöver man tiebreak i avgörande set i Wimbledon, kanske vid 12-12 om inte vid 6-6. Kan införas i AO och FO också, även om faran där med avgörande set som går till 34-32 inte är lika överhängande.

Men efter det? Fan, tennisen i mitt tycke är vital nog som det är. Djokovic sa nu i Cincinnati att han ville ha tre set också i grand slams (detta efter att Federer sagt att han gärna sett fler femsettare också i Masters och WTF, typ i finalen). Även Murray ska ha förespråkat 3 set i GS. Jävla dumheter, säger jag. Precis som set som går till 4, osv. Det är som om man menade att tennisen var inne i nån global popularitetskris som man akut behövde åtgärda. Vilket knappast är fallet: tennisen är åtminstone bra mycket större (i väst) än pingis, badminton och squash, tex.
Citera
2018-08-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Förr hade spelarna en liten handduk i byxlinningen, inte en jävla massa rännande fram och tillbaka till en handduk som idag.

Här är ett stiligt plagg som även kan användas som handduk mellan poängerna. Ger även en tjusig visuel effekt av kroppsrotationen.
https://www.youtube.com/watch?v=FnLmHJ2TwqU
Citera
2018-08-17, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Här är ett stiligt plagg som även kan användas som handduk mellan poängerna. Ger även en tjusig visuel effekt av kroppsrotationen.

Anade att det var den du länkade till.

Här kör Pat Cash med en liten handduk. Ser lite dumt ut, men visst, det stör inte:

https://www.youtube.com/watch?v=9cR7SNOCQYY&frags=pl%2Cwn

Idolbild av Del Potro:

https://i.pinimg.com/originals/f5/ca/0a/f5ca0a9ddaae1ff374174de2715bff7b.jpg

Fascinerande hur tunna hans armar ser ut. Men uppenbarligen behöver man ju inte massiva biceps för att serva och slå hårt.
Citera
2018-08-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja ,den är ju praktisk om man har rejäl pungsvett ,skall bollkallarna kanske torka?
Citera
2018-08-17, 19:44
Avslutad
Sen finns ju en annan maskningsproblematik också: toalettbreak.

Tror Del Potro var ute typ 9 minuter vid 1-1 i set mot Kyrgios. Sen när de kom tillbaka bröt han direkt. Kyrgios har nu fått poängavdrag efter varning nummer två och är helt borta. Men sen är också Kyrgios ett psykfall. Nu slår han bara pajasslag vid varje poäng och springer inte ens längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in