Citat:
Ursprungligen postat av
terribilis
Ni som följt turneringarna i Amerika de senaste veckorna. Kör man med Shot Clock där nu? I så fall, hur tycker ni att det har fungerat?
Funkar väl ok. Att, som frankkk påpekar, vissa menar att en del kommit undan med att påbörja serven först efter tiden gått ut tycker jag är helt ok. Bättre än att varna för att nån kanske låg en eller ett par sekunder för sent, för det är alltid det det har handlat om. Nadal sket i att torka sig med handduken, så han var helt klart tvungen att anpassa sig. Så även Djokovic, som sa nyligen i en intervju i Cincinnati att han inte gillar shot clock.
Sen som sagt ser man den rätt sällan i bild, så ofta kan man inte som tittare avgöra. Tror dock inte nödvändigtvis man
vill se den i bild hela tiden heller. Men de har brukat visa den när den håller på att ticka mot slutet, åtminstone ibland.
Jag är fortsatt rätt skeptisk. Klockade ett par tider på några matchbollar i GS-finaler (alltså innan matchbollen):
Wilander - Lendl, USO 1988: 50 sekunder
Borg - McEnroe, WI, 1980: 40 sekunder
Edberg - Becker, WI, 1988: 40 sek
Nadal - Federer, WI, 2008: 32 sek
Djokovic - Federer, USO, 2007: 25 sek
Agassi - Ivanisevic, WI 1992: 34 sek
Nu är det här förvisso direkt från att föregående poäng avslutats, och inte från att domaren har annonserat resultatet. Men det lär helt klart vara så att efter långa, hårda poäng, och inför set- och matchbollar har nästan alla dragit över 25 sekunder, utan att någon egentligen stört sig på det. Visst, Nadal och Djokovic har blivit ett problem, liksom Delpo och många andra (Delpo ska ha tagit längre på sig i QF i WI mot Nadal än Nadal, tex). Men shot klockan tror jag kan bli alltför stel. Ger inget utrymme för flexibilitet, annat då än om domaren efter en lång poäng väntar typ 15 sekunder med att säga scoren. Tycker det potentiellt förstör rytmen. Men vi får väl se hur det ser ut i USO.
McEnroe, tex, innan matchbollen i Wimbledon 1980: han missar vid nät: där går säkert fem sekunder för att kolla ner i marken och skaka på huvudet. Fem sekunder till för att gå tillbaka till baslinjen. Sen få lite bollar och förbereda sig och sen serva, allt på typ 15 sekunder, allt medan publiken går bananas. Blir för lite. Trots att han i
genomsnitt säkert tog kortare än 20 sek mellan poängen (Borg med).