2015-11-13, 18:14
Medlem
Merwinnas avatar
Babianen|55378114]

1) I praktiken kan du inte bli överklass om du inte är uppvuxen som överklass. Men dina barn kan bli överklass om de a) växer upp med pengar eller b) du gifter dig med någon som är överklass.

- Det är en glidande skala

2) Har du fått det där med Lundsberg från det där TV-klippet med Jan Guillou som någon postade i den andra tråden? För det är trams.

- Nej, Lundsberg har jag känt till i hela mitt liv. Kungen gick där, och en massa överklassyngel har gått och går där

3) Självklart behöver du inte köpa ett gods för att bli överklass. Vad är det med er och gods?

- Nej, men gör man det så har man "arrived". Finare kan det inte bli. Jo förresten, att äga BÅDE en våning på typ Strandvägen OCH ett gods söderut i landet är allra finast!

4) Om du blir adlad till Kejsare av Galaxen imorgon är det ingen i överklassen som kommer att bry sig.

- Det är mycket möjligt. Det ska vara gammal adel. Ju äldre desto bättre.

Ja det finns säkert folk som har ärvt dem eller köpt ett av någon anledning. Men det är ingen "typisk överklass grej" att äga ett slott.

- Ja inte är det en underklassgrej i alla fall... *suckar*

Wannabes?

- Har man varit statsminister så är man nog inte wannabe längre. Då ÄR man. I alla fall om man varit det för moderaterna...

Ja exakt. Varför skulle de flytta ut på landet när de är äldre?

- För att man bildar familj och vill att ens barn ska få samma uppväxt som man själv, på landet och i en stilig, traditionstyngd och statusfylld miljö. För att nästan alla människor blir mer intresserade, igen, av traditioner, hembygd, rötter när de blir äldre.

Självklart försvann det. Varför skulle någon hålla fast vid en livs-stil som inte fyller någon funktion?

- För livsstilen, statusen, traditionen, känslan att vara någon... Kanske även ett ansvar att bevara en gammal kulturmiljö till eftervärlden, med alla de rätta detaljerna som ingick (t.ex. hur man dukar fint, hur man bevarar och förvarar sitt linne och sitt silver...)

OK. Fine. Vem idag har upplevt överklass livs-stilen på 1930-talet? Någon som är 100+.

- Ja, det säger sig ju självt. Men det FINNS fortfarande en godsägarlivsstil, där överklassen försöker hålla uppe så mycket som möjligt av det gamla. T.ex. att man går ut med sina hundar och jagar, har på sig speciellt mode som man endast har på landet (regnrockar och gummistövlar av vissa märken, tweed...), bjuder in till stora middagar och fester... Med vissa modifikationer då, eftersom folk inte längre arbetar för en spottstyver, inte bockar och niger för dem o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-13 kl. 18:53.
Citera
2015-11-13, 18:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Haha, ja men man får se detta som mental träning, samt en samhällsinsats att bilda sådana som Babianen så dom frångår sin skeva verklighetsuppfattning.

Du har rätt. *torkar svetten ur pannan*
Citera
2015-11-13, 18:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Här är en artikel som förklarar hur det fungerar idag,

ni kan se att det är kvalitativt annorlunda från det som ni ser på TV.

2) Det som är typiskt för överklassen idag är saker som

- man reser mycket.
- man talar flera språk.
- man bor i olika länder.
- man har bostäder i flera olika länder.
- man jobbar mycket i olika länder.
- man gör förenings-liv med andra överklass människor.
- man gifter sig cross culturally.
- man har ett social network i olika länder.

Ja, jag vet vilka människor det där avser, och det stämmer. Det är t.ex. många asiatiska, arabiska o.s.v. unga kvinnor på finishing schools nu - inte bara europeiska och en och annan dotter till en nyrik amerikan som förr. Och JA en brittisk överklass-son kan gifta sig med en dotter till en nyrik kines, om hennes far redan är upptagen i ovanstående umgänge.

Men detta gäller inte så mycket den svenska överklassen, även om de också såklart i vissa sammanhang beblandar sig med den internationella överklassen. Vilket bland mycket annat beror på att det inte finns så många rika svenskar - rika av DEN digniteten menar jag nu - på grund av vårt utjämnade skattesystem, och att vi är ett litet land i grunden.
Citera
2015-11-13, 18:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

- Nej, Lundsberg har jag känt till i hela mitt liv. Kungen gick där, och en massa överklasslyngel har gått och går där

Det är ingen överklass grej att gå på internatskola.

Citat:
- Nej, men gör man det så har man "arrived". Finare kan det inte bli. Jo förresten, att äga BÅDE en våning på typ Strandvägen OCH ett gods söderut i landet är allra finast!

1) Haha. Att äga ett gods är inte konstigare än att äga en sommarstuga. Har man arrived i underklassen när man köper sommarstuga?

2) Att bo i innerstan är medelklassigt. Överklass folk bor generellt i de bättre kommunerna runt Stockholm.

Citat:
- Det är mycket möjligt. Det ska vara gammal adel. Ju äldre desto bättre.

Tror du att någon bryr sig?

Citat:
- Ja inte är det en underklassgrej i alla fall... *suckar*

Det är en medelklass grej för folk som tror att överklassen bor på gods. Det är motsvarigheten till att bo året runt i sin sommarstuga om man är underklass.

Citat:
- Har man varit statsminister så är man nog inte wannabe längre. Då ÄR man. I alla fall om man varit det för moderaterna...

Han har varit med på TV. TV är för överklassen vad fängelse är för underklassen.

Citat:
- För att man bildar familj och vill att ens barn ska få samma uppväxt som man själv, på landet och i en stilig, traditionstyngd och statusfylld miljö. För att nästan alla människor blir mer intresserade, igen, av traditioner, hembygd, rötter när de blir äldre.

Att bo på slott/herrgård = att bo i sommarstuga i underklassen. Är det någon i underklassen som flyttar ut i sommarstugan när de bildar familj för att det är tradition och status?

Citat:
- För livsstilen, statusen, traditionen, känslan att vara någon... Kanske även ett ansvar att bevara en gammal kulturmiljö till eftervärlden, med alla de rätta detaljerna som ingick (t.ex. hur man dukar fint, hur man bevarar och förvarar sitt linne och sitt silver...)

1) Aka "jag har flyttat till mitt torp för att det är livsstil och status". Är inte det väldigt excentriskt?

2) Det är ingen idag som dukar med 5 gafflar, inte ens på formella tillfällen. Ingen i överklassen bryr sig om sånt med undantag för folk som är "speciella" på något sätt.

Citat:
- Ja, det säger sig ju självt. Men det FINNS fortfarande en godsägarlivsstil, där överklassen försöker hålla uppe så mycket som möjligt av det gamla. T.ex. att man går ut med sina hundar och jagar, har på sig speciellt mode som man endast har på landet (regnrockar och gummistövlar av vissa märken, tweed...), bjuder in till stora middagar och fester... Med vissa modifikationer då, eftersom folk inte längre arbetar för en spottstyver, inte bockar och niger för dem o.s.v..

1) Ja det är väl vanligt att man har en hundförare i de flesta jaktlag.

2) Regnrockar av vissa märken? Tror du seriöst att någon har på sig regnrockar av ett visst märke?

3) Inse att det där är folk som låtsas för att de gillar att klä ut sig och spela teater. Ingen tar det där på allvar.

Citat:
Ja, jag vet vilka människor det där avser, och det stämmer. Det är t.ex. många asiatiska, arabiska o.s.v. unga kvinnor på finishing schools nu - inte bara europeiska och en och annan dotter till en nyrik amerikan som förr. Och JA en brittisk överklass-son kan gifta sig med en dotter till en nyrik kines, om hennes far redan är upptagen i ovanstående umgänge.

Men detta gäller inte så mycket den svenska överklassen, även om de också såklart i vissa sammanhang beblandar sig med den internationella överklassen. Vilket bland mycket annat beror på att det inte finns så många rika svenskar - rika av DEN digniteten menar jag nu - på grund av vårt utjämnade skattesystem, och att vi är ett litet land i grunden.

1) Lol @ finishing schools. Du inser att det där är för kvinnor som har autism right?

2) Folk har alltid fått gifta sig med vem de vill. Sluta tro att det finns någon regel om att överklass människor bara får gifta sig med varandra.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-13 kl. 18:54.
Citera
2015-11-13, 19:36
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Nej, jag tror inte du förstår vad du talar om. Det typiska för överklassen är att de håller på gamla traditioner. Jordagods och fastigheter har i alla tider varit värda att äga, och så än idag. Likaså en Vermeer eller Rembrandt, och juvelbesatta smycken av ädelmetall... Sådant ändras inte. Det enda jag kan komma på som har ändrats är fortskaffningsmedlet - idag är det den finaste bilmodellen, för hundra år sedan det finaste fyrspannet framför den finaste hästdragna vagnen. Men principen är densamma: det ska vara finast möjliga fortskaffningsmedel som används för tillfället.

Finns det någon privatperson i Sverige som verkligen äger en Rembrandt eller Vermeer?
Citera
2015-11-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Finns det någon privatperson i Sverige som verkligen äger en Rembrandt eller Vermeer?

Det tror jag nog. Inte är det många men någon har det säkert. Det finns några familjer som har miljarder och då har man råd med Rembrandt om man skulle önska.
Citera
2015-11-13, 20:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det tror jag nog. Inte är det många men någon har det säkert. Det finns några familjer som har miljarder och då har man råd med Rembrandt om man skulle önska.

...och dessutom går det att köpa stulna konstverk billigare, om man vet hur man får kontakt med de internationella konstligorna...
Citera
2015-11-13, 21:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Om du hade råd med en Rembrandt skulle du köpa en bara för att?

Citat:
"Just by heart I think there are fourteen Rembrandts in the world that are still privately owned," says Robert Noortman, the dealer in Maastricht, the Netherlands, who has sold three himself in the past couple of years. "Of those, six are in Britain and won't get an export license to leave the country."

It's hard to understate the mythic status of Rembrandt's paintings, with the high, stark light, the moody palette of ochers and umbers, and the intense emotion—masterpieces such as The Return of the Prodigal Son in the Hermitage and the great portrait of Jan Six in the Six Collection, a work valued at more than $300 million.

Ni kan se att det finns bara 14 stycken privat ägda i hela världen. Hence min poäng att det är väldigt ovanligt att överklass mäniskor äger fancy tavlor.

Citat:
...och dessutom går det att köpa stulna konstverk billigare, om man vet hur man får kontakt med de internationella konstligorna...

Eller så handlar det om folk som sitter på konst för flera miljoner som ingen vill köpa för att... ingen tavla är värd mer än kanske 10.000 högst och allt annat är hype så de fejkar en stöld för att få ut försäkrings pengar.

Citat:
Similarly, Noortman has had Man in a Red Doublet since he purchased it at auction in early 2001. And it took him more than four years to sell the $50 million Portrait of a Lady, Age 62, an exquisite work from 1632 that he had acquired in 2000. September 11 definitely had a chilling effect, but the bottom line is, deals on this level take time.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-13 kl. 21:54.
Citera
2015-11-13, 22:27
Medlem
Citat:

Om du hade råd med en Rembrandt skulle du köpa en bara för att?

Nej, det är ungefär det sista jag skulle köpa. Men bara för att jag inte skulle köpa en betyder det inte att ingen annan heller skulle vilja göra det.

Citat:
Ni kan se att det finns bara 14 stycken privat ägda i hela världen. Hence min poäng att det är väldigt ovanligt att överklass mäniskor äger fancy tavlor.
Det finns 14 privatägda Rembrandt, det är inget bevis alls för att överklassen inte skulle äga "fancy" konst. Det finns konst som inte är Rembrandt också. Det är bara att kolla på all skit som säljs på Bukowskis för fantasisummor.
Citera
2015-11-13, 22:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej, det är ungefär det sista jag skulle köpa. Men bara för att jag inte skulle köpa en betyder det inte att ingen annan heller skulle vilja göra det.

Jag säger inte att ingen annan skulle köpa det. Jag säger att bara en person som är extremt konst-intresserad skulle köpa det. Det är ingenting som en vanlig överklass person skulle äga även om de skulle ha råd.

Citat:
Det finns 14 privatägda Rembrandt, det är inget bevis alls för att överklassen inte skulle äga "fancy" konst. Det finns konst som inte är Rembrandt också. Det är bara att kolla på all skit som säljs på Bukowskis för fantasisummor.

1) Det bevisar att det är väldigt ovanligt med fancy konst bland privat personer.

2) Det är inte överklass mäniskor som köper det.
Citera
2015-11-14, 09:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det finns förmodligen fler. Alla Rembrandt-målningar (och målningar av andra kända konstnärer) är ju inte upptagna i officiella förteckningar. De har varit privatägda i flera århundraden (t.ex. efter att ägaren stal dem då han plundrade i Tyskland under Trettioåriga kriget), stulits av inbrottstjuvar, gömts på någon vind och glömts bort och hittats igen, sålts på svarta börsen...
Citera
2015-11-14, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag säger inte att ingen annan skulle köpa det. Jag säger att bara en person som är extremt konst-intresserad skulle köpa det. Det är ingenting som en vanlig överklass person skulle äga även om de skulle ha råd.

1) Det bevisar att det är väldigt ovanligt med fancy konst bland privat personer.

2) Det är inte överklass mäniskor som köper det.

Men sluta nu. Att det är så få Rembrandt i officiellt omlopp beror ju på att priset är så högt att inte ens överklassen (den svenska) har råd... utan NÄR de säljs och museerna inte har råd att köpa upp dem, så är det typ nyrika amerikaner och på senare år även indier, japaner och kineser som köper. Tyvärr, för det innebär ju att de försvinner från Europa...

Men den svenska överklassen (och det här råkar jag veta, för jag arbetade på Beijers Auktioner en tid som ung, bland annat som värdinna på vernissagerna) köper den finaste och mest erkända konst DE har råd med. Det var t.ex. en väldig ruljans på Zorn, Carl Larsson och Liljefors, och de som köpte hade ofta adliga efternamn, dyrbara kläder och smycken, och namedroppade om att de kände Silvia...

Detta var 25 år sedan men lär inte ha ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in