2015-11-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
slogs LH telefon av 18.39 eller 18:59 ?

Om NB var hemma 19:00 så hade han ca34 minuter på sig att göra allt?

När vilken tid sa NB till sin fru att tvätta hans kläder ?

som jag tyder TeliaSoneras svar på sidan 30 så slogs den av mellan 18.39 och 19.59

kan inte tro dom skrivit fel i ett svar på en fråga från polisen ....?

avstängningen kan då skett 18.40 ? men lika gärna 19.58 ?
Dom vekar inte kunna precisera bättre, den var på 18.39 men inte 19.59
Senast redigerad av klasAndersson198 2015-11-12 kl. 11:40.
2015-11-12, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det fanns faktiskt några sekvenser där ordförande la sig i och denna verkade rätt skarp (positivt alltså) - hon morrade till när IB började yra om att hon skulle till vårdcentralen och likaså när hon sa ifrån till IR då hon tänke ta in ett vittne från häktet eller hur det nu var.
IR körde mycket slag under bältet - det störde mig. Jag är kvinna men uppfattade henne som en gnällkärring.
Det spelar nog egentligen ingen roll om de säger ifrån eller inte. Det lyste nog igenom tillräckligt så IR föll på eget grepp skulle jag tro. Ansåg tex folket i Blomberg vara märkliga eller hur hon nu sa. Pinsamt. Sen jagade hon väderkvarnar och missade målet helt då hon pratade om hudflagor.

Ja, sällan har man lyssnat på någon som under så lång tid inte fick något vettigt sagt. Det kändes faktiskt väldigt pinsamt men också mycket oseriöst. Var fanns liksom det juridiska kunnandet eller den juridiska strategin? Hon bara gnällde, pratade illa om alla utom NB, körde "tyck-synd-om-NB"-racet, samtidigt som hon kritiserade att folk reagerat känslomässigt på det som hänt...
2015-11-12, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Skulle vara önskvärt med en högre kvalitet på tråden och inte bara en massa irrelevant tjafs eller förtal om Lisa och hennes familj.
Lisa är mördad - om det råder ingen tvekan. Bra om man utgår från den dokumenterade sanningen.

1.Lockades hon in i ladan eller blev hon bara snabbt övermannad och indragen dit?
Att det saknades DNA från NB på tejprullen känns som lite avklarat nu, det funkar väl hur bra som helst använda tejpen med arbetshandskar, t.ex i grov textil?
2.Hur mycket i förväg tror ni att NB planerat? Menar inte vad han fantiserat om utan rent praktiskt, hur väl förberedd var han? Hade han placerat det han behövde, som täckplast, snöre m.m i ladan tidigare på dagen?
3.Tror ni att han kommer att få någon diagnos vid eventuell psykiatrisk utredning? I så fall, vilken? Finns det någon diagnos som heter "sexualsadist" eller är det mycket mer komplicerat än så?
4.Hur länge tror ni att det dröjer innan Irina begär skilsmässa när NB döms? Eller, kommer hon finnas kvar vid sin "oskyldiga" mans sida strafftiden ut?
1. Lurad fram till ladan via en likvärdig strategi som dagen innan. Dock tror jag han vädjade till offrets empati pga det pappan sa.
Citat:
– Hon skulle aldrig gå fram till en okänd om han inte vore i nöd eller om hon inte var tvingad. Det är jag helt säker på.(4)
Citat:
– Det fanns en seriemördare som satte på sig en gipsskena, ställde sig på parkeringar vid stora varuhus och bad kvinnor hjälpa honom med att lasta in varor eftersom han hade så ont. Sedan knuffade han in dem i bakluckan och körde i väg, säger Ulf Åsgård.(3)
Citat:
They may establish contact with their victims by presenting themselves initially in nonthreatening ways (e.g. by impersonating a figure of trust or authority). Once the victim is overpowered they may transport them elsewhere. Organised offenders tend to torture their victims and may keep them under control for some time before killing them. The victim is often bound.(2)

2. Förberedd sen länge i hjärnan, troligen läst på/studerat ämnet. Dagen förbereddes dock sen kl 16 tror jag.
Citat:
Organised killers prepare carefully for their crimes and usually bring the necessary materials (e.g. weapons, restraints) to the crime scene.(2)
Citat:
He will plan his offence before the opportunity arises often for weeks, months, and even years before acting. He is aware of his growing compulsion to act out his murderous desire. He will typically use restraints on the victim, and bring a weapon with him, which he will then take with him when he leaves. Typically, the organized offender leaves three crime scenes: Where the victim is confronted, where the victim is killed, and where the victim’s body is disposed of (Vronsky, 2004).(1)
3. Antisocial personlighetsstörning.
4. Stannar kvar. Grundlurad. Until death do us part.

Källa:
2015-11-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vi ser samma sak. Det är intressant som fenomen att Inger Rönnbäck får hålla på så här utan att någon av dignitet ryter ifrån. Det visar hur olika kvalité det är på folk inom en yrkesgrupp, och på den flathet vi har i Sverige när det gäller att diskutera vissa yrkesgrupper.

Tingsrätten åser spektaklet med denna oskickliga advokat utan att ingripa. Journalisterna verkar svälja att det finns ett försvar som jobbar för Litauern!

Som jurist och advokat är Inger Rönnbäck fredad från kritik. Särskilt i detta fall där de flesta av oss tycker att Inger Rönnbäck är en bra början på Litauerns straff. Hon säkerställer ju att denne mördare kommer få livstid.
Problemet är att IR inte har något att jobba med. Hennes klient har inte sagt något alls som kan hjälpa i försvaret och något trovärdigt alternativt scenario finns inte heller. Då blir det så här.
2015-11-12, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Problemet är att IR inte har något att jobba med. Hennes klient har inte sagt något alls som kan hjälpa i försvaret och något trovärdigt alternativt scenario finns inte heller. Då blir det så här.
Hon har inte en enkel klient - det håller jag med om. Men jag anser Bodströms kommentar var relevant dvs att hon skulle ha närmat sig ÅK linje istället - men med befintlig bevisning hade hon troligen inte kommit nån vägen iaf.
Nu blev det ett värdelöst vevande i periferin istället.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506
2015-11-12, 11:59
Medlem
Den som tror fullt på allvar att detta är självmord, kan omöjligt vara vid sinna sinnes fulla....
2015-11-12, 12:00
Bannlyst
Citat:
Det framgår av hur Inger Rönnbäck skött hela saken, att hon som Xenia och trollen, kör sina egna race. Av all tid hon lagt ner så har hon inte gått igenom något av intresse med klienten. Klienten får sig en extra åklagare på köpet, genom denna advokats vårdslösa agerande. Det är en advokat som ser till att vi inte ser något som skulle kunna ge rimliga tvivel.
Citat:
Det som genomgående lyser igenom i TR är att IR kör sitt eget race som du skriver. Hon har det inte ens förankrat hos sin klient om det så är psoriasis eller om hans bror är GM och han städat upp.
Hon står och sjunger sin aria i ett hörn, helt borta med vinden, målsägare eller ÅK ställer motfrågor till NB - och IR:s idéer om att väcka tvivel faller platt.

.. Sen fortsätter hon som inget hänt, hahahahaha. Precis som i denna tråd.

Exakt som i denna tråd, kanske det är någon DNA-kloning?

Ni har så rätt båda två i det ni skriver!
Man undrar också över alla hennes utspel i media veckorna innan rättegången, allt hon sladdrade om - var det förankrat hos NB, att han tyckte det var ok att hon gjorde så?
Hon kritiserade ju media mycket och deras "onda uppsåt", men i själva verket är nog hennes galna utspel mot åklagaren, polisen och utredningen det som skadade NB mest. Från att ha en överlägsen och arrogant "vinnar"-attityd i media till att sen falla pladask i rätten. Känns som att hon inte direkt samspelat alls med NB utan, precis som ni skrev - hon körde sitt eget race.

Jag tror att man kommer att kunna ta upp henne som exempel på hur en advokat inte ska agera, när man går juristutbildningar. Hennes slutplädering måste vara ett varnande exempel på hur det inte ska gå till.
2015-11-12, 12:03
Medlem
Citat:
Det framgår av hur Inger Rönnbäck skött hela saken, att hon som Xenia och trollen, kör sina egna race. Av all tid hon lagt ner så har hon inte gått igenom något av intresse med klienten. Klienten får sig en extra åklagare på köpet, genom denna advokats vårdslösa agerande. Det är en advokat som ser till att vi inte ser något som skulle kunna ge rimliga tvivel.

Jag har länge undrat om denna advokat har missbruksproblematik eller någon diagnos, för hon kan inte koncentrera sig på det som är viktigt.

Inger Rönnbäck använder ord som "psoriasis", "DNA-släppare" utan kontroll av fakta. Allt hon framför har ingen relevans till klienten och alla de bevis som styrker hans illdåd. Hon ser inte skillnad på spill av döda hudflagor i förhållande till blod, och klienten hänger inte med om hur hon redogör för hans psoriasis.

Utpekandet av brodern är bara till klientens nackdel, för om det skulle om det vara sant det hon påstår, skulle det ge oss två gärningsmän, och inte fria den åtalade. Det presenteras bara förtal, men inga bevis eller något annat konkret som skulle ge en indikation på att brodern är rätt gärningsman eller ens inblandad. Nu visar det bara på ytterligare negativa egenskaper hos denne mördare, som är beredd att sätta dit sin egen bror för att undkomma ansvar.

I belysning av att man säkerställt DNA från Litauern som binder honom till mordet, blir ju hela agerandet absurt.

Det som är bevisat genom denna diskussion om Litauern som spiller DNA ohämmat, är att det finns i tråden folk som är så dumma som Inger Rönnbäck tror. Men IRL går ingen på dessa ointelligenta utfall.
Jag tror att man klarar sig med "diagnosen" inkompetent för advokaten. Möjligen kan man ana ett drag av grälsjuka och förtrytsamhet, vilket inte är professionellt.
2015-11-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
...
Det är oetiskt att kalla någon mördare innan han har dömts.
Men det är inte oetiskt att kalla en handling för mord. Därmed inte heller att kalla GM för mördare. Den åtalade bör formellt kallas misstänkte gärningsmannen eller misstänkte mördaren, för det är innebörden av stämningsansökan.
2015-11-12, 12:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är inte helt säker just nu men tror det var i FUP. Strax innan han greps var han vid en byggnad en bit ifrån sin bostad. Gick genom skog/dunge.

Hantverkaren hos Gerd med plasten är inte NB.
2015-11-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Exakt som i denna tråd, kanske det är någon DNA-kloning?

Ni har så rätt båda två i det ni skriver!
Man undrar också över alla hennes utspel i media veckorna innan rättegången, allt hon sladdrade om - var det förankrat hos NB, att han tyckte det var ok att hon gjorde så?
Hon kritiserade ju media mycket och deras "onda uppsåt", men i själva verket är nog hennes galna utspel mot åklagaren, polisen och utredningen det som skadade NB mest. Från att ha en överlägsen och arrogant "vinnar"-attityd i media till att sen falla pladask i rätten. Känns som att hon inte direkt samspelat alls med NB utan, precis som ni skrev - hon körde sitt eget race.

Jag tror att man kommer att kunna ta upp henne som exempel på hur en advokat inte ska agera, när man går juristutbildningar. Hennes slutplädering måste vara ett varnande exempel på hur det inte ska gå till.

Det är intressant att diskutera, för var går gränsen för vansinnet?

Kan hon skylla på klienten, eller försvara sitt agerande med att hon inget har att jobba med?

Om det är en förklaring att det är ett hopplöst fall, blir det OK att agera hur som helst när en advokat vet att klienten är skyldig?

Det blir inte rätt oavsett hur man förklarar dessa ovärdiga utspel. Är fallet enligt henne hopplöst och hon ser denna parodi på försvar som enda möjlighet, bör hon avsäga sig uppdraget. Om hon inte förstår tyngden i bevisningen och tar upp DNA fällning från Psoriasis i stället för blod som lämnat DNA, ska hon inte ha ett fall som detta.

Hon tar upp språkförbistringar, men hon har inte gjort något åt saken under den långa tid Litauern var häktad. Och om Litauern inte förstår åtalet, polisen och åklagarens frågor, så varför har hon inte sett till att det varit kompetenta tolkar närvarande medan dessa förhör pågick, om det är det som är felet?

Har Litauern förstått henne, allvaret i åtalet och den bevisning som kommer fälla honom?

Det jag ser är en advokat som inte förklarat det juridiska läget för klienten, och hur domstolar ser på den bevisning som presenterats i åtalet. Inger Rönnbäck borde veta att med den starka bevisningen blir en åtalad fälld, då ingen i svenskt rättsväsende tror på konspirationer.

Jag tror hon har ett mantra där hon rabblar för klienten om åklagarens tunga bevisbörda och struntar i resten. Ett minimum hade varit att yrka på att Litauern utreds av psykiatrin innan rättegången och inte bara utgå ifrån den personutredningen som bygger på Litauerns egna uppgifter. Det som hänt imponerar på klienten fram tills domen blir livstid.
2015-11-12, 12:38
Medlem
Citat:
Hon har inte en enkel klient - det håller jag med om. Men jag anser Bodströms kommentar var relevant dvs att hon skulle ha närmat sig ÅK linje istället - men med befintlig bevisning hade hon troligen inte kommit nån vägen iaf.
Nu blev det ett värdelöst vevande i periferin istället.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506

Jag har svårt att se hur hon skulle kunnat närma sig ÅKs linje när hennes klient förnekar all kännedom och påstår att han aldrig haft någon kontakt med BO. Hon kan ju knappast medge kontakt med BO mot hennes klients nekande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in