2015-11-12, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kontaminering via Nerijus. Vi vet redan att det har skett - han hade fruns DNA på ett av sina DNA-testade klädesplagg. Svårare än så är det inte. Personligen tror jag han kan ha "lånat" ett par handskar som hon använt.

Mordet är redan löst de facto. Med all säkerhet snart de jure också.
Så du tycker att kontaminering fungerar ändå? bara det passar åklagarens historia antar jag. Kontaminering via NB:s kvarglömda kläder, material från soplåda, dörrhantag, NB:s DNA från golv bestående av blod, svett, sperma, saliv?

En mycket svårtolkad miljö och inte blir det bättre med resten av platserna som sedan är helt rena från NB.

Om GM "lånat" ett par handskar från NB då?

Mordet är inte löst i sin helhet, det saknas en hel del och ett erkännande från NB vore trevligt så man kunde lägga ner detta nu. Är han oskyldig och detta är tidernas nitlott vad det gäller hans DNA så blir en förklarning svår då utredningen i så fall kört fast. Ja, han blir sannolikt dömd till mord i tingsrätt men sen får man se hur hovrätt ser på DNA från denna miljö och dessa osäkra vittnen.
2015-11-12, 08:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi vet inte om Litauern är DNA-släppare. Det vi vet är att Inger Rönnbäck påstår att så är fallet. Men hon har ingen trovärdighet.
Rönnbäck har snöat inne på psoriasis - helt ointressant eftersom det är blod han avsatt på Lisas kläder och inte hudflagor.

NB svarar på frågorna från IR om detta i rättegången - och egentligen svarar han att det blossat upp under häktningstid pga stress och påbörjat behandlingen där. Tror inte advokaten var så överlycklig av Brantlers följdfrågor
Citat:
Hur har psoriasis-sjukdomen fungerat för dig?
– Jag har i princip inte haft några besvär tidigare. Men nu hade det blåssat upp mycket mer, säkert mycket på grund av stress. Så mycket har jag inte haft någonsin tidigare.

Har du haft medicin på senare år?
– Mycket sällan eftersom det inte behövdes i princip
Har du haft medicin nu på häktet?
– Ja
Och innan du togs in i häktet. När du var här i Sverige?
– Jag har haft men jag har inte använt det under den senaste tiden.
nlt live
2015-11-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är mycket osannolikt att Lisa skulle ha kommit åt alla fyra delarna av snöret vid den hanteringen. Det är mycket mer sannolikt att DNA:t kom dit när Lisa satte upp snöret själv, för då tar hon i snöret ordentligt, det vidrör henne inte bara.

Du är alltså fortfarande inne på självmord ! Trots den omfattande bevisningen ältar du samma sak. Trådens on t borde vara rubriksättningen i denna tråd " 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad"
2015-11-12, 09:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Det är hopplöst att ta tejp med hanskar på prova själv!

Testade alldeles nyss med de grova arbetshandskar jag har hemma och silvertejpen är busenkel att pilla upp och riva av (har hanterat silvertejp med arbetshandskar tidigare så det var f ö ingen nyhet).

Den som inte klarar av detta måste alla gånger ha svårigheter med finmotoriken i övrigt.
2015-11-12, 09:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Testade alldeles nyss med de grova arbetshandskar jag har hemma och silvertejpen är busenkel att pilla upp och riva av (har hanterat silvertejp med arbetshandskar tidigare så det var f ö ingen nyhet).
Den som inte klarar av detta måste alla gånger ha svårigheter med finmotoriken i övrigt.
♪ ...Lennart har dålig motorik, stackars Lennart ♪ ♪ ♪

Självklart funkar det. Skulle det sen handla om smidigare handskar är det inget problem. Folk får det att låta som om NB ägnat sig åt scrapbooking. Han har rivit två sketna bitar - hur svårt kan det va?
2015-11-12, 09:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Du är alltså fortfarande inne på självmord ! Trots den omfattande bevisningen ältar du samma sak. Trådens on t borde vara rubriksättningen i denna tråd " 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad"
Ännu en markör som pekar på det morbida att älta detta i tråden.
.. eftersom det finns ett obduktionsprotokoll med dödsorsak.

Vissa gör allt för att ställa litauen i finare dager. Att gå över lik är ett uttryck men här sparkar man på den döda.

Horribelt.
2015-11-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rönnbäck har snöat inne på psoriasis - helt ointressant eftersom det är blod han avsatt på Lisas kläder och inte hudflagor.

NB svarar på frågorna från IR om detta i rättegången - och egentligen svarar han att det blossat upp under häktningstid pga stress och påbörjat behandlingen där. Tror inte advokaten var så överlycklig av Brantlers följdfrågor

nlt live

Det framgår av hur Inger Rönnbäck skött hela saken, att hon som Xenia och trollen, kör sina egna race. Av all tid hon lagt ner så har hon inte gått igenom något av intresse med klienten. Klienten får sig en extra åklagare på köpet, genom denna advokats vårdslösa agerande. Det är en advokat som ser till att vi inte ser något som skulle kunna ge rimliga tvivel.

Jag har länge undrat om denna advokat har missbruksproblematik eller någon diagnos, för hon kan inte koncentrera sig på det som är viktigt.

Inger Rönnbäck använder ord som "psoriasis", "DNA-släppare" utan kontroll av fakta. Allt hon framför har ingen relevans till klienten och alla de bevis som styrker hans illdåd. Hon ser inte skillnad på spill av döda hudflagor i förhållande till blod, och klienten hänger inte med om hur hon redogör för hans psoriasis.

Utpekandet av brodern är bara till klientens nackdel, för om det skulle om det vara sant det hon påstår, skulle det ge oss två gärningsmän, och inte fria den åtalade. Det presenteras bara förtal, men inga bevis eller något annat konkret som skulle ge en indikation på att brodern är rätt gärningsman eller ens inblandad. Nu visar det bara på ytterligare negativa egenskaper hos denne mördare, som är beredd att sätta dit sin egen bror för att undkomma ansvar.

I belysning av att man säkerställt DNA från Litauern som binder honom till mordet, blir ju hela agerandet absurt.

Det som är bevisat genom denna diskussion om Litauern som spiller DNA ohämmat, är att det finns i tråden folk som är så dumma som Inger Rönnbäck tror. Men IRL går ingen på dessa ointelligenta utfall.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-12 kl. 10:30.
2015-11-12, 10:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Ang. spekulationer om självmord:

Jag, liksom många här, tycker idén om självmord är befängd och delvis stötande. Det är dock viktigt att komma ihåg att vi diskuterar ett sexual-mord med vad som förefaller vara sadistiska inslag. Det är stötande i sig, men diskuterar gör vi likafullt.

Det är helt uppenbart för alla i tråden, påstår jag, att självmord i det här fallet är långt mycket mindre sannolikt än mord, och att hypotesen i sig inte utgör rimligt tvivel idag. Detta sagt så kan det ändå finnas ett utrymme att diskutera en hypotes om självmord, och det är i det fallet att NB drar en sådan historia i HR. Man kan förstås diskutera det i föregripande syfte, men jag vill hävda att vi redan tömt ut allt som finns att säga där. Jag kommer därför inte att kommentera eller bemöta några inlägg om självmord om inte NB eller hans försvarare aktualiserar frågan. Jag uppmanar övriga att göra detsamma.
2015-11-12, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Odiskutabelt, ja.
Aktuella brott och kriminalfall heter ämnesområdet - tråden handlar om mord.
Inte fan är det en rättegång om ett självmord.

Lars-Göran Wennerholm:
Citat:
Jag anser att 35-åringen ska dömas för mord. Det finns inget utrymme att diskutera på någon annan rubriering, säger åklagaren.
Jag anser att han ska dömas till livstidsfängelse, säger åklagaren.
Citat:
Lisa Holm blev 17 år gammal. Hon var en ung flicka, fysiskt underlägsen 35-åringen. Helt skyddslös, hon drabbades av en helt främmande gärningsman, hon kände inte honom. Hade ingen beredskap för att han kunde vara våldsam, aggressiv eller till och med ta livet av henne.
nlt live
2015-11-12, 10:34
Medlem
Colossos avatar
Att folk ens skyddar NB utan att komma med fakta på varför han är oskyldig, eller komma med någon RIMLIG förklaring på varför hans DNA finns utsmetat lite överallt samt hur hans frus dna kan finnas på Lisas trosor.

Jojo, självmord.
2015-11-12, 10:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ang. spekulationer om självmord:
Jag, liksom många här, tycker idén om självmord är befängd och delvis stötande. Det är dock viktigt att komma ihåg att vi diskuterar ett sexual-mord med vad som förefaller vara sadistiska inslag. Det är stötande i sig, men diskuterar gör vi likafullt.
Det är helt uppenbart för alla i tråden, påstår jag, att självmord i det här fallet är långt mycket mindre sannolikt än mord, och att hypotesen i sig inte utgör rimligt tvivel idag. Detta sagt så kan det ändå finnas ett utrymme att diskutera en hypotes om självmord, och det är i det fallet att NB drar en sådan historia i HR. Man kan förstås diskutera det i föregripande syfte, men jag vill hävda att vi redan tömt ut allt som finns att säga där. Jag kommer därför inte att kommentera eller bemöta några inlägg om självmord om inte NB eller hans försvarare aktualiserar frågan. Jag uppmanar övriga att göra detsamma.
Den är inte "delvis stötande" hypotes - den är helt absurd.
Det finns ett obduktionsprotokoll från erfaren rättsläkare, det finns fastställd dödsorsak, det är helt jävla oetiskt att förskjuta detta sjuka mord och förlägga skulden på offret.
2015-11-12, 10:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sannolikt blandar han ihop det han sett när han tittat in under tisdagen med de synintryck som tidigare lagrats i hans hjärna (besökte boden för ett år sedan samt använde den under 2007 som fikarum).

Vittnet har ganska många rätt så varför inte mattorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in