2015-11-11, 15:19
Medlem
goran744s avatar
Demotrams!
Vad är det närmaste bevis du kan komma fram till vad gäller fenomenet Gud?
Tiden är för mig en del av det eventuella beviset på detta ÄR.
Det är just tiden som endast kan vara är Och alltid.
Även om tiden är har varit och kommer att bli så är det alltid ett är. Levande och historia samt framtid i en evighetscirkel.
Just är, är Gud i Bibeln också.
Jag är..
Citera
2015-11-11, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Demotrams!
Vad är det närmaste bevis du kan komma fram till vad gäller fenomenet Gud?
Tiden är för mig en del av det eventuella beviset på detta ÄR.
Det är just tiden som endast kan vara är Och alltid.
Även om tiden är har varit och kommer att bli så är det alltid ett är. Levande och historia samt framtid i en evighetscirkel.

Citat:
Just är, är Gud i Bibeln också.

FYI: Bibelns 'gud' står utanför kosmisk tid.
Citera
2015-11-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Ja, men det är ju så enligt dig själv. Det är fortfarande jag som skriver och det är fortfarande du som läser och tolkar det jag skriver och det är fortfarande jag som kan avgöra om din tolkning är förenlig med budskapet jag vill förmedla. Det kan alltså inte vara uteslutet att det är du som har fel.

Foresten varför ska vi gå efter givna regler när vi diskuterar? Varför inte tänka nytt?
"Givna regler" i det här fallet är en gemensam ordbok att utgå ifrån. Du måste förstå att det är oerhört frustrerande att diskutera med dig när du tar dig rätten att mitt under pågående debatt, omdefiniera ord.
Jag är säkerligen inte den enda som har lagt märke till ditt ohederliga sätt att debattera.
Citera
2015-11-11, 15:26
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Argumentera inte om du inte är påläst. Lever du enligt Bibeln så har du alla förutsättningar till att leva ett bra liv. Det som står i Bibeln är något som är mycket sant!

Ska man verkligen leva precis efter bibeln får man vara beredd att stena folk lite då och då.
Fundera på denna gamla insändare: https://www.google.se/search?q=Jag+Vill+S%C3%A4lja+Min+Dotter+Som+Slav
Citera
2015-11-11, 15:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Det skulle vara intressantare om nån gav sig på att bevisa guds ickeexistens.

Varför skulle någon försöka falsifiera ett ofalsifierbart postulat? Först krävs det att den som gjort påståendet om någon gud att fastställa någon sorts definition och vad för egenskaper denna påstådda entitet har för att man ska ha något att arbeta med.
Citera
2015-11-11, 15:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför skulle någon försöka falsifiera ett ofalsifierbart postulat? Först krävs det att den som gjort påståendet om någon gud att fastställa någon sorts definition och vad för egenskaper denna påstådda entitet har för att man ska ha något att arbeta med.
Då jävlar får du ligga i hörru. Då måste du ta dig tillbaka några tusen år.
Där börjar historien vi pratar om idag.
Vi har endast ark från den tiden att verifiera.
Postulat finns där.
Idag måste vi förmodligen tänka nytt om den saken. Eller tugga i det oändliga om detta är eller inte är.
Kan du hålla med om det?
Behövs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa det problem......
Ja du vet
Citera
2015-11-11, 15:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är det verkligen så intressant att du i 5 års tid endast ägnar dig åt det och inte ställer frågor och försöker förstå varför utan endast ägnar dig åt förnekelse?
Sluta ljug. Du har inte läst min posthistorik och låtsas inte som att du gjort det.
Citat:
Kom igen, tror du att jag går på dina torftiga svar?
Jag bryr mig inte om vad du tror är sant eller ej. Jag har gett ett svar.
Citat:
Jag har inte ändrat åsikt. Det är nåt av dessa och det är för dig att erkänna det,
Aha, nu kommer det ett försök att skapa falska val genom att begränsa valmöjligheterna. Din argumentation är oärlig från början till slut. Vad säger det om dig egentligen?

Citat:
1) Du är ond, och ägnar dig åt ondska men det fattar du inte själv.
Det är lätt att utmåla sina meningsmotståndare som onda istället för att faktiskt ta sig tid att förstå vad de säger eller riskera att faktiskt förlora sin tro. Det är vad religion sysslat med.. Tja. Så länge vi minns åtminstone. Vad jag sysslar med är skepticism.

Citat:
2) Du skyller dina tillkortakommande och misslyckande på Gud och himlen.
Varför skulle jag skylla på något som med all trolighet inte ens existerar?

Citat:
3) Du tror inte alls på evolution men vågar inte erkänna det, och du har hjärntvättats så du inte heller kan tro på Gud helt och hållet därför hänger du här och hoppas på att nån kan övertyga dig, fast det kommer inte att ske.
Om Gud är allsmäktig och ville ha en relation med mig hade det hänt. Det har inte hänt, alltså är en av de två premisserna falska. Evolution är ofrånkomligt så länge vi har förändring över tid och.. Tid. Hjärntvätten sysslar religion med mest av någon. Tycker det är trist att du inte inser det.

Citat:
Det finns inga andra alternativ.
Nä men, säger du det. Tur att ingen anser att du är en auktoritet som kan begränsa alternativen. Varför är du så oärlig lille vän?
Citat:
Intresse är fel svar och det förstår du själv innerst inne.
Nej, det är inte fel svar. Vem fan är du att berätta för mig vad som är rätt?
Citat:
Först var det filosofi sa du men när jag sa att det fanns en avdelning på Flashback för filosofiska frågor och tankar, ändrade du dig
Nej, jag har inte ändrat mig. Sluta hitta på. Du vet mycket väl hur det gick till och så var det inte. Jösses vad du ljuger. Vad tycker din gud om det?
Citat:
och sa att det var av intresse. Svara ärligt istället- Dina andra inlägg bemöter jag sen. Är på jobbet nu.
Det är intressant. Därför är jag här.
Citera
2015-11-11, 16:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Behövs inte. Har läst och förstått att du har fel.
Åh, vackert. Du har förstått det. Okay, då vet jag.

Citat:
Fel. Du har fattat det hela fel. Lagarna i kosmos kan inte jämföras med skrivna lagar i böcker. Det har jag aldrig gjort heller. Vad jag menar är att de fenomen som existerar i kosmos och på jorden kan inte bete sig annorlunda. Det är en lag som inte kan bete sig hur som helst. Vatten omvandlas till is om värmen sjunker tillräckligt lågt. Vattnet kan inte bete sig annorlunda nånstans i kosmos. Din läsförståelse är under all kritik.
Du har fel om vattnet. Det avgörs även av atmosfäriskt tryck. Om du hällde ut vatten på Mars som kan vara så kallt som -140°C skulle det ändå koka bort i ånga på grund av det låga trycket.

Citat:
Jag har bevisat varför det ni säger är skitsnack. Om jag säger att det brinner på stan behöver jag inte bevisa det. Jag har alltså inte bevisbördan på mig eftersom ett icke-existerande, i det här fallet elden, kan motbevisas mycket väl som den kan bevisas. Alltså fallerar uttrycket ''den som påstår nåt har bevisbördan på sig'' pladaskt. Logiken räcker mycket väl för att bevisa och motbevisa saker och ting. Den här diskussionen hade jag med en utav dina gelikar.
Mmm, visst putte. Så är det. Jag ska bara ringa alla argumentations, logik, och filosofiinrättningar världen över och säga att nu måste vi byta system för puttes hemmasnickrade logik säger att bevisbördefrågan är fel för att "han säger det".

Citat:
HAHA, men din idiot. Neandertalare var också människor och vissa hävdar att de och vi kunde föröka oss med varandra. Alltså fanns det ingen biologisk gräns som skiljde oss från varandra.
Nej, vi var bara nära besläktade. Du vet, som vargar och hyenor, som också kan föröka sig med varandra men är olika arter.
Citat:
Jo, bevis kan styrkas med hjälp av logiken.
Fast du har ju inga bevis till att börja med, så vad fan ska du styrka? Jösses.
Citat:
Dina 1800-talets idéer och tankar ger jag inte mycket för.
Likväl som dina konspirationsteorier om 1800-talsidéer. Oavsett är nog 1800-talets idéer bättre än järnålderns idéer som det Muhammed tjatade om, som han baserat på idéer från bronsåldern.

Citat:
Jag ska ge dig ett helt inlägg fullt av artiklar och klipp som motbevis på evolution av olika forskare, lekman ´, nationaliteter, män och kvinnor osv. Räcker det då för att du ska fatta att evolution är nåt som vissa tror på och andra inte? Räcker det då för dig att förstå att evolution inte är fakta?
Du tänker alltså spamma oss med cut&paste? Nej tack. Vad sägs om att du börjar med ETT som faktiskt håller? Ett enda. Det borde inte vara så svårt. Men jag vet ju att oavsett hur hårt jag demonstrerar att det är svammel kommer du inte godta det, men jag kan göra det ändå, ifall någon annan läser det. Som en public service ungefär.

Citat:
Varför skrev du först att du ville leta sanningen och att du ville diskutera filosofiska tankar och frågor? Inser du inte att du ens ljuger för dig själv och inga andra?
Jag minns att jag skrev delvis. Det vill säga att det är en del av det. Huvudsakligen är det för att det är intressant.
Citera
2015-11-11, 16:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo, det är bara de troende som tror att religion påverkar människors öden men icke troende gör inte det. Alltså icke troende människor tror inte på att religion påverkar deras öde, och du är icke troende därför är religion nåt väsentligt för dig. Du har inte svarat på frågan. Du har bara ljugit. Du ljuger för dig själv och tycker att det är mysigt eftersom du i din enfald tror att andra går på dina lögner. Din osäkerhet lyser rakt igenom. Jag har vänt och vridit på det hela så att även om du led av ADHD skulle förstå det. Ditt inlägg som var lite längre bemöter jag sedan. Det går inte mig förbi helt obemärkt eftersom det innehöll uppenbara felaktiga slutsatser att det vore en skam för mänskligheten om inte rättas till. Du har för övrigt inte svarat på frågan.
Religion påverkar mig och andra i högsta grad då det finns religiösa människor som sprider dumhet på internet och bomber i verkligheten på grund av deras religion och hjärntvätten den ofta innebär.
Citera
2015-11-11, 16:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Då jävlar får du ligga i hörru. Då måste du ta dig tillbaka några tusen år.
Där börjar historien vi pratar om idag.
Vi har endast ark från den tiden att verifiera.
Postulat finns där.
Idag måste vi förmodligen tänka nytt om den saken. Eller tugga i det oändliga om detta är eller inte är.
Kan du hålla med om det?
Behövs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa det problem......
Ja du vet

Ja alltså om man vill mena att det är en allmängiltig sanning så bör man alltså ha någon egenskap att ta till fasta på annars har man ingen anledning att tro som man gör då en entitet som inte berör vår verklighet är oskiljbar från en som inte finns.
Citera
2015-11-11, 16:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja alltså om man vill mena att det är en allmängiltig sanning så bör man alltså ha någon egenskap att ta till fasta på annars har man ingen anledning att tro som man gör då en entitet som inte berör vår verklighet är oskiljbar från en som inte finns.
Nejdå. Man behöver ingenting.
Tänkte mer på att det verifierbara finns endast i text och är svårt att få till med vetenskapliga metoder därav.
Man kanske borde lämna det gamla sättet att se på det hela.
Bevisligen kommer vi ingen vart med det.
Finns Flashback kvar om hundra år så är de förmodligen kvar i denna frågeställning om inte någon kommer på ett helt nytt sätt att ta reda på svaret.
Om det nu går överhuvudtaget.
Citera
2015-11-11, 16:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nejdå. Man behöver ingenting.
Tänkte mer på att det verifierbara finns endast i text och är svårt att få till med vetenskapliga metoder därav.
Man kanske borde lämna det gamla sättet att se på det hela.
Bevisligen kommer vi ingen vart med det.
Finns Flashback kvar om hundra år så är de förmodligen kvar i denna frågeställning om inte någon kommer på ett helt nytt sätt att ta reda på svaret.
Om det nu går överhuvudtaget.

Det spelar ingen roll vad för text man får fram, det skulle inte hjälpa om inte meddelandet är något i sig mirakulöst (per definition, se mirakel).

Om din argumentation är på nivån "Tralala, jag tror månen är en sparris och jag får tro vad jag vill och min sanning är min verklighet." så håll det gärna för dig själv. Solipsism är urtråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in