2015-10-02, 21:41
Medlem
Jaha. Förstår inte varför ni hakar upp er på multiversum och dess potentiella utformning? vem bryr sig?
Citera
2015-10-02, 21:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukongold
Det är något religiöst. Men jag gillar inte religion.

Du är ett medvetande, jag är ett medvetande och vi båda har väl fungerande hjärnor som skapar oss. Typ så, behöver inte lägga mer tid på det, är väldigt simpel och vedertagen definition av en självs abstrakta person.

Ja om medvetandet är hjärnan så antar jag att medvetandet lever vidare. Fast att det skulle vara en vedertagen definition är mig främmande.
Citera
2015-10-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja om medvetandet är hjärnan så antar jag att medvetandet lever vidare. Fast att det skulle vara en vedertagen definition är mig främmande.
Vad menar du?
Citera
2015-10-02, 21:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Således har "hypotesen" om Gud som den yttersta orsaken till allting faktiskt större stöd då det faktiskt existerar böcker som i alla fall påstår att det är så. Flertalet olika böcker inom olika kulturer som alla påstår att en allsmäktig evigt existerande orsakslös personlig gud är orsaken till allt som existerar.

Öhh nä... Att någon hittar på att det finns en osynlig varelse som skapat universum och allt i det gör inte att det finns något slags stöd. Stödet för exempelvis den judeo-kristna guden är exakt noll.
Citera
2015-10-02, 21:51
Medlem
Citat:
I slutändan kokar allting ner till den enda lilla frågan, är den yttersta orsaken till allting en oförklarlig fysikalisk princip eller en oförklarlig person. Inget av detta verkar kunna verifieras med de verktyg vi har i denna materiella värld.
nej nej nej nej. inte fram med personlig gud religiöst nonsens.

då kan man lika gärna tro på hästar och troll också.
Citera
2015-10-02, 21:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Att du hittat på en egen definition av begreppet medvetande.
Citera
2015-10-02, 21:55
Medlem
Citat:
Att du hittat på en egen definition av begreppet medvetande.
Vad fan jaddrar du om? Förstår inte dina meningsuppbyggnader. Är du pårökt?

Nej medvetandet ÄR inte hjärnan. Skrev jag det?

Hjärnan SKAPAR medvetandet, stor skillnad...
Citera
2015-10-02, 21:57
Medlem
Citat:
nej nej nej nej. inte fram med personlig gud religiöst nonsens.

då kan man lika gärna tro på hästar och troll också.

Hästar och troll är inte en förklaring till att vi existerar och att det finns ett universum runtom oss, vilket uppenbarligen är fallet.
Citera
2015-10-02, 21:59
Medlem
Citat:
Hästar och troll är inte en förklaring till att vi existerar och att det finns ett universum runtom oss, vilket uppenbarligen är fallet.
haha du förstod inte ens min ironi med hästar och troll. Ena i skogen andra på flashback. Eller båda i skogen? Jag minns inte.

Kör upp en bibel någonstans.
Citera
2015-10-02, 22:00
Medlem
Citat:
Vad fan jaddrar du om? Förstår inte dina meningsuppbyggnader. Är du pårökt?

Nej medvetandet ÄR inte hjärnan. Skrev jag det?

Hjärnan SKAPAR medvetandet, stor skillnad...

Medvetande är en aspekt av själen. Medvetande är inte någonting som kan reduceras till fysikaliska processer. Medvetande är inte heller någon inneboende aspekt hos materia.
Citera
2015-10-02, 22:03
Medlem
Citat:
Medvetande är en aspekt av själen. Medvetande är inte någonting som kan reduceras till fysikaliska processer. Medvetande är inte heller någon inneboende aspekt hos materia.
Morotshästmänniska. Bibelfanatiker. Jag vet vad ett medvetande är. dur.

Vet du ens vad fysikaliska processer är? Har du sett dem? Eller bara en projektion i din sinnesbild som skapas av energifördelningen i ditt huvud?

grr pust flämt
Senast redigerad av yukongold 2015-10-02 kl. 22:05.
Citera
2015-10-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ibland skäms man fan över att vara människa. Hur kan man vara så dum att man tror att det finns en Gud? Har inte folk fattat än att bibeln är inget annat än en gammal bok. Det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna.

Religoner hindrar mänskligheten att utvecklas för deras ideal är så föråldrade att de inte längre passar in i det moderna samhället. Kristendomen har 32 000 undergrupper och för att citera Jacques Fresco från dokumentären Zeitgeist Addendum, "a church divided is no church at all". Kristendomen har aldrig kunnat bevisa något överhuvudtaget att Jesus eller Gud existerar. Dom har heller inte kunnat förklara hur jungfru Maria kunde föda Jesus trots att hon var oskuld. Ett svar man kan förvänta sig från de kristna är nåt i stil med: "Det var Guds verk" eller något liknande. Det är deras sätt att sopa avslöjande frågor under mattan och leva vidare sina liv i tron på världens största lögn!

Det man helst ska komma ihåg är ett av de tio budorden, den som lyder "Du skall icke dräpa". Det ironiska är att kristendomen är ansvarig för många, många människors död, korstågen tex.

Argumentera inte om du inte är påläst. Lever du enligt Bibeln så har du alla förutsättningar till att leva ett bra liv. Det som står i Bibeln är något som är mycket sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in