2015-11-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du menar att det är helt uteslutet att det kan vara tvärtom? Nämligen att det är du som inte förstår och missuppfattar?

Det är helt uteslutet, ja. Hela denna tråd går numera ut på att du sitter och drar samma logiska felslut om och om igen och missförstår allting som skrivs av varenda meningsmotståndare.
Citera
2015-11-11, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det är helt uteslutet, ja. Hela denna tråd går numera ut på att du sitter och drar samma logiska felslut om och om igen och missförstår allting som skrivs av varenda meningsmotståndare.

Enligt vem är det helt uteslutet att du missuppfattar mig? Det är ju jag som skriver och således är det jag själv som vet bäst vad det är för budskap som jag vill förmedla och därför är det också jag som kan se om du förstått budskapet. Förstår du nu att det inte är helt uteslutet att det kan vara du som missuppfattar och inte förstår?
Citera
2015-11-11, 03:14
Medlem
Citat:
Enligt vem är det helt uteslutet att du missuppfattar mig? Det är ju jag som skriver och således är det jag själv som vet bäst vad det är för budskap som jag vill förmedla och därför är det också jag som kan se om du förstått budskapet. Förstår du nu att det inte är helt uteslutet att det kan vara du som missuppfattar och inte förstår?

Till skillnad från dig så läser jag det som skrivs utifrån de allmänt vedertagna definitionerna av orden som används. Vissa av oss har nämligen den goda smaken att inte argumentera utifrån en egenkonstruerad ordbok. Vissa av oss har förmågan att föra ett logiskt resonemang.
Citera
2015-11-11, 03:48
Bannlyst
Tog ett enskilt samtal med en religös arbetskamrat i trappen
vid vårat företag.
Han skulle flytta till Jönkoping o köpa en villa för 300.000kr.
Det var billigt då,för 25 år sedan.
Han hade barn,så knulla det gjorde han.
Men när vi drog en sexhistoria så BLUNDADE han.
Hursomhelst i trappen.
Har Du sett Gud o Jesus frågade jag.
-Jaa det har jag.
Bra att du flyttar,för vi vill inte ha ngr galningar här.
Faanskapet började grina!
Det var ju inte Eddie Meduza direkt.
Citera
2015-11-11, 08:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt vem?

Enligt den nutidiga akademiska metafysik (~världsbild) och dennas procedurer. Befinner man sig på denna planhalva är detta underlaget. Så frågan blir istället: "Enligt vad?" (1)

Citat:
Är det du som bestämmer när en lag är en förklaring och när den är ett fenomen?

I stort sett "bestämmer" individen själv vilken planhalva h*n vill befinna sig på, och följar dennas metafysik och procedurer. Se (1)

Citat:
Jag frågade varför den som påstår nåt har bevisbördan på sig? Varför har inte skeptikerna ingen börda, tex att motbevisa?

Enligt principerna i den elementära logik som är en del av den nutidiga akademiska metafysik/procedurer. Se (1)

Men eftersom du knappast förstår denna akademiska elementäre logik, går du naturligvis vilse i den och/eller försöker förvränga den.

Citat:
Det behöver inte bara handla om frågor om Gud utan om allt annat. Om någon påstår nåt, så har denne ingen som helst skyldighet att bevisa sitt påstående, de som är skeptiker kan mycket riktigt motbevisa påståendet.

Inte på den nutidiga akademiska planhalvan. Se (1)

Citat:
Fattar du nu vad jag pratar om lilla idiot.

Ja, att du är akademisk inkompetent ... och att du ersätter den akademiska metafysiken med din egen världsbilds-"bubbla".

Citat:
HAHA, eller tycker du att endast påståenden om Gud är ett måste för den som gör påståendet att bevisa? Jag säger att kosmos, livet, arterna och allt annat är Guds skapelse, du säger att det är evolution. Låt oss ta det därifrån.

Japp, låt oss ta det därifrån ... och vi kan ju börja med hurvida du öht förstår konceptet "gemensam kommunikations-platform"?

NOTÉRA VÄNLIGEN ATT DETTA ÄR EN FRÅGA (men du smitar kanske igen från det obekväma).

Citat:
Skitsnack, vi har aldrig hittat rester av andra arter som varit lika avancerade som människan. Endast rester av människor visar på avancerade samhällen. Faktum är att jag har stödja allt jag har sagt med bevis men för argumentens skull, vill jag få dig att förstå att den som påstår nåt har inte hela bördan på sig att bevisa sitt påstående. Om jag påstår nåt och du säger falskt, innebär det bara att just du tror inte på påståendet. Men du har varken argumenterat för varför du inte tror på påståendet eller bevisat att det inte är så.

Ta evolutionsteorin på relevant tråd. Här är den i stort sett irrelevant.

Citat:
Kan du för en gång skull ge mig ett ärligt svar på vad som driver dig till att diskutera endast religion? Kom igen nu.

Också irrelevant.
Citera
2015-11-11, 08:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
HAHAH, Vi vet inte ett skit. Vi tolkar det vi ser, det är en viss skillnad. Vi har aldrig observerat hur en stjärna skapas, vi har aldrig sett hur galaxer skapas, vi har aldrig sett hur en art förändras till en annan art, vi har aldrig sett hur lagarna kom till, vi har aldrig sett hur mörk materia beter sig. Det vi gör är tolkningar av det vi observerar. Vi observerar stjärnor och försöker förklara hur de kan ha kommit till men vi har aldrig observerat hur processen ser ut. Även om vi skulle kunna observera det vilket vi inte gör, skulle det vara lätt att förklaras. Gud skapar alltet utan att vi kan förnimma honom. En enkel och simpel jämförelse. Om du ska gå till ICA och handla och du närmar dig dörren och en öppnas av sig själv och du vill undersöka hur det går till, ponera att du plockar isär dörren och ser hur allting hänger ihop, vad antar du? Att en människa har skapat dörren på ett sätt att det öppnas varje gång nån närmar sig den eller att dörren fick den förmågan själv?

För att du säger det eller?

Men var är fakta? Kan Du har inte gett mig en enda som jag inte har motbevisat. Mutationer är ett gott exempel. Mutationer leder endast till cancer och inget annat. Detta har observerats och undersökts. Det motsatta har aldrig observerats. Jag är helt säker på att jag aldrig kommer bli ateist, för att jag har förstått varför ateister avvisar tron på Gud och det är på fel grunder. Ingen människa tills dagens datum kan eller har lagt fram ett enda argument som kan förklara kosmos, livet, arterna, förståndet, människokroppen. Ingen människa alls. Den enda förklaringen är Gud för det finns inga andra förklaringar. HAHA, inte ens forskarna är så säkra på sin sak. Hur i hela fridens namn kan du vara så säker på din sak?

HAHAH, Jag skulle sitta här och förklara allt för dig om kosmisk evolution och kemisk evolution. kosmisk evolution går ut på att universum en gång för ca 13- 20 miljarder år sedan. Lägg märke till osäkerheten här, tidsspannet (13- 20) miljarder år sedan bestod av en enda prick, eller som vissa hävdar ingenting alls. Många föredrar ändå pricken med otroligt densitet som ska ha expanderat. Alla forskare och varje lekman förstår att expanderingen måste ha skett med kraft för att kunna skapa rum och skapa det till synes oändliga universum, var kraften som expanderade pricken kom ifrån, skulle man vara våga fråga och ännu bättre var pricken kom ifrån. Därifrån börjar sagan. Några få sekunder efter expanderingen skapades grundämnen, partiklar, atomer, energi, man skulle bara våga fråga hur, det bara blev så. Efter det skapades gravitation som lekte runt med olika partiklar och på så sätt skapades atomer, atomerna i sin tur ledde till att helium och andra ämnen skapades, hur? Du skulle bara våga fråga. Men för att helium ska bildas måste rätt antal, mängd och styrka atomer dras till varandra magistern? Tyst hållkäften och bara lyssna. Okej, Helium skapades av sig själv. Inga stjärnor finns än och inga galaxer. Tiden gick och partiklarna, atomerna osv som av sig själv hade skapats lekte i det tomma rummet, inget ljus fanns än, plötsligt började atomerna bete sig olika, gasmoln bildades och vips tändes stjärnorna så småningom. Gravitation drog stjärnorna mot varandra men ändå behöll de på avstånd så att de inte skulle krockas. Gravitationen kunde ju tänka att så här mycket avstånd räcker. Hur som helst galaxer bildades, nu fanns galaxerna och lekte i universum, så småningom bildades vårt solsystem men solens avstånd till jorden så perfekt att liv skulle vara möjligt på jorden. Hur? tyst det bara blev så. men hur? Vi är ju här därför blev det bara så.

Jorden var varm och svalnade så småningom, det tog tid men det gick sakta men säkert. Vips kom vatten från yttre rymden, hur kom vattnet? Tyst våga inte fråga! Men hur? Okej eftersom du är så nyfiken så kom vattnet i kometliknande föremål och landades på jorden som sen upphörde att landa, vi fick ett slutet system inget vatten som tillkommer eller lämnar jorden. Men hur? Tyst nu! Det bara blev så. Nu fanns vatten, solen värme. Solen lyste på jorden och vatten fanns. hmmm. liv! Ack om vi kunde hjärntvätta människorna och säga hur liv uppstod men det kan vi inte för vad vi än säger måste vi kunna demonstrera i laboratorierna och människorna ser ifall om vi ljuger. Knivigt men vi får de att hålla käften bara. Yeah, det började med bakterier, encelliga med sådana system, att trots att de är encelliga så har de rengöringssystem, kan absorbera energi, kan föröka sig osv. Tiden gick och solen fortsatte att lysa och vattnet att rinna. Vips blev bakterien nåt annat bla ba bla bla bla vips så fanns det olika arter i vattnet, dessa arter var fortfarande rudimentära. De hade inga organ, inga förökningsorgan inga ögon, sinnen osv. Solen lyste och vatten rann, till slut kunde arterna i vattnet utveckla receptorer som kunde skilja mellan ljus och mörker. TALA ögonen skapades . Nej men dessa receptorer kunde ju bara skilja mellan ljus och mörker. Tiden gick solen lyste och vatten rann. Så småningom kunde arterna komma upp på land, efter att alltid ha levat i vatten, kom de nu och ockuperade jordytan. Mat då? Jodå mat fanns, frukter, grönsaker osv. Var kom de ifrån, evolution! . Ögonen blev mer och mer avancerade, men i takt med det också hjärnan för att kunna tolka omgivningen när ljuset togs emot av receptorerna. Men innebär det inte grova förändringar hos arten som först inte har förbindelser mellan ögonen och hjärnan men sen får det så småningom? Tyst det bara blev så. Så småningom utvecklades könsorganen men eftersom könsorganen måste vara 100% funktionella för att förökningen ska fungera kunde arterna fortfarande lägga ägg i väntan på att könsorganen utvecklades . Till slut kom människan med ett förstånd som var mest avancerade av alla andra arter, tog hela jorden i besittning, råder över alla andra djurarter, kan vistas under vattnet, i luften och på land. förklaringen EVOLUTION

Var kom allt vatten ifrån? Om vattnet kommit från yttre rymden innebär det att systemet på jorden inte var slutet, vad ledde till att systemet på jorden blev slutet? nämligen att vatten varken kunde tillkomma eller minskas?

Var kom alla frukterna, grönsakerna, liner och andra födor ifrån?

Hur kunde olika komponenter beträffande DNA, protein osv sättas samman?

Varför utvecklade endast människor ett förstånd som är mer överlägset än alla andra arter?

Varför förintade sig inte de första encelliga organismerna? Celler i kroppen förintar sig själva när de skadas eller är svaga för att sjukdomar inte ska utvecklas. Varför förintade sig inte de första cellerna om mutationer är anledningen till att organismen utvecklas till olika arter?

Mutationer har observerats och undersökts och det leder endast till cancer. Varför har det aldrig observerats att mutationer leder till nåt bra i praktiken?

Va? Va är naturligt? Varför täcks inte hela jorden av vatten? Vad är naturligt? Är inte järn, plast, stål naturliga? varför kan inte en bil skapa sig själv, alla delar som bilen består av är ju av naturen och således naturliga. Varför kan vi inte skapa liv om vi så utförligt kan förklara evolution? Vi har allt som krävs för liv på jorden, solen energi, vatten, kolhydrater, kol, energi, syre, salt, socker, protein, jord, järn osv. Varför kan vi inte skapa liv?

Klart man är förvirrad när man tycker fel. Det säger sig självt. Att du ens ifrågasätter detta också!!`?

Jag har förklarat på alla sätt men vissa här inne vill varken läsa eller fundera på vad som skrivs. Du bland många funderar på vad ni ska svara när ni läser istället för att läsa och förstå för att sen svara.

Du kan i alla fall utveckla dina påstående. Du säger att jag ljuger, berätta också om vad, hur och när.

Återigen, Berätta för mig i vilket ämne jag brister så att jag kan bemöta din kritik. Du kan inte säga att jag har en låg kunskapsnivå. Det blir bara diffust. Var specifik så ska jag bemöta din kritik och jag ger dig svar på tal så även du förstår att du har väldigt fel.

Jag hänvisar till mitt inlägg # 18035. Som jag verkligen hoppas att du läsar och besvarar.
Citera
2015-11-11, 08:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som sagt var, med det här nicknamnet som du har och sedan du blev medlem här på Flashback diskuterar du endast religion och endast förnekelse och trots. Det väcker frågor hos alla som har lagt märke till detta. Vad driver dig till det? Vi har gått igenom alla anledningar som INTE kan vara förklaring till varför du gör det här. Du vägrar svara ärligt eller så är du oförmögen att svara på frågan eller så förstår du inte frågan. Intresse svarar du. Hur i hela fridens namn kan nåt vara intressant för dig som du inte tror på, tycker saknar värde, och inte hämtar nåt moraliskt, socialt, lagar och regler ifrån. Religion är helt oväsentligt för dig med andra ord. Hade du bara tittat in då och då eller enstaka gång hade jag inte ställt den här frågan. Men du säger ju själv i dina diskussioner att religion är oväsentligt för dig, du förnekar hela tiden. Hur kan man då finna intresse i det? Nej du har verkligen inte kunnat svara på den enkla frågan. Filosofi sa du sist men det finns en avdelning för filosofiska frågor.

Pop-psykologisk motivations-analys --> irrelevant.

Titta istället på inlägg # 18035, från vilket vi kan återgå till att fokusera på trådämnet.
Citera
2015-11-11, 08:31
Medlem
Man behöver inte ha någon anledning eller bevis för att finna tro. Tror du så tror du.
Citera
2015-11-11, 08:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag hör bara dig som gnäller högt över att vi asgarvar åt din löjliga retorik.

Citat:
Och jag hör dig bara ägna dig åt personangrepp som inte hjälper dig långt. Du har inte motbevisat nåt.

MeanME har ... enligt nutidiga akademiska procedurer ... korrekt kritiserat din retorik.

Citat:
Berätta för mig vilket område eller ämne jag brister kunskapsmässigt, så fort du nämner ämnet kommer jag ge dig sådana kunskap att du skulle kissa på dig av skam.

Från ett nutidigt akademisk perspektiv är du inkompetent/okunnig om vetenskap, filosofi och semantik.

Citat:
Om du inte bryr dig om vad jag skriver, varför deltar du? Känner du dig tvingad? Är det tvångstanke? Du är en lögnare och en gris som åter din egen bajs.

Pop-psykologi ---> irrelevant.

Citat:
Kom in i leken.

Du med: Läs och svara på inlägg # 18035.
Citera
2015-11-11, 08:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaha, så uttrycket '' den som påstår nåt har bevisbördan på sig'' gäller endast frågor om Gud?

För att uttrycket kan inte appliceras på dessa:

Påstående nr1: Det brinner på stan. Den som påstår det har inte bevisbördan på sig eftersom ett icke-existens, i det här fallet elden kan motbevisas. Det kan motbevisas genom att se att det finns ingen eld på stan.

Ett kilo äpple kostar 40 kr hos Anders. Inte heller här har den som gör påståendet bevisbördan på sig att bevisa det. Den som är skeptiker kan enkelt fråga Anders om det är sant att ett kilo äpple kostar 40 kr.

Uttrycket uppfanns på 1800 talet precis som alla andra verklighetsfrånvarande uttryck och idéer. Vad Gud den vise beträffar kan jag enkelt påstå att betrakta universum, livet på joden och människan själv.

Läs inlägg # 18035 ... och lär dig elementär akademisk logik.
Senast redigerad av Bogomil 2015-11-11 kl. 08:57.
Citera
2015-11-11, 08:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har fått hjärnor och logik att använda.

På vilket sätt: Det nutidiga akademiska eller ditt demagogiska?

(Denna dikotomi är legitim tills dess du förtydliger ditt underlag; d.v.s. vilken världsbilds-"bubbla" du egentligen opererar från).
Citera
2015-11-11, 08:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, Logiken räcker för att komma fram till ett bevis. Lejon existerar på jorden. Inga av dessa vi har observerat är rosa och inte heller kan de prata. Lejon som vi känner till kan varken vara rosa eller prata därför kan vi med hjälp av logiken hävda att ett rosa lejon på en annan planet nånstans i kosmos existerar inte.

Vilken typ av logik: Den akademiska eller din?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in