2015-11-09, 21:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Nej, det är inte en av synonymerna. Jag hänvisar dig återigen till SAOB.

Titta i SAOL, en av synonymerna till »enfald« är »dumhet«.

I SAOB som du hänvisar till finns följande:

Citat:
[ENFALDIG.adj1 5]
5) oförståndig, okunnig, olärd; numera nästan bl. i klandrande mening: dum, inskränkt.

Kanske dags att börja läsa vad som står?
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-09 kl. 21:48.
Citera
2015-11-09, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Kanske dags att börja läsa vad som står?

numera nästan bl. i klandrande mening: dum, inskränkt.

Numera nästan. SAOB syftar på folks senare förvrängningar av ordet i specifika sammanhang, inte en regelrätt ordsynonym.

Jag kan endast beklaga att du i din enfald hade en annorlunda läsning.
Citera
2015-11-09, 22:18
Medlem
esants avatar
Citat:

Numera nästan. SAOB syftar på folks senare förvrängningar av ordet i specifika sammanhang, inte en regelrätt ordsynonym.

Men du, oförståndig är samma sak som dum ändå så det spelar ingen roll.
Citera
2015-11-09, 22:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det står »numera nästa blott«, vilket betyder numera nästan bara. Således utan de övriga betydelserna som fanns parallellt med dum och inskränkt. Vi talar här om sentida belägg från 1850 så dina påstådda »förvrängningar« har åtminstone 165 år på nacken.
Citera
2015-11-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Men du, oförståndig är samma sak som dum ändå så det spelar ingen roll.

Verkligen inte. Oförståndig innebär inte att vara dum som i osmart. "i din enfald" uttalar inte något om individens dumhet eller smarthet. SAOB påpekar att folk har däremot avsett den meningen i senare bruk, förmodligen grundat i ogillandet mot individen och förkärleken till uttrycket.
Citera
2015-11-09, 22:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Verkligen inte. Oförståndig innebär inte att vara dum som i osmart. "i din enfald" uttalar inte något om individens dumhet eller smarthet.

Vi tittar väl i SAOB igen då:

Citat:
[DUM 5.b]
b) om ngns förstånd, tanke, handling, yttrande osv.: enfaldig, inskränkt, oklok, oförståndig, oförnuftig, hufvudlös.

Citat:
SAOB påpekar att folk har däremot avsett den meningen i senare bruk, förmodligen grundat i ogillandet mot individen och förkärleken till uttrycket.

Tror du att SAOB är en lagbok?

Om folk använder ett ord på ett visst sätt under en tillräckligt lång tid, då får ordet den betydelsen. 165 år är en tillräckligt lång tid.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-09 kl. 22:27.
Citera
2015-11-09, 22:26
Medlem
esants avatar
Citat:
Oförståndig innebär inte att vara dum som i osmart.

Jo det gör det väldigt ofta.
Citera
2015-11-09, 22:32
Bannlyst
Citat:
Vi tittar väl i SAOB igen då:

Jo men det förklarades i enfaldigt men uppenbarligen inte då i uppslaget för dum. Jag har inte öppnat det du länkade nu.

En individ som använder enfaldig som utbytbart mot "dum" för att beskriva sig själv har inte alla hästar i hagen och är förmodligen dum.

- Klarar du av att lösa den ekvationen?

- Nej, jag är för enfaldig.

..
Citera
2015-11-09, 22:39
Medlem
esants avatar
Citat:
Jo men det förklarades i enfaldigt men uppenbarligen inte då i uppslaget för dum. Jag har inte öppnat det du länkade nu.

En individ som använder enfaldig som utbytbart mot "dum" för att beskriva sig själv har inte alla hästar i hagen och är förmodligen dum.

..

Men hur vet du då att "tåg" i uttrycket som vi diskuterar faktiskt syftar på ett sådant tåg som går på räls och fraktar saker? Det skulle ju kunna röra sig om något annat typ av tåg, t ex ett luciatåg.

Och var "dummare" kommer från i det sammanhanget ser ju även den enfaldigaste: Från stjärngossarnas dumstrutar förstås.
Citera
2015-11-09, 22:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

..

Det finns en mycket troligare förklaring, nämligen att du inte förstår språkets nyanser. Om du inte gör dig till med flit så har du uppenbara brister när det gäller att förstå hur ord och betydelser förhåller sig till varandra beroende på situation.

I ditt relaterade fall torde »trögtänkt« vara det bästa valet, alternativt »dåligt bevandrad i ekvationslösning«.
Citera
2015-11-09, 22:49
Bannlyst
Citat:
Det finns en mycket troligare förklaring, nämligen att du inte förstår språkets nyanser. Om du inte gör dig till med flit så har du uppenbara brister när det gäller att förstå hur ord och betydelser förhåller sig till varandra beroende på situation.

I ditt relaterade fall torde »trögtänkt« vara det bästa valet, alternativt »dåligt bevandrad i ekvationslösning«.

Jag hävdar att det är olämpligt i alla situationer som utbytbart mot osmart/dum. Det finns en väldigt rimlig förklaring till att det senare förvrängdes, nämligen för att folk uppskattade uttrycket i din enfald och ville tillämpa det fritt.
Citera
2015-11-10, 07:28
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag hävdar att det är olämpligt i alla situationer som utbytbart mot osmart/dum.
Märkligt hur detta "osmart" bara dök upp från ingenstans. Uttryckets innebörd är alltså egentligen "Osmartare är tåget"? Är det nånting du bara bestämt sådär rakt upp och ner? Den egentliga innebörden kanske är just "Enfaldigare än tåget"?

I övrigt är dina inlägg ovanligt enfaldiga. Och då menar jag "enfaldiga" i den mest positiva bemärkelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in