Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nå - det bästa sättet att få veta vad Krimborna tycker vore väl att fråga dem? Krim riskerar att bli en frusen konflikt liksom Transnistiren vilket inte är bra för några parter. Därför bör parterna i konflikten komma överens om en fredsplan som innehåller en folkomröstning där Krims folk får säg sin mening om sin framtid.
Hej Clodius. Jag vet inte säkert hur många folkomröstningar, som har hållits på Krim efter Sovjets fall, men du kanske vet. Omröstningen från början av 1990-talet är känd, men någon på nätet säger att andra omröstningar också ägde rum under det årtiondet.
Man har också sagt mig, som inte är internationell lagexpert, att Krim har en sådan autonomi att Kiev inte behöver tillfrågas och Sevastopol är ju mycket speciellt. Inte för att det spelar någon roll. Krim-borna måste få bestämma själva. De fick inte rösta när Krusse skänkte bort dem och det såret svider fortfarande. De gjorde rätt när de sökte sig tillbaka till moderlandet efter västs kupp i Kiev och det följande eländet.
Enligt information, som jag inte har lagt på flashback, så fick Sovjet väst-lån som var knutna till Krims framtid och det före kriget. När Krim anslöts till Ukraina, så snuvades några stora västerländska långivare på konfekten. Jag vet inte om informationen stämmer och lägger in en brasklapp.
Om Krim-borna inte hade reagerat, så skulle Nato ha tagit över hela härligheten. Någon vassal-georgier eller någon annan "stjärna" skulle ha satts att styra den strategiskt viktiga halvön. Nato står med lång näsa och satsar istället på hamnen i Odessa. Slipsätaren installerades och nu tar han dit flera georgier.
Jag påminner för övrigt om Krim-dokumentären. Den finns på nätet. Jag har tidigare postat länken, men har den inte till hands nu. Där förklaras hur några Krim-bor dödades eller torterades i Korsun när de kom tillbaka från Maidan. Reaktionen på Krim var enorm. Kuppen och Korsun var för mycket för folket där.
Hela dokumentären finns någonstans på nätet med engelsk text, men den hittar jag inte nu.
Här kommer andra delen av Vox Populi Evos snabba översättning. Där dokumenteras Korsun-massakern. Den är mycket underrapporterad i väst och vet man inte vad som hände där, så förstår man inte folkets reaktion. Inte undra på det fantastiska omröstningsresultatet. Folket reste sig som en man. Det var inte Ryssland som snodde Krim, det var Krim-borna som röstade med fötterna.
http://www.liveleak.com/view?i=8d6_1426726286