NB anger att Gustav har "ljusblå skjorta med vit krage" då han kör förbi NB och IB
ca kl 19 den 7 Juni
Och IB bekräftar NBs berättelse.
NB; det är den hopplösa tolken som tolkat IBs förhör därav det något konstiga formulering.
FUP sidan 1488 + 1489
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-15 15:15
-Gör så att nu, berätta från början om hela den här historien med Gustav där
Vi, med hustrun gick ut…
-Mmm …
för att röka…
-Mmm ...
framför vårat hus så är det Arnes, våran arbetsgivares hus…
-Mmm …
och då kom fram en Audi 3, jag vet att det Gustavs bil
-Mmm
Äh, och då klev fram en kvinna och sen såg jag tydligt det var Gustav, dom gick in, det kanske gick fem minuter, inte ens det, dom kom tillbaka båda två och satte sig in i bilen, och dom passerade precis framför oss, det är kanske trettio meter, och då, hustrun var bredvid mig, jag sa jag måste gå och stoppa honom och berätta att jag, jag har gjort färdigt det, och då reste jag på mig och då gjorde jag ett par tre steg, trodde att han (ohörbart) då och han helt enkelt bara hälsade med han, hur kunde han inte se mig? Och det kan jag säga han hade en ljusblå skjorta, jag tror till och med, med en vit krage, och min hustru satt bredvid och det var före åtta, och jag tror att efter det här vi direkt åkte till Källbymacken
- Så Gustav kommer med en kvinna och sen efter fem minuter så åker dom igen, stämmer det?
Ja, jag kan inte säga exakt det kanske om tre, efter tre minuter, och då jag satt ute och rökte jag kunde inte sitta länge, det kanske va upp till fem minuter
-Mmm
Och min hustru också såg det… (harkling) (ohörbart…) (tyst 56 sekunder)
har ni pratat med Arne Jansson, han har vart alltid hemma
-Vi har pratat med ganska mycket folk
Och det, och det är ingen som har bekräftat att min bil va hemma, han ser väldigt tydligt det
-Mmm, i nuläget så nej, men det är ju inte, det här är ju inte klart ännu men det jag kan säga i nuläget är att Gustav bekräftar inte din historia, din bror och din fru bekräftar inte din historia
Ja, men hon, hon stod ju och såg tillsammans med mig hur Gustav var där, ja men fråga henne ytterligare en gång till, vi satt ju tillsammans ute, och jag sa ju till henne att jag, jag måste ber, för berätta att arbetet är klart…
- Mmm …
IRINA BEKRÄFTAR NBs FÖRKLARING DEN den 20 Juni!
FUP sidan 1288
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-06-20 16:00
-Mmm, mmm, ja eh, innan ni åkte iväg till handlarn i Källby, eh vad gjorde ni då?
Jag varit i köket, och tog hand om tvätten och sedan jag gick till datorn och kollade hur det varit där sen gick jag ut och när jag satt där och rökte då sa jag att man inte blir mätt på pannkakor, att vi inte har mat hemma, då var hans förslag att åka till Källby
- Mmm, hur länge hade Nerijus varit hemma då?
Jag kan inte säga säkert
- Jag tror säkert att du kan det ( suckar…)
jag är helt säker på att när han redan kommit hem varit hemma och från Arne Jönssons ställe åkte hans son Gustav i hans vita bil och han såg, och innan det här händelsen väldigt snabbt innan varit nere hos Herman
(Therforeigner note: synonym för Herman/Herremann = "förnäm man" så tolken har menat godsägaren Arne Jönsson)
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-09 kl. 19:22.