2015-11-09, 15:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Och varför fattar du inte att GM:s DNA eller blod kunde finnas på utsidan av emballaget?
Otur när du tänkte?
Nej, hade du otur när du tänkte?

Hans blod och DNA fanns inne i emballaget, så varför bry sig om utsidan?
2015-11-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har studerat snören. 14 snören beslagtogs, varav 13 hittades och ett togs som referens. Av de 13 hittades tre utanför utbyggnaden i ladan, och skickades inte till NFC. Av de kvarvarande 10 saknade sex spår. Återstår fyra.

G089 hittades runt Lisas hals vid obduktion. Det hade Lisas DNA och blod (+4). S169 och S170 hittades under röret som Lisa antas ha hängt från, båda hade Lisas DNA (+4) och ett av dem hade NB:s DNA (+3). Den sammanlagda längden av dessa är ca 52 cm. S208 hittades i intilliggande rum och hade Lisas DNA (+4) och NB:s DNA (+3). Av bilden på sid 559 att döma verkar det ha blivit misshandlat av en kniv.

Det förefaller som om dessa fyra snören användes vid själva hängningen. S208 var knutet runt röret, och S170 och S169 gick från röret ner till snaran. När Lisa skars ner skars S170 av från S169 och även från snaran. Därefter lossades S208 från röret med kniv, varvid S170 blev en egen del.

Om snöret knöts fast på röret kan det inte ha använts för hissning. En självmördare kan inte hissa upp sig själv, hen måste göra fast repet. Eftersom alla fyra snörena innehöll Lisas DNA kan det antas att Lisa riggade upp alltihop själv. Jag har tidigare avvisat självmordsteorin med att det inte finns något att stå på. Men det gör det, precis bredvid hängplatsen står en hink, och den kan hålla att stå på. Hinken finns öht inte nämnd i FUP, varken fingeravtryck eller DNA verkar vara kollat. Men det behöver inte vara självmord för det, någon kan ha tvingat Lisa att rigga upp hänganordningen, ställa sig på hinken och stoppa huvudet i snaran, varefter GM har sparkat undan hinken. Men det hade definitivt tagit längre tid än den tidslucka NB hade till sitt förfogande. Efter hängningen har någon tagit ner kroppen och placerat den på Martorp.

NB:s DNA finns på S169 och S208, men dessa tycks ha tillhört samma snöre, och eftersom det låg på hans arbetsplats är det inte konstigt att hans DNA finns på det.
Intressant sammanfattning av snörbitarna. Kanske knuten var för att hålla anordningen efter att kroppen hissats för självmord ser som du skriver osannolikt ut. Lisa verkade vara en glad och trygg tjej utan större bekymmer.

Du var observant som såg och tänkte på hinken, den har jag missat och är det så att någon stått på den så borde det synas ganska tydligt. Jag tar för givet att teknikerna har tagit en titt på den så jag har svårt att se att den använts, men man vet ju inte eftersom den inte är med. Den borde ha blivit toppsad och undersökt tycker man eftersom dess naturliga plats verkar vara hörnet så den inte är i vägen, GM kan ju ha flyttat den.
2015-11-09, 16:05
Medlem
Citat:
Jag har studerat snören. 14 snören beslagtogs, varav 13 hittades och ett togs som referens. Av de 13 hittades tre utanför utbyggnaden i ladan, och skickades inte till NFC. Av de kvarvarande 10 saknade sex spår. Återstår fyra.

G089 hittades runt Lisas hals vid obduktion. Det hade Lisas DNA och blod (+4). S169 och S170 hittades under röret som Lisa antas ha hängt från, båda hade Lisas DNA (+4) och ett av dem hade NB:s DNA (+3). Den sammanlagda längden av dessa är ca 52 cm. S208 hittades i intilliggande rum och hade Lisas DNA (+4) och NB:s DNA (+3). Av bilden på sid 559 att döma verkar det ha blivit misshandlat av en kniv.

Det förefaller som om dessa fyra snören användes vid själva hängningen. S208 var knutet runt röret, och S170 och S169 gick från röret ner till snaran. När Lisa skars ner skars S170 av från S169 och även från snaran. Därefter lossades S208 från röret med kniv, varvid S170 blev en egen del.

Om snöret knöts fast på röret kan det inte ha använts för hissning. En självmördare kan inte hissa upp sig själv, hen måste göra fast repet. Eftersom alla fyra snörena innehöll Lisas DNA kan det antas att Lisa riggade upp alltihop själv. Jag har tidigare avvisat självmordsteorin med att det inte finns något att stå på. Men det gör det, precis bredvid hängplatsen står en hink, och den kan hålla att stå på. Hinken finns öht inte nämnd i FUP, varken fingeravtryck eller DNA verkar vara kollat. Men det behöver inte vara självmord för det, någon kan ha tvingat Lisa att rigga upp hänganordningen, ställa sig på hinken och stoppa huvudet i snaran, varefter GM har sparkat undan hinken. Men det hade definitivt tagit längre tid än den tidslucka NB hade till sitt förfogande. Efter hängningen har någon tagit ner kroppen och placerat den på Martorp.

NB:s DNA finns på S169 och S208, men dessa tycks ha tillhört samma snöre, och eftersom det låg på hans arbetsplats är det inte konstigt att hans DNA finns på det.

Det finns ju inget som talar emot att inte GM riggat snöret i förväg.
2015-11-09, 16:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Det finns ju inget som talar emot att inte GM riggat snöret i förväg.
Jo, Lisas DNA på snörbiten som satt på röret.

Edit: Du hade ett inte för mycket där, va?
2015-11-09, 16:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag håller med och brottas med att förstå hur NB skulle kunnat få in henne frivilligt i ladan. Utlänning, 35-åring, skitig, illaluktande och med dåliga tänder, 17 åriga flickor springer nog för mindre.

Dessutom borde hon ha haft hörlurar och musik på då hon satt nyckeln i tändingslåset. Hon stog troligen också med ryggen mot ladan beredd att åka. Allt tyder på att kontakten och senare överfallet skedde vid mopeden. Om inte så är det troligt som du säger, någon hon kan vara intresserad av eller kanske en kvinna som ser ofarlig ut.

Det kan också tänkas att hon helt enkelt blev nyfiken på vad dom höll på med där inne i ladan och helt enkelt gick dit frivillig och tittade sig omkring. Ville hon inte bli bonde? Det är alltid spännande med stora nya platser för en 17-åring. Det kanske var någon där och pumpade ur brunnen, kanske någon trodde att det var en tjuv som rekade och tog lagen i egna händer.

Det ironiska klippet härstammar från 2013. Ta inte det som någon sanning.

Och hur spännande det är med en lada som ser hotfull ut för vem som helt kan diskuteras.
2015-11-09, 16:47
Medlem
Citat:
Intressant sammanfattning av snörbitarna. Kanske knuten var för att hålla anordningen efter att kroppen hissats för självmord ser som du skriver osannolikt ut. Lisa verkade vara en glad och trygg tjej utan större bekymmer.

Du var observant som såg och tänkte på hinken, den har jag missat och är det så att någon stått på den så borde det synas ganska tydligt. Jag tar för givet att teknikerna har tagit en titt på den så jag har svårt att se att den använts, men man vet ju inte eftersom den inte är med. Den borde ha blivit toppsad och undersökt tycker man eftersom dess naturliga plats verkar vara hörnet så den inte är i vägen, GM kan ju ha flyttat den.
Hinken har varit uppe i tråden innan.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-09, 16:55
Medlem
Citat:

Man har utgått ifrån det iscensatta sexual sadistiska mordet
2015-11-09, 17:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NHSNurse15
Fel! De första dygnet/dygnen så var dessa misstänkta. Men avskrevs (och jag undrar om nån vet varför). Denna "godsägares" mycket märkliga beteende (i samband med detta) skulle ha gått att förklara?

En tidigare ostraffad 35-åring som dessutom under kartläggning och sinnesundersökningar inte visar några tecken på avvikande beteenden tidigare, är lika mycket (om inte mindre) potentiell sadistmördare som en "godsherre" med KÄNT avvikande beteende.

Hur kan det saknas fingeravtryck om GM inte haft handskar?

Nej, dom va inte misstänkta alls dom första dygnen.
Godsägaren äger byggnader och mark kring de här aktuella området.
Det är inte alls säkert att misstänkte är ostraffad det återstår väl att se om man nu fortgår sin utredning om hans liv. Det är i alla fall märkligt att hans fingeravtryck har registrerats med ett annat namn. Det bör man titta vidare på. Han är inte sinnesundersökt ännu, så det vet man inget om.
Personutredning av kriminalvården är gjord utifrån vad han själv har sagt, och den har ju ingen som helst information om den här mannen. Den är hopplöst ointressant.
Godsägaren får ha vilket beteende han vill så länge han inte begår lagbrott. Han är inte märkligare än någon annan, och bara för att man beter sig på annat vis är man ingen sadistmördare. Det här är sämre än en usel deckare måste jag säga. En slask deckare har mer stuns och innehåll än tjatet om en godsägare.
2015-11-09, 17:09
Medlem
Birdtalks avatar
Jag har följt rättegången i den mån jag haft möjlighet och hörde större delar av målägarebiträdet Tore Brandtlers knivskarpa slutplädering. Jag har dock inte lyckats finna hans anförande någonstans. Är det någon som har en länk till ljudupptagningen? Tack!
Senast redigerad av Birdtalk 2015-11-09 kl. 17:38.
2015-11-09, 17:13
Medlem
Jag ligger så långt efter i tråden så jag väljer att kommentera ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Några kommentarer:
- Vi har ett vittne som säger att NB sagt åt honom att inte leta vid byssjan. Det är inte fördom, det är ett väldigt starkt indicium.

Stämmer inte riktigt. NB har sagt att militären redan har letat i området. Eventuellt kan han ha viftat med armen åt det hållet.

- NB har bett frun om alibi för söndagskvällen redan INNAN det var allmänt känt att LH var borta eller död.

Polisen var där redan på morgonen 03:00 och talade om att en flicka hade försvunnit. NB bad frugan och lillebrosan att ljuga vid frukost kl. 9. Att han överhuvudtaget ber dem ljuga ser naturligtvis inte bra ut.

- NB har bilder i datorn på bundna tjejer med tejpade ansikten, inget man bara råkar ha liggande (jag är personligen inte säker på att jag någonsin sett den typen av bilder trots åratal av surfande!)

Endast ett fåtal bilder är sådana bilder. Man skulle lika gärna kunna vända på det och säga att med tanke på att det finns så få bilder på bundna kvinnor är han inte intresserad av sådan porr.

- NB har lämnat blodspår på insidan av LHs kläder. Går inte att förklara bort med att han jobbade där.

Det är på grund av det här han blir fälld tror jag.

- NB har lämnat DNA blandat med LHs DNA på delar av mordvapnet, bal-snöret.

Det är ganska starkt men inte lika starkt som blodet på hennes byxor. Hade man funnit DNA på snöret runt hennes hals hade det varit solklart men nu har man "bara" hittat det på snörstumparna vid slaktrummet och i rummet där hon påstås blivit hängd.

- Dödsoraken är verkligen inte osäker: hon har strypts eller hängts med det snöre som hittades runt hennes hals. Läs rättsläkarens intyg: snörmärken på halsen och brutet tungben. Vad begär du egentligen?

Hade man varit säker hade man inte sagt strypt eller hängd.

- NB har setts köra med sin bil vid tiden för mordet.

Paret som ser en bil åka mot Martorp tycker jag inte är klockrent. Förmodligen är det NB:s bil de ser men signalementet är för otydligt. Däremot grannarna som var ute med hunden har ju pekat ut litauernas bil körandes från Martorp mot hemmet. Problmet med deras vittnesmål är att de envisas med ha sett bilen mellan 19:45-20:00. Senare har de dock ändrat sig till 19:30.

- Slutligen har NB vid upprepade tillfället onanenrat och ejakulerat på väggen i ett rum med uppsikt över det café som LH jobbade vid. En alternativ sexual-sadist som GM innebär alltså att det skulle finnas två olika dårar som konvergerat mot samma ansamling av unga flickor samtidigt! Troligt?

Det kanske är lite udda beteende men behöver inte betyda så mycket. Förr hade hantverkare tillgång till porrtidningar på sin arbetsplats och det onanerades rätt flitigt skulle jag tro. Sen har du naturligtvis rätt i att det bara är en GM.

Bevisningen mot NB är blytung. Det är tråkigt för de alternativ-teoretiker som hängt i tråden i månader, närmast ett anti-klimax när FUP släpptes, men det kloka är att glömma NB och gå vidare till något mer lovande fall.

Håller med dig att NB kommer med all sannolikhet att fällas för detta.
2015-11-09, 17:15
Medlem
Citat:
Jo, Lisas DNA på snörbiten som satt på röret.

Edit: Du hade ett inte för mycket där, va?
[röret = PEM-slangen ?]

Du resonerar som om du hade bitarna hemma ! Hur kan du vara så säker på hur bitarna suttit ihop ? Utredarna har ju inte lyckats klarlägga detta eller har inte gjort något allvarligt försök. Jag skulle av ren nyfikenhet önskat att de hade gjort det, men resultatet skulle möjligen också kunna avslöja något om förfarandet och om graden av planering.

Jag skulle av mekaniska skäl hävda att det troligaste är att snöret förberetts på slangen. Det är jättejobbigt att fira upp en tyngd med snöret enkel törn över slangen och omöjligt med flera. Märken av 2,5-3.5 törnar finns på slangen och att anbringa dessa med tyngden ofixerad skulle vara besvärligt. Om inte annat så var snickarn en praktisk man. Att utgående från DNA-förekomst härleda hela händelseförloppet i detalj har ju visat sig svårt. Du utgår från ett förmodat händelseförlopp, som inte kan styrkas mekaniskt.
2015-11-09, 17:17
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Uppskattar dina reflektioner i tråden. Min uppfattning är att hans mamma är väldigt dominant. Trots omfattande teknisk bevisning så är hon idag fortfarande starkt övertygad om hans oskuld. Hon lägger ord i munnen på samtliga i familjen och släkten. I intervjuer påstår hon att alla är övertygande om att N aldrig kan ha gjort det här. Lillebror till N svarar med tystnad och vill heller inte vittna. Enligt expressen har han inte längre någon kontakt med N fru.

Jag tänker att N har arbetat 4 år i England och flera år i Sverige. Reser hem mycket sällan. Hur pass väl känner hon sin son egentligen ? I intervjuer säger hon sig veta att bröderna mycket sällan dricker alkohol. Det har framkommit att N skypar med sin mamma varje dag. Jag har svårt att se det som en kulturellt beteende utan tycker att det är märkligt att en 35-årig gift man känner att han har det behovet.

Jag funderar på om hans mamma är en bidragande orsak till hans förnekande. Jag gissar att de numera har daglig brevkontakt. Vad skulle kunna få N att erkänna ?

Det är ju ingen hemlighet att det i missbruksfamiljer utvecklar medberoendesyndrom. Missbruket stannar säkert inte vid NB och säkert handlar det om alkohol. Ett symtom på medberoende är att försvara missbrukaren i alla väder. Jag får en känsla av att alla skyddar alla i den här familjen och angrips den utifrån så håller den ännu tätare ihop. Familjehemligheter är väl känt i behandlingssammanhang hos missbruksfamiljer och försvaren är starka. Kort sagt vill man inte skylta med sina smutsiga underkläder utåt utan väljer att gömma dem i hemmet. Det finns en bok som bär namnet ?Flodhästen i vardagsrummet? som handlar om det som sker innanför den egna dörren och i hemmet. Det som händer och sker där innanför den egna dörren har försatts med munkavel, och ingen får eller skall prata om det. Det här vet vi inte men jag anar en mycket dysfunktionell familj.

Du har ett bra väderkorn birkaboo. Visst är det udda med en daglig kontakt mellan en moder och en 35-årig gift man. Det förefaller som att NB är minst sagt osjälvständig. En kvalificerad gissning är att NB bedyrat modern sin oskuld och då år det det som gäller i vått och torrt. Moderns uppfattning om NB:s oskuld gäller och hans hustru rättar in sig i familjeledet tillsammans med brodern mot bättre vetande. Den dominanta mammans världsbild får inte rubbas. Samtliga aktörer vårdar varandra och låtsas som att flodhästen inte existerar i rummet.

Mot den här skisserade bakgrunden är det svårt att se vad som kan få NB att erkänna. I psykologisk bemärkelse har han ett förkrossande strängt Överjag. Jag sätter en slant på att modern starkt bidragit till det och påverkat hans kvinnosyn. Frågan är i djuppsykologisk mening vad Lisa egentligen representerade för NB bortom det rent sexuella.

Kom, sa radiotelegrafisten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in