Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag utgår inte från något, jag antar baserat på iakttagelser av snörena. Längden, utformningen och spår på snörena talar för denna hypotes.
Om snöret har förberetts på röret/slangen, hur kan Lisas DNA finnas på den del som sannolikt satt fast på röret/slangen?
Vårt förhållningssätt skiljer sig i det att jag som ingenjör tycker att mekaniska förhållanden ska beskrivas och härledas med mekanikens lagar. DNA uppför sig ju inte förutsägbart i rummet och med olika resonemang om enbart DNA-spår kan man komma fram till slutsatser som strider mot mekanikens lagar. Att pussla ihop snörstumparna föreställer jag mig skulle kräva studium av snittytor och det är inte möjligt med bara fotografier.
Utredarna skriver:
Samtliga ändar på snörbitarna syntes vara avskurna och vid granskning i mikroskop iakttogs inte några detaljer som bedömdes vara användbara för närmare jämförelse. Snörbitarna i materialen överensstämmer med varandra avseende uppbyggnad och fibervara och bedöms vara av samma typ. Synd, tycker jag, envis som jag är. De kanske inte bedömde att "sanningen" om snörena skulle tillföra något och begränsade arbetsinsatsen. Man skulle också kunnat studera materialöverföring från slang till snöre m fl kombinationer, studera kvardröjande böjningseffekter i bukterna osv. Tycker jag, som nyfiken tekniker...[Nu tar jag en paus]