2015-11-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag utgår inte från något, jag antar baserat på iakttagelser av snörena. Längden, utformningen och spår på snörena talar för denna hypotes.

Om snöret har förberetts på röret/slangen, hur kan Lisas DNA finnas på den del som sannolikt satt fast på röret/slangen?
Vårt förhållningssätt skiljer sig i det att jag som ingenjör tycker att mekaniska förhållanden ska beskrivas och härledas med mekanikens lagar. DNA uppför sig ju inte förutsägbart i rummet och med olika resonemang om enbart DNA-spår kan man komma fram till slutsatser som strider mot mekanikens lagar. Att pussla ihop snörstumparna föreställer jag mig skulle kräva studium av snittytor och det är inte möjligt med bara fotografier.
Utredarna skriver: Samtliga ändar på snörbitarna syntes vara avskurna och vid granskning i mikroskop iakttogs inte några detaljer som bedömdes vara användbara för närmare jämförelse. Snörbitarna i materialen överensstämmer med varandra avseende uppbyggnad och fibervara och bedöms vara av samma typ. Synd, tycker jag, envis som jag är. De kanske inte bedömde att "sanningen" om snörena skulle tillföra något och begränsade arbetsinsatsen. Man skulle också kunnat studera materialöverföring från slang till snöre m fl kombinationer, studera kvardröjande böjningseffekter i bukterna osv. Tycker jag, som nyfiken tekniker...[Nu tar jag en paus]
2015-11-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Trevligt initiativ där med att ta ett helhetsgrepp på snörena. Snörena under röret kan oxå härröra från bindningarna av händer och/eller fötter. Någonstans bland alla snörena borde det finnas den knut som balbindningsmaskinen åstadkom. Man borde oxå kunna se spår efter fler knutar och lagda bukter eftersom dessa till en viss grad permanentas om böjningsradien är tillräckligt liten. Hur snöret kommit till användning borde man försöka rekonstruera. Samma om hur tejpen använts. Ponera handskar och sipprande sår på handleden eller underarmen. Var hamnar knutarna och DNA-spåren? Tänk nytt scenario. Ny rekonstruktion. Upprepa. Upprepa tills man hittat plausibelt scenario. Men det kanske är gjort.
Som jag tänkt - se mitt inlägg i dessa banor.
2015-11-09, 18:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Tror du på fullt allvar att hon skulle hängt sig? Med eller utan inblandning av NB eller någon annan i så fall? Och svara nu inte "Vad jag tror har ingen betydelse."
Det är långt ifrån osannolikt. 2012 begick 41 kvinnor i åldersgruppen 15-24 år självmord, vilket är 9 % av alla självmord hos kvinnor det året. Trenden är oförändrad sedan 1980 för den åldersgruppen medan den sjunker för andra. http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-observerad-trend
2015-11-09, 18:05
Medlem
Hur kan någon tro att Lisa befunnit sig i ladan på det sättet som beskrivs utan att det finns några besudlingar av kroppen?
2015-11-09, 18:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Instämmer i din analys. Det finns dock mer material att tillgå än hans beteende i rätten, har du inte sett videofilmningen som lades upp på Aftonbladet - tror jag det var- av ett förhör där han är nära att bryta samman och där man skulle kunna ana ett erkännande? Filmen finns i tråden nånstans om den inte är borttagen från AB sajt.
Mycket intressant att studera kroppsspråk, röst och språk där han ger en intryck av att regrediera till infantil nivå genom sina tårar, vaggningar och brist på verbalitet.
Ger för min del en bild av barndomstrauma, intryck av att ha blivit slagen och straffad som barn, förödmjukad.
Lade också märke till från ljudupptagningarna i rätten att han läspar, vilket kan vara tecken på : misshandel i barndomen, utvecklingsstörning och eller dåliga - saknade tänder.
Han ska ha dåliga tänder enligt uppgift. Om han saknar några eller bara har en massa hål vet jag inte.
Tror mycket är ett spel för galleriet för Nerijus är ju den som bestämmer över frun och brodern och han ska tydligen vara rätt vass på det.
2015-11-09, 18:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vårt förhållningssätt skiljer sig i det att jag som ingenjör tycker att mekaniska förhållanden ska beskrivas och härledas med mekanikens lagar. DNA uppför sig ju inte förutsägbart i rummet och med olika resonemang om enbart DNA-spår kan man komma fram till slutsatser som strider mot mekanikens lagar. Att pussla ihop snörstumparna föreställer jag mig skulle kräva studium av snittytor och det är inte möjligt med bara fotografier.
Utredarna skriver: Samtliga ändar på snörbitarna syntes vara avskurna och vid granskning i mikroskop iakttogs inte några detaljer som bedömdes vara användbara för närmare jämförelse. Snörbitarna i materialen överensstämmer med varandra avseende uppbyggnad och fibervara och bedöms vara av samma typ. Synd, tycker jag, envis som jag är. De kanske inte bedömde att "sanningen" om snörena skulle tillföra något och begränsade arbetsinsatsen. Man skulle också kunnat studera materialöverföring från slang till snöre m fl kombinationer, studera kvardröjande böjningseffekter i bukterna osv. Tycker jag, som nyfiken tekniker...[Nu tar jag en paus]
Jovisst skulle man ha en fullkomlig rekonstruktion av alla rimliga hypoteser, från självmord till att NB begick brottet. En tidsstudie av mordet skulle vara intressant. Men verkar man inte ens ha tänkt tanken att det skulle kunna vara självmord, utan helt riktat in sig på de där balterna som uppförde sig så underligt.

Ett stort problem med hypotesen självmord är alla bevis som visar att NB har flyttat kroppen. Det ger honom en förklaringsbörda.
2015-11-09, 18:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är långt ifrån osannolikt. 2012 begick 41 kvinnor i åldersgruppen 15-24 år självmord, vilket är 9 % av alla självmord hos kvinnor det året. Trenden är oförändrad sedan 1980 för den åldersgruppen medan den sjunker för andra. http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-observerad-trend

Statistik kan visa mycket men är inte särskilt intressant om inte personen ifråga skulle vara självmordsbenägen. Och absolut ingenting tyder på det här.
2015-11-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, dom va inte misstänkta alls dom första dygnen.
Godsägaren äger byggnader och mark kring de här aktuella området.
Det är inte alls säkert att misstänkte är ostraffad det återstår väl att se om man nu fortgår sin utredning om hans liv. Det är i alla fall märkligt att hans fingeravtryck har registrerats med ett annat namn. Det bör man titta vidare på. Han är inte sinnesundersökt ännu, så det vet man inget om.
Personutredning av kriminalvården är gjord utifrån vad han själv har sagt, och den har ju ingen som helst information om den här mannen. Den är hopplöst ointressant.
Godsägaren får ha vilket beteende han vill så länge han inte begår lagbrott. Han är inte märkligare än någon annan, och bara för att man beter sig på annat vis är man ingen sadistmördare. Det här är sämre än en usel deckare måste jag säga. En slask deckare har mer stuns och innehåll än tjatet om en godsägare.

Misstänkt kanske var fel ord, i allra högsta grad intressant kanske är bättre.
2015-11-09, 18:16
Medlem
Varför förhördes inte jägaren MW?
Första gången han talar med polisen gör han det på eget initiativ, han går fram till en polis och smutskastar litauerna. .De har då redan gripits.

Inte förrän 21 augusti kontaktar (den urusla) förhörsledaren Niklas Lindström WJ igen! Var/hur det förhöret sker finns inte antecknat. Slarvigt.
Niklas Lindström vill då ha ytterligare fakta om hur WJ upplevde litauerna.

Är detta förutsättningslöst och professionellt? Vad håller Skövdepolisen Grova Brottsenhet på med?
Senast redigerad av nopomil 2015-11-09 kl. 18:30.
2015-11-09, 18:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad betyder "mörkt hår av medellängd" ? Svart hår, brunt hår, cendré-färgat? Medellängd, betyder det "med hästsvans" ?

Givetvis vore det ju jättespännande med någon helt annan inne i ladan, vid den tänkta mordtidpunkten. Men var det någon annan, eller passar signalementet väl in på NB? Minns vittnet korrekt avseende hårfärgen, och hur definierar man (som sagt) "mörkt hår"?
Nerijus har beskrivits av andra vittnen som mörkhårig.
Kan kanske bero på att hans hår inte tvättas så ofta och när det blir flottigt och fett ser det mörkare ut.
2015-11-09, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Statistik kan visa mycket men är inte särskilt intressant om inte personen ifråga skulle vara självmordsbenägen. Och absolut ingenting tyder på det här.
Nej, det gör sällan det på fullbordade självmord. Den som visar tecken får hjälp. Och vi vet inte mycket om Lisa.
2015-11-09, 18:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Nej, det gör sällan det på fullbordade självmord. Den som visar tecken får hjälp. Och vi vet inte mycket om Lisa.

Nej, vi vet inte mycket om Lisa. Men hennes anhöriga gör det. Sluta nu. Det här tramset är lika illa som att anklaga hennes far.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in