2015-11-08, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Sen är det ju, i vanlig ordning, knappast så att det måste finnas en enda förklaring. Anektdoten med prins August kan också bara vara en bidragande eller utlösande faktor.

Tror vi att det är hela förklaringen så måste vi också tro att det precis lika gärna kunnat heta "Dummare än fartyget" eller "Dummare än luftballongen".

Jag köper den förklaring som postades redan på första sidan om att tåg blint följer ett spår och därmed kan associeras med dumhet. En annat karaktärsdrag som kommer från samma värld är ju "enkelspårig" som väl delvis också tangerar dumhet.

Dumhet, som i icke smart, är inte ett karaktärsdrag. Annars skulle man lika gärna kunna hävda att klumpig eller atletisk kännetecknar en viss sorts karaktär/personlighet. Och det gör det ju givetvis inte. Fartyg är inte lika vardagligt som tåg. Den globala befolkningen färdas inte vanligtvis i ett kommunalt fartyg till sina jobb.
Citera
2015-11-08, 21:09
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Dumhet, som i icke smart, är inte ett karaktärsdrag. Annars skulle man lika gärna kunna hävda att klumpig eller atletisk kännetecknar en viss sorts karaktär/personlighet.
Men kalla det vad du vill, då. Det har ju liksom ingen betydelse för poängen.

Citat:
Fartyg är inte lika vardagligt som tåg.
I mitten på artonhundratalet då uttrycket ska ha myntats så var nog fartyg/båtar betydligt mer vardagliga än tåg.

Citat:
Den globala befolkningen färdas inte vanligtvis i ett kommunalt fartyg till sina jobb.
Nej, och det var säkert lika få som åkte ånglok till jobbet då uttrycket fick sitt uppsving.
Citera
2015-11-08, 21:12
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast tågen växlar inte sällan spår så de ska inte etiketteras med det i alla fall.
Rätta mig om jag har fel men i mitten av artonhundratalet var det väl vanlig(t/are) med tåg/lok som bara transporterade fram och tillbaka mellan två ändpunkter?
Citera
2015-11-08, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel men i mitten av artonhundratalet var det väl vanlig(t/are) med tåg/lok som bara transporterade fram och tillbaka mellan två ändpunkter?

Någonstans måste det börja och det som prioriterades var naturligtvis att bygga förbindelser mellan större orter. Tvärförbindelser kom senare inte minst med tanke på att det var ett slitgöra. Tror ingen under 1800-talet upplevde att tåg var dumma företeelser även om de inledningsvis mest bestod av längdförbindelser.
Citera
2015-11-08, 21:30
Bannlyst
Citat:

I mitten på artonhundratalet då uttrycket ska ha myntats så var nog fartyg/båtar betydligt mer vardagliga än tåg.

Nej, och det var säkert lika få som åkte ånglok till jobbet då uttrycket fick sitt uppsving.

Vi vet inte när uttrycket uppkom. Inte heller om det hade en homogen innebörd. Det länkades till en vettvillig professor som själv ställer sig tveksam till det.
Citera
2015-11-08, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror ingen under 1800-talet upplevde att tåg var dumma företeelser

Tror inte det var vad som avsågs med uttrycket heller. Lika lite som att vara stel som ett kylskåp är ett hån mot kylskåp. Allt är givetvis relativt det jämförda och dess uppgifter.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-11-08 kl. 22:43.
Citera
2015-11-08, 23:49
Medlem
esants avatar
Citat:
Gissningsvis är något som är uppåt väggarna distanserat, det vill säga långt ifrån. Om man hävdar att något är helt uppåt väggarna är det långt ifrån sant och kan även vara galet. Något uppåt väggarna som bör vara på marken är ju också tokigt. Ett upp och nervänt perspektiv= galet.

Nu när jag funderar lite på att vi även säger "Att börja klättra på väggarna" (som ju betyder att man har börjat tappa förståndet av frustration eller dylikt) så tror jag att det handlar om att man inte kan gå uppför väggarna. Hade det handlat om distans hade det lika gärna kunnat vara "helt uppåt berget" eller "helt uppåt taket", till exempel.

Citat:
Jag köper den förklaring som postades redan på första sidan om att tåg blint följer ett spår och därmed kan associeras med dumhet. En annat karaktärsdrag som kommer från samma värld är ju "enkelspårig" som väl delvis också tangerar dumhet.

Jo och även om tågen sedan kunde byta spår så är de ju fortfarande väldigt begränsade. Utanför de spåren tar de sig inte så ofta.

Här har vi en prisad "one track mind": http://darwinawards.com/darwin/darwin2008-17.html
Citera
2015-11-09, 00:12
Medlem
Jag har aldrig riktig förstått varifrån uttrycken "att supa som en borstbindare" / "att svära som en borstbindare" / "att röka som en borstbindare" kom ifrån.

De var inte ovanliga i talspråk för en 30-40 år sedan. Men dessa uttryck hör man verkligen inte ofta idag (kanske det beror på att borstbindare är rätt få till antalet eller nåt sånt), men hur uppkom dessa ordspråk en gång i tiden? Varför inte supa/svära/röka som en sotare, murare, gatusopare etc - varför blev just borstbindarna utpekade som en särskilt omoralisk yrkesgrupp?
Citera
2015-11-09, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Nu när jag funderar lite på att vi även säger "Att börja klättra på väggarna" (som ju betyder att man har börjat tappa förståndet av frustration eller dylikt) så tror jag att det handlar om att man inte kan gå uppför väggarna. Hade det handlat om distans hade det lika gärna kunnat vara "helt uppåt berget" eller "helt uppåt taket", till exempel.

Du kan inte vanligtvis klättra uppför väggarna. Det är "omöjligt" och tokigt. Om någons åsikter är långt ifrån, d.v.s. omöjligen sanna är de också helt uppåt väggarna. Många av dessa uttryck kan även vara metaforiska.
Citera
2015-11-09, 03:32
Bannlyst
Desto mer jag tänker på min tidigare förklaring till dummare än tåget, ju mindre övertygad blir jag. Jag tror inte att alla dessa uttryck är nödvändigtvis 100% begreppsligt logiska. Stel som ett kylskåp är ju exempelvis en ganska lösryckt liknelse. Jag är desto mer övertygad om att det har att göra med människans sofistikation i jämförelse med "plåtburkar". Sedan överdrivs det givetvis.

Jag är inte övertygad om enkelspårighet heller. Enkelspårighet är ju inte relaterat till intelligens. Både dumma och smarta personer kan uppvisa enkelspårighet. Det är inte en önskvärd egenskap, men man kan fortfarande vara smart.
Citera
2015-11-09, 08:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag har aldrig riktig förstått varifrån uttrycken "att supa som en borstbindare" / "att svära som en borstbindare" / "att röka som en borstbindare" kom ifrån.

De var inte ovanliga i talspråk för en 30-40 år sedan. Men dessa uttryck hör man verkligen inte ofta idag (kanske det beror på att borstbindare är rätt få till antalet eller nåt sånt), men hur uppkom dessa ordspråk en gång i tiden? Varför inte supa/svära/röka som en sotare, murare, gatusopare etc - varför blev just borstbindarna utpekade som en särskilt omoralisk yrkesgrupp?

Det lär härstamma från ett lite vitsigt sätt att använda ordet bürsten på tyska (betyder ungefär supa eller festa och det är därifrån det försvenskade »borsten« för sprit hämtats).

Det tyska wie ein bürstenbinder saufen har sedan direktöversatts, men parallellen till »borsten« kom inte med.
Citera
2015-11-09, 08:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tror inte det var vad som avsågs med uttrycket heller. Lika lite som att vara stel som ett kylskåp är ett hån mot kylskåp. Allt är givetvis relativt det jämförda och dess uppgifter.

Det utvecklades till »smidig som ett kylskåp« [med mycket ironisk biton] och det alluderade på att kylskåp var svårhanterliga när de skulle lyftas på plats. Särskilt om det var smalt och prångigt på vägen till platsen.

Det kom senare en variant på detta, nämligen »att flytta skåp«. Det betydde att befinna sig på ett sämre uteställe och där dansa med bättre bedagade kvinnor i den mycket övre medelåldern.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-09 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in