2015-11-07, 21:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Man kan naturligtvis använda det självständigt, men det finns väl alltid en kontext?

1. Din uppsats är ju helt oläslig. Faan vilken jävla kratta du är!

2. Disken är ju inte ren. Faan vilken jävla kratta du är!

#2 tycker jag känns mer tveksam än #1.

Det finns sannolikt en kontext, visst är det så. Oavsett vilket så tror jag inte jag har hört det på länge. Det förekom i vissa av mina kretsar när jag var yngre (kanske när jag läste i Uppsala?) men numera är det tunnsått med krattor.
Citera
2015-11-08, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Alla har väl någon gång hört eller använt frasen:
"Han/hon är ju dummare än tåget."

Var kommer den här frasen ifrån? Är tåget dumt och ointelligent?
Varför inte använda substantiv som stol, bord, glas o.s.v?
Dom är väl minst lika "dumma" som tåget?

Vad finns det mer för oförklarliga och kända uttryck?

Min tolkning: ett tågs ändamål är att vara i tid. Dummare än tåget uttrycker att personen ifråga inte hänger med i konversationen utifrån den förväntade responstiden. Duger alltså inte ens till det. Således är det en person som är lite efter och därmed dum.
Citera
2015-11-08, 09:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Min tolkning: ett tågs ändamål är att vara i tid. Dummare än tåget uttrycker att personen ifråga inte hänger med i konversationen utifrån den förväntade responstiden. Duger alltså inte ens till det. Således är det en person som är lite efter och därmed dum.

Du svarar på ett tio år gammalt inlägg och den officiella förklaringen till uttrycket finns i tråden med början här:

(FB) "Dummare än tåget" och andra oförklarliga uttryck!

Om det sedan är den korrekta vet väl ingen exakt, vilket diskuteras här:

http://blog.svd.se/historia/2014/05/06/dummare-an-taget/

Att dum och »inte i tid« skulle utgöra någon logisk koppling känns dock ännu mer främmande och långsökt. SJ:s problem är en sentida företeelse långt efter detta uttrycks upphov.
Citera
2015-11-08, 15:58
Medlem
esants avatar
Att något är "helt uppåt väggarna", vad kan det komma av? Vad är det för fel på våra väggar?

När jag googlade efter en förklaring utan att hitta något tillfredsställande så stötte jag däremot på förklaringen till uttrycket "...och hela baletten". Det rör sig tydligen om en felöversättning från tyskan (igen) och handlade inte alls om någon balett utan om en palett.
Citera
2015-11-08, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du svarar på ett tio år gammalt inlägg och den officiella förklaringen till uttrycket finns i tråden med början här:

(FB) "Dummare än tåget" och andra oförklarliga uttryck!

Om det sedan är den korrekta vet väl ingen exakt, vilket diskuteras här:

http://blog.svd.se/historia/2014/05/06/dummare-an-taget/

Att dum och »inte i tid« skulle utgöra någon logisk koppling känns dock ännu mer främmande och långsökt. SJ:s problem är en sentida företeelse långt efter detta uttrycks upphov.

Det finns ingen "officiell förklaring". Essensen av smarthet är kvicktänkthet. Det är av yttersta vikt att tågen håller tiderna jämfört med bussar som rent historiskt avgått frekventare. Om de nutida tågen håller tiderna eller ej hör inte till saken. Har du aldrig hört uttryck som: "Säga vad man vill om Hitler, men tågen gick i tid"?

Jag rekommenderar en noggrannare läsning av det jag skrev. Uttryck kan även ta olika former med tiden. Jag hade använt dummare än tåget utifrån beskrivningen ovan.
Citera
2015-11-08, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det finns ingen "officiell förklaring".

Nu betyder »officiell« inte endast något som fastslagits av myndighet eller auktoriserad instans. Det betyder även »publicerad och allmänt känd«.
Citera
2015-11-08, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu betyder »officiell« inte endast något som fastslagits av myndighet eller auktoriserad instans. Det betyder även »publicerad och allmänt känd«.

Knappast tillämpbart när uttrycket inte är väldokumenterat. Spekulationer bör inte betraktas som "officiella" i någon mening. Historieprofessorn Harrison (som visserligen inte är den vassaste kniven i lådan) förkastar det närmaste vi kan komma till den "officiella" förklaringen.
Citera
2015-11-08, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Att något är "helt uppåt väggarna", vad kan det komma av? Vad är det för fel på våra väggar?

När jag googlade efter en förklaring utan att hitta något tillfredsställande så stötte jag däremot på förklaringen till uttrycket "...och hela baletten". Det rör sig tydligen om en felöversättning från tyskan (igen) och handlade inte alls om någon balett utan om en palett.

Gissningsvis är något som är uppåt väggarna distanserat, det vill säga långt ifrån. Om man hävdar att något är helt uppåt väggarna är det långt ifrån sant och kan även vara galet. Något uppåt väggarna som bör vara på marken är ju också tokigt. Ett upp och nervänt perspektiv= galet.
Citera
2015-11-08, 19:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Knappast tillämpbart när uttrycket inte är väldokumenterat. Spekulationer bör inte betraktas som "officiella" i någon mening. Historieprofessorn Harrison (som visserligen inte är den vassaste kniven i lådan) förkastar det närmaste vi kan komma till den "officiella" förklaringen.

Den som bistod dig med den informationen var sidotecknad så kom inte med gammal skåpmat.
Citera
2015-11-08, 19:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
"...och hela baletten". Det rör sig tydligen om en felöversättning från tyskan (igen) och handlade inte alls om någon balett utan om en palett.

Samma som med »ont krut...« där det i det tyska originalet handlar om »ogräs«.
Citera
2015-11-08, 20:30
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Historieprofessorn Harrison (som visserligen inte är den vassaste kniven i lådan) förkastar det närmaste vi kan komma till den "officiella" förklaringen.
Sen är det ju, i vanlig ordning, knappast så att det måste finnas en enda förklaring. Anektdoten med prins August kan också bara vara en bidragande eller utlösande faktor.

Tror vi att det är hela förklaringen så måste vi också tro att det precis lika gärna kunnat heta "Dummare än fartyget" eller "Dummare än luftballongen".

Jag köper den förklaring som postades redan på första sidan om att tåg blint följer ett spår och därmed kan associeras med dumhet. En annat karaktärsdrag som kommer från samma värld är ju "enkelspårig" som väl delvis också tangerar dumhet.
Citera
2015-11-08, 20:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
En annat karaktärsdrag som kommer från samma värld är ju "enkelspårig" som väl delvis också tangerar dumhet.

Fast tågen växlar inte sällan spår så de ska inte etiketteras med det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in