2015-11-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyvärr det fanns auktoriserade observatörer från väst som övervakade valet på Krim. Det var ett olagligt val som inte
hade den minsta legitimitet över sig. Att genomföra hafsval där valutgången är given och dessutom av noll betydelse eftersom Putin redan bestämt att attackera Krim halvön, ja det är givetvis som val i forna Sovjet där alla röstade kommunistiskt. Krim var och är Ukrainskt tills Kiev beslutar något annat. Ryssen är bara en ockupant för tillfället.
Sanktionerna som nu kör Ryssland mot ekonomisk svångrem och tvärstopp tillkom inte för ros skull utan för att visa Putin vad notan blir om han fortsätter sin krigspolitik. Ryssland är trots allt en mindre spelare i världspolitiken vilket vi nog skall vara glada för med tänker på Krims öde.
Det fanns inga skall det givetvis vara.
Citera
2015-11-07, 19:58
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ja, att du inte ger särskilt mycket för opinionsundersökningar som inte stödjer dig kan jag förstå. Fast nu är ju PEW ett internationellt ansett opinionsinstitut medan du är en random anti-rysk flashbackare. Så det är lite skillnad i trovärdighet där och som jag påpekade i tidigare inlägg så tycks västmedia som ansedda Forbes inte ifrågasätta PEW och det Krimborna anser. Att dra fram Sovjetkortet ur röven varenda gång man blir överbevisad ökar förövrigt inte heller trovärdigheten.

Svårt att förstå? Krimhalvön är som vi alla vet ockuperad av Ryssland, folket där saknar yttrandefrihet och demokrati existerar inte. De som ifrågasätter ockupationen riskerar att förlora sina jobb och kan dömas till fängelsestraff. Många har tvingats att söka ryskt medborgarskap. De som inte gjorde det fick det "automatiskt", ett sätt att påtvinga den stora massan något de inte ville ha. När någon person då ringer upp någon för att fråga ens åsikt... ja, det har tydliga sovjetvibbar. De opinionsundersökningar som utförs i en diktatur under åsiktsförtryck kan inte, och ska inte, ses som tillförlitligt, oavsett vem som utför undersökningen. Som sagt, låt mig repetera siffran för dig igen från 2013: 23% ville tillhöra Ryssland. Viss skillnad mot de fabricerade 97% som Rysslands rösträknare kom fram till i den illegala folkomröstningen som för övrigt många bojkottade.
Citera
2015-11-07, 21:01
Medlem
Citat:
"Auktoriserade"? Av vilka? Samma krafter som nekade Krimborna rätten att besluta om sitt eget öde är förstås de som "auktoriserar", dvs USA och dess allierade. Men det fanns neutrala observatörer från EU på plats och det är vad som räknas. Glöm inte att det ansedda opinionsinstitutet PEW bekräftade folkomröstningen, Krimborna ville tillhöra Ryssland och ansåg att allt hade gått rätt till. Så kommunistkortet kan du stoppa tillbaka i röven igen, det som alltid dras fram när ni saknar riktiga argument. Krim tillhör Ryssland, nu och historiskt.
Skall jag tala om för dig varför Krimvalet var olagligt. Det är så enkelt som att Ukraina faktiskt inte godkänt det liksom att ingen rättssäkerhet fanns värd namnet. Fuskvalet skedde i rasande fart eftersom Putin hade bråttom att få lite demokratisk fernissa över ockupationen.
Det inser ju alla som orkar förstå hur viktigt ett riktig genomfört demokratiskt val är, hur det alltså genomförs och hur olika partier kan få medietid med riktig valupptakt, torgmöten, argumentera för sin sak mm. Putin faktiskt spottade på Krimbornas framtid bara för att visa vilken karl han är. Så Krim är fortfarande Ukrainsk tills Kiev gått med på en uppgörelse, kanske i form av skadestånd för det Ryssland förstört vid ockupationen. Det som skedde på Krim i fråga om folkrättsbrott är numera vardagsmat även i Ryssland tyvärr.
Citera
2015-11-07, 21:18
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Svårt att förstå? Krimhalvön är som vi alla vet ockuperad av Ryssland, folket där saknar yttrandefrihet och demokrati existerar inte. De som ifrågasätter ockupationen riskerar att förlora sina jobb och kan dömas till fängelsestraff. Många har tvingats att söka ryskt medborgarskap. De som inte gjorde det fick det "automatiskt", ett sätt att påtvinga den stora massan något de inte ville ha. När någon person då ringer upp någon för att fråga ens åsikt... ja, det har tydliga sovjetvibbar. De opinionsundersökningar som utförs i en diktatur under åsiktsförtryck kan inte, och ska inte, ses som tillförlitligt, oavsett vem som utför undersökningen. Som sagt, låt mig repetera siffran för dig igen från 2013: 23% ville tillhöra Ryssland. Viss skillnad mot de fabricerade 97% som Rysslands rösträknare kom fram till i den illegala folkomröstningen som för övrigt många bojkottade.

Du spelar ut Sovjetkortet i tron att ingen ska syna dig. Sanningen är att hade du spelat klädpoker så hade du varit spritt naken nu. Hade PEW bedömt att Ryssland var en diktatur så hade de aldrig gjort en opinionsundersökning. Krimborna hade att välja mellan ett Ukraina på randen till inbördeskrig och där Presidenten nyss kuppats olagligt och ett stabilt välfungerande Ryssland. Men det glömde du behändigt nog att nämna. Hur många östukrainare har flytt till Ryssland? En halvmiljon? Troligen fler.
Citera
2015-11-07, 21:23
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Skall jag tala om för dig varför Krimvalet var olagligt. Det är så enkelt som att Ukraina faktiskt inte godkänt det liksom att ingen rättssäkerhet fanns värd namnet. Fuskvalet skedde i rasande fart eftersom Putin hade bråttom att få lite demokratisk fernissa över ockupationen.
Det inser ju alla som orkar förstå hur viktigt ett riktig genomfört demokratiskt val är, hur det alltså genomförs och hur olika partier kan få medietid med riktig valupptakt, torgmöten, argumentera för sin sak mm. Putin faktiskt spottade på Krimbornas framtid bara för att visa vilken karl han är. Så Krim är fortfarande Ukrainsk tills Kiev gått med på en uppgörelse, kanske i form av skadestånd för det Ryssland förstört vid ockupationen. Det som skedde på Krim i fråga om folkrättsbrott är numera vardagsmat även i Ryssland tyvärr.

Hade Serbien godkänt omröstningen i Kosovo? Icke. Krimborna borde ha flytt i vild panik till Ukraina om din anti-ryska papegojsida hade haft rätt. Men det har de inte. Istället har flera hundratusen östukrainare flytt till Ryssland. Det mest demokratiska i hela den sorgliga Ukrainahistorien var folkomröstningen på Krim. Efter att den ukrainske presidenten hade avsatts olagligt.
Citera
2015-11-07, 23:53
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
.... flera hundratusen östukrainare flytt till Ryssland.
Ja, drygt 600.000 c:a., medan c:a 1,5 miljoner huvudsakligen västerut till Kiev-Ukraina men också till Polen o Vitryssland. Speglar väl pro-ryss sympatierna kanske...
Senast redigerad av swedenflooded 2015-11-07 kl. 23:55.
Citera
2015-11-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Kuppen i Kiev och Korsun-massakern ändrade allt. Krim-borna ville inte längre bo i Ukraina. Det som är viktigt är att den följande folkomröstningen resulterade i en överväldigande majoritet. Du ska inte referera till gamla undersökningar. Enligt din konstiga logik, så kanske Krim-borna då var rädda för att säga emot Kiev? Sovjet dog för länge sedan. Tala inte om Ryssland som om det fortfarande är Sovjet. Det håller inte.

Krim-borna satte upp egna försvarsstyrkor. Allt gjordes inte av "artiga män i grönt". Anslutningen var blodlös och elegant, det har även en pensionerad svensk officer sagt. Den som ville åka till Ukraina kunde göra det, men inte många valde det alternativet. Inte ens många ukrainska soldater.

Krim är inte "ockuperat" av Ryssland, Krim kom självmant tillbaka till Ryssland.

Bristande yttrandefrihet? En krimtatarisk organisation, styrd av två ledamöter i Rada, som sajdade med Maidan redan i december 2013, satte i system att fylla i ansökningar om t.ex. TV-sändningar på ett felaktigt sätt. Det orsakade bekymmer i Moskva och det var förstås syftet. Sedan kunde de krimtatariska ledarna i Kiev peka finger och klaga på yttrandefriheten på Krim. För övrigt ska du veta att alla krimtatarer inte gillar ledarna i Kiev och att det finns andra krimtatariska medier och organisationer.

När en stor majoritet, över 90 procent, har röstat, så tror inte jag att folk kände sig tvingade att skaffa ett ryskt pass. De gamla såg fram mot en tredubbling av pensionen t.ex. Den siffran är från mars 2014.
Citera
2015-11-08, 00:02
Medlem
Krim-blockaden fortsätter precis som blockaden av Donbass. Små ukrainska bönder lider och protesterar. De tvingas sälja till underpris och går back. Vissa grönsaker lämnas på fälten. Allt hårt arbete förgäves och jag vet hur hårt arbetet med jorden är och hur kul det är när det växer.

Jag vet inte hur det är nu, men det sista jag hörde var att matpriserna på Krim inte påverkades. Mycket mat kommer från Ryssland. Jag tror dock att omställningen kan ha påverkat vissa priser, så är det ju när man byter leverantörer.

Högra Sektorn krävde 1000 dollar för varje lastbil, som ville passera gränsen, vill jag minnas. Ett litet inkomstbringande projekt, var det tänkt, men snart slutade lastbilarna att komma. Det var då Högra Sektorn ville blockera Transnistrien och ta upp tull där också. Man kan tycka att det är obegripligt att Kiev tillåter att småbönderna skadas, men jag är inte förvånad, det jag har sett komma från Kiev sedan kuppen har hela tiden varit kontraproduktivt.

Kan Kiev vinna tillbaka Krim? Knappast. Blockaden stärker bara folkets motståndsvilja. Sprickan växer.

Citat:
Conveniently unreported by Western media is the ongoing food transport blockade against the people of Crimea. It is being waged by extreme-right forces of Ukraine with the blessing of the NATO/EU-backed regime in Kyiv and its police and border officials.

It was mentioned for a brief time in Western press, which called it an initiative of “Crimean Tatars”. This was false and misleading

[...] there is no doubt who is waging it–the extreme right of Ukraine.

One article reports on the attempts of Ukrainian people in the region bordering Crimea to end the blockade because it is harming local farmers and truckers. A planned protest by Ukrainians against the blockade on October 28, including by residents of the nearby city of Kherson, was called off because of threats and intimidation by the right-wing vigilantes.

Recall that Ukraine has cut water supply to Crimea and has interrupted electricity supply at times to the region. You didn’t read that in reports by Western media or human rights agencies.

http://russia-insider.com/en/ukraines-far-right-continues-impose-crimea-food-blockade/ri10998
Citera
2015-11-08, 01:36
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Ja, drygt 600.000 c:a., medan c:a 1,5 miljoner huvudsakligen västerut till Kiev-Ukraina men också till Polen o Vitryssland. Speglar väl pro-ryss sympatierna kanske...

Skitprat. Majoriteten flyktingar har varit österut.
Citera
2015-11-08, 01:50
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Kan Kiev vinna tillbaka Krim? Knappast.
Antag att Ryssland (inkl regimen eller ej) kollapsar ekonomiskt och behöver rekapitaliseras med stora utländska lån. Då kan man tänka sig att Krim blir en komponent i en sådan process/uppgörelse. Antingen återlämnas området (men behåller flottbasen) eller får Ryssland lösa Krim för ett större belopp. Ungefär som USA köpte Alaska på 1800talet.
Ingenting är omöjligt i vår oförutsägbara värld.
Citera
2015-11-08, 02:03
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Skitprat. Majoriteten flyktingar har varit österut.
660.000 av 2 miljoner får jag inte till en majoritet.
http://www.euronews.com/2015/04/22/ukraine-crisis-has-created-more-than-2-million-refugees-un-reports/
Citera
2015-11-08, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Antag att Ryssland (inkl regimen eller ej) kollapsar ekonomiskt och behöver rekapitaliseras med stora utländska lån. Då kan man tänka sig att Krim blir en komponent i en sådan process/uppgörelse. Antingen återlämnas området (men behåller flottbasen) eller får Ryssland lösa Krim för ett större belopp. Ungefär som USA köpte Alaska på 1800talet.
Ingenting är omöjligt i vår oförutsägbara värld.

Ibland är det bra att arbeta utifrån antaganden, men mina liknar inte dina. Jag tror inte alls att Ryssland kommer att gå under ekonomiskt, landet går i försvarsställning, och jag tror inte att Krim kommer att "säljas".

Du har rätt i att det är svårt att förutsäga vad som kommer att hända. Allt flyter i vår tid och kalla kriget var stabilt i jämförelse. Skotten på Maidan kom från ingenstans, likadant med Krim. Syrien-insatsen överraskade mig. Likaså de olika sanktionerna. Jag ska säga dig att situationen skrämmer mig nu när allting flyter. Ett enda misstag och vi är rökta.

Moskva måste bara göra Krim till en framgångssaga. Som jag förstår det, så är chanserna goda, men visst kommer det att ta tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in