2015-11-07, 14:58
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
GM måste ju vara korkad
om han hade ändrat sin version när dom la fram bevisen skulle han ha mkt större chans att dömas för tidsbestämd fängelse straff
nu får han garanterat livstid

kunde ju ha sagt att dom var två men det var den andra som gjorde allt
när GM stack iväg fick NB panik och gömde kroppen
då kunde han iaf förklara DNA

man ska ju ta alla chanser när dom tar fram så stark bevis
att sitta tyst och neka är bara nackdel

Korkad och korkad å sen är frågan vem är "man" i dramat. Det krävs nog en rättspsykiatrisk utredning för att mäta halten av kork.

Jag gjorde en stilla reflektion angående NB:s beteende.

Uppenbarligen saknar NB förmåga att uttrycka sig verbalt och känslomässigt oavsett kulturella och språkliga barriärer.

NB ger sken av att vara näst intill helt tom med en oförmåga att relatera till sig själv och till omgivningen, bortsett från att han visst kan uppträda adekvat i vardagliga sammanhang.

Han ger mig intryck av en levande bomb med behov att agera ut sina fantasier när trycket blir för stort, dvs när det tvångsmässiga onanerandet inte räcker till.

Visserligen kan hans slutenhet delvis förklaras med brottets skamliga natur. Bara en klinisk rättspsykiatrisk utredning skulle kunna ge ett mer detaljerad bild av NB på men det kommer knappast hända. Under alla omständigheter är NB hundra procent ansvarig för sina handlingar oavsett domslut.

Jag kan inte annat än känna medlidande med den misstänktes advokat Inger Rönnbäck som gjorde sitt yttersta men till slut blev trycket för mycket. Till slut kreverade hon i motsats till NB. Kontrasten kunde inte vara större. Vi får aldrig veta, men vi kan gissa att NB var lite som en mussla även i deras inbördes relation. IR får trösta sig med arvodet så långt.
2015-11-07, 15:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Som advokaten sa så är han redan dömd på förhand genom medias rapportering.
Blablabla...

Man kan knappast peka på att svensk media dömt någon på förhand. Det har varit mindre restriktivt i hemlandet Litauen däremot. Samt i denna tråden av vissa skribenter, vilket nästintill är att likna vid förtal.
http://www.aklagare.se/Brottstyper/Fortal-och-forolampning/

"En första förutsättning för att åklagare får väcka åtal är att brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år"
"Stor spridning kan betyda att uppgifterna spridits på Internet "
"Stor spridning av uppgifter om att en person ska ha begått mycket allvarliga brott."

I grund och botten handlar det om en misstänkt som begärts anhållen, häktad och omhäktad pga ej kunnat lämna förklaring på ej samstämmiga uppgifter, krimtekniskt material med för honom -medföljande förklaringsbörda, samt en objektivt utredande polisutredningen. Som då likförbannat resulterat i fortsatta omhäktningar mot åtal vilket kan ha påverkat opinionen åt ett håll.

Om MGM varit lite duktigare på att sopa igen spår, både elektroniska tidigare förehavanden på internet, likväl som mer reella, hade han kanske inte behövt att sitta och vara nervös nu, och dessutom sluppit att bli utsatt för förtal på detta forum.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-07 kl. 15:16.
2015-11-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, jag tror inte det. DNA-profileringen är baserad på molekylärbiologi, som är en synnerligen väletablerad och välvaliderad vetenskap, och det skulle innebära att vi fick ompröva rätt mycket av våra föreställningar om synnerligen grundläggande ting om det skulle visa sig att DNA-profilering inte vore ett tillförlitligt sätt att identifiera individer på. Forensisk ballistik är ingen etablerad vetenskap i den meningen, utan en identifieringsteknik som kriminaltekniker och högst enstaka forskare väsentligen ägnar sig åt på känn. Man behöver inte ompröva några andra vetenskapliga grundsatser för att ompröva säkerheten av den ena eller andra identifikationen inom ballistic fingerprinting.

Med detta sagt, kan naturligtvis DNA-profilering inte tala om mer än vems DNA det är man har analyserat. I dagsläget är det få som har kunskaperna för att på ett trovärdigt sätt kunna plantera DNA-bevisning i de allra flesta situationer, men sånt kan naturligtvis ändra sig vartefter.

Edit: I hårt inavlade miljöer, som en del pakistanska kommuniteter i norra England, ska man också vara medveten om att i vart fall +3r inte behöver identifiera med den säkerhet man tror. Man ska alltså ha klart för sig vilken sorts population den misstänkte tillhör.

Tack för ett ingående svar. Intressant med inaveln!
2015-11-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man får titta runt ordentligt för att begripa, men NB ska ha försökt bygga detta alibi på Måndagen, med start i samband med topsning/förhör efter handskfynd.

Vid den tidpunkten fanns också vetskap inom trion att en flicka har försvunnit då det vid dörrknackningen tidig måndagmorgon nämns samt tillfrågas om bilar/iakttagelser.
Brorsan säger att det var vid flera tillfällen - först till frukost på måndagen, med frun närvarande, sedan igen på väg till förhöret. Då kan han ha vetat om tidpunkten för försvinnandet, men misstänkt är beteendet likafullt. För alla människor utom gärningsmannen var det ett försvinnande och inte ens självklart ett människorov. Lisa kunde ha råkat ut för någon olyckshändelse. MGM:s agerande är "överambitiöst".
2015-11-07, 15:30
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
kan vara min missuppfattning ,men så tyder jag pilarna som att positionen ändrats mellan 18.22 och 18.26

i förtexten till den FU jag läser http://www.homokozo.se/mordetpalh.php
så står detta " 18.30 mobilen upphör att fungera av okänd orsak efter att ha färdats söderut " /..../

Texten du citerar kommer inte från FU, den kommer från en informationssida skapad av #klurigkluring: http://www.homokozo.se/mordetpalh.php. Oraklet GW gick efter mediauppgifter, och där tror jag det föreligger ett missförstånd. Mobilen lokaliserades till området kring kaféet, och mobildelar hittades söder därom. Då uttryckte sig någon på ett sätt som kunde missuppfattas. Mobilen har fysiskt förflyttats, men det behöver inte alls ha skett medan den var funktionsduglig. Något stöd i kartan finns inte för det antagandet.

Sedan får man fundera på vad som menats med förflyttats. Mobilen har uppenbarligen bytt cell, men det ser ut att vara mellan två överlappande celler. Det kan räcka med att gå ut genom kaféets ytterdörr för att den ska byta cell, och ibland behövs inte ens det. Det hade varit en helt annan sak om celler inte hade överlappat varandra, då hade mobilen förflyttats. Men det tycker jag inte att man kan tala om i det här fallet.
Stämmer bra. Det som är skrivet på startsidan är en sammanställning av vad som har förmedlats av polisen till media innan yppandeförbudet och innan FUP. Först tänkte jag bara göra FUP tillgänglig för alla i PDF format men sen växte idéerna, det finns ju massor med info som är intressant att ha lättillgänglig. Jag har samlat på mig ett ekorrlager med bra länkar som jag ska lägga upp i mån av tid. Det är svårt att hänga med denna snabbväxande tråd. Jag måste sova, äta och sköta mina vardagliga plikter också.

Uppgiften om att mobilen färdades söderut enligt teleoperatören har polisen sagt i början av händelserna, varför det inte finns med i FUP kan man fråga sig. Var det en missuppfattning borde man ha redogjort för rättelsen. Finns kanske i slasken.
2015-11-07, 15:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vi minns nog alla tråden om Eva Magnusson i Örebro, jag trodde i mitt stilla sinne att det inte kunde bli värre ifråga om befängda teorier (jag var inte med i Arbogatråden). Men Lisatråden slår alla rekord i ologiskt tänkande och framför allt utslängda teorier utan substans. Mycket fascinerande och vore jag forskare skulle jag med nöje sätta tänderna i tråden utifrån en sociologisk analys.
Nej den tråden glöms inte i första taget då jag startade den i tron att Eva hade kört av vägen.
Där satt jag på mycket info som jag ännu sitter på och tänker fortsätta att sitta på för att skydda Evas och GM:s anhöriga. Även GM hade familj som inte hade med mordet att göra!
Den tråden hade dom mest vansinniga spekulationerna och jag trodde inte det kunde bli värre... men det blev det här i Lisa tråden tyvärr
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I styckmordet i Örebro fick inte media ut slasken ens efter prövning. Men det var ju lite speciellt då MGM avslutade fallet själv.

Jag tror MGM i Marina-tråden fick en del av slasken efter frikännandet.
I Örebromordet blev det inte ens en fup för GM tog ju sitt liv på häktet och då las förundersökningen ner så någon slask fanns inte tillgång till där. Polisen gav ut ett pressmeddelande och sista förhöret och det var allt. Det enda man/vi fick ut var delar från SKL men där var det mycket det blev sekretess på, 95% var maskat.
(FB) Mordet på Eva Magnusson från Nora (Misstänkt GM avliden)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13497201.ab

Marinas mördare blev fälld i Hovrätten för mord till 16 år efter att Högsta domstolen beviljat resning i fallet. Det tog 3 rättegångar för att fälla honom och det var först när MP hittade Marinas kropp som han kunde fällas. Där kan nog Xenia svara på om hans skyddsling Fredrik fick ut någon slask. Den slasken måste ha varit enorm... Men i det fallet hjälpte ingen slask heller. Fredrik sitter så bra där han sitter!
http://www.expressen.se/gt/fredrik-svensson-falls-for-mordet-pa-marina/

Förstår inte vad ni ska med slasken till i det här fallet. Polisen, utredarna och IB och hennes medhjälpare har plöjt den rejält och resultatet av det såg vi ju i rätten. NOLL!
Hade IB hittat något i slasken så hade hon självklart använt det i rätten, men hon svingade hejvilt för hon hade inget att komma med som hon hade hittat i slasken.
Hur tror ni att ni ska kunna hitta något av värde i slasken då?
Senast redigerad av Timeout 2015-11-07 kl. 15:46.
2015-11-07, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Goonsteady: Du verkar ha väldigt stort intresse av att hävda att SH inte är med i SOG? Känner du till något konkret om detta?
Du saknar de basala kunskaper om brottsutredningar som krävs för att medverka i en krimtråd.
SH har aldrig någonsin haft skyddad identitet som foliehattarna påstår.
Kan du inte enbart ta till dig att detta enbart är en trådsanning som konspirationsteoretiker har flummat fram i stället för att vara medveten om de faktiska omständigheterna.
Ot:Intressant att du såg mitt inlägg i alternarantiva som du infantilt ifrågasatte igår när vi alla har facit från fup.
2015-11-07, 15:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man kan knappast peka på att svensk media dömt någon på förhand. Det har varit mindre restriktivt i hemlandet Litauen däremot. Samt i denna tråden av vissa skribenter, vilket nästintill är att likna vid förtal.
http://www.aklagare.se/Brottstyper/Fortal-och-forolampning/

"En första förutsättning för att åklagare får väcka åtal är att brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år"
"Stor spridning kan betyda att uppgifterna spridits på Internet "
"Stor spridning av uppgifter om att en person ska ha begått mycket allvarliga brott."

I grund och botten handlar det om en misstänkt som begärts anhållen, häktad och omhäktad pga ej kunnat lämna förklaring på ej samstämmiga uppgifter, krimtekniskt material med för honom -medföljande förklaringsbörda, samt en objektivt utredande polisutredningen. Som då likförbannat resulterat i fortsatta omhäktningar mot åtal vilket kan ha påverkat opinionen åt ett håll.

Om MGM varit lite duktigare på att sopa igen spår, både elektroniska tidigare förehavanden på internet, likväl som mer reella, hade han kanske inte behövt att sitta och vara nervös nu, och dessutom sluppit att bli utsatt för förtal på detta forum.

Den misstänkte har ingen förklaringsbörda, att han inte kan förklara kan knappast vara något som kan ligga honom till last. Han nekar till brottet och det faller sig naturligt att han i det läget inte heller kan förklara något av det som åklagaren lägger honom till last.

Det är åklagaren som har hela förklaringsbördan i form av att kunna leda i bevis det som åklagaren påstår(förklarar).
2015-11-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Du saknar de basala kunskaper om brottsutredningar som krävs för att medverka i en krimtråd.
SH har aldrig någonsin haft skyddad identitet som foliehattarna påstår.
Kan du inte enbart ta till dig att detta enbart är en trådsanning som konspirationsteoretiker har flummat fram i stället för att vara medveten om de faktiska omständigheterna.
Ot:Intressant att du såg mitt inlägg i alternarantiva som du infantilt ifrågasatte igår när vi alla har facit från fup.

Goonsteady: Jag tycker att din ton i dina inlägg är otrevlig. Varför använder du dig tex av ord som infantil? Det är väldigt nedlåtande.
Du skrev igår att du respekterar att jag har andra åsikter än vad du har, då tycker jag inte att du skall uttrycka dig så.
Jag visste inte heller att det krävdes förkunskaper inom brottsutredning för att yttra sig i denna tråd?
Vi lever i ett öppet och demokratiskt samhälle, uppskattar du inte det?

När det gäller sakfrågan: Att SH eller någon annan inom försvaret inte har skyddad identititet, är det en garanti för att han inte har något specialuppdrag inom försvaret? Kan det inte vara så att han har ett "vanligt" jobb inom försvaret som täckmantel? I så fall vore det väl logiskt att inte ha skyddade personuppgifter. Om en person har skyddade personuppgifter så väcker det ju lätt frågor....Rent hypotetiskt.
2015-11-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den misstänkte har ingen förklaringsbörda, att han inte kan förklara kan knappast vara något som kan ligga honom till last. Han nekar till brottet och det faller sig naturligt att han i det läget inte heller kan förklara något av det som åklagaren lägger honom till last.

Det är åklagaren som har hela förklaringsbördan i form av att kunna leda i bevis det som åklagaren påstår(förklarar).

Instämmer.
2015-11-07, 16:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Även om det här är sant i en rent juridisk bemärkelse så är det också en del av verkligheten i en rättegång att en solid och sammanhängande bevisning mot den åtalade skapar en slags omvänd de facto-förklaringsbörda där försvaret för att komma ur rävsaxen måste komma med någon form av trovärdig alternativförklaring till hur bevisningen kan se ut som den gör utan att den åtalade för den skull är skyldig till brottet. Kan man inte ge någon rimlig förklaring till varför man exempelvis har avsatt mängder av DNA på offrets kläder och andra tillhörigheter och även på mordplatsen så är man lindrigt uttryckt illa ute. Det är försvarets och inte åklageriets uppgift att formulera det rimliga tvivlet.

I takt med att bevisningen blir svagare så sjunker förstås kraven på försvaret att presentera ett alternativ som hänger ihop - det kan då räcka med att skjuta på hålen som finns i bevisning och gärningsbeskrivning.

I det här fallet har vi ett skulle jag bestämt vilja påstå ovanligt starkt indiciemål. Till DNA-bevisningen kommer ett antal ytterligare besvärande omständigheter som sammantaget gör att det framstår som helt osannolikt att den åtalade skulle vara oskyldig och inte inblandad på minsta sätt. Att i det läget neka i sten är tyvärr (för den åtalade) inte mycket till strategi. Advokaten krypskytte mot flinande poliser i rättssalen, media, antytt korrumperade eller inkompetenta kriminaltekniker på NFC och luddiga spekulationer om att ingen vet hur DNA på de mest konstiga vis kan hamna på saker hjälper därför inte långt. Därför sitter nu också GM där han sitter och väntar på vad som med rätt stor sannolikhet blir en livstidsdom i första instans.
2015-11-07, 16:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det står inte alls någon förklaring till varför Lisa skulle ha ställt moppen borta vid åkern som SH påstår.

Förmodligen eftersom att hennes arbetskamrat Julia alltid ställde sin moped på den platsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in