2015-11-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går alldeles utmärkt att kladda ner något med någons blod på ett trovärdigt sätt om man har tillgång till blodet alldeles färskt. Tyvärr koagulerar blod snabbt, så man måste hämma dess koagulation med någonting om man vill kladda med det efter sådär en halvtimme, lite beroende på vilka mängder vi pratar om.

Hej Hamilkar
Jag har en fråga, och jag tror att du är bäst lämpad att svara på den.
För några år sedan visade det sig att ballistik inte var så tillförligtligt som man trott, och flertalet morddömda i USA beviljades omprövning då de blivit dömda utifrån det. Det var någonting med spåren som bildas på hylsorna när vapen avfyras (jag har ingen direkt källa, utan minns detta från nyhetsrapporteringar, och det går säkert att googla).
Min fråga:
Finns det någon risk att DNA visar sig vara en icke tillförlitlig metod likt ovan exempel?
2015-11-07, 13:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag har en aning om att pappan är oskyldig och det verkar som att hela utredningen anar samma sak ditt ärkepucko
Och jo, när någon försvinner, oavsett ålder, så letar någon/några och någon stannar hemma OM den försvunne skulle dyka upp hemmavid. Det spelar ingen roll om den försvunne personen är 8 eller 17 år.
Att du vill misstänka pappan bara för att han är pappa och bara för att han använde sig av alla tänkbara kontakter som han hade, är både förvånande och provocerande.
Du är en Flashback-användare som tycker dig se och förstå saker på ett bättre sätt än vad utredarna gör som jobbat med fallet i nära fem månader
Eftersom gm i en stor del av alla våldsbrott är en nära anhörig så tror jag det är rutin inom polisen att i ett tidigt skede utreda detta. I det här fallet var familjen bekanta med många poliser från distriktet. De kom nog ens knappast på tanken att utreda familjesamband annat än att kolla vilka informationer som fanns. De behövde inte avsätta resurser till detta eftersom de redan hade bilden att det inte var en problemfamilj.
2015-11-07, 13:55
Medlem
bokfodrals avatar
Tänkte på en sak, kanske har jag missat just detta?

En påse fanns ju vid moppen, jag har inte sett nån uppgift om handväska/ryggsäck...och hennes mobilfodral var sådant att det även fungerade som plånbok?

Jag köper att en mobil förstörs i sammanhanget men varför inte dumpa mobilfodralet komplett?
Risken att fodralet hittas komplett ute i spenaten minskar ju jämfört med att innehållet piece by piece snitslas ut.

Vad jag menar är att nu tycks hennes tillhörigheter ha legat i nån handväska som bara hållits upp och ner ut genom bilrutan.
2015-11-07, 13:56
Medlem
Misstänkte Lisa-mördarens chef bryter tystnaden. Aftonbladets papperstidning idag.

Bryter tystnaden är väl att ta i. Trodde han visste nåt speciellt som han inte sagt tidigare och ville föra fram det.
Nej, det var ungefär samma sak han sa idag som när han blev intervjuad i somras.

Edit: Kvällsposten ska det vara o inget annat. Ursäkta.
Senast redigerad av MAJSY 2015-11-07 kl. 14:16.
2015-11-07, 13:58
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det är konstigt att inte påsen ligger i något förvaringsfack eller liknande i och med att nyckeln sitter i låset klart för start.

Hon hann antagligen inte längre än så....
2015-11-07, 14:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Misstänkte Lisa-mördarens chef bryter tystnaden. Aftonbladets papperstidning idag.

Bryter tystnaden är väl att ta i. Trodde han visste nåt speciellt som han inte sagt tidigare och ville föra fram det.
Nej, det var ungefär samma sak han sa idag som när han blev intervjuad i somras.

Har det blivit offentligt vilken intressant information som AJ delgav polisen och som finns på band, har något lyssnat på den ljudupptagningen?
2015-11-07, 14:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Tänkte på en sak, kanske har jag missat just detta?

En påse fanns ju vid moppen, jag har inte sett nån uppgift om handväska/ryggsäck...och hennes mobilfodral var sådant att det även fungerade som plånbok?

Jag köper att en mobil förstörs i sammanhanget men varför inte dumpa mobilfodralet komplett?
Risken att fodralet hittas komplett ute i spenaten minskar ju jämfört med att innehållet piece by piece snitslas ut.

Vad jag menar är att nu tycks hennes tillhörigheter ha legat i nån handväska som bara hållits upp och ner ut genom bilrutan.
Nej, fynden är alltför utspridda och utefter en väg så det är osannolikt. Sid 765.
2015-11-07, 14:11
Medlem
Nosemonkeys avatar
Med tanke på hur många som är engagerade och berörda av Lisa Holms öde vill jag påminna om fonden som familjen upprättat till Lisas minne. Om ni inte redan skänkt en slant, gör det! Själv har jag gjort det och kommer säkert att skänka igen. Den här familjen är värd allt stöd för att kunna skapa något som högtidlighåller minnet av deras fina, fantastiska dotter.

Lisa Holms Minne: bankgiro 5002-0197

Och nej, jag ingår inte i släkt eller vänner och är inte inblandad i fonden - jag är bara en tonårspappa som berörts starkt av Lisas orättvisa öde, och den mardröm familjen tvingas genomlida.
Senast redigerad av Nosemonkey 2015-11-07 kl. 14:13.
2015-11-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Mig veterligt är inte Lisa Lisas föräldrar.
Inte heller har Lisas föräldrar ens haft vare sig förståelse eller insikt om Lisas liv, känslor och tankar.
Den "Lisa" föräldrarna invokerat har varit deras Egna förhoppningar och starkt skönmålade bilder av Lisa.
Deras palett har bestått av ett överdrivet emotionellt pigment, som målets på antikvariska dukar, och den har de använt sig av trots förbundna ögon.
Penseln - den har de gett till en ständigt käbblande grupp som slagits om kontrollen - dvs de som hållt i penseln har varit åklagaren, polisen, målsägarbiträdet. Och de har målat efter vem som har skrikit högst - ibland de förblindade föräldrarna, men oftast de högst skrikande media-representanterna och "den allmänna opinionen."

Det är alltså så, och just så målande, som föräldrarnas bild av Lisa kommit att se ut.

Förstår du?

Lisas föräldrar är två stycken föräldrar som tvingats ge upp tolkningsföreträdet av sin dotter, för att istället se hur andra tagit över.
Den föräldrarepresentant som talat mest om Lisas person, har varit pappsen.
Och som bevisat blev, så var hans bild Helt felaktig.
Det är, som ovan undervisat, inte särskilt konstigt, eller hur.

Men det som verkligen ÄR konstigt, det är ERT beteende och ER "förståelse".
Ni gör ett Helgon av Lisa.
Ni har tagit Lisas Värdighet ifrån henne.
När ni Förvägrat henne sitt självbestämmande och sin egen Rätt att Bejaka sitt eget liv, sina egna känslor, sin egen kropp.

Dvs, fråga dig hur Lisa själv hade velat bli Accepterad.
Fråga dig hur hon hade velat bli Bemött och Förstådd.

Och då förstår du kanske att hon Verkligen Inte hade velat bli Uthängd som en liten flicka, som en föräldraberoende husslav, som en plugghäst utan egen vilja, som en "pappas lydiga lilla tös", som en godtrogen lättlurad utvecklingshandikappad flicka, etc etc.
Nej - Du vet, liksom alla andra, just hur Lisa Helt Hade Velat bli bemött och förstådd.
Hon hade velat bli betraktad som en självständig ung kvinna, som en tilldragande och intressant tjej, som en sexig och lekfull, villig kvinna. Hon ville ha sin Rätt att vara Sig Själv, UTAN att folk skulle försöka Kontrollera henne. Hon ville vara "som andra" med andra ord.

Det är alltså inte nog med att hon blev Mördad!
Nu Kränker DU/NI dessutom henne ytterligare genom att sätta etiketter på henne hon inte själv vill ha.

Och Varför gör ni det?
Jo, för att ni gått Långt Över "tröskeln".
Ni har fallit i gropen "ont - gott", där Allt blir Så Lätt för er. Det enda ni kan göra är at se två extrema sidor. Den ena det ondaste, mest sataniska som någonsin kan finnas (Nejirus) och det andra därför, av logisk nödvändighet, som det ondaste och allra mest änglalika som kan finns (Lisa).
Ni har alltså slutat se det Rimliga i det, och ni gör på exakt samma sätt som tex alla de helt vanliga personer i Nazi-Tyskland gjorde ...

Lisas föräldrar kan nog uttala sig bättre om sin dotter än vad du kan som inte har en susning om vem hon var, du är så jävla korkad så man gråter.
2015-11-07, 14:35
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vi minns nog alla tråden om Eva Magnusson i Örebro, jag trodde i mitt stilla sinne att det inte kunde bli värre ifråga om befängda teorier (jag var inte med i Arbogatråden). Men Lisatråden slår alla rekord i ologiskt tänkande och framför allt utslängda teorier utan substans. Mycket fascinerande och vore jag forskare skulle jag med nöje sätta tänderna i tråden utifrån en sociologisk analys.

Bra inlägg. En sociologisk analys vore inte fel men den bör naturligtvis vänta några år.

Mycket av motorn i den här tråden kretsar kring auktoritet. Tråden har varit en riklig grogrund för just auktoritetsuppror vilket bland andra Hamilkar satt fingret på. Jag måste säga att jag lärt mig mycket om Flashback på gott och ont genom att följa tråden. T ex insinuerade advokaten i dramat att polisen läckt till Flashback, istället är det tvärtom vilket hedrar polisen och utredningen. Hursomhelst får ofta helheten stå tillbaka för allehanda detaljer när utredningen väl släpptes, genom rättegången, fram till denna stund.

Bertrand Russel yttrade vid något tillfälle "People should more often change their private sense to common sense."
2015-11-07, 14:37
Medlem
Harry_s avatar
GM måste ju vara korkad
om han hade ändrat sin version när dom la fram bevisen skulle han ha mkt större chans att dömas för tidsbestämd fängelse straff
nu får han garanterat livstid

kunde ju ha sagt att dom var två men det var den andra som gjorde allt
när GM stack iväg fick NB panik och gömde kroppen
då kunde han iaf förklara DNA

man ska ju ta alla chanser när dom tar fram så stark bevis
att sitta tyst och neka är bara nackdel
2015-11-07, 14:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Hej Hamilkar
Jag har en fråga, och jag tror att du är bäst lämpad att svara på den.
För några år sedan visade det sig att ballistik inte var så tillförligtligt som man trott, och flertalet morddömda i USA beviljades omprövning då de blivit dömda utifrån det. Det var någonting med spåren som bildas på hylsorna när vapen avfyras (jag har ingen direkt källa, utan minns detta från nyhetsrapporteringar, och det går säkert att googla).
Min fråga:
Finns det någon risk att DNA visar sig vara en icke tillförlitlig metod likt ovan exempel?
Nej, jag tror inte det. DNA-profileringen är baserad på molekylärbiologi, som är en synnerligen väletablerad och välvaliderad vetenskap, och det skulle innebära att vi fick ompröva rätt mycket av våra föreställningar om synnerligen grundläggande ting om det skulle visa sig att DNA-profilering inte vore ett tillförlitligt sätt att identifiera individer på. Forensisk ballistik är ingen etablerad vetenskap i den meningen, utan en identifieringsteknik som kriminaltekniker och högst enstaka forskare väsentligen ägnar sig åt på känn. Man behöver inte ompröva några andra vetenskapliga grundsatser för att ompröva säkerheten av den ena eller andra identifikationen inom ballistic fingerprinting.

Med detta sagt, kan naturligtvis DNA-profilering inte tala om mer än vems DNA det är man har analyserat. I dagsläget är det få som har kunskaperna för att på ett trovärdigt sätt kunna plantera DNA-bevisning i de allra flesta situationer, men sånt kan naturligtvis ändra sig vartefter.

Edit: I hårt inavlade miljöer, som en del pakistanska kommuniteter i norra England, ska man också vara medveten om att i vart fall +3r inte behöver identifiera med den säkerhet man tror. Man ska alltså ha klart för sig vilken sorts population den misstänkte tillhör.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-11-07 kl. 14:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in