Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Det var ändå lite intressant att du tog upp just det du gjorde här, för jag har också tänkt en smula på det. Men jag har en annan slutsats än du.
Dvs det Finns en anledning till att detta ärende producerat så många "alternativ-teoretiker".
Jag tycker inte att de är ovanligt många. Jag tycker att de har varit proportionsvis lika många ganska länge i den typen av brottsfall som attraherar dem - indiciefall där MT nekar och där utredningen inte läcker. Det är ju också uppenbart att en hel del av er bara flyttat över från Bodentråden med samma förhållningssätt oförändrat. Nytt mordfall, samma alternativteoretiska tänkesätt.
Citat:
Det beror på flera saker.
Men om du jämför med tex alla andra brottmål i de andra trådarna i detta delforum, så ser du att det inte är normen att "alternativ-teoretiker" dyker upp, eller till så stort antal.
Orsaken till att de dykt upp i detta fallet beror på att så många sett problemen i den officiella berättelsen.
Naturligtvis hjälpte det inte heller med det sk "yppandeförbudet", för så fort någon auktoritetsperson försöker mörklägga något, så börjar många per automatik ana ugglorna i mossen.
Vad du säger här rätt bekymmersamt. Om jag översätter, betyder det att en utredning som sköts som den ska och inte läcker drar till sig mer och hejdlösare spekulationer än en som läcker som ett såll. Dels utgår ju alternativteoretiker
alltid från att förundersökningen inte på något sätt har solidare information än vad de själva har, alltså har polisen ingenting, den misstänkte är oskyldig som nyslaktad snö, och sanningen finns lååångt där ute. Och dels går det ju att spekulera i fler riktningar ju mindre information som finns tillgänglig.
Och när sedan det visar sig att utredningen
hade väsentligt mer information som inte kom ut, och att bevisningen
är solid, då har alternativteoretikerna redan låst sig på att polisen har fel, och övergår till stadiet hitta detaljfel eller detaljoklarheter i utredningen och påstå att de är totalt avgörande för utredningens resultat. Det finns ju i varje större brottsutredning detaljer som inte år ihop med varandra, och ofta också rena felaktigheter i detaljer. Skulle detta faktum leda till att en fällande dom inte skulle kunna fällas, ja, då är det
Släpp fångarne loss, det är vår! som gäller rent generellt.
Citat:
Och då blir det inte bättre när elementen i den officiella berättelsen inte håller för granskning.
Ju fler hål, omöjligheter, sannolikheter, känsloargument, stora drag, övergripande/svepande förklaringar, etc som kommer fram - ju mera misstänksamma blir folk.
Fast så har det ju inte varit här. Ni har, tillsammans med en generell grundförutsättning om att polisen säkert har fel, och att ni är mycket smartare, gått igång uteslutande på bristen på information - en information som polis och åklagare inte alls varit skyldiga att delge allmänheten, och som det förmodligen var mycket klokt att allmänheten inte delgavs.
Citat:
Dvs dessa "alternativ-teoretiker" är inte personligheter som litar på auktoriteter bara för att de är auktoriteter.
Nej, sannerligen inte.

Men det är å andra sidan ofta personer som har enorma känslobaserade problem med auktoritet i stort, och som i stället har ett järnsmitt - och av omgivningen inte alltid fullt ut delat - förtroende för det egna intellektets kraft. Sådana personlighetstyper brukar ha det besvärligt i andra yrkesroller - och livsroller i stort - än entreprenörens och den konstnärlige skaparens, och finns inte grundförutsättningarna för att lyckas i sådan verksamhet uppstår ur konflikten mellan anspråk och realitet gärna ett kompensationsbehov, som till exempel kan ta sig uttryck i att på webfora med självklar min utgå från att man själv är bättre på att bedriva en förundersökning
utan att ha tillgång till utredningsfakta än vad förundersökningsledningen har
med tillgång till dem.
Citat:
Det finns ju tyvärr en väldigt stor andel människor som faktiskt just litar på auktoriteter bara för att det är auktoriteter.
[...]
Utan självständigt tänkande individer, då kan du ju själv förstå vilka problem som kan uppstå, eller hur?
Jo. Men du smickrar dig för det första på alldeles väldigt typiskt alternativteoretiskt sätt, när du implicit utgår från att vi som tror på den misstänktes skuld, och anser att det är riktigt att han döms (inte nödvändigtvis samma sak) gör det uteslutande eftersom vi har en hundlik beundran för åklagarens auktoritet. Det är bara trams. Det händer att jag vet att jag har mer relevant kunskap för och om fallet än åklagaren, och då kan jag - baserat på denna min kunskap - såga utredningen och åklagaren jäms med fotknölarna. Du kan ju kolla den så kallade
barnläkartråden om du har lust...
Och det finns en ack så betydelsefull skillnad mellan när jag sågar en förundersökning och när random alternativteoretiker gör det:
När
jag har gjort det, har nämligen rättsväsendet omsider givit mig
rätt.
Citat:
Jurysystem anser jag vara bra. Bättre än de politiskt tillsatta nämndemännen iaf.
Men det hade krävts mer i Lisa-målet för att kunna få till stånd en rättvis prövning, en neutral jury.
Man hade behövt flytta hela domstolen till ett annat ställe. Ett ställe som inte kände en så stor tillhörighet med offret (eller den åtalade).
De hade behövt flytta domstolen till en helt annan landsdel, och där bara välja jurymedlemmar som inte var insatta, eller ens medvetna om fallet.
Först då hade man kunnat få en helt neutral och objektiv prövning.
Det hade tex varit intressant att låta tex en helt oinsatt amerikansk jury få spela jury, och domstol, med detta fall som jämförande exempel.
Och där se vilket resultat de hade kommit fram till.
Hur tror du själv att de hade dömt?
Hade den åtalade fått livstid, eller hade han inte ens dömts?
Hade de pekat på en allt för stor möjlighet för alternativa gärningsmän och alternativa scenarion?
hade de tryckt på Rimligt Tvivel?
Och därför friat den åtalade?
Vad tror du själv?
Vist hade det varit ett intressant experiment, eller hur?
Min bestämda åsikt är att jurysystem är piss, i all synnerhet i den amerikanska formen, där såväl åklageri som försvar anstränger sig för att få bort alla juryledamöter som på något sätt verkar besitta någon form av begåvning. Vad gäller din fråga är mitt svar att en amerikansk jury med all sannolikhet hade dömt NB till döden, om dådet hade begåtts i en sådan delstat. Men hade juryn varit extra korkad, och försvaret a) hade haft obegränsade resurser och b) letts av personer som Johnny Cochran och Rob Kardashian sr, så hade det möjligen kunnat bli en frikännande dom. I ett domstolssystem som frikände OJ Simpson kan allt hända...