2015-11-06, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack, en borrmaskin eller annan rotor där jag provar fram hävarmens längd och centrifugeringstid är allt jag behöver. Plus lite Ficoll, förstås. http://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/sigma/f8016?lang=en&region=SE&gclid=CjwKEAiAvPGxBRCH3YCg pdbCtmYSJABqHRVwhW4caAGRJwn4KOAk2FK53RMYEVGf7Mxdc1 LNdNwBTRoCJ9nw_wcB
Hahahahahaha. Men berätta nu vem, när och hur!

Snälla - hela tråden står still för att höra din berättelse inlagd med allt det andra!
2015-11-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första måste du ha i bikarbonaten och citronsyran först, för att hindra blodet från att koagulera. Annars får du dels inte plasma utan serum, och dels, och viktigare, så stannar både röda och vita blodkroppar i fibrinfraktionen. För det andra funkar inte direkt centrifugen i tvättmaskinen till det där, utan du måste ha en labcentrifug som du kan köra provrör i. För det tredje använder man i normala fall när man vill separera blod genom centrifugering en polysackaridtäthetsgradient av typen Ficoll, som inte går att köpa på ICA. Om man inte har en sån täthetsgradient ska man dels ha en bra labcentrifug som helst både ska klara höga varvtal och kunna ställas in på exakt varvtal, och så ska man själv kunna räkna ut vilket varvtal och vilken centrifugeringstid som blir bäst för att snurra ner vita blodkroppar i en fast pellet, men behålla de röda i supernatanten. Man måste alltså ha labgrejor tillgängliga och kunna tillämpa labkunskaper.
Labbgrejer, tja jag vet inte det. När jag var 15 år så utvann jag DNA ur min säd med hjälp av diskmedel och rödsprit (tror jag det var), kul och intressant experiment. Ska tillägga att jag slutat med vansinigheter idag men jag är fortfarande nyfiken
2015-11-06, 22:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första måste du ha i bikarbonaten och citronsyran först, för att hindra blodet från att koagulera. (...)

Är det enda sättet som finns?
Själv tror jag att någon som har rätt kompetens, ganska lätt skulle kunna plantera bevis likaväl som undanröja bevis. Det har inte hittats något annat DNA på Lisa, vilket är lite mysko.
2015-11-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är mobilen som tycks röra sig något söderut ganska nära inpå försvinnandet, innan den slocknade . Nog så intressant! Fanns det något klockslag för rörelsen? Fanns det verkligen tid för en rituell hängning i ladan innan mobilens rörelse?

Kan det inte ha varit att hon gick/fördes in i ladan och mobilen kopplade upp sig mot en annan mast pga dålig täckning mot föregående mast när hon var därinne?
2015-11-06, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Labbgrejer, tja jag vet inte det. När jag var 15 år så utvann jag DNA ur min säd med hjälp av diskmedel och rödsprit (tror jag det var), kul och intressant experiment. Ska tillägga att jag slutat med vansinigheter idag men jag är fortfarande nyfiken
Han berättar om en blodbild som ska helt överensstämma - inte att extrahera.
2015-11-06, 23:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror att hon är övertygad om att NB är oskyldig och gjorde allt hon kunde.
Vet du vad, det tror jag också! Kan inte, trots att jag tror NB är skyldig, hålla med de flesta andra om att hon har gjort bort sig etcetera. Jag tyckte jag såg en advokat som tog sitt uppdrag på allvar, som stod vid NB:s sida no matter what, som faktiskt försökte ge ett alternativt scenario till åklagarens bild.

Ett fruktansvärt otacksamt uppdrag dock då NB levererade noll och intet, maken till passiv åtalad får man leta efter. "jag vet inte", jag minns inte", "jag förstår inte". Mannen har inte tillgång till sin fantasi helt enkelt. Och är han oskyldig så skulle jag snarare säga att han uppträdde suicidalt i rätten, han hade ingen heder att försvara.

Men jag tror inte han är oskyldig. Inte med den tekniska bevisningen, som är o-planterad.
2015-11-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Själv tror jag att någon som har rätt kompetens, ganska lätt skulle kunna plantera bevis likaväl som undanröja bevis. Det har inte hittats något annat DNA på Lisa, vilket är lite mysko.

Det kryllar ju av militärer i denna historia, både i Skövde och Dubai, de kanske har kunskaper som inte vi har?
2015-11-06, 23:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja har nyligen fått PM från en person som säger att hen har fått bekräftat att C
ADC var i Blomberg den 7 Juni, om det är sant kan jag tyvärr inte veta.

Mycket konstigt ju att ingen av The Jönsson's får frågan i förhör vem dom 6 middagsgäster som var planerade men inte nämts i förhör var, och vaför dom inte kom till middagen!

Ja, jag hoppas att någon här i tråden kan ta reda på VEM som äger eller hyrde bilen Bilen med reg nr NDY770.

Ett företag i Stockholm:
http://biluppgifter.se/fordon/NDY770

Intressant hur många bilar de har.
Medlem
develis avatar
Citat:
VEM i denna röra skulle vara kompetent nog att få blod från NB för att iscensätta ett mord? Vem skulle inneha all denna utrustning och främst:

Varför?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kan det inte ha varit att hon gick/fördes in i ladan och mobilen kopplade upp sig mot en annan mast pga dålig täckning mot föregående mast när hon var därinne?

Det är tänkbart, i så fall talade hon svenska med GM eftersom byte av mast skedde före fickringningen. Mellan Sms och fickringningen skedde mastbytet.
2015-11-06, 23:05
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tolka det här då...

Förhör med Forensiker vid NFC
https://minfil.org/q2pek5bfba/Lisa_Holm_F_rh_r_med_Forensiker_vid_NFC_Helena_Eri ksson._Tingsr_tten_2_November_2015_live_fr_n_nlt.s e.pdf

Reagerar på en fråga här som inte det finns något mer svar på. Troligen sekretess på den biten. Hon borde ha svarat ja om det inte fanns några spår... eller tänker jag fel?

Semir Hasanbegovic:*Stämmer det att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte?
16:15
Semir Hasanbegovic:*– Nej.
16:15
2015-11-06, 23:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det inte lite konstigt, att man måste betala för att gå tillgång till offentlig information?
Stride inte det mot "offentlighetsprincipen"?

Jag tror inte man behöver betala om man åker till aktuell tingsrätt och ber att få läsa handlingarna på plats. Är väl hanteringen och merarbetet de tycker de skall ta betalt för, vilket jag tycker är fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in