Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Kände mig manad att läsa på mer om DNA, dessa blodundersökningar och hur dom görs.
Man behandlar objektet man vill undersöka med Luminol eller Fluorescein och belyser med lämplig ljuskälla. Blodfläckar kan nu identifieras och områden väljas ut för DNA-test.
Om man därefter vill kunna ta ett DNA-prov från blodet, behandlar man definitivt inte objektet med
Luminol, och i Sverige brukar vi inte använda flourescinbaserade kits heller, utan vi använder
BlueStar, som visualiserar blod som blått fluorescerande ljus, och som inte stör en efterföljande DNA-analys. Men finns det synliga besudlingar på bevismaterialet, testas de utan att man gör något blodvisualiseringstest.
Citat:
Det intressanta här är att blodfläcken kan vara en dag eller två år gammal. Inget hindrar att ny DNA avsatt sig över en gammal tvättad blodfläck.
Sannolikheten att det finns gammalt blod på ett bh-band är dock påfallande måttlig, givet hur ofta underkläder tvättas, och den inneboende risken för blod att hamna på ett sådant ställe.
Citat:
Vad det gäller Lisas jacka och blodfläcken där så finns även DNA runt omkring denna fläck så det går inte att säga att just över fläcken finns NB:s DNA från hans blod. Det visar bara att en blodfläck finns där och den kan vara gammal.
Detsamma gäller blodfläcken i byxlinningen.
Man skulle kunna utesluta att kläderna inte har blodfläckar som tidigare är tvättade genom att visa bilder från undersökningen. Finns det inte fler blodfläckar så ökar sannolikheten att det är NB:s blod. Finns det fler gammla blodfläckar i detta undersökningsljus och dessutom utan DNA minskar sannolikheten att det är NB:s blod. Hans DNA är naturligtvis kvar men kan då vara ett resultat av kontamination.
Det är den där typen av resonemang som åskådliggör skillnaden mellan koncepten
bortom varje tvivel och
bortom rimligt tvivel. Skuld ska bara fastställas bortom
rimligt tvivel, och så måste det vara, för skulle skuld behöva fastställas bortom
varje tvivel, skulle naturligtvis alla tilltalade kunna andra ett försvar av typen
Men tänk om månen är gjord av grön ost? och frias, och rättsväsendet skulle således vara helt obehövligt.
Citat:
Det är intressant att utredningen visar bilder från "spermarummet" som är belyst för dessa fläckar men inga för förrummet där Lisa hängdes eller hennes kläder. Det skulle ha varit intressant att se fläckarna i denna belysning.
Vad jag vill ha sagt är att DNA ensamt inte verkar mycket till bevis om det är en plats som har en mycket av en MGM DNA naturligt och framför allt vad det gäller kläder. Det är en annan sak om det är på ett mordvapen eller i detta fall snara och tejp. Det vore också ett mycket bra bevis om DNA eller blod funnits på hennes bara kropp.
Blod på ett bh-band som sitter på offret ligger utomordentligt nära blod eller DNA på själva kroppen i bevisvärde.
Citat:
Kan någon mycket mer om DNA så är jag tacksam att få ovan bekräftat eller sågat så slipper jag fundera och läsa ännu mera.