2015-11-05, 15:36
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alternativ 3. Någon annan än gm har arrangerat större delen av åklagarens scenario.
Förutsätter att organisationen är korrupt. Svårt för försvaret att hävda utan bevis. För alternativ 1 o 2 finns det argument att hämta i FUP beroende vilken tes man vill stödja. Jag tänker på den förestående fajten mellan parterna i HR.
2015-11-05, 15:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Ursprungligen postat av Theforeigner
Njaaaa tror att han som kom ut från ladan var en annan man, men jo jag tror också att det är möjligt att Alfonso var i Blomberg den 7 Juni, 2015, here you go:

FUP sidan 262 (I ALT 262-266)

Förhör med LL; 2015-06-23 10:40

LLsom är boende i Mejeriflygeln i Blomberg (samma hus som MGM)

Söndagen då Lisa Holm försvann var inte Lennströ* hemma utan var tillsammans med sin
särbo, Börje Järkeborn, i Mariestad. De lämnade Blomberg vid lunchtid och var hemma strax
efter 21.20. Då Lennströ* och särbon körde genom allén på vägen hem mötte de först en
mörk bil och därefter en vit bil. Den vita bilen framfördes av en man med mörkt hår och kort
skägg. Lennström reagerade på att mannen såg sammanbiten ut och att den körde fort. Om det var fler i fordonet uppfattade inte Lennström. Hon bad Börje att anteckna
registreringsnummer och det gjorde han i sin telefon. (NDY770)
Lennström parkerade på sin p-plats vid gaveln och då kom ytterligare ett fordon nerför
vägen.

Lennström uppger att hon sett den vita bil som hon mötte i hög fart en gång till under veckan.
Hon tror det var under tisdagskvällen den passerade och framfördes då av samma man som
vid första tillfället.

Bilen med reg nr NDY770 :

https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx

VOLVO F + V60 (exclusiv dyr bil)

Ägare/Brukare
Namn: DNB BANK ASA/AUTOLEASE
Adress: BOX 3183
Postnr: 103 63

Förvärvsdatum: 2015-04-27

Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Var han I Blomberg den 7:e juni?
Det skulle vara 12 personer till middagen men det redovisas bara för sex?
Det måste väl gå att ta reda på vem som har denna bil?

Ja har nyligen fått PM från en person som säger att hen har fått bekräftat att C
ADC var i Blomberg den 7 Juni, om det är sant kan jag tyvärr inte veta.

Mycket konstigt ju att ingen av The Jönsson's får frågan i förhör vem dom 6 middagsgäster som var planerade men inte nämts i förhör var, och vaför dom inte kom till middagen!

Ja, jag hoppas att någon här i tråden kan ta reda på VEM som äger eller hyrde bilen Bilen med reg nr NDY770.
2015-11-05, 15:37
Medlem
Jag tycker att en samling av Ingers bästa från slutpläderingen är på sin plats.

Min personliga favorit är: De hade besök någon vecka innan händelsen - någon kan ha tagit DNA då.

Jag ser framför mig hur någon i lönndom tömmer, den nu snart dömde, mannen på blod och sperma i lagom mängd för att placera vid det framtida brottet.
2015-11-05, 15:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kände mig manad att läsa på mer om DNA, dessa blodundersökningar och hur dom görs.

Man behandlar objektet man vill undersöka med Luminol eller Fluorescein och belyser med lämplig ljuskälla. Blodfläckar kan nu identifieras och områden väljas ut för DNA-test.
Om man därefter vill kunna ta ett DNA-prov från blodet, behandlar man definitivt inte objektet med Luminol, och i Sverige brukar vi inte använda flourescinbaserade kits heller, utan vi använder BlueStar, som visualiserar blod som blått fluorescerande ljus, och som inte stör en efterföljande DNA-analys. Men finns det synliga besudlingar på bevismaterialet, testas de utan att man gör något blodvisualiseringstest.

Citat:
Det intressanta här är att blodfläcken kan vara en dag eller två år gammal. Inget hindrar att ny DNA avsatt sig över en gammal tvättad blodfläck.
Sannolikheten att det finns gammalt blod på ett bh-band är dock påfallande måttlig, givet hur ofta underkläder tvättas, och den inneboende risken för blod att hamna på ett sådant ställe.

Citat:
Vad det gäller Lisas jacka och blodfläcken där så finns även DNA runt omkring denna fläck så det går inte att säga att just över fläcken finns NB:s DNA från hans blod. Det visar bara att en blodfläck finns där och den kan vara gammal.

Detsamma gäller blodfläcken i byxlinningen.

Man skulle kunna utesluta att kläderna inte har blodfläckar som tidigare är tvättade genom att visa bilder från undersökningen. Finns det inte fler blodfläckar så ökar sannolikheten att det är NB:s blod. Finns det fler gammla blodfläckar i detta undersökningsljus och dessutom utan DNA minskar sannolikheten att det är NB:s blod. Hans DNA är naturligtvis kvar men kan då vara ett resultat av kontamination.
Det är den där typen av resonemang som åskådliggör skillnaden mellan koncepten bortom varje tvivel och bortom rimligt tvivel. Skuld ska bara fastställas bortom rimligt tvivel, och så måste det vara, för skulle skuld behöva fastställas bortom varje tvivel, skulle naturligtvis alla tilltalade kunna andra ett försvar av typen Men tänk om månen är gjord av grön ost? och frias, och rättsväsendet skulle således vara helt obehövligt.

Citat:
Det är intressant att utredningen visar bilder från "spermarummet" som är belyst för dessa fläckar men inga för förrummet där Lisa hängdes eller hennes kläder. Det skulle ha varit intressant att se fläckarna i denna belysning.

Vad jag vill ha sagt är att DNA ensamt inte verkar mycket till bevis om det är en plats som har en mycket av en MGM DNA naturligt och framför allt vad det gäller kläder. Det är en annan sak om det är på ett mordvapen eller i detta fall snara och tejp. Det vore också ett mycket bra bevis om DNA eller blod funnits på hennes bara kropp.
Blod på ett bh-band som sitter på offret ligger utomordentligt nära blod eller DNA på själva kroppen i bevisvärde.

Citat:
Kan någon mycket mer om DNA så är jag tacksam att få ovan bekräftat eller sågat så slipper jag fundera och läsa ännu mera.
2015-11-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skärp dig. Den här tråden växer med många sidor i timmen. Självklart har jag följt tråden, och självklart har jag inte läst 8000 sidor.

Svara på frågan i stället för att tramsa.

Varför ska jag skärpa mig? Det är jag som har koll - men inte du.

Hundens arbete har avhandlats tidigt. Den sökte noga, varken handske, örhänge eller andra spår hittades efter att det påstås att Lisa dödat och behandlats så som åklagaren påstår.
Läs #86632 Alla som kan hundarbete vet att det inte stämmer att hunden inget hittade efter endast fem timmar som ett bestialiskt mord begått med närmast mytiska ingredienser. Det är bara foliehattar som kan påstå att Lisa har dödats i ladan/varit där söndag kväll.

Hade Lisa hanterats som åklagaren och polis påstår hade det blivit oerhört kraftiga besudlingar av olika slag på platsen. Det finns bara ett enda strategiskt placerat hårstrå på röret.
2015-11-05, 15:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?

Så här är jag säker på att det hänger ihop, och det därför att jag läst ALLA förhören:

MGM är oskyldig men var livrädd att han skulle anklagas för detta brott och att han därför ville säkra sig att både bror och fru, om/när dom kom i förhör, skulle vara säkra på att komma ihåg att säga att han var hemma på tidpunkten då Lisa försvann.

På samma sätt kan det ha varit med tvätten, att han hade en oskyldig anledning att tvätta sina kläder på söndagen men att han själv insåg att det, med polisens ögon, kunde se misstäksamt ut om dom fik veta det och att han därför sagt till bror och fru att låta bli att berätta det.

Vi vet ju att han mycket tidigt kände sig misstänkt bla iom han blev toppsad och förhörd redan på måndagen den 8 Juni efter att ha varit med då Lisa's handske hittades.
2015-11-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Förutsätter att organisationen är korrupt. Svårt för försvaret att hävda utan bevis. För alternativ 1 o 2 finns det argument att hämta i FUP beroende vilken tes man vill stödja. Jag tänker på den förestående fajten mellan parterna i HR.

Det krävs inte alls att organisationen är korrupt. Vad du nu menar med korrupt.
Glöm inte bort att här har det varit ett tidigt tunnelseende från den 8:e juni. Vem/vilka pekade redan då ut litauerna? Vet du det?

Att vissa grupperingar/personer/befattningar åtnjuter förtroende är ju inget nytt och att andra misstänkliggörs.
Finns ganska många exempel på hur svarta misstänkts i USA när det har varit vita som varit brottslingar. Problemet är vi inte låtsas om att svenskt rättsväsende är fördomsfullt.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-05 kl. 15:58.
2015-11-05, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Två saker är viktiga att komma ihåg i den fortsatta diskussionen:

1. Lisa har inte befunnit sig, levande eller död, i ladan söndag kväll. Hon har sannolikt aldrig varit där.
2. Lisa placerades inte i boden förrän sent, troligen torsdag kväll.
Det är oerhört patetisk att läsa vad konspirationsteoretiker och rättshaverister har för argument.
Kan du vänligen argumentera sakligt för det du påstår här?
2015-11-05, 15:57
Medlem
Åklagarens straffspark satt rakt i krysset vilket jag hävdat sen han häktades andra gången. Nu lär det bli returmatch i HovR men utslaget blir detsamma, dömd för mord.

NB får trolla fram vilken advokat han vill för bevisningen är överväldigande och det finns ingen alternativ GM på jordens yta.

Eftersom det verkar så att det inte blir en stor P7'a så blir det fängelse och kan inte bli annat än en påföljd på livstid.
2015-11-05, 15:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Med ett öga? Det är litauernas bil som de iakttar. Läs om, läs rätt.

Du bara påstår en massa saker!

Ta och hitta den info i FUP som stödjer ditt påstående, copy/past det i ditt inlägg
här i trådn incl. vilket förhör det är ifrån + vilken sida det står på i FUP

DÅ kan man kanske börja ta dig på alvar.
2015-11-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var vinterdäck på bilen. Du kan läsa om däckbytet på sid 1083f, om det intresserar.
Då var bytet ännu mindre märkligt
2015-11-05, 16:01
Medlem
Lite läsning för alla er som är övertygade att polis aldrig gör fel:

http://www.aftonbladet.se/incoming/article20191854.ab

Tommie Karim, då 20 gammal, vaknade av sambon Annas skrik. Han rusade ut i köket där en främmande man stod över den livlösa Anna med en blodig kniv.

Mannen svingade kniven mot Tommie som rusade ut ur lägenheten och ner till sin pappa som bodde i samma hus. De larmade polis. Gärningsmannen flydde.

Tommie kunde beskriva gärningsmannen, men någon jakt på honom blev det inte.

Polis och åklagare bestämde sig snabbt: Det är du Tommie som är mördaren!

”Inte misstänkt längre”

Tommie Karim satt häktad i nästan två månader och var inlåst när hans älskade Anna Norell, 18, begravdes. När han släpptes ur häktet sa en polisman enligt Tommie till honom:

– Tro inte att du kommer undan. Vi kan hämta dig i morgon igen.

Tommie var fortsatt misstänkt i ytterligare fem månader innan Aftonbladets reporter kom med det glädjande beskedet:

– Du är inte misstänkt längre. Polisen har gripen en man för mordet på både din sambo och hennes fostersyster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in