2015-11-06, 08:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Nja, förvisso vettigt att spara på kultur och inte på sjukvård men exemplet med ambulanshelikoptern var paradoxalt. Varför inte skära ytterligare i kulturbudgetten när det nu finns behov av en helikopter?

Beträffande invandringsfrågan har fokuset i medierna legat på hårdare regler och avhysning av romer. Något som fått regering och opposition att framstå som mer dugliga.
Problemet är att man satsar på en hkp utan utrymme i budgeten så att länets vårdcentraler slaktas och sjukhusens vårdplatser reduceras.
Utan HKP och slaktad kulturbudget så hade man haft ett hyfsat hanterbart underskott.

Problematiken är eg bristande samordning av samhällets resurser och ett kontraproduktivt regelverk.

Även i gammelmedia påtalas inkonsekvensen och kovändningarna som regering och M gör och har gjort.
Normalbegåvade inser att det SD sade faktiskt inte var så tokigt.
Senast redigerad av Svithjod 2015-11-06 kl. 08:12.
2015-11-06, 08:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Svenska folket är ovanligt pålästa men de är också indoktrinerade och normativa. Det finns en anledning till varför medierna håller på som de gör; deras propaganda fungerar. Vänder normen för hur man ska tycka till något mer invandringskritiskt kommer nästan alla att följa med, då det är emot människans natur att bortse från den egna flockens behov.

Nu när det håller på att ske är vissa politiker drivande och partierna följer med. Sakta men säkert och SD lär aldrig nå över 30 procent.
Svenska folket är inte speciellt pålästa det är en myt.

Fast du kan inte säga A i årtionden och skälla som en bandhund på den som säger B och 90 dagar senare säga litet b utan att folk tappar förtroende, vilket mätningar som gjorts påstås indikera.

Folket är inne i en chockfas när den släpper kommer väljare efter väljare gå till soffan eller SD.
2015-11-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är att man satsar på en hkp utan utrymme i budgeten så att länets vårdcentraler slaktas och sjukhusens vårdplatser reduceras.
Utan HKP och slaktad kulturbudget så hade man haft ett hyfsat hanterbart underskott.

Problematiken är eg bristande samordning av samhällets resurser och ett kontraproduktivt regelverk.

Även i gammelmedia påtalas inkonsekvensen och kovändningarna som regering och M gör och har gjort.
Normalbegåvade inser att det SD sade faktiskt inte var så tokigt.

Jag ifrågasätter inte sakfallet utan retoriken. Det blir paradoxalt när man säger att man inte ska spara på sjukvården och sedan drar upp ett exempel om att det var fel att investera i en ambulanshelikopter. Det om något är sjukvård.
2015-11-06, 08:57
Medlem
Citat:
Svenska folket är inte speciellt pålästa det är en myt.

Fast du kan inte säga A i årtionden och skälla som en bandhund på den som säger B och 90 dagar senare säga litet b utan att folk tappar förtroende, vilket mätningar som gjorts påstås indikera.

Folket är inne i en chockfas när den släpper kommer väljare efter väljare gå till soffan eller SD.

Du underskattar de andra partierna. De har koll på vad folk tycker och kommer att följa väljarna. Det räcker att titta påvåra grannländer som ligger före oss i utvecklingen här.
2015-11-06, 09:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Fast då gäller det regeringar som de facto gör något, en blind kan se att S+Mp+V inte har lyft ett finger för att bromsa utvecklingen.
Allahiansen är inte ett dugg bättre iofs.

Regeringen agerar senfärdigt och är hela tiden två steg bakom, ockupationer och lagbrott av asylturister låter man fortgå med en axelryckning, polis och miltär tittar på.

Att S regeringen kommer stärkta ur det här kan du fetglömma.

Vid nästa val som lär bli ett extraval kommer regeringspartierna slaktas.

SD kommer lyfta till över 30 %.
Nej jag tror inte heller att S går stärkta ur detta, men tendensen att stödja regeringspartiet vid en kris kommer nog att minska fallet. Kan sedan S skylla krisen på Reinfeldt så kanske den egna inkompetensen kan sminkas över lite till.

Men jag har ju tidigare förespått 30% för SD till Jul, det känns alls inte orimligt i dagsläget.
2015-11-06, 10:14
Medlem
2big4yous avatar
Man kanske kan tro att KD och M skulle gå stärkta ur detta iom att de blivit mer "kritiska" mot Regeringens flyktingpolitik och där med tanke tillbaka SD väljare,jag tror inte att så kommer bli fallet,tvärtom så tror jag att M kommer fortsätta tappa väljare och det gäller speciellt två saker.
Dels tror jag det är många Moderater som är väldigt missnöjda med AKB och dels är nog många väldigt missnöjda med att dom inte agerar,misstroendeförklaring etc
Mätningar visar dessutom att det är en majoritet av Moderaterna som vill se ett samarbete med SD så min amatöranalys är att SD kommer fortsätta öka starkt MEN Novembers mätningar kan ligga still för SD i telfonmätningar då folk avvaktar efter det makalösa drev som pågått mot partiet ett längre tag.
Sentio kommer visa +siffror och det är huvudsaken.
2015-11-06, 10:26
Medlem
lakritcs avatar
Fick precis ett mail från Inizio.

De politiska frågorna är som följer:

- Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
- Hur stor uppfattar du skillnaderna mellan de politiska partierna?
- I vilken utsträckning anser du att Sverige.. a) Är ett framtidsland, b) kommer att hävda sig ekonomiskt de fyra kommande åren, c) är ett föredöme för andra länder?
2015-11-06, 10:34
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Fick precis ett mail från Inizio.

De politiska frågorna är som följer:

- Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
- Hur stor uppfattar du skillnaderna mellan de politiska partierna?
- I vilken utsträckning anser du att Sverige.. a) Är ett framtidsland, b) kommer att hävda sig ekonomiskt de fyra kommande åren, c) är ett föredöme för andra länder?
Sista frågan var intressant! Diskrepensen ger ju en indikation på hur många som är redo att ta en kostnad för att göra "det rätta" och hur många är med på tåget i tron om att vi gynnas av det (a, b i förhållande till c), långsiktigt eller både kortsiktigt och långsiktigt (a i förhållande till b)
2015-11-06, 10:50
Medlem
von.Durchfalls avatar
Vill man få en känsla för varför S inte tappar så mycket till SD som de kanske borde göra i en situation som denna så räcker det med att gå in på socialdemokraternas facebooksida och läsa kommentarerna till deras inlägg. Det handlar om idel hyllningar av Stefan Löfvén och hans oerhörda handlingskraft när han nu sätter press på andra EU-länder. Några exempel:

Citat:
Mycket bra och intelligent jobbat med den här frågan Löfvén! Tur att vi har en ansvarstagande regering i detta läge.
Citat:
Löfven är en målmedveten o ansvarstagande statsminister. Han jobbar på och når siba mål succesivt. Bravo Löfven!!!
Citat:
Jag har respekt och förtroende inför ditt sätt att sköta detta med flyktingtillströmningen Stefan. Du har också placerat Sverige i resten av världen på ett positivt sätt.
Citat:
Jag känner mig väldigt stolt över att vara Svensk. Lycka till Stefan Löfven och få ordning och reda på grejerna. Jag litar på er o att min familjs framtid kommer bli bra i ett socialdemokratisk styrt land. Gör din plikt o kräv din rätt. För ett bättre Sverige för ALLA!
Citat:
Stefan visar åter vilken klippa han är värnar starkt om medmänsklighet, Sverige borde tacka honom för hans insatser i en orolig tid!

Inte en enda negativ kommentar såvitt jag kan se.
2015-11-06, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I detta krisläget kan jag inte se att någon i 7K/MSM kommer gynnas. De är så jävla inmålade i hörnet att man knappt ser dem från ingången. Nästa 2-6 månaderna kommer bli en riktig rysare. Vem hade vågat gissa dessa nivåer och denna händelseutveckling för ett år sedan?
Det blir riktigt spännande att se om det utvecklas till pajkastning inom 7K där dom försöker pådyvla skulden på varandra för att ha försatt oss i den här situationen. Tidigare har jag spekulerat i att MP ensamma skulle hamna med Svarte Petter, men jag tror inte det räcker längre. Sossarna måste helt enkelt börja skylla på Reinfeldt & alliansen för den uppkomna situationen, vilket ju inte heller är helt orättvist. Att sedan svetsaren leder den mest inkompetenta regeringen norr om Nigerdeltat gör ju inte det hela mindre tragiskt/parodiskt, beroende på synsätt.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
När alla som inte fått tak över huvudet börjar bryta sig in i folks hem för att få värme och sova så kommer polisen bli så nerringd att de inte hinner åka på allt. Då är kaoset igång på allvar...
Detta har redan börjat hända, bl.a. hörde jag från en affärskontakt i norra Tyskland hur det hade kommit in fotvandrande araber, antagligen på väg till Sverige, och knackade på dörren där han bor ute på en gård på landet. Dom krävde mat & pengar & vägrade låta sig avspisas, satte foten i dörren & han var tvungen att med hjälp av sin bror slå dom fysiskt på käften för att få väck dom & kunna ringa polisen. Nu vågar han inte lämna familjen ensamma utan att någon manlig släkting bor över.

Detta kommer ju att bli sju resor värre i Sverige när vintern kommer. I sanning spännande tider.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-11-06 kl. 10:58.
2015-11-06, 11:16
Medlem
sinewaves avatar
Jag tror att trenden dessvärre kommer avta för SD då andra partier nu "verkar göra något" åt saken.

Folk i det här landet verkar ha mycket svårt att ta till sig verkligheten som är att:

1. Regeringen och de blå har tillåtit nuvarande tillstånd att hända
2. Regeringen och de blå har inte gjort någonting åt någonting som har med invandring att göra på hur lång tid som helst utan har låtit alla negativa effekter få fortgå
3. Både regeringen och de blå pratar fortfarande bara och har hittils inte gjort någonting konkret
4. Tiggarna är fortfarande på gatorna och inget konkret har gjorts för att stävja det
2015-11-06, 11:58
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror att trenden dessvärre kommer avta för SD då andra partier nu "verkar göra något" åt saken.

Folk i det här landet verkar ha mycket svårt att ta till sig verkligheten som är att:

1. Regeringen och de blå har tillåtit nuvarande tillstånd att hända
2. Regeringen och de blå har inte gjort någonting åt någonting som har med invandring att göra på hur lång tid som helst utan har låtit alla negativa effekter få fortgå
3. Både regeringen och de blå pratar fortfarande bara och har hittils inte gjort någonting konkret
4. Tiggarna är fortfarande på gatorna och inget konkret har gjorts för att stävja det

Jag tror som du.
Att det är 7klövern själva som skapat kaoset berör inte de flesta. De reflekterar inte ens så långt. Nu arbetar ju regeringen hårt på att lösa det! Alla ska hjälpas åt i den humana stormakten och vi kommer stå starka i slutändan. Med öppna hjärtan löser vi det mesta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in