2015-11-19, 05:23
Medlem
RingRing2014s avatar
Bravo, nu bär det av uppåt i Yougov!

Den lilla dippen ser just nu ut att ha avslutats.

Terrorvarningar i Sverige nu, på våra gator. Detta måste bara vara för mycket för svensken, bägaren måste ha runnit över för flera procentenheter av väljarna. Fast å andra sidan, svensken kanske gillar terror, vad vet vi.

Mot 50%

Mvh RingRing Stockholm
Senast redigerad av RingRing2014 2015-11-19 kl. 05:26.
2015-11-19, 06:57
Medlem
S.Kandals avatar
Hoppla..
Sd har i det närmaste fått 0 mediatid den senaste tiden och gränskontrollernas obegränsade effekter har döljts i dunkel.
Trots detta ökar alltså sd, det är ju alldeles strålande!!!

Den absolut största gåtan för mig är dock att Centern fortsatt får så höga siffror, ser detta som ett bevis på det oförstånd som råder i landet. Där finns dock röster att hämta framöver när polletten trillar ner och Lööf börjar prata politik.
2015-11-19, 07:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Tittarras för så mycket bättre. Tack Nicklas!

http://www.hd.se/noje/2015/11/16/tittarras-for-sa-mycket-battre/
I ljuset av de senaste opinionssiffrorna, 26,7% i Yougov. Så får man även väga in demografin för folk som sitter & glor på tablå-TV. Invandrarna tittar på parabol-TV från hemlandet osv.. Så av dom som tittar på "Så mycket bättre" är det antagligen över 30% som hyser SD-sympatier.

Så det blir allt mer affärsmässigt riskabelt att basha SD i tid & otid. Det ger givetvis intern cred & Strömstedt kommer säkert att sympatispelas på P3 så han får lite STIM-pengar, men han (och TV4) förlorar mer än vad dom vinner. I det långa loppet så tror jag att det har börjat kosta pengar att bortse från opinionsläget när man skall försöka ta PK-poäng.
2015-11-19, 07:59
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Terrorvarningar i Sverige nu, på våra gator. Detta måste bara vara för mycket för svensken, bägaren måste ha runnit över för flera procentenheter av väljarna.

Detta har vi sagt förr, och varje gång vi tror så är fallet så går boskapet över stupet istället ändå. Är ändå glad att du är en av få ej pessimistiska här. Det behövs också!
2015-11-19, 08:04
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I ljuset av de senaste opinionssiffrorna, 26,7% i Yougov. Så får man även väga in demografin för folk som sitter & glor på tablå-TV. Invandrarna tittar på parabol-TV från hemlandet osv.. Så av dom som tittar på "Så mycket bättre" är det antagligen över 30% som hyser SD-sympatier.

Så det blir allt mer affärsmässigt riskabelt att basha SD i tid & otid. Det ger givetvis intern cred & Strömstedt kommer säkert att sympatispelas på P3 så han får lite STIM-pengar, men han (och TV4) förlorar mer än vad dom vinner. I det långa loppet så tror jag att det har börjat kosta pengar att bortse från opinionsläget när man skall försöka ta PK-poäng.

Javisst är det så, en intressant utveckling och den vore värd en egen tråd. Vi får se vad som blir viktigast framöver, överlevnad eller pk-poäng.
2015-11-19, 08:05
Medlem
longbow4ys avatar
Politisk experten (?) Stina Morian uttalar sig i dagens Metro om Yougov undersökningen:
Citat:
– Moderaterna och Kristdemokraterna har varit hårdast i sin invandrarretorik. De förlorar på det eftersom fler känner att man lika gärna rösta på originalet, säger Stina Morian.

Hon tror däremot att stödet för SD nått taket.

– Har man 27 procent när den offentliga debatten inte handlar om något annat än deras huvudfråga då kan man inte nå högre siffror, om det inte händer något katastrofalt.
http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Vill minnas att många andra tidigare också hävdat olika tak. Men det har alltid visat sig vara önsketänkande.
Och har det inte redan inträffat något som kan påverka opinionen ytterligare?
2015-11-19, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
SD har bromsat i ou under en aldrig sedd desinformationskampanj under hösten, nu har den börjat klinga av och det SD har sagt i åratal har blivit allmängiltigt i borgerlig media och bland de flesta ledande politiker. Samtidigt så gör inte regeringen ett skvatt åt massinvandringen och inflöden i en takt av 730.000/år fortsätter.
En stor del av de sovande 75 % har vaknat och SD kommer få se en stadig Strömberg av nya sympatisörer så länge det här fortgår.
2015-11-19, 08:17
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Politisk experten (?) Stina Morian uttalar sig i dagens Metro om Yougov undersökningen:

http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Vill minnas att många andra tidigare också hävdat olika tak. Men det har alltid visat sig vara önsketänkande.
Och har det inte redan inträffat något som kan påverka opinionen ytterligare?

Den politiska "experten" Stina missar att väljarna är medvetna om att M och KD´s kovändning vad gäller invandringspolitiken inte är seriös. Hade de varit seriösa hade de fällt regeringen. De har helt enkelt förbrukat sitt förtroendekapital i den frågan. Reinfeldt-spöket hägrar fortfarande. För att få tillbaka sitt förtroende måste dem genomföra sina förslag och uppvisa konkreta resultat. Det kommer ta tid.

Vad gäller tak för ett socialkonservativt parti så kan jag passa på att nämna Fidesz i Ungern som fick 53% respektive 44% i de två senaste valen.
2015-11-19, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Den politiska "experten" Stina missar att väljarna är medvetna om att M och KD´s kovändning vad gäller invandringspolitiken inte är seriös. Hade de varit seriösa hade de fällt regeringen

Sakta i backarna. Att fälla regeringen och därmed skapa ett nyvalsläge är inget man gör i en handvändning eller "på känsla", utan efter noggranna överväganden.

Det vi ser är ju ett embryo till omsvängning, kombinerat med en (märklig!) passivitet hos SD. Den är säkert taktisk, men det kan kosta opinion att överreagera på hot och elände (SD:s position är ju känd), precis som att det inte är självklart rätt att försöka exploatera det ohämmat (om man är M eller KD).

Dessutom finns det en ideologisk, principiell skillnad mellan invandringshantering mellan SD och resten: SD menar att det är principiellt rätt att hejda invandring och vara "nationell", medan övriga partier möjligen menar att det är bra att vara principiellt öppen, men att man tyvärr måste begränsa de möjligheterna (av kända skäl) (Det är heller inte alla partier som ens tycker så pass). Litet enkelt, för SD är det ett mål i sig att minska invandringen (som då är det egentliga problemet), för de övriga presenteras det som ett medel att lösa ett (annat) problem.

Det är inte orimligt att tänka sig att Alliansen (och S) behöver en insvängningstid för att byta fot i de här frågorna, och kanske också att prova ut nya skor...
2015-11-19, 09:33
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Någonstans finns naturligtvis en sådan gräns, men den är mycket högre än vad man kan tro. Om USA är en föregångare (och det brukar det ju vara för Sverige) så är vänstern mycket mindre tolerant mot att få höra åsikter som går emot deras värderingar. I åsikter där hälften av befolkningen tycker si och hälften av befolkningen tycker så är det den vänstrare av åsikten som går att framföra i populärkultur och media eftersom högern är så pass van vid att bli hatad och dessutom är mer tolerant.

Samma sak gäller ju i Sverige. Sverigedemokrater konsumerar glatt regimvänlig media och populärkultur, trots att de inte håller med om budskapet. Tvärtom vore otänkbart.

Teoretiskt tror jag att SD skulle behöva gå upp till 75 % eller nåt liknande för att det skulle bli en faktor att räkna med. Och det kommer ju inte att hända.
2015-11-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det man ska komma ihåg är att SD aldrig tappat i den bemärkelsen att någon sagt "förra månaden röstade jag SD, nu har jag slutat med det".

Istället är det många i augusti som sa "jag röstade 7k i valet, men nu tänker jag rösta SD". Under september och oktober har något färre sagt det.

Detta beror troligen på att någon procent blivit rädda av mediedrevet snarare än att de bytt åsikt. Däremot är det deprimerande att svenne är så töntig att han inte ens när det väller in flera tusen muslimska män om dagen i landet kan bli förbannad och utbrista "nu skiter jag ta mig fan i vad alla tycker, nu får det va nog".

Istället fortsätter svenne att låta rädslan och skammen väga tyngre än den befogade ilskan. Svenne måste antingen vara världens mest socialt ängsliga varelse, eller ha världens högsta smärtpunkt innan han blir förbannad. Troligen en kombination. Och troligen kan svenne inte bli förbannad. Han kan spela indignerad över något som det är politiskt korrekt att vara arg på. Men det är ju snarare tecken på god teaterförmåga och social ängslighet än verklig ilska.

Fan, jag skulle NÅGON GÅNG vilja se en svensk arg. För vad som helst, bara jag får se honom arg. Han är som en mesig snäll toffelhjälte som frugan fortsätter provocera allt mer i hopp om att någonsin få se honom ryta till.

Nu verkar hur som helst den inledande räddhågsenheten ha lagt sig en aning, och SD börjar krypa uppåt. Det kan nog till och med bli några rekord i kommande mätningar om än med små marginaler.

Men oavsett kan det inte förta dem äckliga känslan av kräk i munnen att reaktionerna på ockupationen är patetiska. Fy fan alltså vilket fegt folkslag, shit....

Det finns många, många som är rädda för sina jobb. Bara i gårdagens DN var det en högt uppsatt UD-tjänsteman som skrev om att UD inte gjort sitt jobb därför att medarbetarna var alldeles ovilliga att avvika från PK. ( Det var det där med att folk tappar sina pass - gång på gång - som behandlades.
Sen har vi även Svea, och jag tror att kvinnan är mer , mycket mer försiktig än mannen.

Sammantaget innebär detta att många många i OU mörkar att de ämnar rösta på SD . Så när det blir val så kommer jag att bli förvånad om inte SD är det överlägset största partiet.
Senast redigerad av Sang 2015-11-19 kl. 09:54.
2015-11-19, 10:06
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD har bromsat i ou under en aldrig sedd desinformationskampanj under hösten, nu har den börjat klinga av och det SD har sagt i åratal har blivit allmängiltigt i borgerlig media och bland de flesta ledande politiker. Samtidigt så gör inte regeringen ett skvatt åt massinvandringen och inflöden i en takt av 730.000/år fortsätter.
En stor del av de sovande 75 % har vaknat och SD kommer få se en stadig Strömberg av nya sympatisörer så länge det här fortgår.

Med tanke på att regeringen nästan dagligen står och bekräftar SD:s verklighetsbeskrivning med asylhaveri, terrorhot och välfärdskollaps är det kanske inte så konstigt att det är fler och fler 7K-röstare som börjar se sig om efter ett nytt politiskt alternativ. Vi får se när det börjar synas ordentligt i telefonundersökningarna, det kan nog dröja ett tag innan vi får se ett nytt genomslag där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in