2015-11-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Marken och marken, jag tror inte heller de lagt kroppen direkt på marken. Jag antar att de har bodybags med sig, tillsammans med annan utrustning. Och efter att det mödosamma arbetet med att ha fått ut den ur det trånga skåpet, och i väntan på transport, så måste de ju ha placerat kroppen någonstans, och då knappast lagt den på det smutsiga golvet i Byssjan.

Innan dom försökte ta ut henne från skåpet tillkallade dom väl rättsläkaren. Så jag tror det sköttes nog enligt regelboken.
2015-11-05, 23:26
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
psykopater är ju bra på att förtränga saker !! tror på sin egen lögn!

Psykopater vet att de ljuger det är skuldkänslorna som saknas. Han behöver dock inte vara utpräglad psykopat eftersom det borde ha visats långt tidigare. Han vinner inget på att erkänna om han inte känner behov att lätta sitt sinne. Tänker bl.a. på helikopterpiloten. Han blev fällt på liknande dna-bevis och indicier som Nerijus ställs inför. Han blev fälld men är nu frigiven och nekar fortfarande.
2015-11-05, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte det är någon idé att diskutera detta utifrån fakta, för det går bara inte!

Det är något inom många människor i detta land som har gått söner. Dessa känslor uttrycks i tråden. Det är tankar som inte med fallet att göra, men fallet blir deras ventil. Värt att tänka på, när man talar om allmänhetens förtroende för rättssäkerheten att det börjar bli ett skämt på bekostnad av de som värnar om rättssäkerheten. Det är för många människor som blivit tilltufsade av rättsväsendet och myndigheter.

Det jag noterar i tråd efter tråd, är att det är riktigt illa ställt med tilliten. Folk framför, att de tror att en mördare som Litauern är utsatt för en konspiration. Fast de vet att så är inte fallet!

Ur bevishänseende är ju detta ett enkelt fall. Det intressanta är hur processen hanteras i domstol när det blir så uppmärksammat. Ifrågasättande av självklarheter visar endast på hur dåligt vissa människor mår, och att det uttrycks på detta sätt. Det är faktiskt alarmerande och borde tas på allvar. Det är en konsekvens av att rättsväsendet och myndigheter visar sin pragmatiska sida allt för ofta och kör över folk!

Tänkvärt inlägg.

Det är i grunden sunt att reflektera, analysera och ifrågasätta. Men när det börjar gränsa till en sport att gå emot strömmen så handlar det mycket riktigt om något annat; möjligen som en färgklick till en i övrigt grå vardag? Drivs man däremot som skribent av en uppriktig vilja att förstå, resulterar också ofta den äktheten i ett givande meningsutbyte där båda parter är beredda att överge en tidigare övertygelse, i smått som i stort.
Sedan får man väl ta i beaktning att ett annorlunda tankesätt kan ge upphov till speciella resonemang.

De mest uppenbara självklarheter i det här fallet torde vara DNA-spår samt ett flertal vittnesiakttagelser under dagen. FUP´en är gedigen och visar att utredarna inte har lämnat mycket åt slumpen.
2015-11-05, 23:31
Medlem
Detta inlägg blir mitt sista i tråden och det är ingen tvekan om att N är skyldig, det är bevis i överflöd som pekar mot honom, ofta är det ju så när någon åker dit för ett mord , alla grannar och vänner kan intyga att det är en mycket trevlig och omtyckt människa och alla är förvånade! Men frågor som alltid kommer att finnas kvar i detta märkliga och oherhört sadistiska fallet är:

Var han ensam?
Räcker tiden till?
Varför tydliga DNA på L byxor och jackan och rep men inget på kroppen?
Varför låg inte L jacka och hjälm i Byssjan under skräpet?

Arma flicka , den ultimata osannolikheten , att bli ensam kvar på en plats där det just befinner sig en person som är satan personifierad , arma familj som förlorar sitt barn på detta vidriga sätt , mitt hjärta brister för familjen
2015-11-05, 23:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
De mest uppenbara självklarheter i det här fallet torde vara DNA-spår samt ett flertal vittnesiakttagelser under dagen. FUP´en är gedigen och visar att utredarna inte har lämnat mycket åt slumpen.
Den var gedigen redan en månad innan försvarsadvokaten fick ta del av den. Tilläggsprotokollet saknades, men där finns inget av värde. Jag är säker på att polisen letade efter en medgärningsman, men kammade noll.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-05 kl. 23:37.
2015-11-05, 23:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Enligt FUP sid 1067, 1071, 1072, 1083 etc var det vid morgonkaffet den 8/6 som MGM första gången försökte tubba frun och brodern, …igår klockan sex var jag redan hemma
Vid den tidpunkten var försvinnandet allmänt känt, men inte mordet. Om den exakta tidpunkten var känd vet jag inte.
Den exakta tidpunkten för försvinnandet är efter kl 18 när caféet har stängt och Nerijus vet mycket väl när caféet stänger!
När han blev väckt på natten blev han också upplyst om att hon hade försvunnit från sitt jobb.

Fup sidan 24 Polismannen som knackade på hos Nerijus på natten.

Vad sa du till mannen/kvinnan om anledning till att ni var där?
Henrik sa ungefär "Ursäkta att vi stör. Vi letar efter en flicka som varit försvunnen sedan
19.00. Hon ska ha jobbat nere på cafét."
Hur sa du det på engelska?
Henrik sa ungefär "Sorry for disturb you at this time at night but we are looking for a girl who
is missing since seven o’clock in the night and she worked at the coffee-house down the road.
Do you know the place."
Mannen hade svarat "Yes. I know. I work there at the area."
2015-11-05, 23:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den var gedigen redan en månad innan försvarsadvokaten fick ta del av den. Tilläggsprotokollet saknades, men där finns inget av värde. Jag är säker på att polisen letade efter en medgärningsman, men kallade noll.

Och blev än mera gedigen efter en månad.

Kanske de letade efter en medgärningsman, kanske inte. Det förändrar dock inte bevismaterialet och vittnesiakttagelserna under fm och em.
2015-11-05, 23:37
Medlem
Citat:
Tänkvärt inlägg.

Det är i grunden sunt att reflektera, analysera och ifrågasätta. Men när det börjar gränsa till en sport att gå emot strömmen så handlar det mycket riktigt om något annat; möjligen som en färgklick till en i övrigt grå vardag? Drivs man däremot som skribent av en uppriktig vilja att förstå, resulterar också ofta den äktheten i ett givande meningsutbyte där båda parter är beredda att överge en tidigare övertygelse, i smått som i stort.
Sedan får man väl ta i beaktning att ett annorlunda tankesätt kan ge upphov till speciella resonemang.

Exakt. Tack för ditt inlägg. Nej FUP:en har sannerligen inte lämnat mycket åt slumpen, En robust och oantastlig FUP. Respekt.
2015-11-05, 23:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Som jag förstått det: stående på knä med hälarna mot baken, snett in i skåpet.
Ångrar att jag hämtade dessa foton för det har varit svårt att låta dem passera och inte fastna i att försöka förstå hur det gått till hur kroppen sitter där under kläderna. Men skriver en första o sista gång: har tittat på den av de två bilderna som är framifrån skåpet som syns bäst:
Tror det stämmer som du förstått det, det är samma som jag ser , men uppfattar att nedre delen av kroppen med benen mot baken, är till hälften snett sittande utanför skåpet, vilande dels på bänken, dels mot dunken, och är invirade i något brunsvart grovt tyg eller som en säck. Att ryggen är vänd mot skåpsväggen o snett inåt och så huvudet framåtlutat där Fristadsjackan hänger ovanpå.
Vad jag inte kan komma fram till är om det är en synvilla att det går att se konturerna av benen i det brunsvarta undre partiet eller om det är ett klädesplagg som är intryckt och att hela kroppen i själva verket är innanför skåpet.
Tror att det är armarna som har stelnat o fastnat innanför skåpet så det var svårt att få loss genom öppningen för teknikerna utan att skada. Vill gärna kunna bli med dessa bilderna o sen kasta dem från datorn.
2015-11-05, 23:41
Medlem
Fan alltså, är jag ensam om att på "den hemliga bilden" tydligt se skoavtryck på golvet? Givetvis kan dessa i så fall ha tillkommit tidigare, men det känns lite märkligt att de är ensamma kvar i så fall efter det enorma arbete NB måste ha haft på just den platsen med att trycka in Lisa i skåpet. Har de undersökts, hittar själv inget i FUP?

(Ledsen om detta tidigare tagits upp i tråden, som alla vet är den enorm)
2015-11-05, 23:43
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
I FUPn står det att Aivarus säger att NB sagt detta på måndag morgon.
Då har de fått information från polisen som ringer på klockan 3 på natten.

Jag tycker dock att det är konstigt att NB vill ha ett alibi för en försvunnen 17-årig tjej. Det vanligaste är att tonåringar har rymt hemifrån och inte att de blivit sexmördade. Även om han nu är rädd för att bli utpekad pga att han är gästarbetande litauer.

Dessutom borde väl då alla i den lilla familjen tillsammans försäkra sig om att de hade alibi? Tex borde väl brorsan, som var på sitt rum stora delar av dagen, också vilja få försäkringar om att IB ska säga att de var tillsammans hela dagen och tex spelade spel eller hängde i köket.

Edit: jag skrev detta inlägg samtidigt vastmanlanning skrev sitt om att polisen sa klockan 7, därav redigering av inlägget.
Senast redigerad av countrychick 2015-11-05 kl. 23:56.
2015-11-05, 23:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och blev än mera gedigen efter en månad.

Kanske de letade efter en medgärningsman, kanske inte. Det förändrar dock inte bevismaterialet och vittnesiakttagelserna under fm och em.
Nej, den blev inte mer gedigen, och åklagaren ska väcka åtal när det finns skäl för det. Enda anledningen till den förlängningen av åtalet var att hitta en medgärningsman, och det kan vara mördaren.

Iakttagelsen på fm kan ha varit lillebror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in