2015-11-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur ska IB veta vem som har varit i närkamp med Lisa?
IB vet inte allas vem som varit i närkamp med Lisa. Däremot bör hon veta som varit "i närkamp" med henne själv. Närkamp var bara en omskrivning för lite kuckeliku på tu man hand mellan IB och "vem som helst"
2015-11-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det här indiciet tar bort alla tvivel och gör mig säker att NB är själva GM! Det viktigaste är att han sa det innan Lisas försvinnande hade kommit till kännedom av hans fru och bror. Det var bara GM kunde veta exakta mordtiden. Men i vilken sida i FUP som man kan läsa indiciet?

Nää det var väl på måndagen han hade sagt att "säg att jag var hemma denna tid" ??
2015-11-05, 14:39
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Frågeställningen är väl vad har hänt Lisa?

NB säger inget.

Då ställs höga krav på polisutredningen.

Höga krav på bevisvärden. För det kan förklara för anhöriga ett eventuellt/sannolikt händelseförlopp.

Motsvaras den faktiska utredningens bevisvärden av utredningen?

Varför finns det inga troliga händelseförlopp i detta?

Kan man ens svara på dödsorsak, mordplats och hur länge L varit död med säkerhet i den här utredningen?
2015-11-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag begriper mig inte på dig. Du verkade vettig inledningsvis och du resonerar och argumenterar tydligt och strukturerat. Ändå blir dina slutsatser helt tokiga.

Det du till största delen gör här är inte någon specifik vidräkning med bevisen i just detta mål. Det är ett generellt avvisande av i stort sett alla former av indiciebevisning och DNA. Kan det inte fastslås med 100% säkerhet så är det ingenting värt - det är din underliggande premiss i alla dina resonemang på enskild bevisnivå.

Med såna "beviskrav" skulle man inte kunna fälla många nekande mördare eller brottslingar överhuvudtaget.

Fråga dig istället om denna kedja av "omständigheter" (ifall du nu inte vill tillmäta det värde som bevis) med någon som helst rimlig grad av sannolikhet hade kunnat existera om NB verkligen vore oskyldig. Lägg till vittnesobservationerna av fordonet, lägg till begäran till familjen att ljuga ihop ett alibi åt honom redan dagen efter. Lägg till den totala frånvaron av alla former av bevis/observationer som pekar i någon annan riktning än åt Nerijus. Man har talat med i stort sett varenda människa runt Blomberg och caféet.

Dessutom är en del av dina sakuppgifter inte korrekta. "Claes på jobbet" förnekar bestämt att han skulle ha sagt åt Nerijus att militär sökt av Martorp. Det är inte på något vis bevisat att bajset kom till före mordet, det är bara en uppgift från den misstänkte själv (som naturligtvis har all anledning att ljuga). Uppgiften om att spermafläckarna är "ruttna" vet jag inte varifrån de kommer - sas det under rättegången?

Tror du själv på allvar att det finns någon som helst sannolikhet i att ett större antal DNA-fynd med bl.a. blodfläckar på flera olika klädesplagg och föremål (flera också med NB:s och offrets DNA i samma prov) skulle kunna vara resultatet av "kontaminationer" som uppstått oberoende av varandra? Varav en fläck är på insidan av kläderna?

Sen ska du inte tro på vad vissa i tråden tjatar om att det bara är griftefridsbrott och inte mord som kan bevisas. Om det finns övertygande bevisning att en misstänkt befunnit sig på mordplats, hanterat offrets kropp eller andra saker som kan kopplas till mordet och ingen annan alternativ eller med-GM finns i utredningen så är domstolen helt fri att göra den enda rimliga, logiska tolkningen: Den person som hanterat kroppen och varit på mordplatsen är också den person som begått mordet.
Motiv, relation till offret, DNA eller fingeravtryck på mordvapen, spår i bil eller annat ställe där spår inte bör vara etc kan få en hel del fällda.

Gör en test av sperma om du inte tror mig. Lägg en sats i en plastmugg och återkom om en vecka för att berätta om det liknar det i lampkupan. Nej, du vill inte, använd fantasi och erfarenhet av matvaror då.

Ja i FUP men vad sa Claes under rättegången som åklagaren blev irriterad över? Hörde jag fel?

Ja, denna kedja av omständigheter ter sig osannolik, det håller jag med om. Trots att sannoligheten är mycket liten för sju rätt vinner ändå folk på lotto varje vecka.

Vi tar ett par exempel vad det gäller DNA.

Vi har från en kvinna en använd trosa som är tvättad. Hon har sannolikt någon gång blött igenom sin binda. Du tar på trosan och lämnar dit DNA och det görs en DNA-analys av ett prov från framstycket. Kan man då göra antagandet att blodet som visas i UV-belysningen är ditt?

Du ställer dig efter att ha arbeta hårt och är svettig på en dammig plats. Du skakar av dig svett, spottar, snorar och kanske pissar på stället. Du tar också och skär dig så att det blir lite blod på golvet (vi utelämnar onani för det gör vi väl inte). Vi väntar en vecka.

En annan man som tidigare inte varit där och som bär handskar tar en kropp med kläder och drar omkring den på den plats du stod. Kläderna har lite fukt och nytt och gammalt blod på sig och damm fastnar och DNA löser sig. Från vem blir det mest DNA ifrån, dig eller mannen som hade handskar och sällan eller aldrig varit på platsen?
2015-11-05, 14:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
IB vet inte allas vem som varit i närkamp med Lisa. Däremot bör hon veta som varit "i närkamp" med henne själv. Närkamp var bara en omskrivning för lite kuckeliku på tu man hand mellan IB och "vem som helst"
Menar du att IB har varit otrogen? Med vem i så fall, och hur vet du det?
2015-11-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Instämmer. Detsamma gäller mig.

NB var dessutom orolig för att polisen tidigt pumpade honom på om han svartarbetat. Sedan vänds denna "oro" mot honom. Så jobbar på polisen i det här fallet. De skapar sin egen "sanning". (Tror inte dom frågade AJ om han anställt svartarbetare)

Polisen har förstört IB:s vittnesmål helt. Man kan fråga sig varför.

NB tyckte inte om att bli topsad i munnen, han hade dåliga tänder och skämdes. Det vänds också emot honom.

Det är ren desinformation som polisen har sysslat med.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-05 kl. 14:45.
2015-11-05, 14:49
Bannlyst
Citat:
Hans bil har inte setts vid mordplatsen vid mordet. Vem är mest trovärdig, någon som vidhåller sin historia, eller den som ändrar? Sperman på väggarna var det jag kommenterade, det är inte bevis på övergrepp. Vad vore Flashback utan diskussioner?
Att hans bil inte har setts av någon innebär inte att NB inte har varit där, eller hur? Du må ha i åtanke hur många gånger NB i förhör svarar, jag vet inte eller jag minns inte. Får du inte en tankeställare av det?

Sedan undrar jag "Toppen" varför du i alla lägen beter dig som "motvallskärring" (även om ditt kön inte är relevant i sammanhanget) och ifrågasätter relevanta fakta och i din värld hittar alternativa gärningsmän? Det här är långt ifrån det första fallet där du ifrågasätter om rätt person sitter Är det på allvar eller drivs du av debatten?
2015-11-05, 14:52
Medlem
Citat:
Menar du att IB har varit otrogen? Med vem i så fall, och hur vet du det?
Det vet jag inte men det var för att kombinera ihop tejprullen och IBs DNA på Lisa. Om det inte var NB som lade tillbaka tejprullen i spiklådan måste det ha varit någon annan. Denne någon annan GM måste på något sätt ha varit i kontakt (kuckeliku?) med IB för att kombinera båda omständigheterna med tejprullen och IBs DNA på Lisa. Hur stor är chansen för det? Mycket liten anser jag.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
På sid 944 finns en förklaring hur man undviker att lämna egna spår. Om man bor i samma hushåll som någon kan man ta en begagnad tandborste, lite tandtråd, en servett eller en näsduk för att få dennes DNA.
Det kan man. Men det blir inga större mängder på det viset, så man är inte alls garanterad att detta DNA blir mer än en minoritetskomponent i en blandning. Ska man vara säker på att ge någorlunda entydiga signaler, bör man ha DNA från en färdigamplifierad DNA-profil.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Att hans bil inte har setts av någon innebär inte att NB inte har varit där, eller hur? Du må ha i åtanke hur många gånger NB i förhör svarar, jag vet inte eller jag minns inte. Får du inte en tankeställare av det?

Sedan undrar jag "Toppen" varför du i alla lägen beter dig som "motvallskärring" (även om ditt kön inte är relevant i sammanhanget) och ifrågasätter relevanta fakta och i din värld hittar alternativa gärningsmän? Det här är långt ifrån det första fallet där du ifrågasätter om rätt person sitter Är det på allvar eller drivs du av debatten?
Jag svarade på påståendet att NB:s bil hade setts. Att den inte har setts säger ingenting.
2015-11-05, 14:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Två saker är viktiga att komma ihåg i den fortsatta diskussionen:

1. Lisa har inte befunnit sig, levande eller död, i ladan söndag kväll. Hon har sannolikt aldrig varit där.
2. Lisa placerades inte i boden förrän sent, troligen torsdag kväll.
Inte utan att man känner för att göra en klassisk XO-oneliner här...

Men jag ber dig i stället att berätta för oss andra hur du kom till slutsatsen (1). Jag är särskilt intresserad av hårstået S267 vid röret samt snörstumparna med hennes DNA på. Berätta, berätta!
2015-11-05, 14:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte det är någon idé att diskutera detta utifrån fakta, för det går bara inte!

Det är något inom många människor i detta land som har gått söner. Dessa känslor uttrycks i tråden. Det är tankar som inte med fallet att göra, men fallet blir deras ventil. Värt att tänka på, när man talar om allmänhetens förtroende för rättssäkerheten att det börjar bli ett skämt på bekostnad av de som värnar om rättssäkerheten. Det är för många människor som blivit tilltufsade av rättsväsendet och myndigheter.

Det jag noterar i tråd efter tråd, är att det är riktigt illa ställt med tilliten. Folk framför, att de tror att en mördare som Litauern är utsatt för en konspiration. Fast de vet att så är inte fallet!

Ur bevishänseende är ju detta ett enkelt fall. Det intressanta är hur processen hanteras i domstol när det blir så uppmärksammat. Ifrågasättande av självklarheter visar endast på hur dåligt vissa människor mår, och att det uttrycks på detta sätt. Det är faktiskt alarmerande och borde tas på allvar. Det är en konsekvens av att rättsväsendet och myndigheter visar sin pragmatiska sida allt för ofta och kör över folk!
Ja, du har rätt. Men det är så förbannat irriterande med alla dessa vantolkningar.
Det vore nog idé att ligga lågt med omsorgen om NB också fram tills domslut, RPU och kartläggning av hans förflutna skett:
Mordets karaktär är nämligen vedervärdigt.
Vill det sig illa är det Litauens svar på Ted Bundy in making som folk omhuldar och tycker synd om.
.. och just detta äcklar mig.
Rönnbäck plockade fram att han jobbat svart i England. Falskt id har han som sagt uppgett då han åkte fast. Vem är han?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in