Två saker är viktiga att komma ihåg i den fortsatta diskussionen:
1. Lisa har inte befunnit sig, levande eller död, i ladan söndag kväll. Hon har sannolikt aldrig varit där.
2. Lisa placerades inte i boden förrän sent, troligen torsdag kväll.
Här var några grundläggande frågor som det skulle vara mycket intressant att få svar på - gärna svar på alla frågorna i ett inlägg. Väntar med spänning.
Citat:
Ja, och att IBs DNA sitter på trosan, frågar igen: [b]vem förutom NB skulle kunnat avsätta detta DNA på Lisas trosor? (Tror någon att frugan medverkade vid mordet?) Ingen, skulle jag vilja säga.
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag undrar vad trådens alternavister har för förklaring att NB bett sina anhöriga att ljuga ihop ett alibi för den exakta tidpunkt då brottet förmodats begåtts?
Citat:
NB är inte vem som helst: han har tampats med Lisa. Fram tills FUP så har ni alternativteoretiker haft nåt så förbannat med fel, men jag begriper inte att ni vill fortsätta skämma ut er? Alltså: Byter ni sen bara brottsfall och kör på i samma blinda framfart oavsett bevisning?
Varför skulle en kvinna inte kunna begå mord eller medverka? Har hon ett bättre alibi än NB och AB? Är rengörings eller dryckesflaskor undersökta på brottsplatsen? Går det att utesluta att en GM med handskar tryckt en plastflaska med IB:s DNA mot trosan?
NB kanske tidigt förstod att dom som gästarbetare först skulle misstänkas för försvinnandet. Han var orolig över sina kvarlämnade kläder i ladan och även sin brors mössa (undersöktes föresten mössan som återfanns i slaktutrymmet?) efter att handsken hittats i ladan. Han visste tidpunkten för försvinnandet men kanske inte resten av förloppet så för att inte misstänkas så ville han gärna vara hemma före sex. Hade han sagt att han var hemma 18:30 eller 19:00 hade det blivit klurigare.
Det sista förstår jag inte. Jag vet inte ens om jag kvalificerar mig som alternativteoretiker (inte för att jag tycker det är fel) eftersom jag försöker hålla mig inom dom bevis, vittnen och observationer som finns. För mig är detta det första brottsfall jag följt här på FB, det kommer troligen bli det sista för det tar för mycket av min tid och ger grubblerier. Dessutom är det få som vill diskutera på ett vettigt sätt utan det är påhopp, hat och skadeglädje blandat med äcklig mordpoesi och njutande i andras lidande.
Är dina grundläggande frågor besvarade? Vad var det som var så viktigt med frågorna?
NB är inte vem som helst: han har tampats med Lisa. Fram tills FUP så har ni alternativteoretiker haft nåt så förbannat med fel, men jag begriper inte att ni vill fortsätta skämma ut er? Alltså: Byter ni sen bara brottsfall och kör på i samma blinda framfart oavsett bevisning?
Nej när alternativteoretikerna/foliehattarna har skämt ut sig tillräckligt och blivit avskydda av tillräckligt många så byter dom bara nick och fortsätter i samma banor.
Det jag inte förstår är... VARFÖR sitter någon i tråden och sprider felaktig information gång på gång när den personen påstår sig ha läst FUP???
Det finns 3 bilder som visar att det är felaktig information! När personen får mothugg då svänger det till "menade" om det var vid undersökningstillfället men det sas inte ett ord om innan i inläggen.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#HallowHallow påstod att någon hade byggplast i bilen. Jag vill veta vem.
När jag sa att NB inte hade byggplast i bilen så menade jag vid fordonsundersökningen. Det är, såvitt jag vet, enda gången något sådant har undersökts. Finns det uppgifter om annat?
Innan var det inte frågan om något undersökningstillfälle utan ett rakt påstående!
Fråga: XOppan är absolut inte ensam om att göra så här. Frågan är... Vad får ni ut av att förvränga det som står i fup, det som är sagt i rätten osv? VARFÖR?
Det som borde ha gjorts här är att ifrågasätta varför bilen var så välstädad i just bagageutrymmet och att den byggplast som ligger där ser så ny ut!
Resten av bilens utrymmen är ju i det närmaste en soptipp med allsköns bråte som ser ut att ha legat där länge. Skitigt och stökigt... förutom i bagageutrymmet... Har han städat bagaget och inte resten av bilen. VARFÖR i så fall???
Sidan 896 i fup Bild på Sharanens bagageutrymme
Text till bilden
Bagageutrymme
Golvet i bagageutrymmet var täckt med en gul plast. På denna stod två burkar med Falu rödfärg, en skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg samt ett multiverktyg. Där låg även en slägga med träskaft, ett bilbatteri och en flaska med motorolja m.m. Bakom stolarna på golvet låg en huvtröja och ett par joggingbyxor. Tröjan hade en röd besudling som förprövades med negativt resultat och på joggingbyxorna fanns ett hårstrå, som säkrades. Golvet i bagageutrymmet tejpades för att säkra fibrer för eventuell framtida jämförelse.
Sidan 16 i Aktbilaga 88
Textila fibrer
Ändamålet är att undersöka om målsägarens kläder 5503/26565-15/(G014, G017- G019, G022-G023) har varit i kontakt med bilen CGF170 (fibertejperna 5503/26565-15/S044 från säten och bagage, plastpåsarna 5503/26565-15/(G075,G228) samt byggplastbitarna 5503/26565-15/G237-G238).
Sidan 21 i fup
5503/26565-15/G238 Byggplast, gul - Låg på golvet i bagageutrymmet i pb CGF170 (LT)
Forums materialnr: 201501049391
DNA Blod kunde inte påvisas.
I tre undersökta besudlingar kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Har NFC tagit till sig det här?
Att svensk polis vet detta råder inget tvivel om - det är dock villkorat. De spår som finns ska fungera med "rätt" gm. Det är det viktigaste.
Två saker är viktiga att komma ihåg i den fortsatta diskussionen:
1. Lisa har inte befunnit sig, levande eller död, i ladan söndag kväll. Hon har sannolikt aldrig varit där.
2. Lisa placerades inte i boden förrän sent, troligen torsdag kväll.
skriver du det där bara för att provocera? Om så är fallet behöver du inte svara. I annat fall - vänligen motivera dina påståenden eller se fram emot en 0.09:a som ett brev på posten.
Jag har mha fotografierna försökt att lokaliser spiklådan i ladan, och fått uppfattningen att tejpen låg helt öppet vid stora ingången från kafésidan och nära den plats handsken låg. Vem som än tampades med Lisa när hon togs bör inte ha haft några som helst problem att se tejpen.
Då får vi väl hoppas att IB avslöjar "denne vem som helst" som varit "i närkamp" med henne. På det sättet kan hon hjälpa NB. Men hon kanske är rädd för NB om NB släpps fri och hon måste erkänna "närkampen" för honom.
Var det inte ganska kort tid mellan åtal och rättegång i detta fall? Det fanns inte lång tid att granska FUP innan rättegången var över. Såvitt jag förstår så leder ett överklagande i hovrätten bara till att denna har att ta ställning till vad som framkom i tingsrätten. Endast en resningsansökan kan behandla nya uppgifter och oegentligheter.
Då får vi väl hoppas att IB avslöjar "denne vem som helst" som varit "i närkamp" med henne. På det sättet kan hon hjälpa NB. Men hon kanske är rädd för NB om NB släpps fri och hon måste erkänna "närkampen" för honom.
Hur ska IB veta vem som har varit i närkamp med Lisa?
Här var några grundläggande frågor som det skulle vara mycket intressant att få svar på - gärna svar på alla frågorna i ett inlägg. Väntar med spänning.
skulle givetvis vara till Herr Xenia - citerade fel. Men jag väntar med spänning, hahahahaha.
Var det inte ganska kort tid mellan åtal och rättegång i detta fall? Det fanns inte lång tid att granska FUP innan rättegången var över. Såvitt jag förstår så leder ett överklagande i hovrätten bara till att denna har att ta ställning till vad som framkom i tingsrätten. Endast en resningsansökan kan behandla nya uppgifter och oegentligheter.
En rättegång ska starta skyndsamt efter åtal, och hovrätten kan ta ställning till nya uppgifter och oegentligheter.
Jag tänker inte svara på någon som ansluter till en gruppavatar av skäl jag redogjort för.
Det har redan framkommit i tråden att det inte fanns spår av Lisa söndag kväll. Man kan fråga sig varför det inte tycks passa in i temat här. Det fanns dessutom inga spår på det ställe i ladan där det påstås att Lisa befunnit sig. Det hade det tydligt gjort om en människokropp hanterats så som påstås.
Det finns en anledning till att vi inte vet dödsdatum och dödsorsak. Och att båda dessa vagt "intygas" av en rättsläkare som samarbetar med polis.
Det finns också en anledning till att snara och snöre ihopblandas.
Det finns en trolig anledning till att Lisa hittas precis då det passar och på det sättet det sker.
Detta upplevs som ett hot av de som inte ser vad vi redan vet, se ovanstående.
Jag pekar inte ut någon här - så någon falsk ryktesspridning är det inte. Frågan är varför det ens påstås.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-05 kl. 14:43.