Citat:
Ursprungligen postat av
catami
Jag tror det är lite knöligt att plantera dna men i det här fallet har det uppenbarligen hänt, om än av misstag, då fruns dna befanns på Lisas trosa. Att avlägsna dna anses däremot omöjligt.
Nu handlar det inte om det. Man har inte funnit någon dna som inte varit spårbar, vilket betyder att man inte funnit dna från någon annan människa än de som toppsats. Ingen dna från någon okänd alltså!
Skulle någon planterat dna på så många ställen och på så besvärliga och oförklarliga ställen, som i det här fallet, kan man tycka att något enstaka utomstående dna borde slunkit med på vägen.
En ev. planterare kan väl ändå inte lyckas så väl att förutom själva planterandet av dna, dessutom få undan den misstänkte från hemmet exakt vid de tidpunkter som kan binda honom vid brottet.
Min åsikt är alltså att de dna som funnit i det här fallet kommer från den som berövade Lisa Holm livet.
Mitt fetade: Ja, faktum att
fruns dna finns på LH's trosor fortsätter att förundra mig. Självklart skulle hennes dna ha kunnat finnas där
om hon också varit åtalad. Men som utredningen har visat är hon uppenbarligen juridiskt avförd från alla misstankar om medverkan. Vilket är inkonsekvent.
För om utredningen nu har bedömt att NB's dna på LH's kläder är likställt med att
han bedöms skyldig, så borde som konsekvens närvaron av IB's dna medföra att även
hon bedöms som skyldig, åtminstone för medhjälp. Men så är -märkligt nog - inte fallet.
Och frågan kvarstår, hur har IB's dna hamnat där (utan uppblandning av NB's dna)? Ponera att det finns ett uns sanning i planteringsteorin - är IB's dna på LH's trosor "ett misstag"?
Hur rationell man än vill vara, så gnager detta ändå i bakhuvudet. Och i kombination med att NB's dna
saknas på ett flertal platser där de borde ha funnits (LH's kropp, snaran, bilen e.t.c)., så blir bilden av hans roll i det sammantagna brottet väldigt "upphackad". Om han nu skulle ha genomfört hela brottet på egen hand - såsom åtalet lyder - så verkar det utifrån hans lämnade dna-spår snarare som att han varit närvarande i perioder av brottet, men att han saknas i andra moment. (Javisst kan han ha haft handskar på sig under vissa moment av brottet, men varför bara i vissa? Så det är inte heller en logisk förklaring).
Även den sammantagna tidslinjen kan uppfattas något märklig. Visst kan han rent teoretiskt ha hunnit göra allt på egen hand. Men frågan är om en person i praktiken verkligen har kunnat hinna med samtliga delmoment helt på egen hand?
Frågan är då vem "den andre personen" i så fall skulle kunna vara. Risken är att om NB inte berättar alla detaljer om sin ev. roll i skeendet (eller om någon annan träder fram med nya avgörande uppgifter), så kommer vi nog aldrig att få veta, såsom läget ser ut just nu.