2015-11-04, 11:01
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Hoppas du hinner makulera den ordern

Menar 460

Ändå. Ska det inte ske direkt?
2015-11-04, 11:05
Medlem
Det finns en enorm risk att det blir ett fall efter denna uppgång vi har haft i veckan, efter förra veckans enorma fall.

Ifall rapporten blir sjukt bra, då kommer det förmodligen att stiga rejält. Därefter kommer fallet tätt inpå när folk vill vinstsäkra. Varför tror jag det? Jo, man måste ha i åtanke den enorma uppgång vi har haft sedan slutet av förra veckan + med en eventuell uppgång vid en rapport över förväntan, tillsammans kommer göra att folk vill ta hem vinsten i denna volatila aktie ganska snabbt. För varje kursökning så ökar risken för ett fall. Tänk på detta. Nu är det ca 50% aktien har stigit med sedan botten av fallet förra veckan, på 310kr (nu är den runt 455kr)... Vem tror att folk vill riskera denna fina vinst och ligga kvar tills nästa vecka? Inte många tror jag.

Ur risk-reward perspektiv så är risken väldigt hög just nu - för hög. Det finns definitivt en chans att vi kommer öka rejält, kanske, kanske inte. Men med dagens volatilitet så kan det gå riktigt snabbt.

Måste påpeka ännu en gång att mitt synsätt gäller kortsiktigt. Långsiktigt så behöver ingen oroa sig.

Det finns även en risk att det blir sell-on-news effekten då många just nu vill ha snabba cash. Det såg vi nyligen nu sedan igår när traders medvetet tryckte ner kursen intensivt när köpsidan var svag för att trigga allas stoplossar och kamma hem lätta pengar. Många har satt väldigt tighta stoplossar för att de vill vinstsäkra uppgången vi har haft. Traders utnyttjar detta till max och jag förutser att de kommer göra detta fler gånger inom kort tid.

Massor med folk har satt en väldigt tight stoploss för att hedga sig inför morgondagen, men om det blir en dipp imorgon eller på fredag så kommer det att falla ganska rejält och snabbt! Jag skulle INTE vilja följa med och bränna mig vid ett sånt scenario.

Men det är HÄR jag finns och väntar på att gå in, i botten. Precis som jag gjorde efter förra veckans fall. Det är därför jag sitter likvid just nu och bevakar läget för att lägga min nästa position.

Det är mycket lättare att hitta en botten nu än en topp med tanke på vilken långsiktig trend vi ligger på.

Så var det sagt.
Senast redigerad av Harakash 2015-11-04 kl. 11:08.
2015-11-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Menar 460

Ändå. Ska det inte ske direkt?

Om det finns köpare så klart.

Ligger själv på 463 kr och hoppas på sälja också och undersöka för imorgon bitti.
2015-11-04, 11:59
Medlem
Latexkings avatar
Tror att nära på allt redan är inräknat inför rapport, förväntar mig stora kursrörelser åt alla håll. Blir en bra rapport för det är redan flaggats för, för min del är det inte så viktigt utan kommentarer kring framtiden. Där i ligger faran. På medellång sikt 6-12mån har jag svårt att se att bolaget klarar hålla samma tempo och kommer att känna av andra aktörer flåsar dem i nacken.

Jag skulle vilja se förvärv och en bredare bas än enbart sensorer.

Marknaden har fullkomligt exploderat inom telefoni och först nu finns det en större marknad att slåss om. Vem har vassaste armbågar framöver?

Kortsikt 1-3månader skulle jag tro är relativt riskfritt att äga aktien det är långsikt som skrämmer mig. Fing är knappast en aktie där man ska sitta still i båten och hoppas på allt ordnar sig. Har själv hoppat av inför rapporten, inte värt risken.
2015-11-04, 12:13
Medlem
Sålde mitt innehav igår till 488 kronor. Jag har tyvärr inte satsat all för mycket i denna aktie, dumt nog.
Tycker ni man ska vänta och se vad rapporten säger för det kan ju bli en nedgång initialt även om rapporten ser bra ut då många kanske har förväntat sig ännu bättre. Man vet ju inte riktigt vad man kan förvänta sig med en så volatil aktie.
2015-11-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Sålde mitt innehav igår till 488 kronor. Jag har tyvärr inte satsat all för mycket i denna aktie, dumt nog.
Tycker ni man ska vänta och se vad rapporten säger för det kan ju bli en nedgång initialt även om rapporten ser bra ut då många kanske har förväntat sig ännu bättre. Man vet ju inte riktigt vad man kan förvänta sig med en så volatil aktie.

Rapporten blir bra.

Vi har haft flera dagar med ca 30 kr upp per dag så det var förväntat. Det oväntade var att detta skulle ske idag.

Med tanke på att fonder kommer behöva köpa några miljoner aktier FPC ,får man avvakta tills man finner en bra ingångsläge.
2015-11-04, 12:41
Medlem
krigsoffrets avatar
Ett bra inkøpslæge efter rapport måste væll endå vara så længe aktien befinner sig på 300-350kr?

svårt att se att den inte skulle stiga øver 450 iallafall?
2015-11-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Ett bra inkøpslæge efter rapport måste væll endå vara så længe aktien befinner sig på 300-350kr?

svårt att se att den inte skulle stiga øver 450 iallafall?

Ingen vet med 100% hur det blir kortsiktigt men jag gissar du lär kunna sälja dina aktier för 460 kr imorgon

Långsiktigt är man OK. Carnegie hade en rekommendation på 350 kr och senast med potential till 600kr.

Tillägg;

Det står

Fingerprint föll tillbaka på onsdagen på en i övrigt stigande börs, men aktörerna på ETP-marknaden tog positionering för uppgång i aktien under den inledande delen av handeln.

Undrar om de laddar för imorgon med ovan position?

https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/11/04/etp-fingerprint-livligt-handlat-positionering-for-uppgang.html
Senast redigerad av maconero 2015-11-04 kl. 12:51.
2015-11-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexking
Tror att nära på allt redan är inräknat inför rapport, förväntar mig stora kursrörelser åt alla håll. Blir en bra rapport för det är redan flaggats för, för min del är det inte så viktigt utan kommentarer kring framtiden. Där i ligger faran. På medellång sikt 6-12mån har jag svårt att se att bolaget klarar hålla samma tempo och kommer att känna av andra aktörer flåsar dem i nacken.

Jag skulle vilja se förvärv och en bredare bas än enbart sensorer.

Marknaden har fullkomligt exploderat inom telefoni och först nu finns det en större marknad att slåss om. Vem har vassaste armbågar framöver?

Kortsikt 1-3månader skulle jag tro är relativt riskfritt att äga aktien det är långsikt som skrämmer mig. Fing är knappast en aktie där man ska sitta still i båten och hoppas på allt ordnar sig. Har själv hoppat av inför rapporten, inte värt risken.

Rapporten blir bra, så det är redan inräknat i kursen. Dock så tror jag starkt på att folk förväntar sig att den ska bli mycket över förväntan, därmed är kursen högre just nu än egentligen supportat av det fundamentala. Den borde ligga på 400-440kr. Därför är risken för ett fall mycket hög just nu. Pussla ihop allt som har hänt sedan slutet på förra veckan så ser vi att fallhöjden är hög. Det finns en stor risk också att det bli sell-on-news etc. Därmed kan det vara smart att vara likvid inför imorgon och se hur det utvecklar sig, därefter köpa in sig igen och ta en position i botten av fallet som förra veckan.

Angående framtiden så ser jag inte samma som dig. Jag ser att på lång sikt så kommer det vara befogat med en kurs upp till 1300kr aktien redan nästa år. Högst troligt att det kommer öka ännu mer flera år framåt. Biometri är här för att stanna och FPC har den bästa produkten på marknaden i nästan alla aspekter. Det är inte så lätt som du tror för andra leverantörer att bara kopiera eller tillverka något bättre. Ifall man går in på detalj i hur allt fungerar med fingersensorer så kommer man inse att det ligger väldigt mycket bakom allt. DÄREMOT så tror jag att Precise Biometrics kommer få det svårt i framtiden.

Vad har du för belägg för att andra "flåsar" dem i nacken? Många ligger år bakom FPC!

"Jag skulle vilja se förvärv och en bredare bas än enbart sensorer."

Det vill vi alla se och det kommer vi GARANTERAT att se också.

Johan Carlström twittrade nyligen:
"Where will you find fingerprint Biometrics in 3-5 years?
1. Phones, tablets & PCs
2.Other consumer electronics like gaming devices & remotes
3. Many smartcards incl Payment & Access
4. Automotive Anti-theft & security
5. Government Control Systems
6. Medtech
7. Physical & logical Access
8.Industrial Applications
9. Internet of Things perhaps"

Smartphones är bara BÖRJAN! Det som är mycket intressant som är en ENORM marknad som vi står inför är bankkort som kommer ha fingersensorer att betala med. Kolla här: https://youtu.be/zqbKhI1QWU4
Detta är INTE inräknat med i dagens kurs... Jag kan föreställa mig den dagen det händer på riktigt, vem står då bäst, först och störst? Fingerprint cards.

Ungefär som när Apple lanserade iPhone... Det revolutionerade hela marknaden och idag har vi iPads etc. Marknaden är enorm inom biometri!

Du har rätt att kortsiktigt så är det svårt att sitta still i båten, men jag förstår egentligen inte ditt resonemang då det i princip är omöjligt att sitta still i båten kortsiktigt i en så pass volatil aktie med hög omsättning och mycket trading.

FPC är bäst, precis som Crowhater har sagt gång på gång, att sitta LÅNG i ifall man inte vill ta risken att bränna sig. Det kommer nog bli bättre nu när vi kommer in i Large Cap samt fonder ska börja köpa in sig.
2015-11-04, 12:53
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Ingen vet med 100% hur det blir kortsiktigt men jag gissar du lär kunna sälja dina aktier för 460 kr imorgon

Långsiktigt är man OK. Carnegie hade en rekommendation på 350 kr och senast med potential till 600kr.

Sålde av mig idag tidigare før 459,5. vågade inte stanna øver torsdagen då jag i ærlighetens namn inte har råd att tappa pengarna.

Blev ifall sedan førrra fallet + 9000kr~ Gratis hyra, YAY

Væntar på næsta fall med spænning...

Mvh
2015-11-04, 13:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Tråden på sistone har verkligen invaderats av nervösa småsparare som tror att FINGs kurs aldrig (för ens enda dag) kan gå ner får då ska man PANIKSÄLJA direkt. Snälla lugna er lite! Trådens kvalité har sjunkit rejält sen zorb lämnade, finns bara några läsvärda postare kvar som t.ex. VeriteHeaton. Håller mig i fortsättningen till Placeras forum där bl.a. Crowhaters inlägg i alla fall är givande.
2015-11-04, 13:33
Medlem
Kmr bli mycket intressant att se rapporten imorgon. Förra rapporten handlades Fingerprint exakt likadant dagarna före, igår lite på plus och idag minus. Exakt som Q2, när rapporten släpptes handlades fing upp runt 15% och dagarna efter så dalade aktien ner för vinsthemtagningar osv..MEN nu när vi är nära slutet av 2015 kanske det kmr en prognos om 2016? Fing är mycket för prognoser har jag märkt....aja, blir iaf en spekulativ skitposs tills imorgon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in