Citat:
Ursprungligen postat av
Latexking
Tror att nära på allt redan är inräknat inför rapport, förväntar mig stora kursrörelser åt alla håll. Blir en bra rapport för det är redan flaggats för, för min del är det inte så viktigt utan kommentarer kring framtiden. Där i ligger faran. På medellång sikt 6-12mån har jag svårt att se att bolaget klarar hålla samma tempo och kommer att känna av andra aktörer flåsar dem i nacken.
Jag skulle vilja se förvärv och en bredare bas än enbart sensorer.
Marknaden har fullkomligt exploderat inom telefoni och först nu finns det en större marknad att slåss om. Vem har vassaste armbågar framöver?
Kortsikt 1-3månader skulle jag tro är relativt riskfritt att äga aktien det är långsikt som skrämmer mig. Fing är knappast en aktie där man ska sitta still i båten och hoppas på allt ordnar sig. Har själv hoppat av inför rapporten, inte värt risken.
Rapporten blir bra, så det är redan inräknat i kursen. Dock så tror jag starkt på att folk förväntar sig att den ska bli mycket över förväntan, därmed är kursen högre just nu än egentligen supportat av det fundamentala. Den borde ligga på 400-440kr. Därför är risken för ett fall mycket hög just nu. Pussla ihop allt som har hänt sedan slutet på förra veckan så ser vi att fallhöjden är hög. Det finns en stor risk också att det bli sell-on-news etc. Därmed kan det vara smart att vara likvid inför imorgon och se hur det utvecklar sig, därefter köpa in sig igen och ta en position i botten av fallet som förra veckan.
Angående framtiden så ser jag inte samma som dig. Jag ser att på lång sikt så kommer det vara befogat med en kurs upp till 1300kr aktien redan nästa år. Högst troligt att det kommer öka ännu mer flera år framåt. Biometri är här för att stanna och FPC har den bästa produkten på marknaden i nästan alla aspekter. Det är inte så lätt som du tror för andra leverantörer att bara kopiera eller tillverka något bättre. Ifall man går in på detalj i hur allt fungerar med fingersensorer så kommer man inse att det ligger väldigt mycket bakom allt. DÄREMOT så tror jag att Precise Biometrics kommer få det svårt i framtiden.
Vad har du för belägg för att andra "flåsar" dem i nacken? Många ligger år bakom FPC!
"Jag skulle vilja se förvärv och en bredare bas än enbart sensorer."
Det vill vi alla se och det kommer vi GARANTERAT att se också.
Johan Carlström twittrade nyligen:
"Where will you find fingerprint Biometrics in 3-5 years?
1. Phones, tablets & PCs
2.Other consumer electronics like gaming devices & remotes
3. Many smartcards incl Payment & Access
4. Automotive Anti-theft & security
5. Government Control Systems
6. Medtech
7. Physical & logical Access
8.Industrial Applications
9. Internet of Things perhaps"
Smartphones är bara BÖRJAN! Det som är mycket intressant som är en ENORM marknad som vi står inför är bankkort som kommer ha fingersensorer att betala med. Kolla här:
https://youtu.be/zqbKhI1QWU4
Detta är INTE inräknat med i dagens kurs... Jag kan föreställa mig den dagen det händer på riktigt, vem står då bäst, först och störst? Fingerprint cards.
Ungefär som när Apple lanserade iPhone... Det revolutionerade hela marknaden och idag har vi iPads etc. Marknaden är enorm inom biometri!
Du har rätt att kortsiktigt så är det svårt att sitta still i båten, men jag förstår egentligen inte ditt resonemang då det i princip är omöjligt att sitta still i båten kortsiktigt i en så pass volatil aktie med hög omsättning och mycket trading.
FPC är bäst, precis som Crowhater har sagt gång på gång, att sitta LÅNG i ifall man inte vill ta risken att bränna sig. Det kommer nog bli bättre nu när vi kommer in i Large Cap samt fonder ska börja köpa in sig.