2015-11-03, 21:11
Medlem
UtanEkorres avatar
Så länge du i övrigt är berättigad till a-kassa kan du i praktiken räkna med att få ut ersättning från den dag du skrevs in på arbetsförmedlingen.

Du får INTE ersättning för några dagar innan dess oavsett orsak
Citera
2015-11-03, 21:14
Medlem
Haha jag pratade först med alfa kassan och sedan med arbetsförmedlingen.

Hos alfa kassan fattade han knappt vad jag pratade om och på arbetsförmedlingen sade hon klart o tydligt att jag ej kan få något retroaktivt utan det är från dagen jag fått beslutet som jag börjar få a-kassa.

Ska jag skita i att skicka kassakort till försäkringskassan för aktivitetsstödet eller kommer dom senare bara lägga på summan som jag gått miste om?
Citera
2015-11-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supbiatches

Hos alfa kassan fattade han knappt vad jag pratade om och på arbetsförmedlingen sade hon klart o tydligt att jag ej kan få något retroaktivt utan det är från dagen jag fått beslutet som jag börjar få a-kassa.

Ska jag skita i att skicka kassakort till försäkringskassan för aktivitetsstödet eller kommer dom senare bara lägga på summan som jag gått miste om?

Skrev in mig på arbetsförmedlingen första dagen jag blev arbetslös
Citera
2015-11-03, 21:49
Medlem
Rätta mig om jag har fel men alfakassan ger inte ut retroaktivt.
Citera
2015-11-03, 23:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Infon du fått här på FB är fel eftersom du deltog i program med aktivitetsstöd före du började arbeta och har återinträdesrätt. Personen som svarat dig verkar inte ha reflekterat över det, eller känner inte till regelverket. De dagar du fått aktivitetsstöd "räknas av " från de dagar du annars hade fått arbetslöshetsersättning.
Se 22§ https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997238-om-arbetsloshet_sfs-1997-238/
Citera
2015-11-03, 23:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Rätta mig om jag har fel men alfakassan ger inte ut retroaktivt.
I vilket sammanhang?
Citera
2015-11-04, 08:10
Medlem
mastejags avatar
Citat:

alfakassa och a-kassa är ju dock två skilda ting.
Citera
2015-11-04, 09:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
alfakassa och a-kassa är ju dock två skilda ting.
Hur menar du? Alfakassan är ju en a-kassa
Citera
2015-11-04, 09:52
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur menar du? Alfakassan är ju en a-kassa
Jo men är ganska säker på att olika regler kring hur ersättning utges förekommer.
Citera
2015-11-04, 09:55
Medlem
Ta för givet att man alltid får retroaktivt ja.
Citera
2015-11-04, 18:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Ta för givet att man alltid får retroaktivt ja.
Läs tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jo men är ganska säker på att olika regler kring hur ersättning utges förekommer.
Förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att det är skillnader mellan Alfakassan och andra a-kassor vad gäller kvalifikationerna för att få ersättning, eller menar du att det finns en ersättning som heter Alfakassa?
Senast redigerad av Bunny 2015-11-04 kl. 19:02.
Citera
2015-11-07, 15:33
Bannlyst
Hur vet a-kassan/arbetsförmedlingen om jag har sagt upp mig själv? (Jag är arbetslös sedan innan men frågar för någon annan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in