2015-11-03, 19:35
Moderator
OYs avatar
Handskarna i NB:s bil, låg de under eller över kökskniven, framgår det i FUP:et?
2015-11-03, 19:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Minst 18 år ja. Men 2/3 gäller vid tidsbestämt. Ta Mattias Flink som exempel, han fick sitt straff tidsbestämt till 30 år och släpptes ifjol då 2/3 gått. Dvs 20 år.
.

Japp du har rätt
2015-11-03, 19:37
Medlem
Elin Krantz mördare fick väl 16 år. Egentligen borde inte NB få längre. Eller?
2015-11-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Det måste vara fler än NB som varit i ladan. Varför finns det inte dna från andra personer.
Har GM haft sån tur att han lyckats få tag i snöre som just NB tagit i, hängt snaran i rör som NB tagit i, och dragit Lisas kläder exakt där NB:s blod och dna funnits. Känns långsökt och osannolikt för mig i alla fall.

Exakt! Det är i princip OMÖJLIGT att inga fler dna-spår än från NB och LH fanns på några av de testade ställena. Oavsett om NB är skyldig eller inte (vilket han troligen är) så verkar detta väldigt selektivt utrett/redovisat...
2015-11-03, 19:38
Medlem
Oavsett om NB är skyldig eller inte så är det för mig tydligt och klart att:
* NB aldrig hade en chans, man dömde honom med en gång
* Utredningen gick inte ut på att söka brett utan på att hitta olika typer av bevis och indicier som pekade mot de tre litauerna
* NB fick aldrig en rättvis rättegång, han var dömd på förhand och mycket av det som talade för honom tog man inte upp.

Ex: Några vittnen sa att det var en bil av "hantverkartyp" som stod utanför ladan vid aktuell tid.
MEN ett annat vittne som också sett en ljusgrå bil utanför ladan säger enligt FUP ATT HAN ÄR SÄKER på att det INTE var Litauernas bil eftersom han känner igen den. Varför tar man bara med det första påståendet och inte det andra. Varför bemöter inte försvarsadvokaten alla felaktiga påståenden? Men det är klart att hon var mycket ensam. Hon hade behövt ha en assistent som hade stenkoll på FUP och alla detaljer. När åklagarsidan har två personer bör väl även försvarssidan ha det? Det är grundläggande kunskap i förhandlingsteknik att man alltid bör vara minst lika många som på motståndarsidan.

Det var tyvärr också tydligt att vare sig åklagaren eller försvarsadvokaten hade läst FUP ordentligt, åklagaren pratade i videoklipp om sin "utredning", det verkade vara en mer begränsad sanning än det som framställs i FUP.

Jag har alltid, tills idag, trott på rättsäkerheten i Sverige men inser nu att det är en chimär. en illusion.
2015-11-03, 19:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Pusspuss :-)
Dock så kan man nog säga att du har rätt angående hur långt man måste sitta av. Minst 18 år effektiv tid kan man nog lugnt räkna med iaf för livstid.
2015-11-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Exakt! Det är i princip OMÖJLIGT att inga fler dna-spår än från NB och LH fanns på några av de testade ställena. Oavsett om NB är skyldig eller inte (vilket han troligen är) så verkar detta väldigt selektivt utrett/redovisat...
Nja. Golvet tvättades väl efter förra slakten och efter det är den ju bara Nerijus som varit där i princip.
2015-11-03, 19:42
Medlem
Kexet65s avatar
Frun gjorde bort sig rätt rejält under den stund hon förhördes. På frågan hur hennes försörjning ser ut så svarar hon att hon är beroende av sin makes inkomst och att "hon nu lever på den lön han fått som är kvar"!!!
Sen att hon ändrat sitt vittnesmål totalt sedan tidigare förhör vad gäller tider mm gör henne ju inte direkt trovärdig...
Tro sjutton att hon ångrade sig och VILLE vittna idag med mkt kort varsel, för hur ska hon nu klara sig själv ekonomiskt?
Jag förstår anledningen till att försvarsadvokaten inte ville ställa fler frågor och avsluta förhöret eftersom det inte riktigt gick hennes väg!
Vad gäller åklagarsidan så var det inte heller intressant eftersom vittnesmålet bestod av efterhands-konstruktioner och dom fick ju egentligen det bästa svar dom möjligen kunde få, nämligen just att frun är helt beroende av MGM:s inkomst!
Nu håller åtminstone jag mina tummar för en fällande livstids-dom och frugan får väl börja förvärvsarbeta som dom flesta av oss faktiskt MÅSTE göra för vår egen försörjning....
2015-11-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
MEN ett annat vittne som också sett en ljusgrå bil utanför ladan säger enligt FUP ATT HAN ÄR SÄKER på att det INTE var Litauernas bil eftersom han känner igen den
Var i FUP står detta?
2015-11-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Detta är kvalificerat bullshit från din sida. Fattar du inte att det är de faktiska omständigheterna som ligger till grund för åtal? Ditt resonemang är på så låg nivå så att jag börjar undra om du är en rättshaverist av någon anledning.
Du för inte en nyanserad diskussion här och då kommer osökt tanken på vad det beror på?

Att jag inte tycker att man undersöker godsägarfamiljen lika mycket som litauerna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Oavsett om NB är skyldig eller inte så är det för mig tydligt och klart att:
* NB aldrig hade en chans, man dömde honom med en gång
* Utredningen gick inte ut på att söka brett utan på att hitta olika typer av bevis och indicier som pekade mot de tre litauerna
* NB fick aldrig en rättvis rättegång, han var dömd på förhand och mycket av det som talade för honom tog man inte upp.

Ex: Några vittnen sa att det var en bil av "hantverkartyp" som stod utanför ladan vid aktuell tid.
MEN ett annat vittne som också sett en ljusgrå bil utanför ladan säger enligt FUP ATT HAN ÄR SÄKER på att det INTE var Litauernas bil eftersom han känner igen den. Varför tar man bara med det första påståendet och inte det andra. Varför bemöter inte försvarsadvokaten alla felaktiga påståenden? Men det är klart att hon var mycket ensam. Hon hade behövt ha en assistent som hade stenkoll på FUP och alla detaljer. När åklagarsidan har två personer bör väl även försvarssidan ha det? Det är grundläggande kunskap i förhandlingsteknik att man alltid bör vara minst lika många som på motståndarsidan.

Det var tyvärr också tydligt att vare sig åklagaren eller försvarsadvokaten hade läst FUP ordentligt, åklagaren pratade i videoklipp om sin "utredning", det verkade vara en mer begränsad sanning än det som framställs i FUP.

Jag har alltid, tills idag, trott på rättsäkerheten i Sverige men inser nu att det är en chimär. en illusion.
Att ha följt upp mer än 800 tips, 5000 sidor i slasken, det kallar jag att söka brett, han sitter där han sitter för att han gjort det här hemska brottet, för att själv uppnå någon typ av njutning, jag tackar alla i tråden för givande teorier och många bra diskussioner, nu är fallet avslutat iaf för min del
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Dock så kan man nog säga att du har rätt angående hur långt man måste sitta av. Minst 18 år effektiv tid kan man nog lugnt räkna med iaf för livstid.

Nja man får nog säga att livstidsstraff vanligtvis bestäms tlll 18-25 års fängelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in