2015-11-02, 16:12
Medlem
Hur svårt är det att säga upp sig av hälsoskäl utan att få karens i 45 dagar? Jag mår jävligt dåligt av mitt jobb pga att jag inte klarar av stressen (har några diagnoser och anställd på lönebidrag). Går i princip hela dagarna och känner att jag är nära att gråta, och har brytit ihop både på arbetstid och efter jobbet, och på fritiden gör jag ovanligt mycket klantiga misstag och glömmer helt sjuka saker.

Har försökt föreslå att jag bland annat ska få ändra på rasterna för just nu blir det nästan 6 timmar innan jag får rast vilket verkligen är jobbigt när jobbet är extremt stressigt och även väldigt tungt, men det var tydligen omöjligt att fixa.

Har sjukskrivit mig idag, men arbetsgivaren säger att jag måste säga upp mig, han tänker inte säga upp mig. Dock är sjukintyget väldigt slarvigt skrivet och det framgår inte att det är pga jobbet som jag mår dåligt
Citera
2015-11-02, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Hur svårt är det att säga upp sig av hälsoskäl utan att få karens i 45 dagar? Jag mår jävligt dåligt av mitt jobb pga att jag inte klarar av stressen (har några diagnoser och anställd på lönebidrag).

Spara ihop pengar så du klarar dig 1.5 månad. A-kassan skjuts bara upp, du blir inte av med dagarna.
Citera
2015-11-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Spara ihop pengar så du klarar dig 1.5 månad. A-kassan skjuts bara upp, du blir inte av med dagarna.

Har rätt mycket sparpengar och mår så dåligt att jag hellre tar karensdagarna om jag måste, men känns lite surt att vara utan inkomst så länge (det är ersättningsdagar så blir i praktiken över 2 mån) bara för att jag var dum nog att testa denna bransch. Men får man fortfarande lika många dagar med 80% av lönen sen?

Om jag får ett nytt jobb innan karensen är över, men sen blir arbetslös igen kommer jag vara tvungen att fortsätta mina karensdagar då innan jag får A-kassa?
Citera
2015-11-02, 16:47
Avslutad
Citat:
Har rätt mycket sparpengar och mår så dåligt att jag hellre tar karensdagarna om jag måste, men känns lite surt att vara utan inkomst så länge (det är ersättningsdagar så blir i praktiken över 2 mån) bara för att jag var dum nog att testa denna bransch. Men får man fortfarande lika många dagar med 80% av lönen sen?

Ja, det är det löjliga med den "avstängningen".

Citat:
Om jag får ett nytt jobb innan karensen är över, men sen blir arbetslös igen kommer jag vara tvungen att fortsätta mina karensdagar då innan jag får A-kassa?

Vet ej, men skulle inte bli förvånad om det är så.
Citera
2015-11-02, 22:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vet ej, men skulle inte bli förvånad om det är så.
Ni måste skilja på karens- och avstängningsdagar eftersom regelverken för dem inte är detsamma. Och faktiskt, i just det här avseendet finns en del betydelsefulla skillnader. Hur de gestaltar sig framgår exempelvis här: http://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning
Citera
2015-11-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni måste skilja på karens- och avstängningsdagar eftersom regelverken för dem inte är detsamma. Och faktiskt, i just det här avseendet finns en del betydelsefulla skillnader. Hur de gestaltar sig framgår exempelvis här: http://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning

Jaha, så det är alltså 7 dagars karensdagar även om man blivit uppsagd av giltiga skäl? Då lärde jag mig något nytt, alltid trott att man fick a-kassa från dag ett...

Men om jag fattat det rätt, så om jag får ett jobb efter 5 avstängningsdagar (fet chans, men.. ) som varar i låt säga 10 veckor så skulle jag inte ha några avstängningsdagar kvar?

Får man 7 karens dagar varje gång man blir arbetslös, även om det skulle vara flera gånger på ett år eller finns det något maxtak på hur många karensdagar man kan ha över en viss tidsperiod?
Citera
2015-11-03, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Ok, jag sa upp mig själv och minns inte att jag blev av med 45 dagars ersättning i slutändan, men ok, jag kommer säkert ihåg fel då.
Citera
2015-11-03, 13:13
Medlem
Vilken är den billigaste A-kassan som är fristående och utan Fack?
Alfa-kassan?
Citera
2015-11-03, 14:59
Medlem
Hej
Är berättigad a-kassa men blev inskriven på utvecklingsgarantin tills dess att jag fått besked från a-kassan.
Detta innebär att jag kommer få ett mycket lägre belopp under en 2 månaders period från försäkringskassan.

Kommer jag få resterande pengar retroaktivt?
Citera
2015-11-03, 18:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BongoStory
Vilken är den billigaste A-kassan som är fristående och utan Fack?
Alfa-kassan?

Hittar inte den förteckning som tidigare fanns på IAF: s hemsida om detta, men hittade i vart fall en förteckning som inte är helt uppdaterad i precis alla delar (i vart fall inte gällande Alfakassan), men som ändå visar ungefär hur det förhåller sig mellan olika a-kassor. För att kontrollera om uppgifterna är korrekta, gå in på just den a-kassans hemsida som du är intresserad av att få veta mer om.
http://www.a-kassa.net/
(du måste scrolla ner litegrann)
Senast redigerad av Bunny 2015-11-03 kl. 18:49.
Citera
2015-11-03, 21:07
Medlem
Kommer jag få a-kassa retroaktivt?

Hej
Väntade 3 veckor på mitt arbetsgivarintyg, och nu har jag handläggningstiden kvar för att få ett besked från min a-kassa.
Är berättigad a-kassa men blev inskriven i jobb och utvecklingsgarantin tills dess att jag fått beskedet.
Detta innebär att jag kommer få minsta belopp i ersättning.

Kommer jag få a-kassa retroaktivt från dagen då jag blev arbetslös eller utgår det ifrån beslutsdatumet?
Citera
2015-11-03, 21:10
Medlem
Japp du får det retroaktivt från den dagen du anmälde dig hos arbetsförmedlingen som arbetslös.

Förutsatt att du inte har karens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in