2024-03-09, 04:40
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusnu
För att ha rätt till arbetslösersättningen som beräknats utifrån din tidigare inkomst måste du ha ett sammanhängande medlemskap i en a-kassa under 12 månader. Det är därför viktigt att du så snart som möjligt ansöker om nytt medlemskap i en a-kassa eftersom du annars riskerar att få ett uppehåll i din medlemstid hur ska jag tolka det?
Är det något du fått skickat till dig eller är det taget från någon text på någon informationssida? (Tänker mest på sammanhanget det skrivits i)
För läser jag texten, med din trådstartsinfo och antar att du fått detta skriver till dig, så tolkar jag det som att du är utesluten ur a-kassan (pga uteblivna inbetalningar) och att du behöver betala in dina missade betalningar och sedan snarast ansöker om inträde i en ny a-kassa då ditt medlemskap är uppsagd.
Mao - dom kastade ut dig, och för att vara ”schyssta” så kan dom vid betalning se till att du inte får något avbrott i din medlemstid, men att du behöver ansöka om en ny a-kassa igen för att du inte längre är medlem.

Men, det beror ju somsagt på kontexten av texten.
Som andra sagt, ring dom direkt på måndag för att kolla. Dom kanske kan skriva in dig på nytt direkt så löser det sig sen
Citera
2024-03-09, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De flesta är mänskliga om man bara pratar med dem.

Vad är det för fantasier du har?

TS har "missat" att betala in A-kasseavgiften i 3 månader - TS kommer inte att få ut någon A-kassa på väldigt lång tid. TS kommer kanske t.o.m. behöva jobba.
Citera
2024-03-09, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Vad är det för fantasier du har?

TS har "missat" att betala in A-kasseavgiften i 3 månader - TS kommer inte att få ut någon A-kassa på väldigt lång tid. TS kommer kanske t.o.m. behöva jobba.

Hade 7 dagar kvar att ansöka om för denna period. Sedan stod det att jag uppfyller ett nytt krav för ersättning. Vet inte om det skulle hjälpa mig något i detta. Men ska som sagt ringa på måndag och höra
Citera
2024-03-09, 05:44
Medlem
Citat:
Hade 7 dagar kvar att ansöka om för denna period. Sedan stod det att jag uppfyller ett nytt krav för ersättning. Vet inte om det skulle hjälpa mig något i detta. Men ska som sagt ringa på måndag och höra

För din skull, TS, hoppas jag att det går bra.
Citera
2024-03-09, 06:46
Medlem
Man missar inte 3 betalningar.. Det heter att man skiter i vilket, tar för givet att man får vara kvar, när verkligheten hunnit ikapp så ångrar man sig. Men förhoppningsvis har du nu lärt dig att inte ”missa” betalningar
Citera
2024-03-09, 06:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag missade att betala 3 månader till akassan och dom avslutade mitt medlemskap. Jag ska betala in det som fattas nu, men det jag undrar är om jag nu måste vänta 12 månader igen?

Hur fan har du kunnat missa att betala tre räkningar?
Risken finns att du får börja om men ring och prata med dem, tyvärr kan de vara rätt fyrkantiga.
Citera
2024-03-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan det komma sig att du inte kör autogiro?

A-kassan och hyran/avgiften är sånt som man klart ska ha på Autogiro...
Citera
2024-03-09, 09:29
Avstängd
Citat:
Jag missade att betala 3 månader till akassan och dom avslutade mitt medlemskap. Jag ska betala in det som fattas nu, men det jag undrar är om jag nu måste vänta 12 månader igen?

Hur "missar" man att betala 3 månader?
Citera
2024-03-09, 22:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Är det något du fått skickat till dig eller är det taget från någon text på någon informationssida? (Tänker mest på sammanhanget det skrivits i)
För läser jag texten, med din trådstartsinfo och antar att du fått detta skriver till dig, så tolkar jag det som att du är utesluten ur a-kassan (pga uteblivna inbetalningar) och att du behöver betala in dina missade betalningar och sedan snarast ansöker om inträde i en ny a-kassa då ditt medlemskap är uppsagd.
Mao - dom kastade ut dig, och för att vara ”schyssta” så kan dom vid betalning se till att du inte får något avbrott i din medlemstid, men att du behöver ansöka om en ny a-kassa igen för att du inte längre är medlem.

Men, det beror ju somsagt på kontexten av texten.
Som andra sagt, ring dom direkt på måndag för att kolla. Dom kanske kan skriva in dig på nytt direkt så löser det sig sen
Det behöver inte handla om en ny (annan) a-kassa, men medlemsvillkoret måste uppfyllas på nytt för att kunna få inkomstrelaterad ersättning.
Citera
2024-03-09, 22:31
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
För att ha rätt till arbetslösersättningen som beräknats utifrån din tidigare inkomst måste du ha ett sammanhängande medlemskap i en a-kassa under 12 månader. Det är därför viktigt att du så snart som möjligt ansöker om nytt medlemskap i en a-kassa eftersom du annars riskerar att få ett uppehåll i din medlemstid hur ska jag tolka det?
Sammanhängande dagar så sök asap på måndag!
Citera
2024-03-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Tja!

Jag gick på a kassa i några månader och fick sedan en provanställning och hoppade av från a kassan.

Men nu ska de avsluta min provanställning, kan jag gå tillbaka till a kassan där jag slutade? Hade ca 200 dagar kvar. Behöver jag ringa om till arbetsförmedlingen, ordna ett nytt samtal och börja hela processen om eller vad gäller? Återställs ersättningsdagar eller ej?

Tacksam för svar

Det viktigaste här är att du anmäler dig som arbetslös hos arbetsförmedlingen dag ett. logga in på Af och gör det där via nätet, Det är det som avgör om du får bidrag eller inte. Sen kan man lösa det med A-kassan i lugn och ro dom kommer betala ut från o med när du anmälde dig till AF.

Anmäl dig först sen kommer dom be om papper och sånt om dom behöver sådana och dom kommer ju vilja att du skickar in arbetgivarintyg i original där det står hur mycket du jobbat så be din arbetsgivare att fixa fram det på din sista dag på jobbet. Det är bra att ha med sig för får du jobb igen ett kort tag så kan det ju räcka till ny a kassa igen.

ja du kommer få fortsätta på dina 200 dagar.
Senast redigerad av Brodrude 2024-03-11 kl. 13:43.
Citera
2024-03-12, 14:51
Medlem
Fick till svar att om jag blir medlem igen under mars så har jag ett helt medlemskap fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in