Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Vad är det för nonsens du babblar? Du menar väl inte att sanningen är subjektiv och endast objektiv för logiken? Är det "sannings påståendet" en objektiv sanning eller en subjektiv sanning?
Bättre du säger du inte förstår.
Det är i princip två olika saker du talar om.
En logisk sanning är absolut i alla sammanhang.
En sanning för dig som Lina är söt är subjektiv, Volvo är den bästa bilen är subjektiv.
Stockholm är Sveriges huvudstad är relativt då om 100 år kanske inte Sverige finns längre.
Detta kanske hjälper?
Citat:
A logical truth (also called an analytic truth or a necessary truth) is a statement which is true in all possible worlds or under all possible interpretations, as contrasted to a fact (also called a synthetic claim or a contingency) which is only true in this world as it has historically unfolded. A proposition such as "If p and q, then p" is considered to be a logical truth because of the meaning of the symbols and words in it and not because of any fact of any particular world. They are such that they could not be untrue.
Fattar du skillnaden?
Citat:
Om sanningen är objektiv skulle vi hypotetisk kunna bedöma sanning utifrån logiken? Om sanning endast förhåller sig objektiv inom logikens ramar, varför skulle vi då överhuvudtaget överväga bedöma sanningen utifrån något annat bedömningsunderlag?
Nej därför verkligheten går inte alltid att bedöma objektivt.
Väger en proton si och så?
Elektronens laddning är si och så...
Vi kan komma jävligt nära sanningen men inte nå hela vägen fram därav blir den subjektiv.
Citat:
Utifrån ditt underlag, varifrån hämtar vi "logikens objektiva sanning" ifrån?
Vart är logikens lagar deriverad ifrån?
Vilken verklighets bas?
Axiom allena, därav finns det så många åsikter kring detta. Sedan kan man hävda olika referenser och härledningar men kokar du ner det återstår endast axiom.
Citat:
Gäller dess lagar oberoende av våra åsikter, i så fall vart kommer logiken ifrån? Logiken kan endast rättfärdigas genom en cirkelargumentation, d.v.s. Logiken används för att bevisa logiken. Detta bevisar att en cirkelargumentation inte nödvändigtvis behöver vara felaktigt.
Det bevisar att "det bara är så" har accepteras för grunden till logiken, det är korrekt.
Citat:
Mattematikens lagar används för att bevisa mattematiken, detta innebär inte att mattematiken är subjektiv. Det vill säga att verkligheten anpassas inte efter vad vi gör den till eller tror om mattematikens lagar. Dessa är oberoende av våra åsikter. Vart de nu deriveras ifrån är en annan femma.
Det beror på vad du menar faktiskt, matematiska storheter kan vara och är relativa, pi är en sådan. Oändligheten finns det något som faktiskt kan ses som det eller är det bara ett påhitt något som fått mången god matematiker på fall och renderat i många sanatorievistelser?
Du skulle behöva debattera de djupare delarna av detta med ett antal matematiker för att kunna bilda dig en uppfattning om vad som är rimligt på de högsta nivåerna för jag betvivlar du kommer få ett unisont svar. Jag har mina högskolepoäng i matte och läst ytterligare ett antal böcker motsvarande kanske det dubbla men jag är inte ens nära att kunna ge dig ett bra svar i mitt tycke så jag avstår då det blir bara ett tyckande från min sida om jag försöker mig på att ge dig ett svar.