2015-11-02, 11:10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om hyran speglade mer vad folk faktiskt tyckte det vara värt så skulle köerna minska rejält.

Men då krävs friare och högre hyror på populära lägen där många vill bo givetvis.

Varför skulle det inte fungera med friare hyror?

Hyresmarknaden i Sverige lider dels av brist, dels av att vara producerad av fåtalet stora ägare (allmännyttorna). Fri hyressättning leder till höjda hyror över hela linjen och köerna minskar endast därför att en stor andel av befolkningen i praktiken ställs helt utanför hyresmarknaden. T.ex. mina barn.

Så även om jag i teorin ser fördelarna med en fri hyresmarknad, så kan jag inte se hur vi skulle kunna nå dit på ett socialt acceptabelt sätt.
Citera
2015-11-02, 11:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Hyresmarknaden i Sverige lider dels av brist, dels av att vara producerad av fåtalet stora ägare (allmännyttorna). Fri hyressättning leder till höjda hyror över hela linjen och köerna minskar endast därför att en stor andel av befolkningen i praktiken ställs helt utanför hyresmarknaden. T.ex. mina barn.

Så även om jag i teorin ser fördelarna med en fri hyresmarknad, så kan jag inte se hur vi skulle kunna nå dit på ett socialt acceptabelt sätt.

Du menar att Annyca skulle få flytta från sin 145 m^2:svåning i Malmö så att en barnfamilj hade kunnat bo där istället?

Det är inte "socialt acceptabelt" att Annyca får nöja sig med en tvåa själv?

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

Hur hade du tänkt att dina barn någonsin ska få en hyresrätt när det ser ut på detta vis?

På en friare marknad hade förmodligen Annyca aldrig ens flyttat in i den lägenheten.

Om du undrar hur "bristen" uppstod så har du ett klockrent exempel på här. Om bostadsytan hade använts mer optimalt så hade bristen givetvis inte upplevts som lika stor.

Dina barn kan glömma att få ett hyreskontrakt överhuvudtaget om detta vansinne får fortgå. Men du är väl för ideologiskt förblindad för att se verkligheten?!
Senast redigerad av kurt-sune 2015-11-02 kl. 11:31.
Citera
2015-11-02, 12:26
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Du menar att Annyca skulle få flytta från sin 145 m^2:svåning i Malmö så att en barnfamilj hade kunnat bo där istället?

Det är inte "socialt acceptabelt" att Annyca får nöja sig med en tvåa själv?

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

Hur hade du tänkt att dina barn någonsin ska få en hyresrätt när det ser ut på detta vis?

På en friare marknad hade förmodligen Annyca aldrig ens flyttat in i den lägenheten.

Om du undrar hur "bristen" uppstod så har du ett klockrent exempel på här. Om bostadsytan hade använts mer optimalt så hade bristen givetvis inte upplevts som lika stor.

Dina barn kan glömma att få ett hyreskontrakt överhuvudtaget om detta vansinne får fortgå. Men du är väl för ideologiskt förblindad för att se verkligheten?!

Ideologisk? Bosatt i en tråd och läser inte ens vad andra skriver. Dum, dummare, Kurt-Sune.

Det går att höja hyror även på en reglerad hyresmarknad. Det går att åstadkomma de flyttkedjor du eftertraktar utan att släppa hyressättningen helt fri. Förstår du det? Man kan ge HF fingret även på en reglerad hyresmarknad.

Jag har skrivit det tidigare: En stor del av hyresbeståndet är producerat på en hyresreglerad marknad av allmännyttan. Det gör att mycket stora områden, ibland hela stadsdelar (i Stockholm) har ett hyresrättsbestånd med en helt dominerande ägare. Släpp hyrorna fria och denna ägare får lekstuga utan samhällsekonomisk vinst. En lösning på detta vore uppstyckning och utförsäljning. Men där träder det fastighetstekniska in. Områden som till sin natur är gigantiska samfälligheter, låter sig inte enkelt delas upp. Det är både tekniskt och juridiskt krångligt. Ovanpå detta ligger en eftersläpning på motsvarande ett Uppsala i byggnation vs befolkningsökning.

Däremot kan man idag när som helst börja arbeta politiskt för att justera hyrorna på ett sådant sätt att inlåsningseffekterna blir mindre. En superenkel åtgärd vore att höja hyrorna med 30% rakt av i alla bestånd byggda på 40-60-tal, med en extra höjning i innerstaden. Detta gäller då de tre allmännyttorna i Stockholm, som exempel.

Enkelt uttryckt: Det finns gradskillnader även i helvetet. Men det brukar autister ha svårt att förstå.
Citera
2015-11-02, 14:17
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Karta: Så lång tid tar det att få en lägenhet

http://na.se/nyheter/orebro/1.3230534-karta-sa-lang-tid-tar-det-att-fa-en-lagenhet

Öbos köregister större än hela Örebro befolkning

http://na.se/nyheter/orebro/1.3230540-obos-koregister-storre-an-hela-orebro-befolkning

Tror man på reinkarnation och får behålla köpoängen in i nästa liv kanske man har en chans hos Öbo.
Citera
2015-11-02, 14:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Tror man på reinkarnation och får behålla köpoängen in i nästa liv kanske man har en chans hos Öbo.

Vad kostar en bostadsrätt där? Det är väl inte farligt?
Citera
2015-11-02, 14:31
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Vad kostar en bostadsrätt där? Det är väl inte farligt?

Ingen aning, men nu syftade jag på hyresrätt.
Citera
2015-11-02, 15:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Litet citat från HGF:s #flerhem -kampanj. http://nyheter24.se/flerhem/815092-saknar-du-egen-bostad-du-ar-inte-ensam

Citat:
Staten borde införa ett investeringsstöd för små hyresrätter till rimliga priser.

Just nu kostar en nybyggd hyresrätt mycket mer än en nybyggd bostadsrätt – jämna ut skillnaderna så det blir rättvist!

Då har man inte förstått vad det handlar om. Man kan inte jämföra hyra med eget ägande och tro att det ska kosta lika mycket. Hyra är att köpa en tjänst med inkluderad fullservice, medan eget ägande innebär eget ansvar för renovering och fullt ekonomiskt ansvar vid eventuell bostadskrasch.

Dessutom är det inte små hyresrätter det är mest brist på, utan större hyresrätter. Men folk är fast i för små bostäder och kan därför inte flytta från de mindre.

Suck och stön för HGF, som inte förstår mycket. Eller spelar de dumma?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-11-02 kl. 16:01.
Citera
2015-11-02, 16:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Litet citat från HGF:s #flerhem -kampanj. http://nyheter24.se/flerhem/815092-saknar-du-egen-bostad-du-ar-inte-ensam

Då har man inte förstått vad det handlar om. Man kan inte jämföra hyra med eget ägande och tro att det ska kosta lika mycket. Hyra är att köpa en tjänst med inkluderad fullservice, medan eget ägande innebär eget ansvar för renovering och fullt ekonomiskt ansvar vid eventuell bostadskrasch.

Dessutom är det inte små hyresrätter det är mest brist på, utan större hyresrätter. Men folk är fast i för små bostäder och kan därför inte flytta från de mindre.

Suck och stön för HGF, som inte förstår mycket. Eller spelar de dumma?

Du har fördelen att du kan renovera och bo i högre standard i bostadsrätt och kan välja bostad själv vilken du vill ha på ett annat sätt t ex att bara buda/köpa gavellgh högst upp medans man mer får ta vad som bjuds på hyresmarknaden, det är pga av dessa 2 punkter man hellre vill bo i bostadsrätt ! Bostadsbubbla argumentet är bara dösnack eftersom du säger det finns ingen bostadsbubbla.
Dessutom måste man inte renovera i en BR precis som dom flesta hyresrätter knappt får någon renovering heller. Skulle man göra allmänyttans renoveringar med lite nya bänkskivor, ommålningar och slipa lister och golv fräscht skulle det inte kosta många tusen att göra det själv i en bostadsrätt vart 20-30 år.

Hur ofta behöver man renovera ytskikt och inventarier i en lägenhet för att dom går sönder? hahha aldrig nästan, jag har aldrig behövt göra ett skit i flera lgh på decennium nu och då hade lägenheten det mesta original från 60-talet, tom ett kylskåp som fortfarande fungerade men som jag valde att kasta ut. Tror jag skruvat åt några skruvar på en dörr och smörjt balkongdörren. Fick byta någon elgrej i badrummet också för några hundralappar. Dom dyra sakerna som fönster, element byte och stammar tar ju föreningen hand om när det är dags.

När det är dags för totalrenovering år så kan man göra allt själv i en bostadsrätt såsom köksbyte, Badrummet kan man sätta in bidé, nytt spegelskåp med spotlights, nytt dasslock i ek och duschslang/blandare och handdukshängare och toarulle hängare själv och göra det mycket fräschare. Renoverade ett 50-tals badrum på det sättet och det blev rätt stor skillnad och kostade 3000 kr kanske. Rengjorde även allt grovrengöring så golv och väggkaklet blev som nytt. Brukar vara massa smuts fastklibbat i fixet i gamla badrum. Man hade även kunnat köpa ett begagnat badkar med tassar för att få det ännu fräschare för ynka 1500-2000 kr till. Kaklet behöver man inte byta då det var helt ok eller så kan montera dit nya fejkklistermärken på kaklet för att få annan färg. Renoverade en hel 1a själv för totalt 20 000 kr inkl kök, hela lgh ommålad, nya lyxgolv, slipningar av snickerier, dörrar, lister och sen måla allt nytt med snickerifärg för 200 kr. Målade även innerdörrar och bytte handtag och massa annat och denna typ av rumsrumsrenovering. Då köpte jag bra/ok material till lägsta pris b la på byggmax golv kostade bara 300 kr m2 och då var det 1-stavs lyx parkett.

Man kan både bli rikare eller fattigare i bostadsrätt så det kan inte rättfärdigas att man ska få flera tusenlappar lägre kostnad på det. Jag har tjänat ca 800 000 kr hittils netto på bostadsrätter på 10 år.´+ något lägre kostnad. Alla kan inte köpa eller få lån på bostadsrätt heller och bo fint.

För ett decennium sen var bostadsrätter bara något billigare än motsvarande hyresrätt. Privata hyresrätter skillde det nog 1 tusenlapp mot BR åtminstone. Det är rimligt tycker jag som det var då.
Sen har det alltid varit en femhundring dyrarare i bostadsrätt jämfört med allmänyttan och det har alltid varit ca 700 kr i snitt dyrare att ha en hyresrätt i stan jämfört med förorten så viss marknadshyra och differentierad hyra har det alltid funnits, förutom i en nyliberal apas sjuka hjärna.
Senast redigerad av slemhog 2015-11-02 kl. 16:45.
Citera
2015-11-02, 16:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ideologisk? Bosatt i en tråd och läser inte ens vad andra skriver. Dum, dummare, Kurt-Sune.
Jo nog är du allt ideologisk.

Citat:
Det går att höja hyror även på en reglerad hyresmarknad. Det går att åstadkomma de flyttkedjor du eftertraktar utan att släppa hyressättningen helt fri. Förstår du det? Man kan ge HF fingret även på en reglerad hyresmarknad.
Jag har aldrig uttryckt att hyressättningen ska vara helt fri. Däremot bör den vara betydligt friare än idag då det finns ett så stort glapp mellan vad gemene hyresgäst faktiskt tycker det är värt att bo i ett visst område kontra faktiska hyror.

Citat:
Jag har skrivit det tidigare: En stor del av hyresbeståndet är producerat på en hyresreglerad marknad av allmännyttan. Det gör att mycket stora områden, ibland hela stadsdelar (i Stockholm) har ett hyresrättsbestånd med en helt dominerande ägare. Släpp hyrorna fria och denna ägare får lekstuga utan samhällsekonomisk vinst. En lösning på detta vore uppstyckning och utförsäljning. Men där träder det fastighetstekniska in. Områden som till sin natur är gigantiska samfälligheter, låter sig inte enkelt delas upp. Det är både tekniskt och juridiskt krångligt. Ovanpå detta ligger en eftersläpning på motsvarande ett Uppsala i byggnation vs befolkningsökning.
Det stämmer väl och förr eller senare kommer verkligheten och knackar på dörren. Då blir det tal om chockhöjningar och "lyxrenoveringar". Hade hyrorna varit marknadsmässiga från början hade inga hyror behövts chockhöjas.

Och man hade heller inte behövt "lyxrenovera" för att få upp hyran. Mer valfrihet för hyresgästen helt enkelt.

Citat:
Däremot kan man idag när som helst börja arbeta politiskt för att justera hyrorna på ett sådant sätt att inlåsningseffekterna blir mindre. En superenkel åtgärd vore att höja hyrorna med 30% rakt av i alla bestånd byggda på 40-60-tal, med en extra höjning i innerstaden. Detta gäller då de tre allmännyttorna i Stockholm, som exempel.
Det är inte så lätt att göra så när man har ett bruksvärdessystem. Finns inga möjligheter att höja hyrorna på det sättet.

Citat:
Enkelt uttryckt: Det finns gradskillnader även i helvetet. Men det brukar autister ha svårt att förstå.
jag har aldrig hävdat att jag tyckt att hyrorna ska vara helt fria. Däremot ska de vara friare.
Citera
2015-11-02, 16:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Man måste bygga fler bostäder säger HGF: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4058&artikel=6292678

Men varför bygger inte HGF själva? Det är ju rent osolidariskt att de inte tar tag i byggandet när det är sån brist.

Och varför tror HGF att nya svindyra hyresrätter är lösningen på bostadsbristen och att de är efterfrågade?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-11-02 kl. 16:46.
Citera
2015-11-02, 16:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Man måste bygga fler bostäder säger HGF: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4058&artikel=6292678

Men varför bygger inte HGF själva? Det är ju rent osolidariskt att de inte tar tag i byggandet när det är sån brist.

Och varför tror HGF att nya svindyra hyresrätter är lösningen på bostadsbristen och att de är efterfrågade?

Det är ju uppenbart du är lite efterbliven. Hyresgästföreningen är en organisation som inte bygger bostäder utan använder den fackliga principen att många är starka. Dom får in 80 kr mån per medlem. Det räcker inte till något byggande utan för att få administrationen att gå runt och betala förhandlarns löner.

Kurt-sune: jävla facket, dom vill ha fler jobb med högre lön till arbetarna så jag får betala för det duhh bla, STÖLD!
varför startar inte facket företag för och skapar jobb med hög lön ! (så jag slipper)
Senast redigerad av slemhog 2015-11-02 kl. 17:04.
Citera
2015-11-02, 17:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ju uppenbart du är lite efterbliven. Hyresgästföreningen är en organisation som inte bygger bostäder utan använder den fackliga principen att många är starka. Dom får in 80 kr mån per medlem. Det räcker inte till något byggande utan för att få administrationen att gå runt och betala förhandlarns löner.

Kurt-sune: jävla facket, dom vill ha fler jobb med högre lön till arbetarna så jag får betala för det duhh bla, STÖLD!
varför startar inte facket företag för och skapar jobb med hög lön ! (så jag slipper)

Men HGF säger att det är så lönsamt att bygga hyresrätter. Vad är då problemet? HGF har gott om pengar och de kan crowdfunda hos 3 miljoner hyresgäster.

Det blir ju win win för alla parter. Bara att håva in vinsten? Eller kanske inte....

Vad det handlar om är att HGF vill att någon annan ska ta förlusten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in