Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Litet citat från HGF:s #flerhem -kampanj.
http://nyheter24.se/flerhem/815092-saknar-du-egen-bostad-du-ar-inte-ensam
Då har man inte förstått vad det handlar om. Man kan inte jämföra hyra med eget ägande och tro att det ska kosta lika mycket. Hyra är att köpa en tjänst med inkluderad fullservice, medan eget ägande innebär eget ansvar för renovering och fullt ekonomiskt ansvar vid eventuell bostadskrasch.
Dessutom är det inte små hyresrätter det är mest brist på, utan större hyresrätter. Men folk är fast i för små bostäder och kan därför inte flytta från de mindre.
Suck och stön för HGF, som inte förstår mycket. Eller spelar de dumma?
Du har fördelen att du kan renovera och bo i högre standard i bostadsrätt och kan välja bostad själv vilken du vill ha på ett annat sätt t ex att bara buda/köpa gavellgh högst upp medans man mer får ta vad som bjuds på hyresmarknaden, det är pga av dessa 2 punkter man hellre vill bo i bostadsrätt ! Bostadsbubbla argumentet är bara dösnack eftersom du säger det finns ingen bostadsbubbla.
Dessutom måste man inte renovera i en BR precis som dom flesta hyresrätter knappt får någon renovering heller. Skulle man göra allmänyttans renoveringar med lite nya bänkskivor, ommålningar och slipa lister och golv fräscht skulle det inte kosta många tusen att göra det själv i en bostadsrätt vart 20-30 år.
Hur ofta behöver man renovera ytskikt och inventarier i en lägenhet för att dom går sönder? hahha

aldrig nästan, jag har aldrig behövt göra ett skit i flera lgh på decennium nu och då hade lägenheten det mesta original från 60-talet, tom ett kylskåp som fortfarande fungerade men som jag valde att kasta ut. Tror jag skruvat åt några skruvar på en dörr och smörjt balkongdörren. Fick byta någon elgrej i badrummet också för några hundralappar. Dom dyra sakerna som fönster, element byte och stammar tar ju föreningen hand om när det är dags.
När det är dags för totalrenovering år så kan man göra allt själv i en bostadsrätt såsom köksbyte, Badrummet kan man sätta in bidé, nytt spegelskåp med spotlights, nytt dasslock i ek och duschslang/blandare och handdukshängare och toarulle hängare själv och göra det mycket fräschare. Renoverade ett 50-tals badrum på det sättet och det blev rätt stor skillnad och kostade 3000 kr kanske. Rengjorde även allt grovrengöring så golv och väggkaklet blev som nytt. Brukar vara massa smuts fastklibbat i fixet i gamla badrum. Man hade även kunnat köpa ett begagnat badkar med tassar för att få det ännu fräschare för ynka 1500-2000 kr till. Kaklet behöver man inte byta då det var helt ok eller så kan montera dit nya fejkklistermärken på kaklet för att få annan färg. Renoverade en hel 1a själv för totalt 20 000 kr inkl kök, hela lgh ommålad, nya lyxgolv, slipningar av snickerier, dörrar, lister och sen måla allt nytt med snickerifärg för 200 kr. Målade även innerdörrar och bytte handtag och massa annat och denna typ av rumsrumsrenovering. Då köpte jag bra/ok material till lägsta pris b la på byggmax golv kostade bara 300 kr m2 och då var det 1-stavs lyx parkett.
Man kan både bli rikare eller fattigare i bostadsrätt så det kan inte rättfärdigas att man ska få flera tusenlappar lägre kostnad på det. Jag har tjänat ca 800 000 kr hittils netto på bostadsrätter på 10 år.´+ något lägre kostnad. Alla kan inte köpa eller få lån på bostadsrätt heller och bo fint.
För ett decennium sen var bostadsrätter bara något billigare än motsvarande hyresrätt. Privata hyresrätter skillde det nog 1 tusenlapp mot BR åtminstone. Det är rimligt tycker jag som det var då.
Sen har det alltid varit en femhundring dyrarare i bostadsrätt jämfört med allmänyttan och det har alltid varit ca 700 kr i snitt dyrare att ha en hyresrätt i stan jämfört med förorten så viss marknadshyra och differentierad hyra har det alltid funnits, förutom i en nyliberal apas sjuka hjärna.