2015-11-01, 16:53
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Vad menar du? Dom fingeravtryck diskussionen handlar om var dåliga och tillhör oidentifierade personer. Hur skulle polisen kunna lämna ut vilka dom tillhörde om avtrycken är oidentifierade.. vilken tomte du är

Ta och lyssna på Koorti i ljudfilen "echoes" länkar till här ovan, sedan kan du ta och länka till vad som styrker ditt påstående om att det var oidentifierade personer.
Citera
2015-11-01, 18:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ta och lyssna på Koorti i ljudfilen "echoes" länkar till här ovan, sedan kan du ta och länka till vad som styrker ditt påstående om att det var oidentifierade personer.
En justering. Det var inte ljudfilen "echoes" länkade till utan utskriften från vittnesförhöret med Koorti men det är samma innehåll.

Ljudfilen finns på denna sida:
http://www.andersagell.se/styck_skade_legio.html
Citera
2015-11-01, 18:24
Medlem
Säckarna är nog brända nu, men just nu pågår diskussioner om den resterande bevisningen kan användas igen, kanske får vi ett svar tillslut?

Larsson skriver att "Det är inte längre möjligt att avslöja sanningen om da Costas död". Mycket talar väl i och för sig att för att han får rätt på denna punkt, men i skrivande stund nås jag av beskedet att personer inom rättsväsendet undersöker möjligheten att använda sig av teknisk bevisning i det numera preskriberade fallet. Intresset har bland annat väckts av Larssons bok.

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/26014/Kim-Larsson-om-styckmordsm%C3%A5let
Citera
2015-11-01, 18:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Tveksamt att flera skulle ha haft sina händer på insidan av säckarna i en rulle, utanpå möjligen men då bara på säck 1 i ordningen. 2 av avtrycken man fann var lämnade på en av av innersäckarna på FP2, ett på den andra innersäcken samt ett avtryck på en yttersäck. Dessa avtryck lämnades som jag förstått det på insidan av säckarna, som inte hade rengjorts. Mannen vid FP2 öppnade en säck, inte två. Om läkarna använt handskar, varför finns det då okända fingeravtryck inne i säckarna?

Edit, mycket riktigt så återfanns avtrycken på insidan, hade man dessutom undersökt större delar av säckarna hade man kanske fått fler svar. Kerstin Koorti förklarade hur undersökningen genomfördes i Attunda:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Juridiska%20handlingar%201988-2009/Kerstin%20Koorti

Hela undersökningen av säckarna har ett skimmer av ohederlighet över sig, om jag har uppfattat din länk rätt så köper dom alltså in säckar till kontoret för att för på så sätt kunna se var eventuella fingeravtryck kan ha avgetts någonstans och sedan meddelar man SKL vart dom ska leta, är inte det här ett fräckt sätt att försöka leda undersökningen av säckarna åt ett visst obestämt annat håll när det ändå var allmänt känt att det fanns folk som kommit i kontakt med säckarna tidigare och då avses både de män som upptäckte dom plus ett antal utredare hos polisen och diverse vanliga polismän då förstås, säckarna transporterades väl först också till rättsmedicin med kvarlevorna i och där har flera anställda undersökt kvarlevorna?

Och om vi ska spekulera i fingeravtryckens uppkomst, rent teoretiskt sett så kan GM ha tagit en säck som redan var påträdd på en soptunna av en vaktmästare eller liknande men som inte hade hunnit användas för avfall och GM kan ha tagit denna säck för att lägga kroppsdelar i denna, avtrycken på insidan behöver alltså inte ha tillhört gärningsmannen, det finns många möjligheter här att begrunda.

Och mannen på FP2 öppnade väl först en säck för att sedan återvända då han petade hål på den andra säcken?
Det kan fortfarande inte uteslutas att han också vidrört innersidan av någon säck med sina bara händer och därigenom lämnat de fingeravtryck som inte gick att identifiera?

Vi kan dessutom anta att GM använde handskar för det verkar logiskt med tanke på att GM gjort det mesta möjliga för att dödsorsaken inte skulle kunna fastställas, varför då slarva helt plötsligt och knyta ihop säckarna och hantera dom utan handskar?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-11-01 kl. 18:42.
Citera
2015-11-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hela undersökningen av säckarna har ett skimmer av ohederlighet över sig, om jag har uppfattat din länk rätt så köper dom alltså in säckar till kontoret för att för på så sätt kunna se var eventuella fingeravtryck kan ha avgetts någonstans och sedan meddelar man SKL vart dom ska leta, är inte det här ett fräckt sätt att försöka leda undersökningen av säckarna åt ett visst håll när det ändå var allmänt känt att det fanns folk som kommit i kontakt med säckarna tidigare och då avses både de män som upptäckte dom plus ett antal utredare hos polisen och diverse vanliga polismän då förstås, säckarna transporterades väl först också till rättsmedicin med kvarlevorna i och där har flera anställda undersökt kvarlevorna?

Och om vi ska spekulera i fingeravtryckens uppkomst, rent teoretiskt sett så kan GM ha tagit en säck som redan var påträdd på en soptunna av en vaktmästare eller liknande men som inte hade hunnit användas för avfall och GM kan ha tagit denna säck för att lägga kroppsdelar i denna, avtrycken på insidan behöver alltså inte ha tillhört gärningsmannen, det finns många möjligheter här att begrunda.

Och mannen på FP2 öppnade väl först en säck för att sedan återvända då han petade hål på den andra säcken?
Det kan fortfarande inte uteslutas att han också vidrört innersidan av någon säck med sina bara händer och därigenom lämnat de fingeravtryck som inte gick att identifiera?

Vi kan dessutom anta att GM använde handskar för det verkar logiskt med tanke på att GM har gjort det mesta för att dödsorsaken inte skulle kunna fastställas, varför då slarva helt plötsligt och knyta ihop säckarna och hantera dom utan handskar?

Var säckarna kommer ifrån och om den som placerat likdelarna där är samma person som är mördare eller som kört iväg dom till fyndplatserna är så klart omöjligt att veta. Men som jag förstått det vet man att säckarna kommer från samma rulle, det är väl tveksamt att gm skulle letat reda på 6-8 säckar från lika många soptunnor. Jag fattar det som att det var nya säckar.

Krister Lund, alltså mannen vid FP2, rev hål i endast en av yttersäckarna, så tolkar jag det, om han använde en pinne eller liknande framgår inte. Så här står det i Expressen

Citat:
"Jag såg säckarna redan i måndags, igår gick jag tillbaka och rev isär en av säckarna, inuti låg ännu en säck och det luktade mycket illa. Krister ringde till Solnapolisen"

Kanske finns andra beskrivningar men här framgår att mannen inte rev upp innersäcken där flera av fingeravtrycken hittades. I FUP framgår att alla säckar "i princip var hela", en säck var uppriven. Övre delar och knuten skars av säckarna, så Rättsmedicin har sannolikt inte rört dom, om det är dessa avskurna övre delar som undersökts med VMD-metoden framgår dock inte någonstans.

Expressen:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1984/EX1984-08-08Nyalikdelarhittadeitreplastsaumlckar_zps1b1788f1 .jpg.html

FUP
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats15001_zps966624f4.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2015-11-01 kl. 19:30.
Citera
2015-11-01, 19:31
Medlem
habets avatar
Citat:
Säckarna är nog brända nu, men just nu pågår diskussioner om den resterande bevisningen kan användas igen, kanske får vi ett svar tillslut?

Larsson skriver att "Det är inte längre möjligt att avslöja sanningen om da Costas död". Mycket talar väl i och för sig att för att han får rätt på denna punkt, men i skrivande stund nås jag av beskedet att personer inom rättsväsendet undersöker möjligheten att använda sig av teknisk bevisning i det numera preskriberade fallet. Intresset har bland annat väckts av Larssons bok.

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/26014/Kim-Larsson-om-styckmordsm%C3%A5let

Även om säckarna är brända så bör väl fingeravtrycken finnas kvar? Koorti hade ju fått fotografier på dem.
Citera
2015-11-01, 19:36
Medlem
habets avatar
Citat:
Var säckarna kommer ifrån och om den som placerat likdelarna där är samma person som är mördare eller som kört iväg dom till fyndplatserna är så klart omöjligt att veta. Men som jag förstått det vet man att säckarna kommer från samma rulle, det är väl tveksamt att gm skulle letat reda på 6-8 säckar från lika många soptunnor. Jag fattar det som att det var nya säckar.

Krister Lund, alltså mannen vid FP2, rev hål i endast en av yttersäckarna, så tolkar jag det, om han använde en pinne eller liknande framgår inte. Så här står det i Expressen

Kanske finns andra beskrivningar men här framgår att mannen inte rev upp innersäcken där flera av fingeravtrycken hittades. I FUP framgår att alla säckar "i princip var hela", en säck var uppriven. Övre delar och knuten skars av säckarna, så Rättsmedicin har sannolikt inte rört dom, om det är dessa avskurna övre delar som undersökts med VMD-metoden framgår dock inte någonstans.

Expressen:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1984/EX1984-08-08Nyalikdelarhittadeitreplastsaumlckar_zps1b1788f1 .jpg.html

FUP
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats15001_zps966624f4.jpg.html

Med tanke på att Koorti säger att säckarna skickades till SKL så får man väl tolka det som att det var hela säckarna som skickades och inte de avskurna delarna. Koorti nämner inte några avskurna delar alls.
Citera
2015-11-01, 19:41
Medlem
Citat:
Även om säckarna är brända så bör väl fingeravtrycken finnas kvar? Koorti hade ju fått fotografier på dem.

Tack för rättelsen, de nya undersökningarna, om de blir av, ska tydligen gälla just fingeravtrycken men möjligen även DNA-bevisning. Dock blir det nog svårt att få tag på fingeravtryck från misstänkta gärningsmän men förhoppningsvis löser sig detta.

Citat:
Med tanke på att Koorti säger att säckarna skickades till SKL så får man väl tolka det som att det var hela säckarna som skickades och inte de avskurna delarna. Koorti nämner inte några avskurna delar alls.

Så kan det nog vara, gm kan även kommit åt längre ned i säckarna, med fler tester hade kanske fler avtryck upptäckts.
Senast redigerad av echoesofglory 2015-11-01 kl. 20:20.
Citera
2015-11-01, 20:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Tack för rättelsen, de nya undersökningarna, om de blir av, ska tydligen gälla fingeravtryck men möjligen DNA-bevisning. Dock blir det nog svårt att få tag på fingeravtryck från misstänkta gärningsmän men förhoppningsvis löser sig detta.

Så kan det nog vara, gm kan även kommit åt längre ned i säckarna, med fler tester hade kanske fler avtryck upptäckts.

Här kan jag absolut ha fel men jag tolkar att utslaget av "testet" som man gjorde på advokatkontoret visade att personer vek ner översta delen av säckarna utåt så att säga. Det bör innebära att man kom ganska långt ner i säckarna, åtminstone 10-20 centimeter. Fler tester borde absolut kunnat ge fler möjligheter till fingeravtryck.
Citera
2015-11-01, 20:42
Medlem
Citat:
Här kan jag absolut ha fel men jag tolkar att utslaget av "testet" som man gjorde på advokatkontoret visade att personer vek ner översta delen av säckarna utåt så att säga. Det bör innebära att man kom ganska långt ner i säckarna, åtminstone 10-20 centimeter. Fler tester borde absolut kunnat ge fler möjligheter till fingeravtryck.

Jo så tolkar jag det med, det var bara en liten del+knuten som skars bort. knutarna borde ju också haft fingeravtryck men dessa kanske inte var tillgängliga eller intressanta för Koorti.
Citera
2015-11-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vinof är ingen ny alternativ gärningsman som har uppmärksammats för första gången här på FB, absolut inte

Úppsatsen du hänvisar till beskrev Vinof så schematiskt och slapphänt att hans roll i utredningen blev totalt obegriplig, och alla blamerande uppgifter och flera sidor med spaningsmaterial förteg man helt och hållet. Uppsatsförfattarna är såna skitlögnare och manipulatörer så man skäms å deras vägnar. De första personer som exponerade Vinof och hans roll i utredningen var jag + medgrävare. Innan vi hittat Vinof-materialet förstod ingen vem han var utanför polisens led.

Och för tusende gången: jag/vi lanserar ingen ny gärningsman. Jag har upprepade ggr skrivit att Vinof inte är en tänkbar gärningsman, men däremot var han förmodligen en ovärderlig kunskapskälla.

Du geggar runt, skitar ner och försöker alltid förvrida vad andra skriver, och det är bland det äckligaste du håller på med. Fy fan.
Citera
2015-11-01, 23:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Expressen:

Enligt mysterium24 som citerar en artikel ur aftonbladet 1984-08-08 så upptäckte KL säckarna på måndagen men enligt AB så öppnade då KL den ena säcken för att se att det fanns en till säck inuti och att det luktade illa, KL återvände sedan på tisdagen vid lunchtid för att då peta hål på den ena säcken och sedan ringde han polisen, artikeln i AB publicerades på onsdagen som var två dagar efter KL:s första observation av säckarna.

http://www.mysterium24.se/?p=2101

Nog verkar det väl ändå som att KL undersökte säckarna dubbla gånger och han tycks även ha petat upp ett hål vid det andra tillfället?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-11-02 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in