2015-11-01, 16:10
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanklygates
Hur funkar det i Europa? Är det tillåtet med ståplats? Va ju nere på Swedbank igår men tänkte inte på hur hemmafansens kortsida såg ut.

Har något svagt minne av att ståplats inte varit tillåtet i Europa-cuperna men det kanske har ändrats.

Om det inte är tillåtet har ju Norrköping ett rätt stort jobb framför sig bara på den fronten då ena kortsidan är stå och hela bortasektionen är ståplats.

Nej inte sedan 90-talet har det varit tillåtet med ståplats på europamatcher. I Malmö monterar vi upp stolar.
Citera
2015-11-01, 16:18
Medlem
Shanklygatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Nej inte sedan 90-talet har det varit tillåtet med ståplats på europamatcher. I Malmö monterar vi upp stolar.

Okej. Då måste det ju till någon liknande lösning för Norrköping då. Gör dom inte det är det ju ett riktigt självmål får man säga.
Citera
2015-11-01, 16:21
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Alltid samma floskler om att svenska lag skulle gynnas av konstgräs i Europa. Har nog aldrig sett något svensk lag bli så utspelat som Elfsborg blev mot Napoli på Borås Arena trots att all "expertis" på allvar trodde att Elfsborg hade en chans pga konstgräset.

Sen är det väl viss skillnad på Napoli och Sparta Prag, också. Vad jag menar är att om kvalitetsskillnaden på lagen är enorm så spelar underlaget mindre roll, men nu är lagen i CL-kvalet inte sådär fantastiskt mycket bättre på pappret än den allsvenska toppen.

EDIT: Med det sagt menar jag inte att det är världens jävla fördel att spela på konstgräs.
Senast redigerad av Korder 2015-11-01 kl. 16:24.
Citera
2015-11-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggmask99
Faktorer som enligt mig talar för Norrköping i Europa-spelet:
* Har konstgräs på sin hemmaplan och att de också spelar bra på gräs. Detta tror jag kan ge en stor fördel i Europa.
* Ganska lokalt förankrade spelare, vilket kan leda till att spelarna vill stanna under nästan säsong för att de verkligen vill att Norrköping ska spela i CL/EL.
* Norrköping har väl några ganska rika personer relaterade till klubben? Kanske att dom skickar in lite pengar för en satsning i Europa?

Nackdelar:
* Att de knappt har någon erfarenhet och blir därför oseedade, vilket kan leda till att de får möta otroligt svårt motstånd andra kvalomgången.
* Att de blir sönderköpta av andra klubbar.
* Att de inte just nu har ett särskilt starkt kapital.
* Och att varken organisationen eller spelarna är särskilt erfarna med det internationella spelet.

Vad tror ni talar för och emot Norrköping i Europaspel? Jag var innan lite orolig för den svenska rankingen i Europa om Norrköping skulle vinna, men nu får man se möjligheterna. Har jag missat någon punkt?

Tror ni att Norrköping kan lösa ett Europagruppspel?
Hur har Norrköping kontrakt med nuvarande spelare, att sälja någon under kontrakt är trots allt frivilligt?
Jag är osäker på Norrköping kommer gå all-in CL, eller istället ha fokus på top-tre i allsvenskan? Vilket lag av Malmö, Göteborg, AIK, Elfsborg ska bort om Norrköping ska in. Gnaget och Göteborg har varit top-3 tre år i rad. Malmö är säkert inte nöjda med en femte plats. Fler utmanare?
Citera
2015-11-01, 16:34
Medlem
Shanklygatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur har Norrköping kontrakt med nuvarande spelare, att sälja någon under kontrakt är trots allt frivilligt?
Jag är osäker på Norrköping kommer gå all-in CL, eller istället ha fokus på top-tre i allsvenskan? Vilket lag av Malmö, Göteborg, AIK, Elfsborg ska bort om Norrköping ska in. Gnaget och Göteborg har varit top-3 tre år i rad. Malmö är säkert inte nöjda med en femte plats. Fler utmanare?

Vet att Boo-Wiklander har utgående kontrakt. Annars vet jag inte, men tror inte någon av nyckelspelarna blir Bosman i vinter. Kujovic har 1 år kvar iaf så han kan bli svår att behålla och han verkar sugen på att testa utlandet igen så det blir väl typ Turkiet för honom igen.

Med tanke på att Norrköping inte ens nämndes för en topp 6 placering i år så är det svårt o säga vilka som kan tänkas utmana. Men utöver de du nämnde har väl Dif, Häcken och Örebro kapacitet att överraska.

Tror inte heller att Norrköping kommer göra en storsatsning på att ta sig in i CL gruppspelet utan det får ses som en bonus om man lyckas med det, men tror inte så många förväntar sig att man gör det. Vad för typ av spelare man behöver få in är ju väldigt svårt att säga i dagsläget när man inte vet vilka man väljer att behålla.
Citera
2015-11-01, 18:12
Medlem
Mitt årets lag i Allsvenskan

John Alvbåge
Emil Salomonsson, Andreas Johansson, Thomas Rogne, Haitam Aleesami
Viktor Claesson, Daniel Sjölund, Ebenezer Ofori, Arnór Ingvi Traustason
Kujović, Goitom
Citera
2015-11-01, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Häcken har ett riktigt spännande bygge på gång till nästa år, får vi bara in en hyfsad anfallare så har vi ett bättre lag än 2012 så en topp-3 placering känns inte alls omöjlig.
Senast redigerad av trazke 2015-11-01 kl. 18:24.
Citera
2015-11-01, 18:32
Medlem
gato12s avatar
Tycker nog Birkir Mar Saevarsson kan vara med i ett årets lag från Allsvenskan, han har varit ruskigt bra som högerback, nästan för bra för Bajen ärligt talat...
Citera
2015-11-01, 18:51
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Mitt årets lag i Allsvenskan

John Alvbåge
Emil Salomonsson, Andreas Johansson, Thomas Rogne, Haitam Aleesami
Viktor Claesson, Daniel Sjölund, Ebenezer Ofori, Arnór Ingvi Traustason
Kujović, Goitom
Byt ut Sjölund mot Fransson. Han har varit helt överlägsen.
Citera
2015-11-01, 18:54
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Byt ut Sjölund mot Fransson. Han har varit helt överlägsen.
Sjölund är väl viktigare för Norrköpings spel? Deras centrallinje med Andreas Johansson, Daja Sjölund och Kujovic är ju outstanding. Håller Traustasson högre också.
Citera
2015-11-01, 19:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Häcken har ett riktigt spännande bygge på gång till nästa år, får vi bara in en hyfsad anfallare så har vi ett bättre lag än 2012 så en topp-3 placering känns inte alls omöjlig.

Gör som ni brukar ta från MFF. Cibicki är ju ett alternativ.
Citera
2015-11-01, 19:09
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Sjölund är väl viktigare för Norrköpings spel? Deras centrallinje med Andreas Johansson, Daja Sjölund och Kujovic är ju outstanding. Håller Traustasson högre också.
Fransson är som en bättre, yngre och fräschare Sjölund. Han är minst lika viktig för Pekings spel. Hans blick håller, utan att överdriva, internationell toppklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in