2015-10-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon hade även kollat boden och sett att klädskåpet stått på glänt. Om det var någon från milisen får jag kolla upp igen.

Nej, det var christoffer som jobbar på gården. Han var in där redan på tisdagen och tittade.
Då såg han klädhögen och bensindunken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Du har rätt till din åsikt, det har jag inga problem med. För mig existerar en skillnad mellan att hantera fakta eller uppgifter som har anbringats och konspiration. Konspiration ger jag inte mycket för. Och konspiration är inte att anse som kritiskt tänkande i min värld.

Du tror att det inte förekommer?
Önsketänkande.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Utmärkt inlägg. Observera dock att kusiner delar i genomsnitt 12.5% av deras genetiska uppsättning med varandra - teoretisk kan kusiner och även helsyskon dela 0% genetik.
Jo, fast det är väldigt teoretiskt, det. I och med att det rör sig om en så stor arvsmassa som tre miljarder baspar fördelad på 23 kromosompar med trettio tusen recombinational hotspots och 38 överkorsningar per meios i snitt i den manliga meiosen, och 24 per meios i den kvinnliga, så blir andelen gemensamt DNA för syskon/kusiner/whatever normalfördelad med ett påfallande litet sigma runt medelvärdet.

Sannolikheten att två helsyskon har 0% (eller 100%) DNA gemensamt skulle vara en på 8,4 miljoner om det inte funnes några överkorsningar, och det är ju inte en försumbar sannolikhet med tanke på att det finns nästan tusen gånger så många människor. Men i och med överkorsningarna måste alltså dessutom i snitt 24 kvinnliga och 38 manliga överkorsningar göras på samma ställe av trettiotusen möjliga för båda syskonen, dvs 1/(30000^62) Tillsammans gör detta att sannolikheten för att två syskon (som inte är enäggstvillingar) delar 100% eller 0% av sin arvsmassa är en på ungefär 3*10^284 om jag har räknat rätt i hastigheten. Som jämförelse brukar man väl räkna med att det är ungefär 10^80 atomer i universum...

tl;dr: Man kan i praktiken med stort förtroende utgå från genomsnittsvärdena stämmer riktigt hyfsat för varje givet syskonpar och kusinpar. För mer avlägsna släktingar kan det variera mer, men då finns det heller inte särskilt mycket gemensamt DNA att bry sig om.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att den där bedömningsskalan handlar om hur pass skyldig NB är eller hur pass säker NFC när på att det är NB:s DNA?

Du tycks mena att +4 säger mer om skulden än vad +1 hade gjort, kan du förklara ditt argument, om så kan du väl sluta att argumentera med plustecken.

En del går ju igång på farliga män, så du behöver inte försvara din tro eller dina argument.
Själv tillhör jag inte den typen.
Om du läst FUP används en skala
Har en del ur FUP nedan så fattar du vad pluset betyder.

DNA
Tre områden undersöktes avseende sekret/DNA varvid DNA påvisades.
Analysen för ett område på avigsidan höger sida upptill(c) visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (grad -4).
Medlem
Citat:
Någon hade även kollat boden och sett att klädskåpet stått på glänt. Om det var någon från milisen får jag kolla upp igen.

Det var någon som jobbade på gården som hade kollat i boden.
2015-10-30, 23:18
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vet vi det? Han kan ha bundit händerna med snöre eller tejp.
Tejpen tillhör hans fantasier vilket visat sig på hans bilder i datorn. Och de grupper han har gillat.
Men jag tror inte han besvärat sig med att tejpa över mun och näsa då hon redan hänger. Inte troligt utan han har satt på repet sen tejpat och sedan hängt henne. Sekunder efter detta har hon avlidit.

Citat från FUP sid. 922

"Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.
Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud.
Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var
under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades."
2015-10-30, 23:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det tyckte dock inte polisen så de lät inte NSC testa den alls. För dyrt enligt Hamilkar.

Sett till var fimpen hittades så har jag svårt att dela den åsikten.
2015-10-30, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Bland mycket annat som visar att Lisa mötte sitt öde i mjölk/mellanrummet är silvertejpen. Rullen ligger kvar med Lisas DNA på. Hon har inte levt länge med övertejpad näsa och mun.

Vad är det för skit snack!?
Hon var inte tejpad som en inlindad mumie, eller?
Har du försökt döda någon med en liten bit silvertejp
över näsa och mun?
Det var för att hon inte skulle skrika, tejpen över mun
De andra var för att göra henne till ett objekt, slippa
se skräcken i ögonen eller var hon befann sig, av personifiera henne
Om inte hon blev förd bort och det verkligen
var så att hon under inledandet av söket faktiskt inte var
på Martorp utan på "annan ort"?

Det behöver inte vara ett uppsåtligt mord
Det behöver inte vara något som lagts fram
och troligast är det inte det.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Varför tejpade han inte hennes händer?

Varför skall man tejpa en död människas händer? Han tejpade ju hennes huvud och mun för att minska blodflödet under transporten till Martorp fattar du väl det behöver man ju inte vara Einstein för att fatta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Citat från FUP sid. 922

"Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.

Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud.
Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var
under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades."

Kan fm dragit in henne med snaran, för att sedan tejpa henne. Fanns det inte ytterligare ett snöre?
Varför två?
2015-10-30, 23:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Har du varit med någon gång när anhöriga avlider? Det har jag. För att citera dig: nada ingenting, inte ens en liten fläck

Jag är utbildad sjuksjöterska och har därför ganska bra vetskap om just hur det går till när en människa dör.
Om en människa har legat sjuk längre tid eller av annan orsak inte ätit och drukit väldigt lite ja då kommer det förståss mycket lite eller nästan ingenting, men en människa som upp till döden ätit och drukit helt normalt, då kan jag lova dig att det både kommer urin och avföring, så är det.
2015-10-30, 23:20
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Du tror att det inte förekommer?
Önsketänkande.

Det har jag inte sagt. Var har jag i så fall skrivit det någonstans? Vänligen lägg inte ord i mun på mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in