2015-10-30, 16:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Den stackars NB är ganska så körd nu, att frun ej ville vittna säger ju det mesta...
Dagens vittnesförhör var tämligen ointressant och tillförde inget. Om Inger Rönnbäck hade haft en lite mer seriös och lågmäld attityd så hade det nog gagnat NB lite mer, men nu körde hon helt sitt eget race och det blir ett riktigt looser-race.
Tore Brandtler är riktigt, riktigt duktig och åklagaren och polisen har gjort en väldigt omfattande och noggrann förundersökning - det märks ju verkligen nu.
Tänk så fel alla hade som kastade skit på åklagaren och polisen och försökte få NB att framstå som ett offer för polisens och åklagarens inkompetens och "tunnelseende". Undrar vad ni hittar på för sidospår nu?

Delar din uppfattning. FU verkar vara mycket grundligt gjord. Och som flera av oss skrev för länge sedan så har åklagaren mycket mer på fötterna än vad många trodde.
2015-10-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
MGM kommer att dömas till livstids fängelse för mord. Men självklart kan han vara oskyldig. Ladan/mjölkrummet var hans arbetsplats och runkrum. Han var en hantverkare med psoriasis och lämnade därför en del blod och dna efter sig på ett naturligt sätt. Att han dessutom har använt stället som runkrum på fritiden gör ju att MGM dna kanske är det mest frekventa på platsen, kanske mer förekommande än alla andras dna tillsammans. Kanske har mgm inte bara runkat där på fritiden, fruns dna har ju också smittats till brottsoffret. Kanske har mgm och frun kört lite mysigt strypsex i mjölrummet mellan runkpassen. Om en alternativ gärningsman mördat Lisa i ladan/mjölrummet, utan att lämna ifrån sig sitt eget dna med MGM s handskar på sig som han hittat i mjölkrummet så är det ganska sannolikt att MGM dna spår hamnar på Lisa. Torkat blod från handskarna kan lätt bli fuktigt igen när det kommer i kontakt med Lisas kroppsvätskor. Som jag förstått det så är det väldigt lite dna från mgm som man hittat på Lisa.
Man hittade ju även fruns dna på Lisa som åklagaren anser att mgm kontaminerat dit. Varför kan inte en alternativ gärningsman han kontamineral dit mgm dna lika väl?... och fruns dna som fanns på runkhandskarna? Åklagaren friar frun trots dna med trovärdiga kontaminerings teorier. Då kan ju inte åklagaren hävda att mgm dna inte kan vara kontaminerat dna. Det är ju kanske ännu rimligare om man bara ser till brottsplatsen, det var ju mgm arbetsplats och hans runkrum med massor av mgm dna.
Nu finns det ju annat också som talar emot mgm. Så han blir dömd.
Med 97,9% säkerhet så har dom rätt gärningsman. Det räcker väl?

Ja det beror ju på ur vems perspektiv man ser det hela.
Oavsett vad som händer så var det för MGMs del säkert mycket positivt att idag få höra vittnen som inte trodde att han kunde ha begått detta hemska brott.
2015-10-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men hon släpades väl inte innan hon hamnade i byssjan. Där finns släpspår, och där har NB bara tittat in en gång. Då blev jackan smutsig tror jag.

Märkligt att den enda förklaringen till allt DNA och blod du kan tänka dig är att Lisa släpats över NB:s kläder när det finns en mycket enklare och mer logisk förklaring, att NB faktiskt lämnat alla spår vid mordet.

F.ö kan det väl rimligen inte hamna blodfläckar på fram och baksida på jackan, insidan av jeansen, DNA på repet både i mellanrummet och slaktrummet av att NB jobbat där. Beviskraven blir ju då i stort sett orimliga - det måste finnas en inspelning av mord för att döma, och då får vi många mördare på gatorna.

Dessutom finns det många andra omständigheter som pekar på NB. Orkar inte räkna upp alla igen.

Absolut fel uttryckt av mig, ser annorlunda ut när jag läser det!
Jag menar naturligtvis att EN möjlig förklaring är att hon släpats över DNA eller kommit i kontakt med klädesplagg eller handduk.
Återigen vad jag ville påvisa var insida, utsida.
2015-10-30, 16:39
Medlem
Två saker jag tänkt på. Idag förhördes ett vittne jag minns inte exakt vem, hon ser en utlandsregistrerad bil som kör snabbt förbi vid 19.10 med en blond kvinna i baksätet. Är det en död lisa holm hon ser? Kan man va så kallblodig att man inte gömmer henne utan bara sätter henne i baksätet?

Sen undrar jag vart i FUPen jag kan läsa om när och vem som hittar själva kroppen. En från polisen nån spårsäkrare (minns inte yrket) får i uppdrag att kolla jackan och hjälmen men sen finns ingenting om själva hittandet. Är allt även VEM och hur de kom på att titta i byssjan sekretess på?
Fanns ju en som jobbade med djuren som hade varit inne i byssjan tidigare i veckan, hur har han kunnat undgå att ett lik ligger (är intryckt) där? Har han förhörts i rättegången?
2015-10-30, 16:39
Bannlyst
Om NB bror ligger bakom det hela så NB en hedersam lejon som skyddar lillebrorsan så hårt. Väldigt ärorikt och beundransvärd.
2015-10-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Två saker jag tänkt på. Idag förhördes ett vittne jag minns inte exakt vem, hon ser en utlandsregistrerad bil som kör snabbt förbi vid 19.10 med en blond kvinna i baksätet. Är det en död lisa holm hon ser? Kan man va så kallblodig att man inte gömmer henne utan bara sätter henne i baksätet?

Sen undrar jag vart i FUPen jag kan läsa om när och vem som hittar själva kroppen. En från polisen nån spårsäkrare (minns inte yrket) får i uppdrag att kolla jackan och hjälmen men sen finns ingenting om själva hittandet. Är allt även VEM och hur de kom på att titta i byssjan sekretess på?
Fanns ju en som jobbade med djuren som hade varit inne i byssjan tidigare i veckan, hur har han kunnat undgå att ett lik ligger (är intryckt) där? Har han förhörts i rättegången?

Har heller inte hittat detta i FUpen!
Nån annan?
2015-10-30, 16:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Om NB bror ligger bakom det hela så NB en hedersam lejon som skyddar lillebrorsan så hårt. Väldigt ärorikt och beundransvärd.
Ja, och även hans fru skyddar lillbrorsan.
2015-10-30, 16:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De har fimpat undersökningen på många fimpar.
Vilket är helt okej.

DNA på fimpar i en lada där fler än en rökare arbetare säger ju inte ett smack.
Fimparna binder ingen till brottet/offret helt enkelt.

DNA på offrets tillhörigheter gör ju däremot det.
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HogerZpoke
Det har du helt missupfattat...inte ett målsägarbiträdes uppgift.

https://www.advokatsamfundet.se/advokaten/tidningsnummer/2011/nr-3-argang-77/malsagandebitradet--en-framgangssaga/

"Målsäganden har ett berättigat krav på omhändertagande och det kan inte åklagaren alltid tillhandahålla eftersom hon har hela målet att fokusera på. Målsägandebiträdet utgör ett komplement vars stöd och råd i vissa fall behövs för att målsäganden ska kunna klara av processen, säger Kerstin Skarp, och tillägger att målsägandebiträdet också har en viktig roll att fylla genom att ta hand om hela skadeståndsprocessen."

Ställa frågor i rätten till MGM - det ingår ej..

Fast det där var väl lite fel? Om jag inte har helt fel så har målsägande rätt att framföra sin sak?
Av praktiska skäl så brukar åklagaren föra målsägandes talan men jag tror att man skall komma ihåg att åklagaren representerar staten.

Jag har själv varit målsägande och har då passat på att framföra mina åsikter efter "målsägandeförhöret".
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Detta gäller detta fall, och även KANSKE lite OT då det gäller andra fall.

Oavsett utgång kommer det överklagas, det gör det ALLTID i mordrättegångar.
Någon som vet om man VARFÖR mordfall ens tas upp i tingsrätten istället för hovrätten direkt? Finns det någon intressant tråd där detta diskuteras?
2015-10-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Uteslutar inte helt AJ här, typiskt svennebeteende att få en utlänning att göra skitjobbet åt en och ta skulden. Tror väldigt mycket på att AJ har varit högst delaktig, fick kanske nostalgi från flickan som försvann på samma ställe 20 år sen och ville väl uppleva det hela igen.

Håller med dig här.. han är en mystisk pusselbit faktiskt. Dessutom har ju NB varit mordhotad av andra gästarbetare i närområdet pga att dom är där å tar deras jobb. Så han hade då sagt att om han inte åkte tillbaka till Litauen så skulle dom se till att han inte kom dit levande. NB hade då berättat detta för AJ som då hade då ringt upp dom gästarbetarna och sagt åt dom att sluta komma till gården å hota för annars skulle han koppla in polisen. Idag när AJ skulle vittna och fick frågan om det förekommit något hot eller likn så svarade AJ nej. Alltså ljuger ju antingen AJ eller NB om detta.

Ingen verkar ju ha ifrågasatt eller kolla upp det här om det stämmer. Tex det lettiska bolaget med dom andra gästarbetarna vilka dom isf var.

En annan sak är ju att under hela denna tid sen försvinnandet så har ju flertal sagt det bor mycket speciellt folk där i området.
2015-10-30, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, och även hans fru skyddar lillbrorsan.
Mycket beundransvärt, sån lojalitet!

Frågan är om lillebrorsan vet nåt om NB och frun som vi inte gör? Något som skulle skapa ännu mer knas för dem än det här, det kanske är därför de inte golar?

Fast jag tvivlar på det, tror helt enkelt det är av ren lojalitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in