2015-10-30, 15:40
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Det som jag tycker talar mest mot MGMs oskuld är alla de uppgifter där ord står mot ord. Kan vi göra en lista över alla de personer där MGM påstår att någon ljuger?

1.Kollegan L Å. MGM påstår att han har sagt att det martorp genomsökts/milltiärens bilar stod där. L Å förnekar helt och hållet.
2. Brodern påstår att MGM har sagt "hoppas att det börjar regna snart så att de slutar att leta". MGM förnekar helt att han sagt detta. Även att MGM har bett brodern att ge alibi förnekas helt av MGM.
3. Den joggande kvinnan är väldigt säker att det är han. MGM förnekar helt.
4. Hustrun påstår att MGM har sagt "Säg ej att jag tvättade mina kläder på söndagen". Detta förnekar MGM att han har sagt.
5. Vi har mötet med tjejen med schäferhunden? MGM påstår att detta var lördagen och ej söndagen, kvinnan är säker på att det var söndag för hon skulle jobba dagen efter.

Jag har inte läst fup, men av att ha följt medias rättegångskommentering får jag känslan att MGM många gånger säger "jag vet inte varför X säger så, det stämmer inte". Ponera nu att han blivit ditsatt och MGM talar sanning, är det verkligen rimligt att 5-6 olika personer skulle tala sådan där osanning?

Nej det är ju inte det, det är inte rimligt. Därför kommer N får livstid! För ingenting stämmer för honom och han kan inte ge en enda förklaring.
2015-10-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
ALLT pekar åt ett håll och INGENTING pekar åt något annat. Vart vill ni komma egentligen? Ge mig något konkret som styrker att någon annan är inblandad eller skyldig någon gång. Och då menar jag inte magkänsla eller däckaren ni läste igår utan något som verkligen styrker er tes!

Börja

Börja med att kolla några sidor bak. Läs förundersökningen. Det finns andra som ställt exakt samma fråga som du, du är för slö för att förstå ändå.
2015-10-30, 15:41
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det skulle kunna vara så att han är uppriktigt ledsen - för sin egen skull - och sas "surfar på vågen" i akt och mening att söka sympatier, och samtidigt söka framstå som en oskyldig. Tror inte han är det minsta ledsen för BO:s skull, ej heller de anhörigas. Lisa var bara en bricka i ett lustfyllt spel han räknat med att gå vinnande ur. Snyft.

Jag håller med dig. Jag tror inte heller han känner något för Lisa eller hennes familj. Annars hade han såklart inte gjort det.

Om han däremot är knäckt över sin egen situation borde han dock inte heller ha begått brottet. Risken att åka dit är för stor vilket jag förklarade i ett annat inlägg. Risken är för stor. Kan han helt enkelt vara helt befriad från konservenstänkande?
2015-10-30, 15:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Räknade han verkligen med den rätt avlägsna möjligheten att själva mordplatsen skulle komma att identifieras? Men om så är fallet, varför lämnade han då lampkupan med innehåll i omedelbar närhet därtill?
Därför att där brukade han stå och söla (om jag inte missuppfattat vilket utrymme som kupan återfanns i)

Räknade han med att platsen skulle återfinnas .. Ja du, det är ju rätt svårt att svara på för hela hans agerande tycks ju växla mellan intensivt och hafsigt - samtidigt som han ändå tänkt på att undanröja det han kunde ...

Räknade han med att hon inte skulle hittas i ett skåp? Troligen inte - ändå valde han ett trångt skåp i närheten av där människor rör sig och arbetar som gömställe ..
Det finns ju mycket lite logik i hans agerande överhuvudtaget om du frågar mig.
2015-10-30, 15:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Rätt dumt egentligen, vem skulle få för sig att skita direkt efter man mördat en person. Kan komma på 100tals andra uppgifter som borde ha varit viktigare just då. Men samtidigt så verkar han inte speciellt smart heller. Så inget förvånar mig längre.

Jag vet inte om det går att hejda?

Men skit samma, den här skiten bevisar ingenting ändå. Folk sket ju tydligen rätt friskt i den där ladan.
2015-10-30, 15:43
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Först om nio tio år kommer han att fatta vilket misstag han begår som inte erkänner sig skyldig - den dag han tänker ansöka om tidsbestämt straff. Han kommer att få livstid för det här oavsett. Men, med den här tunga bevisningen i ryggsäcken, tillsammans med att han säger sig vara oskyldig, så minskar chansen att få tidsbestämt betydligt.

Skulle det nu vara så att han faktiskt är oskyldig (något som i det här läget ter sig extremt osannolikt) och han inte lyckas presentera en trovärdig berättelse som går att kontrollera, så gör han ändå bäst i att erkänna sig skyldig. Det är den enda chans han har om han inte vill dö innanför fängelsemurarna. Ett par tiotal år i frihet är bättre än inga alls.

Vad jag tänkte på är ifall det går att hitta omständigheter som gör att hans straff minskar. Exempelvis att han inte kan vara tillräknelig eller att det frågan om dråp/vållande och inte mord.

Som det ser ut nu ser det dock rätt mörkt ut för Nerijus. Jag kan inte komma på något som stärker att något bara gått "snett".
2015-10-30, 15:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
På tag om rimligt tvivel har jag hört att beviskraven skall till 98% eller mer vara verklighetsförankring. Finns det alltså en osäkerhet på mer än 2% av det åklagaren lägger fram så skall den åtalade frias. Eller är det att 2% eller mindre av alla fällande domar som dömts mot sitt nekande är felaktigt dömda?
Jag har inte sett dessa siffror och vet inte vad som avses. Båda antagandena låter rätt sannolika - dock är det ju lättare att göra en beräkning på oskyldigt dömda än på vad som får olika nämdemän och domare att känna sig 98% övertygade.
2015-10-30, 15:46
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag håller med dig. Jag tror inte heller han känner något för Lisa eller hennes familj. Annars hade han såklart inte gjort det.

Om han däremot är knäckt över sin egen situation borde han dock inte heller ha begått brottet. Risken att åka dit är för stor vilket jag förklarade i ett annat inlägg. Risken är för stor. Kan han helt enkelt vara helt befriad från konservenstänkande?
Jag är övertygad att alla sexualbrottslingar lider brist på konsekvenstänkande. Ju kåtare, desto mer irrationell, på ett ungefär.
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Karln måste ju trots allt haft ett jävla flyt när han förde över henne till ladan från cafet.
Till att börja med att de som bodde i huset bakom cafet inte var hemma. Bröderna Jönsson var ju ute och åkte mellan 18:30-19:00 enligt förhör. Visst det tar ju inte lång tid över , men ändå iskallt gjort. Och sen efter dödat henne förflytta henne till Martorp.
Detta talar ju iofs för att NB är rätt GM. Ladan är en plats som han känner väl, och det faktum att han är där och spanar/väntar på offer är inget misstänkt i sig. Bilderna från insidan av ladan och mordplatsen visar tydligt att detta inte är en plats som särskilt många vistats regelbundet i. Riktig vidrig bitvis.

Om man i stället tänker sig en GM utan anknytning till platsen, så är det i stället helt obegripligt att denne skulle parkera sin bil utanför ladan och locka över ett offer till en plats GM inte vistas i vanligtvis. Risktagandet vore enormt.

EDIT: jag utgår här ifrån vad jag ser som 100% säkerställt, LH mördades i "mellanrummet" med röret i ladans flygel.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-10-30 kl. 15:48.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hans DNA finns inte på trosorna. Det är hans frus DNA som finns där. Förklara nu hur din hjärna kunde uppfatta det tvärtom.
Det faktum att även hustruns DNA finns på Lisas trosor minskar ju möjligheten avsevärt att det skulle vara någon utanför litauerfamiljen som är gärningsman. Skulle krävas dubbelkontaminering.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Redan på söndagkväll uppmärksammade polishunden den. Och jag vill minnas att den noterades vid mötet i ladan på måndag.

Dom borde väl då på söndagen bara några timmar efter mordet, om MGM bajsat efter mordet, ha kunnat fastställa om den var färsk, alltså några timmar gammal eller om den var flera dagar/vecka gammal.
Finns någon sådan uppgift i FUP?
Jag har inte kunnat hitta någon, har någon annan?
Och om det inte finns någon sådan uppgift, varför då inte?
2015-10-30, 15:47
Bannlyst
Ingen som har reagerat att målsägandebiträdet babblar i TR och ställer frågor till MGM?
TV intervjuer etcetera.
Vad pysslar Åklagaren med?
Säg till idioten att hålla käften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in