Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Den mest lämpade är inte fel, men att du skriver starkaste i samma meningen visar att du inte förstår innebörden av naturligt urval.
Men du höll ju med om att "den starkaste" är
en av de avgörande egenskaperna för en art enligt evolutionsteorin (det var du som tog upp naturligt urval, inte jag).
Så hur ska du ha det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Ja, det stämmer.
Precis, så varför är det moraliskt fel av människor att använda sig av samma strategi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
För LEJON kanske men du skrev i ett tidigare inlägg när du pratade om lejon och någon fågel.
Vad menar du? Är starkast och/eller störst
en av egenskaperna eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Därför skrev jag att starkast eller att döda konkurrenters avkommor gäller kanske för en art men det betyder inte att det gäller alla djur inklusive människor.
Om det var så att du menade att naturliga urvalet också måste gäller människor, så stämmer det.
Naturliga urvalet gäller för människor men den som är starkast gäller inte för människor? Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Jag sa att det antagligen ursprungligen kommer från någon hednisk tro men att det inte har något med det att göra när vi nu "firar" jul. Jag säger att jag firar jul men det är inget vi egentligen firar. Jag använder fortfarande det uttrycket.
Du säger alltså "Jul" slentrianmässigt och använder dig av hedniska ritualer slentrianmässigt? Det är det jag vänder mig emot när nu så många ateister är så aggressiva mot religion annars. Det är dubbelmoral, man vill äta kakan och ha den kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Vilken religiös ritual är det då?Och definition för ateism är avsaknad av tro på en eller flera gudar så då överger jag inte min ateism under några perioder som du påstådde .
Om jag frågar dig så här, skulle du delta i en tradition som innebar att man bär runt på en Maria staty? Som här:
https://www.youtube.com/watch?v=3-E-jdfZ8UE
Som sagt, jag menar inte att du överger din ateism, men skulle du delta i religiösa ritualer?
Om du säger ja, så tycker jag du är en hycklare om du är negativ mot religion annars.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Julklappar ger vi inte varandra, kristna sånger kan man vara utan det räcker med låtar om t.ex. snö, tomtar, grisskinkor som rymt och frosty the snowman.
Julgran vill jag ha då de är fina. Men nu har ju inte julgranen en religiöst ursprung utan var som skydd mot onda makter. LOL
Så "onda makter" har alltså inget religiöst ursprung? Är det vetenskapligt menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Nej, evolutionsteorin/"vetenskapen" förklara var våran moral kommer ifrån.
Ok, hur skiljer sig den moralen från lejonhannar?