Citat:
Ursprungligen postat av
Skriuw
Vänd på på frågan och filosofera i hur innan religion kom till så sprang alla runt och mördade varandra vid första anblick. Bara för att religion spritt en generell moraluppfattning så betyder inte det att religionen uppfann moralen. Den adapterade den.
Du har fortfarande inte besvarat frågan, Var moralen kommer ifrån? Sedan antar du att religionen har adapterat den? Hur kommer det sig att du drar den slutsatsen?
Det måste existera en ursprunglig orsak till vår moral och den orsaken bör även logisk vara livets. Din filosofiska slutsats kommer i förhand påverkas beroende på din förhållningssätt av verkligheten. Om du nu börjar filosofera utifrån ett naturalistisk förhållningssätt, då är det logisk att orsaken till liv bör vara en process ifrån icke liv. Det som orsakat livet måste därför indirekt vara upphovet till Moralen. Moral per definition tillhör en personlig egenskap som innefattar vad som är rätt och fel, gott och ont. Detta reflekteras antingen ifrån endast ett högst personligt värde som berör personliga preferenser och blir därför ett subjektivt värde (vad som är gott och ont blir alltså en fråga efter smak). Eller så utgår man från ett universellt all-bindande värde och moralen förhåller sig objektivt, d.v.s. Det som är gott och ont blir alltså inte en fråga efter smak, utan moralen förhåller sig oberoende av åsikter och preferenser. Det skulle alltså alltid finnas val som antingen vore rätt eller fel i varje hängiven situation som dyker upp. Detta ackompanjeras med skyldigheter och personen kan därför missa målet och hållas ansvarig om hen bryter mot det värdet som för oss samman.
Det värde som för oss samman är alltså det värdet som diskuteras. Logisk kan den icke vara av en levande natur samtidigt som den är av en icke levande natur. Sedan är frågan hur moral kan orsakas? Vilka bevekelsegrunder krävs det för att åstadkomma verkan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skriuw
Du skriver det själv, du utgår från en hypotes. Du åtsidosätter logik för att i nästa andetag påstå att det är logik du baserar det på. Du hittar på fakta efter slutsats istället för att slutsatser kommer från fakta.
Jag härleder till ett induktivt fall, att vi som personer besitter en moralisk erfarenhet. Utifrån denna erfarenhet formuleras en hypotes som bejakar vad som verkar mer rimligt. D.v.s. En ontologisk slutsats baserat på den erfarenhet vi delar som personer. Jag försöker alltså begripa det som verkar vettig utifrån min moraliska erfarenhet och varför jag till en början skulle dela en sådan erfarenhet och hur seriös jag bör ta till den samt hur den förhåller sig till verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skriuw
Nu blandar du ihop evoultions teorin med naturens Den starke överlever. Det är två skilda saker och återigen så skapar du fakta utifrån slutsats istället för tvärtom.
Jag tror du endast försöker undvika frågeställningen i den löpande texten. Du får gärna förtydliga hur jag blandar ihop de och hur du separerar de? Hur det förhåller sig som fakta -> slutsats och inte slutsats -> fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skriuw
Vad babblar du om här? Vill du ha ett svar som att religion har genom tiderna pushat för barngifte men ateismen har utvecklat moralen så detta är nu omoralisk så visst. Hela påhoppet är barnsligt.
Nu försöker du bara undvika frågan. Vilket påhopp syftar du på? Jag förnekar inte ondskan som blivit bedriven i religioners
namn men hur det skulle förhålla sig till den faktiska läran är en annan femma. Dock generaliserar jag inte ateister pga den ondska som bedrivits av ett fåtal ateister (Pol Pot, Stalin, Jeffrey Dahmer, etc). Jag är mer intresserad av hur förnuftet kan påverkas beroende ifrån vilket världsperspektiv man utgår ifrån. Vilka tankegångar som skulle kunna ses normala inom den perspektivkretsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skriuw
Att du inte förstår innebörden av vad som menas med att naturen har rätt är ditt ok att bära. Och återigen vad är det med dig och din fäbless för att dra in barn som sköld för dina hårklyverier?
Jag försöker endast dra logiska slutsatser utifrån de premisser du själv har presenterat, inget annat. Om det nu skulle strida emot din personliga natur så visar det alltså en inkoherens någonstans. Din moral-teori behöver alltså inte hänga ihop med din person.