Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Vad har ateism med evolution att göra?
Jag förklarade i inlägget innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag känner många troende som även "tror" på evolutionsteorin.
Ja fast du ser inte exempel på tvärtom, ateister som "tror" på en Gud.
Det är oundvikligt att som ateist tro på att livet uppstod av sig självt, för det finns bara ett annat alternativ, och det är att tro på att livet skapades av någon. Och om man tror på att livet skapades av sig självt, så tror man automatiskt på att livet utvecklades av sig självt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Och hur anamar man ateism? Förutom att man inte tror på någon gud?
Jag tänkte främst på antiteismen när jag sade "anamma". Jag håller inte med om att t.ex. spädbarn är ateister, men det är en annan diskussion. Det är tråkigt om du ska börja diskutera semantik nu, du vet nog vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Och vad har evolution med moral att göra? Evolution är bara ett sätt att förklara hur saker och ting fungerar. Har inget med gott och ont att göra.
Exakt, och om man anammar evolutionsteorin som förklaring på olika fenomen i samhället, så finns det ju inget som säger vad som är rätt och fel. Vad är det som säger att det skulle vara fel för en man att döda sina konkurrenters barn enligt en ateist, så som lejonhannar gör? Vad hänvisar man till för att det är moraliskt förkastligt? Och innebär det då att det är moraliskt förkastligt av en lejonhanne att döda konkurrenters ungar?
För att en ateist ska anamma vad som är rätt och fel så får dom söka förklaringar utanför det som dom annars skulle se som förklaringar på verkligheten. Jag tycker det är dubbelmoral, man vill både äta kakan och ha den kvar.