Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-29, 18:22
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En antiteist är en fanatisk ateist, liksom en antikristen är en fanatisk icke-kristen.
Så svårt är resonemanget inte.

Att Anton var ateist är väl rätt så givet om hans mest populära sak att kolla på youtube var The Amazing Atheist. Dock får man göra skillnad mellan ateism och antiteism. De flesta svenskar är ju ateister numer så det är inget konstigt. Däremot innebär antiteism att man är emot religion. The Amazing Atheists videos är väldigt mycket emot religion, det inser man rätt snabbt.

Många som kallar sig själva uttryckliga ateister är egentligen antiteister. Är man emot teism är man antiteist. Är man bara icke-troende är man ateist. De flesta som snöar in på ateism blir antiteister. Är man motståndare till religion är man antiteist.

Huruvida Anton var antiteist vet vi däremot inte med säkerhet. Men vad är konstigt med att gissa att han var ateist? Skulle en kristen titta på The Amazing Atheist? Jag tror inte det.

Jag tycker det är en bra trådstårt. Var Anton antiteist är en bra fråga. Kanske det dådet ett antireligiöst hatbrott.

Hur kommer du fram till att alla som är emot religiösa livsåskådningar är fanatiska? Det existerar nämligen antiteister som driver sin tes med förnuftiga argument. På samma sätt som det finns antirasister som driver sin tes med förnuftiga argument. Jag är emot alla auktoritära livsåskådningar och ideologier, och inom dessa faller också Islam och Kristendomen främst på grund av att kärnan i dem är att förkasta sig åt en auktoritet. Jag ser mig dock inte som fanatisk i någon mening.
Senast redigerad av Professor.Wer 2015-10-29 kl. 18:29.
Citera
2015-10-29, 19:12
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Människor med mustasch har också haft ihjäl många människor. Lika väl har människor som trott att vatten blir till is vid noll grader haft ihjäl många människor. `

Vad är din poäng?

Det är ingen som yrkar för att det är tron på gud som orsakar det onda inom kristendomen, utan tvärtom, att det är religiösa doktriner som påverkar människors agerande. Alla religioner är livsåskådningar; de har en idé om verkligheten, moralen och människan. Det finns inga doktriner som logiskt följer följer av tron på att Gud inte existerar eller att vatten fryser vid noll grader eller att tomten inte existerar.

Om du naturligtvis inte är redo att säga att religion är grunden för moral och att människor blir galna utan religion. Men det steget rekommenderar jag dig att inte ta.

Du hann före mig Jag tänkte nämligen påtala att folk som saknar tron på tomten också haft ihjäl ohyggligt många människor.
Citera
2015-10-29, 19:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Som Ikea mördaren? Så naiv du är.. Ikea mördaren skulle utvisas och därför hade han inget att förlora då han istället skulle vinna mer tid genom att tillbringa den i svenska lyxfängelset.
Ja båda Mördade människor. Ingen av de två var bättre än den andre. Människor har dött av två personers vansinne inte av ateismen eller religion.
De var sjuka i skallen båda.
Citera
2015-10-29, 19:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Människor med mustasch har också haft ihjäl många människor. Lika väl har människor som trott att vatten blir till is vid noll grader haft ihjäl många människor. `

Vad är din poäng?

Det är ingen som yrkar för att det är tron på gud som orsakar det onda inom kristendomen, utan tvärtom, att det är religiösa doktriner som påverkar människors agerande. Alla religioner är livsåskådningar; de har en idé om verkligheten, moralen och människan. Det finns inga doktriner som logiskt följer följer av tron på att Gud inte existerar eller att vatten fryser vid noll grader eller att tomten inte existerar.

Om du naturligtvis inte är redo att säga att religion är grunden för moral och att människor blir galna utan religion. Men det steget rekommenderar jag dig att inte ta.

Min poäng var att det goda med att han var ateist är att ingen får för sig att säga att "se, kristna extremister är precis lika som muslimska extremister".

Vad menar du egentligen (det svärtade). Finns det kristna doktriner som medför ondska?

Om jag trodde mänskor skulle bli galna utan religion så skulle jag skriva det. Däremot tror jag på riktigt att tex. kristendomen varit positiv för europa.
Citera
2015-10-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Du hann före mig Jag tänkte nämligen påtala att folk som saknar tron på tomten också haft ihjäl ohyggligt många människor.

Ja och dom som tror på en Gud, så vad har vi kommit fram till?
Citera
2015-10-29, 20:38
Medlem
udons avatar
Sällan man har sett såhär många logiska felslut i en och samma tråd.
Citera
2015-10-29, 21:13
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja och dom som tror på en Gud, så vad har vi kommit fram till?

Att följande påståenden är en falska implikationer och logiska felslut:

- Ateism i sig leder till att folk mördar
- Att tro på evolutionsteorin som förklaringsmodell hur den biologiska världen fungerar i sig beskriver hur människan borde beté sig, och leder till att folk mördar
Senast redigerad av qbit 2015-10-29 kl. 21:20.
Citera
2015-10-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Att följande påståenden är en falska implikationer och logiska felslut:

- Ateism i sig leder till att folk mördar
- Att tro på evolutionsteorin som förklaringsmodell hur den biologiska världen fungerar i sig beskriver hur människan borde beté sig, och leder till att folk mördar

Och att teism i sig inte leder till att folk mördar?
Citera
2015-10-29, 21:44
Medlem
qbits avatar
Citat:
Självklart har det en koppling, om han nu anammade ateismen. Åtminstone på det sättet att man rättfärdigar mord på andra för artens/rasens överlevnad, för att sprida "vita rasens gener", detta helt enligt evolutionsteorins moralnorm där t.ex. lejonhannar dödar konkurrenternas ungar för att honan ska bli brunstig.

Det är inte heller förvånande att Hitler använde sig av liknande argument med hänvisning till evolutionsteorin, där vita rasen beskrevs som överlägsen i evolutionen, och judar var som råttor i evolutionen.

Charles Darwins läror har orsakat mycket ondska på jorden, det existerar alltså inte bara ondska i religionens namn.

Javisst, kunskap har genom historien missbrukats för att begå illdåd. Kunskapen om hur man utvinner metall ur sten har använts för att skapa svärd som slaktat massvis av människor genom historien. Atomteori har använts till att skapa atomvapen som användes under andra världskriget. Konceptet "kackelackor" användes av hutuerna som beskrivning av tutsierna för att motivera männskor i Rwanda att delta i folkmord. Biologiska evolutionsteorin har använts av socialdarwinister som modell för hur de tycker att samhället borde fungera och för att rättfärdiga illdåd.

Så, hur tycker du att vi ska hantera kunskap om hur naturen fungerar, med tanke på att den kan missbrukas? Ska vi sluta förstå hur t.ex. atomer fungerar, så att vi inte bygger atombomber? Ska vi sluta förstå hur livet anpassar sig till omgivningen, så att vi inte använder denna mekanism för att rättfärdiga illdåd i sådana ideologier som t.ex. socialdarwinism eller nazism? Ska vi sluta förstå hur vi utvinner metall ur stenar, så att vi inte bygger knivar och svärd?
Senast redigerad av qbit 2015-10-29 kl. 22:05.
Citera
2015-10-29, 21:45
Medlem
qbits avatar
Citat:
Och att teism i sig inte leder till att folk mördar?

Korrekt, gudstro per se leder inte till att folk mördar.
Citera
2015-10-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Vänd på på frågan och filosofera i hur innan religion kom till så sprang alla runt och mördade varandra vid första anblick. Bara för att religion spritt en generell moraluppfattning så betyder inte det att religionen uppfann moralen. Den adapterade den.

Du har fortfarande inte besvarat frågan, Var moralen kommer ifrån? Sedan antar du att religionen har adapterat den? Hur kommer det sig att du drar den slutsatsen?

Det måste existera en ursprunglig orsak till vår moral och den orsaken bör även logisk vara livets. Din filosofiska slutsats kommer i förhand påverkas beroende på din förhållningssätt av verkligheten. Om du nu börjar filosofera utifrån ett naturalistisk förhållningssätt, då är det logisk att orsaken till liv bör vara en process ifrån icke liv. Det som orsakat livet måste därför indirekt vara upphovet till Moralen. Moral per definition tillhör en personlig egenskap som innefattar vad som är rätt och fel, gott och ont. Detta reflekteras antingen ifrån endast ett högst personligt värde som berör personliga preferenser och blir därför ett subjektivt värde (vad som är gott och ont blir alltså en fråga efter smak). Eller så utgår man från ett universellt all-bindande värde och moralen förhåller sig objektivt, d.v.s. Det som är gott och ont blir alltså inte en fråga efter smak, utan moralen förhåller sig oberoende av åsikter och preferenser. Det skulle alltså alltid finnas val som antingen vore rätt eller fel i varje hängiven situation som dyker upp. Detta ackompanjeras med skyldigheter och personen kan därför missa målet och hållas ansvarig om hen bryter mot det värdet som för oss samman.

Det värde som för oss samman är alltså det värdet som diskuteras. Logisk kan den icke vara av en levande natur samtidigt som den är av en icke levande natur. Sedan är frågan hur moral kan orsakas? Vilka bevekelsegrunder krävs det för att åstadkomma verkan?

Citat:
Du skriver det själv, du utgår från en hypotes. Du åtsidosätter logik för att i nästa andetag påstå att det är logik du baserar det på. Du hittar på fakta efter slutsats istället för att slutsatser kommer från fakta.

Jag härleder till ett induktivt fall, att vi som personer besitter en moralisk erfarenhet. Utifrån denna erfarenhet formuleras en hypotes som bejakar vad som verkar mer rimligt. D.v.s. En ontologisk slutsats baserat på den erfarenhet vi delar som personer. Jag försöker alltså begripa det som verkar vettig utifrån min moraliska erfarenhet och varför jag till en början skulle dela en sådan erfarenhet och hur seriös jag bör ta till den samt hur den förhåller sig till verkligheten.

Citat:
Nu blandar du ihop evoultions teorin med naturens Den starke överlever. Det är två skilda saker och återigen så skapar du fakta utifrån slutsats istället för tvärtom.

Jag tror du endast försöker undvika frågeställningen i den löpande texten. Du får gärna förtydliga hur jag blandar ihop de och hur du separerar de? Hur det förhåller sig som fakta -> slutsats och inte slutsats -> fakta?

Citat:
Vad babblar du om här? Vill du ha ett svar som att religion har genom tiderna pushat för barngifte men ateismen har utvecklat moralen så detta är nu omoralisk så visst. Hela påhoppet är barnsligt.

Nu försöker du bara undvika frågan. Vilket påhopp syftar du på? Jag förnekar inte ondskan som blivit bedriven i religioners
namn men hur det skulle förhålla sig till den faktiska läran är en annan femma. Dock generaliserar jag inte ateister pga den ondska som bedrivits av ett fåtal ateister (Pol Pot, Stalin, Jeffrey Dahmer, etc). Jag är mer intresserad av hur förnuftet kan påverkas beroende ifrån vilket världsperspektiv man utgår ifrån. Vilka tankegångar som skulle kunna ses normala inom den perspektivkretsen.

Citat:
Att du inte förstår innebörden av vad som menas med att naturen har rätt är ditt ok att bära. Och återigen vad är det med dig och din fäbless för att dra in barn som sköld för dina hårklyverier?

Jag försöker endast dra logiska slutsatser utifrån de premisser du själv har presenterat, inget annat. Om det nu skulle strida emot din personliga natur så visar det alltså en inkoherens någonstans. Din moral-teori behöver alltså inte hänga ihop med din person.
Citera
2015-10-29, 22:08
Medlem
Jag tror, att om han var en troende kristen och var med i en kristengemenskap, så hade han tänkt på andra saker och haft andra intressen och livssyn, morden hade aldrig hänt!

Likaså om han hade varit en sportnörd, tokig i idrott och engagerat sig i sport och umgåtts med likasinnade, så hade det heller aldrig hänt.

Man kan vara en nörd på sitt sätt och ha sina intressen, utan att gå övergränsen som han gjorde.
Alla tror vi på nåt! Det behöver vi, men vi får inte skada våra medmänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in