2015-10-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Adriana är mytoman.
Bilen liknar inte en Caddy som hon uppger.
På sidan 892 i FUP kontrolleras MGMs bil. Enda kartan som finns i bilen är en över Litauen.

Inte en enda vettig person tror att NB var ärlig när han försökte få henne in i bilen genom att påstå att han hade en karta som hon skulle visa på..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Men hur har fruns DnA hamnat där ?
Är hon lesbisk/bisexuell eller, jag fattar inte hur det har gått till.

Men tänk människa..... NB och frun hade sex på lördag kväll. ... enl frun brukade han inte tvätta sig efter sex.... drog med sig hennes DNA i sina kallnar till söndagen. ...
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han luktade alltså rök när hon ser honom i rättssalen (enligt minnesbilder), men inte fram tills idag...?
Men visst, kan ju va nån glitch i rapport från tingsrätt?
Allt måste kunna diskuteras i tråden, även sånt som är ickerelevant för en fällande dom.

Snarare en glitch i vittnets minne, såna glitchar har vi allihop.
Tänk om han gett henne en blick, som han gjorde vid bilen, och det triggade minnet ?
Bara ett exempel detta alltså.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är du säker på det? Man får ju åberopa förhören om tilltalad eller vittne ändrar sig, man får åberopa förhören om vittne uteblir eller har avlidit. Är det verkligen specifikt förbjudet att åberopa förhör med folk som avstår från att vittna? Har ett vittne verkligen en så stor makt över den egna förhörsutsagans användande? Kolliderar inte det med den fria bevisvärderingens princip?

Det är exakt denna fråga som jag ställde mig, jag är inte säker. Om någon uteblir, yes fritt fram. Men om någon utnyttjar sin rätt att inte vittna p.g.a. närstående relation, alltså inte bara uteblir eller "vägrar" vittna, utan utnyttjar en lagstadgad rätt att inte vittna? Det är jag inte lika säker på.
2015-10-29, 18:25
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En gissning är att det endast använts sakframställningsvis och då ska de inte ligga till grund för domen, men vi vet hur nämndemän är....

Det var ju detta jag funderade över o fick bra svar på från dig.
Förstår det nu som att Wennerholm har använt sig av muntlighetsprincipen genom att referera till FUP för att på så vis få in det i rättegångsprotokollet.
2015-10-29, 18:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Det att han just den kvällen när Lisa mördades så tvättatde NB sina kläder och hans bror säger att tvätta kläder efter att bytt ett fönsterbleck låter lite märkligt då NB nästan aldrig byter eller tvättar sina kläder.

Har någon ur trion fått frågan om de tvättade den 6:e?
2015-10-29, 18:26
Medlem
PeterNosters avatar
PhDSalander skriver:
Citat:
Absolut. Han är utpekad. Hon fann det hela obehagligt, Han luktade rök.
Dessutom så hävdar han att han träffat denna tjej o blivit presenterad för henne tidigare, vilket hon bestämt säger nej till. Alltså ljuger NB.
När vittnet pekar ut NB så fnissar han där han sitter o sen skakar på huvudet.

De verkar ha presenterats:
Citat:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.
Litauern hon såg på bygget pratade hon inte med och vet inte om denne kunde prata engelska.
Han sa nog bara "hej" och inget mer.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-10-29 kl. 18:49.
2015-10-29, 18:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag fattade det ändå som att han sa att han spelade offline, fast det blev lite knepigt på t.ex nlt.se-chatten. Om någon sa fel när de återgav vad han sagt eller någon skrev fel vet jag inte?
Jag vet inte heller, däremot tar ju åklagaren fasta på detta med on-line.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Tror det bara gäller webbläsaren, var den varit, inget cachas, inga cookies sparas. Men Windows loggen noterar nog i övrigt vad den är inställd att ha koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Stämmer väl inte? Tror man lämnar Shellbags även vid inkognito.
Ok, det är ju lite farligt att den ger sken av att inte lämna några spår och ändå gör det - har man en datakunnig galning i familjen så kan väl de plocka fram sådan info de också..
2015-10-29, 18:27
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Hört talas om att man kan associera till dofter när man ser olika personer, platser, etc?

Hört talas om många saker, men det här är för mkt.
Dessutom märkligt att hon påstår att hon inte läst nåt om fallet, inte hade en aning om att hon kunde tänkas vittna. Var fan bor hon, INUTI bland gnejs Kinnekulle eller?
2015-10-29, 18:28
Medlem
vad vinner han på att neka som han gör ??
2015-10-29, 18:29
Medlem
Lischos avatar
NB kommer aldrig att erkänna detta, han är sådan brottsling som ljuger så han tror sig själv! I mina ögon är det solklart att han har mördat Lisa Holm..
2015-10-29, 18:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är du säker på det? Man får ju åberopa förhören om tilltalad eller vittne ändrar sig, man får åberopa förhören om vittne uteblir eller har avlidit. Är det verkligen specifikt förbjudet att åberopa förhör med folk som avstår från att vittna? Har ett vittne verkligen en så stor makt över den egna förhörsutsagans användande? Kolliderar inte det med den fria bevisvärderingens princip?
Det Tingsnotarien säger var också det som sades av den försvarsadvokat som satt som expert i Expressens studio i dag - redan då undrade jag hur åklagaren kunde använda just IB och AB:s utsagor i sitt förhör av NB.

Åberopa förhör får du ju dock alltid göra om personen sitter i rätten -- tänker på ditt exempel ovan om tilltalad/vittne ändrar sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in