2015-10-29, 18:11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Har han uttryckligen åberopat dem som bevisning? Det är först då domstolen kan avvisa den. Om han inte gjort det ska domstolen rätteligen inte heller lägga dessa till grund för domen, sen om det påverkar nämndemännen undermedvetet är en annan sak. Om det är så att åklagaren hänvisat till dem utan att åberopa de som bevisning bör försvaret ställa frågan till åklagaren om han avser att åberopa handlingarna som bevisning för att således om möjligt framkalla ett avvisningsbeslut.

Han använder deras utsago .. IB har ju sagt.. AB har ju sagt .. Jag vet dock inte om han åberopat protokollen bokstavligen.. " I det och det förhöret - där och där sägs"..
2015-10-29, 18:12
Medlem
Citat:
Endast om hon gör det i rätten, men bevisvärdet av en sådan utsaga (utan ed) är nog inte särskilt högt i detta skede.

Okaj. Men kan 35-åringen fortfarande använda det som försvar, när han förhörs i rättegången? Att hon har minsann gett honom alibi.
2015-10-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Är det fortfarande ingen som reagerat på Adrianas vittnesmål i rätten idag!?

Från NLT:s liverapport framkommer följande: Adriana svarar att det var först IDAG det slog mig att han luktade rök.
4 månader efteråt, asså...
Röklukt känner man väl direkt, och lägger på minnet om man själv ej är rökare...
Har inget av värde för fällande dom såklart, men verkligen besynnerligt vittnesmål.

Nja. Den typen av minne kan nog uppkomma när man ser personen i fråga IRL. Inget som är av bemärkelse öht.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig angående "tidigare tecken". Precis som du skriver, hans förflutna är inte kartlagd. Vad vet vi egentligen om tiden i England? Eller tiden i Litauen? Precis som du är jag alltså av den uppfattningen att detta har vuxit fram. Även om detta skulle visa sig vara hans första dåd så är jag övertygad om att han har ägnat sig åt motsvarande våldsamheter tidigare. Inte nödvändigtvis mot människor, men kanske mot djur? Vem vet.
Funderade kring detta med djur, det verkar iaf inte ha varit styggelser med den egna katten. Det skulle väl framkommit. Att BDSM intresserar vet vi, men borde väl gått över gränsen. Att debutera är är inte konstigt, men att gå från noll till hundra är skumt. Att frugan kan vara oinsatt i hans mer extrema sexualitet är inte omöjligt, det är väl därför det kommer som en chock för de som levt dubbelliv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Hon och Nerijus hade sex på lördagen, dagen före Lisa försvann och mördades. Han har inte tvättat sig efter det och mest troligt är väl att det hamnat där av den anledningen.
Hur vet du att Nerijus och Irina hade sex på lördagen? Dessutom är det osannolikt att bara hennes - och inte Nerijus DNA - skulle hamnat på Lisa trosa i så fall. Det som förvånar mig är ni köper Irinas och Aivaras utsagor utan vidare. Om jag minns rätt så var det Aivaras som först spräckte Nerijus alibi för tiden för mordet. Det godtog polisen och berättade för Irina vad Aivaras hade sagt i förhör, varpå Irina ändrade sin berättelse. Var detta bra utredningsarbete? Kanske är det så polisen gör, men med tanke på att det inte finns någon utomstående som kan bekräfta Irinas och Aivaras alibin och polisen inte ha bemödat sig att kolla om Aivaras beskrivning om Nerijus som person stämmer så tycker jag att detta är uselt utredningsarbete. Nerijus har till exempel en före detta fru som polisen kunde ha intervjuat för att kolla upp det som Aivaras berättade om sin bror. Aivaras ska ju enligt egen utsaga försvarat Nerijus före detta fru mot misshandel från Nerijus eller något liknande.

Jag tror inte dugg på att Nerijus inte är inblandad i detta mord. Men att Aivaras (och kanske även Irina) inte skulle vara inblandad bedömer jag som helt osannolikt. Men så som jag har förstått det är både Aivaras och Irina fortfarande misstänkta (Aivaras för mord) även om bevisningen inte räckte till så att de kunde omhäktas när det begav sig.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
I enlighet med omedelbarhetsprincipen är så nog fallet, åklagaren kan givetvis försöka åberopa vad de sagt i polisförhören men frågan är om domstolen kommer tillåta det. I vissa fall får man göra det t.ex. om den tilltalade i mindre mål uteblir men här har inte vittnena uteblivit utan utnyttjat sin rätt att inte vittna och då tror jag faktiskt (efter att ha fundera lite kring detta) att förhören inte får åberopas. Vi får dock se vad åklagaren gör men såvitt jag vet har han i vart fall per dagens datum inte åberopat dem vilket talar för den slutsats som jag nu varit inne på.

Min uppfattning är att åklagaren verkar ha räknat med att vare sig Irina eller Aivaras skulle ha vittnat under dagens förhandling. Han har alltså utgått från att de inte skulle göra det, varför han i en intervju kort efter dagens förhandling säger att förhandlingen har gått så som han har förväntat sig. Han anser vidare att "joggerskans" utpekande har varit av ytterst vikt under dagen. Jag skulle vilja hävda att det var detta som åklagaren lade sitt krut på.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Moretex skriver att tårar och vaggande vid ett förhör inte tyder på psykopati.

Psykopater kan vara väldigt ledsna för sin egen del och gråta och må väldigt dåligt när saker och ting inte går som de vill.

Det är inte empatin mot det egna jaget som är nedsatt, det är empatin mot andra.

Studera bloggar och annat som fångar på Death row i USA skriver och du ska möta en sällsam samling av cry babies som är så ledsna, så ledsna för sin egen skull och att de hamnat där de hamnat. Även om en del av dem är hyggligt bra på att låtsas som något annat.
Vet man något lite om psykopater så vet man i alla fall att dom är väldigt bra skådespelare och tar till allt för att få det dom vill ha ut av just det tillfället.
Det enda dom bryr sig om är dom själva och andra människor utnyttjas bara till deras fördel.
Kan dom inte utnyttjas till någon fördel för dom själva är dom för psykopaten helt ointressanta.
En psykopat saknar helt empati för andra människor och kan gå över lik för att få det dom vill ha.

Nerijus kan mycket väl vara psykopat eller ha psykopatiska drag och då vrider han på tårkranen när det passar i rätten, enbart för att få sympati och förstärka intrycket av att han är oskyldig.
Krokodiltårar är ett passande uttryck!
2015-10-29, 18:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han använder deras utsago .. IB har ju sagt.. AB har ju sagt .. Jag vet dock inte om han åberopat protokollen bokstavligen.. " I det och det förhöret - där och där sägs"..

En gissning är att det endast använts sakframställningsvis och då ska de inte ligga till grund för domen, men vi vet hur nämndemän är....
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Men hur har fruns DnA hamnat där ?
Är hon lesbisk/bisexuell eller, jag fattar inte hur det har gått till.

Nej just det enstaka DNA-spåret kan vara kontaminering ifrån NB.

Men att DNA:et ifrån NB, som återfinns på flera ställen inklusive mordvapnet (snaran?) är väldigt otroligt att det skulle komma ifrån kontamination.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Okaj. Men kan 35-åringen fortfarande använda det som försvar, när han förhörs i rättegången? Att hon har minsann gett honom alibi.

Han kan säga vad han vill men jag tror inte det kommer ge så stor inverkan på tingsrättens bedömning.
2015-10-29, 18:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, alla förhörda vittnar inte i rättegång - utan tvärtom i stora mål, oftast bara ett fåtal av de tidigare hörda.

Det innebär att man inte får använda deras utsagor i rätten -- om de inte kallas in som vittnen efter att åtal väcks.
I det läget kommer de ju finnas med i rättegångsprotokollet men inte i fup.
Jodå, man får visst använda icke närvarande förhördas utsagor i rätten - om åklagare eller försvar åberopar dem och läser upp dem ur FUP. Muntlighetsprincipen innebär att det som domen grundar sig på ska ha tagits upp under rättegången. Men vittnet/målsägaren/den tilltalade behöver inte säga det själv. Och det är ganska vanligt att åklagare åberopar enskildheter ur FUP - endera för att styrka en detalj, för att beslå den tilltalade med att ha ändrat sig, eller för att få med en utsaga från någon som av den ena eller andra anledningen inte vittnar.
2015-10-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Är det fortfarande ingen som reagerat på Adrianas vittnesmål i rätten idag!?

Från NLT:s liverapport framkommer följande: Adriana svarar att det var först IDAG det slog mig att han luktade rök.
4 månader efteråt, asså...
Röklukt känner man väl direkt, och lägger på minnet om man själv ej är rökare...
Har inget av värde för fällande dom såklart, men verkligen besynnerligt vittnesmål.
Om det stämmer som hon säger så noterade hon det men det är inget konstigt om man inte "minns" allt när man ska återberätta. Dessutom var hon ute och joggade, hade puls, kroppen och sinnet var fokuserade på den uppgiften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in