Citat:
Ursprungligen postat av
Rutselleri
Min 8-år kastrerade hankatt (innekatt) äter rå fisk/räkor samt torrfoder.
Dagligen:
Ca 1 block Alaskan Pollack 100 gram
Veterinärfoder för kastrerade katter så mycket han vill.
På helgerna får han räkor ca 200 gram fördelat på två dagar.
Han är perfekt i vikt och mår hur bra som helst.
Fruktansvärd kost. Jag hoppas verkligen att du ger extra e-vitamin när du ger så jäkla mycket fisk, och hur sjutton tänker du med 100 gram räkor per dag? Har din katt någonsin röntgas? Med den dieten borde skelettet se fruktansvärt ut, eftersom den lär få i sig mer fosfor än kalk.
Seriöst, jag har sett många som felutfodrar sina katter här och på facebook men ditt exempel är verkligen extremt.
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Insjöfisk?
Bra eller dåligt för katten?
Tänkte på att man som gravid inte ska äta för mycket...
Dåligt och totalt onödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Här äter katterna för övrigt Mjautorrfoder- funkar bättre på magen än de dyra märkena och har klarat sig bra i test. Det blötfoder som de trivs bäst med är whiskas småportioner.
Tänk på att rent kött inte alltid är det bästa till er katt. "Lite skit rensar magen" samt innehåller mycket katten behöver. Senor, lever, ben, maginnehåll. Allt slinker ned. För det hör hemma i kissemage. För att kattens kropp ska kunna göra sitt jobb.
Mjaus torrfoder innehåller vete, majs och ris. Det innehåller bara 6% färsk kyckling samt "torkad kyckling", vilket i princip kan innebära vad som helst från kycklingen, dvs senor och annat kött med låg smältbarhet.
Jag tror inte att någon med vett i skallen rekommenderar att enbart ge kött. BARF står för biologiskt anpassad rå föda. Bara kött är inte BARF, det måste vara ett komplett foder. Att barfa sin katt är inte samma sak som att ge den bara kött. Mina får en väl sammanställd foderstat av muskelkött (främst hjärta och tunga pga taurininnehållet), ben (både hela ben från kyckling och gris samt benmjöl) och inälvor (lever, nure, mjälte). Ger sällan senor, det innehåller jäkligt mycket kollagen och har knappt någon smältbarhet alls. Maginnehåll känns också onödigt.