2015-10-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo333

Denna sida verkar sälja Mush via hemleverans http://www.zoo.se/barf-cat-not-gris.html

Annars skulle jag kolla Mush egen sida och leta närmsta återförsäljare och ringa dem och höra om hemleverans eller varför inte tipsa din närmsta djuraffär om att ta hem Mush.

Jag funderar om det troligen är så att du kommer att få ge Fortiflora regelbundet väldigt länge, om man jämför med människor och probiotika så är det oftast regelbundet intag som hjälper. Kortare kurer hjälper bara för stunden. Troligen bygger man upp en god tarmflora som varar ett tag men har man inte rätt förutsättningar av någon anledning för god mag och tarmhälsa så tror jag mer eller mindre ständig tillförsel är nödvändig, kanske kurer varje år. SmurfSmurf kan nog råda dig bättre då hon har erfarenhet av att ge Fortiflora till katt.
Senast redigerad av lacrima 2015-10-29 kl. 12:55.
Citera
2015-10-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Insjöfisk?

Bra eller dåligt för katten?

Tänkte på att man som gravid inte ska äta för mycket...

Vi har diskuterat fisk i alla former, tex. mitt inlägg nr. 86.
Citera
2015-10-29, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Min 8-år kastrerade hankatt (innekatt) äter rå fisk/räkor samt torrfoder.
Dagligen:
Ca 1 block Alaskan Pollack 100 gram
Veterinärfoder för kastrerade katter så mycket han vill.
På helgerna får han räkor ca 200 gram fördelat på två dagar.

Han är perfekt i vikt och mår hur bra som helst.
Fruktansvärd kost. Jag hoppas verkligen att du ger extra e-vitamin när du ger så jäkla mycket fisk, och hur sjutton tänker du med 100 gram räkor per dag? Har din katt någonsin röntgas? Med den dieten borde skelettet se fruktansvärt ut, eftersom den lär få i sig mer fosfor än kalk.

Seriöst, jag har sett många som felutfodrar sina katter här och på facebook men ditt exempel är verkligen extremt.

Citat:
Insjöfisk?

Bra eller dåligt för katten?

Tänkte på att man som gravid inte ska äta för mycket...
Dåligt och totalt onödigt.

Citat:

Här äter katterna för övrigt Mjautorrfoder- funkar bättre på magen än de dyra märkena och har klarat sig bra i test. Det blötfoder som de trivs bäst med är whiskas småportioner.
Tänk på att rent kött inte alltid är det bästa till er katt. "Lite skit rensar magen" samt innehåller mycket katten behöver. Senor, lever, ben, maginnehåll. Allt slinker ned. För det hör hemma i kissemage. För att kattens kropp ska kunna göra sitt jobb.
Mjaus torrfoder innehåller vete, majs och ris. Det innehåller bara 6% färsk kyckling samt "torkad kyckling", vilket i princip kan innebära vad som helst från kycklingen, dvs senor och annat kött med låg smältbarhet.

Jag tror inte att någon med vett i skallen rekommenderar att enbart ge kött. BARF står för biologiskt anpassad rå föda. Bara kött är inte BARF, det måste vara ett komplett foder. Att barfa sin katt är inte samma sak som att ge den bara kött. Mina får en väl sammanställd foderstat av muskelkött (främst hjärta och tunga pga taurininnehållet), ben (både hela ben från kyckling och gris samt benmjöl) och inälvor (lever, nure, mjälte). Ger sällan senor, det innehåller jäkligt mycket kollagen och har knappt någon smältbarhet alls. Maginnehåll känns också onödigt.
Senast redigerad av oboyglas 2015-10-29 kl. 17:05.
Citera
2015-10-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vi har diskuterat fisk i alla former, tex. mitt inlägg nr. 86.

Tack ser ut som nåt jag själv kunnat skriva haha. Men är ute efter fakta och inte tolkningar. Försöker påverka en annan kattägare som ger mycket insjöfisk.

Tyvärr är ofta vad man tror och hur det är inte alltid samma sak. Se bara på alla kostråd i kattböcker...
Citera
2015-10-29, 17:33
Medlem
Citat:
Tack ser ut som nåt jag själv kunnat skriva haha. Men är ute efter fakta och inte tolkningar. Försöker påverka en annan kattägare som ger mycket insjöfisk.

Tyvärr är ofta vad man tror och hur det är inte alltid samma sak. Se bara på alla kostråd i kattböcker...

E-vitaminbrist och för höga mineralämnen är fakta, om du vill ha mer fakta på just insjöfisk och dess tungmetaller så hittade jag denna sida på en snabbgoggling, finns säkert fler vettiga sidor med mer info. http://www.foi.se/sv/Sok/Sammanfattningssida/?rNo=FOA+C+1373-790
Citera
2015-10-29, 17:34
Medlem
Ps. Vad doggy/mjau än säger så är benmjöl numer förbjudet i EU om jag fattat rätt. Man har alltså inte tagit bort det pga nån fin tanke utan för att man måste.
Citera
2015-10-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
E-vitaminbrist och för höga mineralämnen är fakta, om du vill ha mer fakta på just insjöfisk och dess tungmetaller så hittade jag denna sida på en snabbgoggling, finns säkert fler vettiga sidor med mer info. http://www.foi.se/sv/Sok/Sammanfattningssida/?rNo=FOA+C+1373-790

Ska kolla satt just och redigerade mitt inlägg för att fråga om lättlästa länkar istället för googla själv
Citera
2015-10-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Dåligt och totalt onödigt.

Mjaus torrfoder innehåller vete, majs och ris. Det innehåller bara 6% färsk kyckling samt "torkad kyckling", vilket i princip kan innebära vad som helst från kycklingen, dvs senor och annat kött med låg smältbarhet.

Jag tror inte att någon med vett i skallen rekommenderar att enbart ge kött. BARF står för biologiskt anpassad rå föda. Bara kött är inte BARF, det måste vara ett komplett foder. Att barfa sin katt är inte samma sak som att ge den bara kött. Mina får en väl sammanställd foderstat av muskelkött (främst hjärta och tunga pga taurininnehållet), ben (både hela ben från kyckling och gris samt benmjöl) och inälvor (lever, nure, mjälte). Ger sällan senor, det innehåller jäkligt mycket kollagen och har knappt någon smältbarhet alls. Maginnehåll känns också onödigt.

Det fetade: detta svar tillför inte nåt i tråden.

Jovars, skrev mest ett allmänt hållet inlägg för att det är många nya på katt som läser här En hungrig katt slukar hela sitt byte. En mindre mer jag-ska-öva-jaga-ta en munsbit katt gör det inte. Mycket av det de stoppar i sig som du väljer bort behöver de för att få mage och tarmar mm att gå runt som de ska. Skalle, mage, skinn och hela faderullan äter katten i det vilda. De är liksom anpassade för det Tror dock dina katter får nyttigare än mina
Citera
2015-10-29, 17:57
Medlem
Sorry att jag gör mycket poster. Svarsfrekvensen i denna nörd-tråd var större än förväntat

Från wikipedia: Det är förbjudet att tillföra djur benmjöl i Sverige sedan 1986 och i EU sedan 2001.

Hm, finns det olika slags benmjöl undrar jag då i och med att en del verkar utfodra med detta... ?
Citera
2015-10-29, 18:05
Avslutad
Citat:
Det fetade: detta svar tillför inte nåt i tråden.

Jovars, skrev mest ett allmänt hållet inlägg för att det är många nya på katt som läser här En hungrig katt slukar hela sitt byte. En mindre mer jag-ska-öva-jaga-ta en munsbit katt gör det inte. Mycket av det de stoppar i sig som du väljer bort behöver de för att få mage och tarmar mm att gå runt som de ska. Skalle, mage, skinn och hela faderullan äter katten i det vilda. De är liksom anpassade för det Tror dock dina katter får nyttigare än mina
Nej, men det känns väldigt frustrerande att behöva förklara varje sida att katter inte ska ha fisk. http://www.barfmycat.se/faq.htm förklarar det bra, med källor.
Citat:
Används fisk i katternas mat?
Nej, man ska aldrig använda fisk i kattens mat. Tvärtemot vad traditionen säger är fisk inte naturlig kattmat och det är ingenting katter utvecklats för att äta. Kattens ursprung är i ökenmiljö där det inte finns någon möjlighet att fiska, deras kost utgörs av landlevande djur5. Det finns flera risker med att fodra fisk till katter;
Fiskens höga innehåll av histaminer6 kan vara en orsak till att så många katter utvecklar allergi mot fisk7
Många fiskar innehåller tiaminas8 som bryter ned vitamin B1, tiamin
Fet fisk innehåller för mycket fleromättade fettsyror i förhållande till E-vitamin1, vilket ger pansteatit9 om man inte samtidigt tillför extra E-vitamin10
Om kosten består till över 25% av fisk riskerar katten K-vitaminbrist11
Miljögifter och eventuellt även högt jodinnehåll i fisk har sammankopplats med sköldkörtelstörning hos katt12.
Ingen fördel som uppnås med fiskutfodring, som tillförsel av EPA/DHA-fettsyror, är omöjlig att uppnå med andra icke-marina källor. Fisk utgör således mest risker men innebär inga oersättliga fördelar.

Skalle = ben, bortsett från hjärnan som ändå inte tillför speciellt mycket näring. Mage = muskelkött. Maginnehåll hade vi precis en diskussion om och jag är övertygad om att det är fullt onödigt. Skinn får mina när de får tunga, grissvans och kycklingvinge.
Citera
2015-10-29, 18:06
Avslutad
Citat:
Sorry att jag gör mycket poster. Svarsfrekvensen i denna nörd-tråd var större än förväntat

Från wikipedia: Det är förbjudet att tillföra djur benmjöl i Sverige sedan 1986 och i EU sedan 2001.

Hm, finns det olika slags benmjöl undrar jag då i och med att en del verkar utfodra med detta... ?
Jag är rätt säker på att det är djur som ska bli mat som avses. Förr i tiden gav man tex kor benmjöl för kalkens skull.
Citera
2015-10-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Jag är rätt säker på att det är djur som ska bli mat som avses. Förr i tiden gav man tex kor benmjöl för kalkens skull.
Djur som ska bli föda för människor menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in