Citat:
Ursprungligen postat av
Yoyo333
Min katt har varit dålig i magen efter sin vaccination. Uppfödaren tipsade om fortiflora i maten i ca 2 veckor. Nu 2 veckor senare slutade jag med pulvret men diarrén kom då tillbaka direkt.
Hörde av mig igen och då sa uppfödaren att jag skulle ge fortiflora i 1 hel månad nu, men denna gången skippa blötmaten helt och endast ge katten rå mat/barf och torrisarna han är van vid.
Vad säger ni? Har ni något tips om hur jag får kissens mage stabil?
Sitter nu på 24 paket blötmat från RC som jag ska sluta ge och har även ett stort lass bozita som väntar på att RC fodret är slut.
Detta är en bengalunge med känslig mage.
Jag tror att foderbytet gick för snabbt. Tycker mig även ha märkt att raskattungar är känsligare än husisar, kanske för att de inte har haft utekatter med stark bakterieflora i släkten. Det är möjligt att du skulle kunna stärka din kisses immunförsvar genom att låta henne vara ute i sele, efterlikna vad en katt skulle göra i vilt tillstånd. Men nu spekulerar jag.
FortiFlora tycker jag är jättebra. En förpackning innehåller ju 30 påsar och det räcker en månad. Jag tycker du ska fortsätta med det.
Det är möjligt att det bästa är att göra som uppfödaren säger, fortsätta med torrisarna och barf för att sedan sakta fasa ut torrisarna, ge successivt allt mer våtfoder och barf.
En annan variant för att stabilisera magen, har jag fått lära mig av en duktig kattmatsexpert. Svält katten 12 timmar, ge endast vatten att dricka. Därefter endast rå lammfärs eller kycklingfärs, som är det mildaste man kan ge. Får du inte tag i detta kan du ge rå köttfärs. Små portioner och ofta, börja med pytteportioner och ge mer när du ser att magen klarar det. Färsen innehåller inte alla näringsämnen katten behöver, men i vart fall kan du ge detta i en vecka. Fasa därefter sakta in våtfoder och barf. Ge en påse FortiFlora per dag tills förpackningen är slut.
Våtfodret är ju konserv och håller flera år, så det är ingen fara att låta det ligga på hög ett tag.