2015-10-28, 13:02
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag köper Coshida torrfoder som jag köper på LIDL. Finns både i blå påse (fisk) och röd påse (kött). 2 kg kostar lite drygt 20 kronor. Fick högsta betyg hos Råd & Rön i ett kattmatstest för något år sedan.
Citera
2015-10-28, 13:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo333
Min katt har varit dålig i magen efter sin vaccination. Uppfödaren tipsade om fortiflora i maten i ca 2 veckor. Nu 2 veckor senare slutade jag med pulvret men diarrén kom då tillbaka direkt.
Hörde av mig igen och då sa uppfödaren att jag skulle ge fortiflora i 1 hel månad nu, men denna gången skippa blötmaten helt och endast ge katten rå mat/barf och torrisarna han är van vid.
Vad säger ni? Har ni något tips om hur jag får kissens mage stabil?

Sitter nu på 24 paket blötmat från RC som jag ska sluta ge och har även ett stort lass bozita som väntar på att RC fodret är slut.

Detta är en bengalunge med känslig mage.

Jag tror att foderbytet gick för snabbt. Tycker mig även ha märkt att raskattungar är känsligare än husisar, kanske för att de inte har haft utekatter med stark bakterieflora i släkten. Det är möjligt att du skulle kunna stärka din kisses immunförsvar genom att låta henne vara ute i sele, efterlikna vad en katt skulle göra i vilt tillstånd. Men nu spekulerar jag.

FortiFlora tycker jag är jättebra. En förpackning innehåller ju 30 påsar och det räcker en månad. Jag tycker du ska fortsätta med det.

Det är möjligt att det bästa är att göra som uppfödaren säger, fortsätta med torrisarna och barf för att sedan sakta fasa ut torrisarna, ge successivt allt mer våtfoder och barf.

En annan variant för att stabilisera magen, har jag fått lära mig av en duktig kattmatsexpert. Svält katten 12 timmar, ge endast vatten att dricka. Därefter endast rå lammfärs eller kycklingfärs, som är det mildaste man kan ge. Får du inte tag i detta kan du ge rå köttfärs. Små portioner och ofta, börja med pytteportioner och ge mer när du ser att magen klarar det. Färsen innehåller inte alla näringsämnen katten behöver, men i vart fall kan du ge detta i en vecka. Fasa därefter sakta in våtfoder och barf. Ge en påse FortiFlora per dag tills förpackningen är slut.

Våtfodret är ju konserv och håller flera år, så det är ingen fara att låta det ligga på hög ett tag.
Citera
2015-10-28, 13:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag köper Coshida torrfoder som jag köper på LIDL. Finns både i blå påse (fisk) och röd påse (kött). 2 kg kostar lite drygt 20 kronor. Fick högsta betyg hos Råd & Rön i ett kattmatstest för något år sedan.

Ja visst är det otroligt, vilka prisvärda varor Lidl har. Nu är ju inte jag nån anhängare av torrfoder, men om du prompt ska ge det är Coshida ett bra alternativ.

Jag håller på med ett litet minitest av kattsand. En låda med Coshida och en med Miss Cat. Ska ta reda på vad katterna gillar bäst och vad som luktar minst.
Citera
2015-10-28, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Vad är det för innehåll på det? Har googlat men hittar det inte.

Torrfoder är aldrig bra. Det finns mindre dåliga torrfoder, men det existerar inget som heter "bra torrfoder". Lite som att det inte finns "nyttig skräpmat".

Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo333
Min katt har varit dålig i magen efter sin vaccination. Uppfödaren tipsade om fortiflora i maten i ca 2 veckor. Nu 2 veckor senare slutade jag med pulvret men diarrén kom då tillbaka direkt.
Hörde av mig igen och då sa uppfödaren att jag skulle ge fortiflora i 1 hel månad nu, men denna gången skippa blötmaten helt och endast ge katten rå mat/barf och torrisarna han är van vid.
Vad säger ni? Har ni något tips om hur jag får kissens mage stabil?

Sitter nu på 24 paket blötmat från RC som jag ska sluta ge och har även ett stort lass bozita som väntar på att RC fodret är slut.

Detta är en bengalunge med känslig mage.
Tror som smurfsmurf att foderbytet gick alldeles för fort. Det ska gå otroligt långsamt. Är kattungen uppfödd på barf? Om inte, gå tillbaka helt till torrfodret och gör en ordentlig övergång.

Om katten är uppfödd på barf, försök hitta otvättad våm. Det är väldigt skonsamt mot magen. Viktigt att den är rå och otvättad.
Senast redigerad av oboyglas 2015-10-28 kl. 16:05.
Citera
2015-10-28, 19:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Vad är det för innehåll på det? Har googlat men hittar det inte.

Torrfoder är aldrig bra. Det finns mindre dåliga torrfoder, men det existerar inget som heter "bra torrfoder". Lite som att det inte finns "nyttig skräpmat".

Det verkar som att kattmatstestet är nerplockat, i stället finns det ett test att köpa för 35 spänn. Det har ju gått några år sedan testet gjordes och man kanske inte tycker det är aktuellt längre, eftersom tillverkarna ändrar recepten.

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/kattmat/

Kanske nån är tillräckligt intresserad och nyfiken för att betala, och helst lägga upp ett screenshot?

Breaking news!

Till alla: Jag har ringt till Doggy, som tillverkar bl a Mjau och Bozita. Innehållet i en Mjau-burk var i det närmaste flytande, som soppa, så jag reklamerade den och passade på att fråga varför man höjt priset och vad maten innehåller. Man berättade att receptet är ändrat, det ska vara godare och med högre köttinnehåll. Man hade tagit bort en del ingredienser för att kunna kalla fodret naturligt, bl a nåt processat benmjöl som man inte tyckte höll måttet.

En glad nyhet är att det inte längre kommer finnas fisk i smaken kyckling. Alla foder baseras på gris och nöt, därefter tillsätter man fisk i en del recept. Man var noga med att betona Mjau är inte ett allergifoder, samma brasklapp man läser på så många varor för människa; "kan innehålla spår av yaddaya" eftersom allt hanteras i samma fabrik.
Citera
2015-10-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Trevligt att höra, jag undrar ju om det är samma innehåll i Mjau tetror? Inte så säkert även om det är samma producent. Jag köper aldrig de större konserverna då jag endast har en katt som är liten i maten.
Citera
2015-10-28, 20:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Trevligt att höra, jag undrar ju om det är samma innehåll i Mjau tetror? Inte så säkert även om det är samma producent. Jag köper aldrig de större konserverna då jag endast har en katt som är liten i maten.
Nej, det är inte samma recept, det märks tydligt på lukt och konsistens. Tetrorna verkar vara godare också.

Doggyrepresentanten berättade förresten att de har en kattgård med provsmakare och att recepten utvecklas med hjälp av de katterna.
Citera
2015-10-29, 10:26
Medlem
Min 8-år kastrerade hankatt (innekatt) äter rå fisk/räkor samt torrfoder.
Dagligen:
Ca 1 block Alaskan Pollack 100 gram
Veterinärfoder för kastrerade katter så mycket han vill.
På helgerna får han räkor ca 200 gram fördelat på två dagar.

Han är perfekt i vikt och mår hur bra som helst.
Citera
2015-10-29, 11:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Min 8-år kastrerade hankatt (innekatt) äter rå fisk/räkor samt torrfoder.
Dagligen:
Ca 1 block Alaskan Pollack 100 gram
Veterinärfoder för kastrerade katter så mycket han vill.
På helgerna får han räkor ca 200 gram fördelat på två dagar.

Han är perfekt i vikt och mår hur bra som helst.

Okej, men du borde seriöst överväga att ändra på hans kost. Det finns många tips, råd och fakta här i tråden, jag vet inte om du har läst? Fiskfilé, räkor och torrfoder är mat vi avråder från.

Tänk på att 8 år är inte speciellt gammalt, han borde leva lika länge till men ändrar du inte på mathållningen har jag svårt att se han kommer att få vara frisk fram till sin ålderdom. Vill inte skrämma dig men katten balanserar på en knivsegg.

Ställ gärna frågor, vi är flera kattmatsintresserade/nördar som brukar hålla koll på den här tråden.
Citera
2015-10-29, 11:58
Medlem
Det har inte blivit något foderbyte, han är van vid VOM, RC kitten instinctive och RC brittish shorthair, det är det han har fått hos uppfödaren och jag har fortsatt med samma kost. Bara det att jag har bunkrat upp med Bozita som jag inte har använt ännu.

Ja fortiflora har jag använt halva paketet sen slutade jag, han blev dålig och nu kör jag på halvan som är kvar och så ska jag köpa ett till paket. Så det blir ju 60 påsar han kommer få på ca 63 dagar~ dagar. Blir han inte bra efter det kommer jag bli galen..

Men om jag ska ge honom så mycket barf så hade det ju varit bra med MUSH helfoder, torrisarna var slut i butiken nära mig så det får jag också beställa.

Någon som råka veta en sida där dem levererar MUSH? Med tanke på att det är frysmat.

Tack så mycket för hjälpen än en gång är ni snabba och grymma på att hjälpa en mindre kunnig
Citera
2015-10-29, 12:33
Medlem
Insjöfisk?

Bra eller dåligt för katten?

Tänkte på att man som gravid inte ska äta för mycket...
Citera
2015-10-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nej, det är inte samma recept, det märks tydligt på lukt och konsistens. Tetrorna verkar vara godare också.

Doggyrepresentanten berättade förresten att de har en kattgård med provsmakare och att recepten utvecklas med hjälp av de katterna.

Äsch, gulliga paket och såna försäljningstrick ska man inte gå på

Här äter katterna för övrigt Mjautorrfoder- funkar bättre på magen än de dyra märkena och har klarat sig bra i test. Det blötfoder som de trivs bäst med är whiskas småportioner.

Till det äter de allt från köttslamsor till "eget önskade" vegetabilier. Något barfande har aldrig kommit igång, men anser de får i sig det de ska ändå.

De är rätt duktiga att finna sin egen kost, man kan inte förvänta sig att katter vet vad som är bra för dem förståss, men räkor tonfisk med mera har de sållat ut. Man blir ju dålig i magen trots att det smakar så gott!

Tänk på att rent kött inte alltid är det bästa till er katt. "Lite skit rensar magen" samt innehåller mycket katten behöver. Senor, lever, ben, maginnehåll. Allt slinker ned. För det hör hemma i kissemage. För att kattens kropp ska kunna göra sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in