2015-10-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Oj det här låter ju spännande. Min situation är att allt jag behöver göra när jag kommer till Sverige, är att jag skriver mig i Sverige och anmäler till försäkringskassan att jag är tillbaka, så är jag inne i det svenska sjukvårdssystemet igen. Detta meddelade försäkringskassan mig. Går jag fortfarande under dessa speciella regler för ESS-medborgare då?
Hur mycket måste man ha per månad i inkomst eller att leva för som ett par, för att uppfylla uppehållsrätt?
Ansöker man om uppehållsrätt först menar du? Och sedan om uppehållstillstand om det visar sig att man inte uppfyller kraven på uppehållsrätt?

Min man och jag tänkte spara ihop så han kan ta ett år i Sverige o läsa svenska och lära känna arbetsmarknaden.,och tills alla papper är klara och han kan börja jobba i Sverige. Jag har min sjukersättning, som kommer täcka hyra o räkningar o lite till......och resten hade vi tänkt att täcka upp med besparingar, nog för att täcka ett år ungefär. Uj jag blir helt svettig o snurrig på allt det här......man vill ju göra på det rätta och smartaste sättet, när vi väl sätter fart på våra planer.

Om jag vore dig skulle jag skriva ett mail till ledningen på Mig. med samtliga frågeställningar, så har du skriftligt på vad som gäller ifall reglerna "plötligt ändras" vilken många får erfara i.o.m dom olika buden och beskeden vi får från olika håll.

Bespara er tid och huvudbry. Även om informationen från ledningen även den kan vara missvisande så har du iaf. något att luta dig mot om det börjar blåsa.
Citera
2015-10-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Nu har vi fått kortet hemskickat samt registrerat som boende i sverige och fått ett svenskt personnummer. Allt som allt tog det 1 år och 6 veckor. Är det något mer man bör anmäla sig till för att ha tillgång till sjukvård osv man måste tänka på?

Man måste ansöka om tandvårdsförsäkring hos F-kassan också. För att få högkostnadsskydd.
Citera
2015-10-27, 22:25
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Om jag vore dig skulle jag skriva ett mail till ledningen på Mig. med samtliga frågeställningar, så har du skriftligt på vad som gäller ifall reglerna "plötligt ändras" vilken många får erfara i.o.m dom olika buden och beskeden vi får från olika håll.

Bespara er tid och huvudbry. Även om informationen från ledningen även den kan vara missvisande så har du iaf. något att luta dig mot om det börjar blåsa.

Tack så mycket för ditt tips.

Jag skrev först till migrationsverket och frågade om vi skulle kunna ansöka från Sverige, eftersom jag är norsk medborgare....trots att jag bott i Sverige nästan hela mitt liv, innan jag flyttade till Kanada. Svaret jag fick var:

Huvudregeln är att ansökan ska beviljas före inresa i Sverige. Men eftersom du är nordisk medborgare och ni har bott tillsammans i flera år kan din man ansöka och vänta på beslutet från Sverige.

Men sen skrev jag ett mail till ledningen för migrationsverket, så som du rådde mig till att göra. Ska bli spännande att se om jag får svar. Jag skrev:

Jag har fått rådet att skriva till er i ledningen och be om råd angående min situation.

Jag bor i Kanada, med min kanadesiska man sedan 5 år. Jag är 51 år och har hela min familj i Sverige.
Jag är norsk medborgare, men har levt nästan hela mitt liv i Sverige, innan jag flyttade till Kanada.

Nu känner jag att det är dags för mig att flytta hem, så min man (som är kanadesisk medborgare) och jag har beslutat att flytta hem runt år 2017. Detta pga av min stora hemlängtan och att jag fått flera barnbarn under mina år i Kanada. Alltså kommer han flytta till Sverige som min och min familj i Sveriges anknytning till Sverige.

Vi vill göra denna flytt på det rätta och mest fungerande sätt, därför frågar jag er om råd vilken väg vi bör ta.

Jag har varit i kontakt med migrationsverket, som bekräftade att vi kan flytta hem och ansöka om att min man ska få stanna innifrån Sverige, då jag är nordisk medborgare (norsk medborgare). Vilket denna länk bekräftar: Stämmer detta?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Nordisk-medborgare/Tillstand-for-familjen/Uppehallstillstand-enligt-svenska-regler.html

Vilken form av ansökan ska vi ansöka?

Kan vi skicka in en ansökan härifran Kanada, cirka 6 månader innan vi flyttar och därefter flytta till Sverige och invänta beslut? Eller måste vi vänta tills vår flytt till Sverige är klar och därefter ansöka?

Jag har varaktig sjukersättning, som kommer täcka hyra och räkningar och lite till. Utöver detta tänkte vi leva på besparingar (ca 5000 kr per månad/totalt runt 140.000 kr) under tiden ansökan är under bearbetning. Och detta ska bekosta vår mat och levnadspengar, utöver hyra och räkningar) Anser ni att detta skulle räcka för att räknas som att vi kan försörja oss sjäva, enligt era regler?

Under tiden som ansökan är under bearbetning, tänkte min man gå på SFI eller annan motsvarande svenskkurs. Är detta tillåtet under tiden som ansökan är under bearbetning?

Är det tillåtet för min man att arbeta i Sverige under tiden som ansökan är under bearbetning, ifall han blir erbjuden arbete?

Är min man tvungen att ha en privat sjukförsäkring från Kanada, medan ansökan bearbetas? Eller har han rätt till svensk sjukvård under tiden vi väntar på beslut i Sverige?

Med vänlig hälsning
Citera
2015-10-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Nu dagen efter att vi kompletterat med detta som jag just berättade står det att vi har fått ett beslut!

Visst borde det vara en godkänd ansökan? Vi har bara setts 3 veckor i september 2014. Sedan dess daglig kontakt på Skype. Hon var på intervju och intervjuaren lät imponerad över oss. Jag förklarade igår till mig.verket varför vi inte setts. Dels hade jag dålig ekonomi ett tag. Sedan när jag väl hade pengarna hade vi redan väntat så pass länge, så vi trodde att vi kunde få ett beslut när som helst då ansökningstiden då var 9 månader. Hade vi vetat att det skulle ta så här lång tid så skulle jag självklart ha tagit mig dit igen.

Borde det där duga tror ni?

Sen kompletterade vi med en PDF på lite random chattkonversationer på skype från olika datum. Inga mängder. Borde det räcka?

Vad är risken att det ej är beviljat? Hur får jag snabbast svar på beslutet? Jag kan inte sitta i en telefonkö en hel dag då jag har arbete på dagtid.

Vad blev svaret?
Citera
2015-10-28, 09:24
Medlem
Ännu en gång tvingas vi se att de ökat på väntetiderna.....
Går snart sönder av detta!!!
Detta är inte klokt!!!!
Citera
2015-10-28, 18:24
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Vad blev svaret?

Beviljat! Äntligen!

Ansökan inskickad: 27 september 2014
Intervju: 8 maj 2015
Beslut: 27 oktober 2015

13 månader exakt på dagen. Fy fan vad underbart att det äntligen är fixat. Äntligen kan vi börja räkna ner och starta vårt liv tillsammans.
Citera
2015-10-28, 18:38
Medlem
Nästa vecka passerar vi 12 månader. Kom precis hem efter 3 veckor med frugan efter 11 månaders tid utan att se henne.

Kommer hem och ser att att handläggsningstiden har ökat rejält.

Nu ska jag vända mig till en advokat och be han skicka ett mejl till MIG med mitt ärende och frågesätta
vad som händer. För dem kan väl inte säga samma sak till en advokat som till en privatperson?

Ringer dem endast 1 gång i månaden och svaret är lika tomt varje gång. Vi har lång handläggsningstid (NO SHIT!?).

Min tanke är dock, om jag vänder mig till en advokat. Kan detta påverka våran ansökan på ett negativt sätt? Vill inte ha ngt "problem" med MIG preics.

Några tankar?
Citera
2015-10-29, 03:49
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Beviljat! Äntligen!

Ansökan inskickad: 27 september 2014
Intervju: 8 maj 2015
Beslut: 27 oktober 2015

13 månader exakt på dagen. Fy fan vad underbart att det äntligen är fixat. Äntligen kan vi börja räkna ner och starta vårt liv tillsammans.
STORT Grattis till er !!

Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
..vad som händer. För dem kan väl inte säga samma sak till en advokat som till en privatperson?

Mig.Verket kan nog säkert säga samma sak till advokaten utan att det rör dem i ryggen.

Har du JO anmält ?
Citera
2015-10-29, 06:34
Medlem
Citat:
Nästa vecka passerar vi 12 månader. Kom precis hem efter 3 veckor med frugan efter 11 månaders tid utan att se henne.

Kommer hem och ser att att handläggsningstiden har ökat rejält.

Nu ska jag vända mig till en advokat och be han skicka ett mejl till MIG med mitt ärende och frågesätta
vad som händer. För dem kan väl inte säga samma sak till en advokat som till en privatperson?

Ringer dem endast 1 gång i månaden och svaret är lika tomt varje gång. Vi har lång handläggsningstid (NO SHIT!?).

Min tanke är dock, om jag vänder mig till en advokat. Kan detta påverka våran ansökan på ett negativt sätt? Vill inte ha ngt "problem" med MIG preics.

Några tankar?

Min uppfattning är att advokat inte är en skyddad titel? Eller har jag fel??
Citera
2015-10-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22

Hej,

vad menar du med skyddad titel?
Citera
2015-10-29, 10:46
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Fel. Du tänker på Jurist !

Citat:
Jurist är inte någon skyddad titel. Vanligen brukar man med jurist mena en person som avlagt jur. kand.-examen, men vem som helst får kalla sig jurist och starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.

Advokattiteln är däremot skyddad i lag. Bara den som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund får kalla sig advokat. Kraven för inträde är höga. Förutom en lång utbildning, avslutad med en jur. kand.-examen, krävs minst tre års erfarenhet av kvalificerat, juridiskt arbete. Den som vill bli advokat måste också avlägga en muntlig examen och kunna visa att han eller hon är lämplig för yrket. Advokater måste också vidareutbilda sig fortlöpande.

Källa: https://www.advokatsamfundet.se/behover-du-advokat/vad-ar-en-advokat/
Citera
2015-10-29, 13:33
Medlem
Citat:
Hej,

vad menar du med skyddad titel?

Frågan gäller väl om en advokat/jurist kan få andra svar på exakt samma
frågor som en privatperson ställer till Migrationsverket.

Advokaten/juristen borde få samma svar på frågorna.

Möjligen kan advokaten/juristen vinkla frågorna så att de
ger mer utförliga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in